www.MotoForum.bg

Концентрат => Мото енциклопедия => Темата е започната от: RaTTo в март 10, 2021, 21:43:41



Титла: Как се избират гуми за мотоциклет
Публикувано от: RaTTo в март 10, 2021, 21:43:41
Правилно избраните гуми на мотоциклета са от съществена важност за безопасността ви на пътя и за производителността му в условията, в които се използва. Техният протектор предоставя възможно най-доброто сцепление с пътната повърхност.
За да сте сигурни, че гумите, които сте избрали са съвместими с мотоциклета ви, можете да проверите изискванията в техническата му документация. Също така, можете да проверите маркировката върху гумите, с които е оборудван в момента. Те представляват комбинация от цифри и букви върху страничната стена на гумата, напр. „130/90 R16”, където цифрите означават съответно: 130 – широчината на профила в мм, 90 – съотношението между височината и широчината на гумата и R16 – диаметърът на джантата, за която е предназначена. Датата на производство е посочена отделно под формата на месец и година. Другите обозначения, които да срещнете по гумите са следните: DOT – одобрени от департамента по транспорт на САЩ; E – съответствие със стандартите на икономическата комисия на ЕС; F – подходяща само за предно колело; R – подходяща само за задно колело.
За всеки мотоциклет са подходящи определен вид гуми. Най-лесният начин да намерите правилният размер и вид гуми е да търсите по VIN кода на превозното средство или да потърсите препоръки онлайн от други собственици на същия модел мотор.
Видове гуми според предназначението:
 
За чопъри / туристически – тези гуми са подходящи за дълги пътувания, имат голям пробег и добро сцепление, благодарение на дълбокия протектор. Те подсигуряват отлична стабилност на тежките мотоциклети, за които са предназначени.   
 
За пистови мотори – направени са от специална каучукова смес и издържат на много високи температури. Те могат да се разделят на шосейни и състезателни, които не могат да се използват по пътищата. Те са с гладък протектор и работната им температура достига 80-100 °C. Тъй като този вид гуми може да се използва само на състезателните писти се предлагат и вариант “Street legal”, който има минимална шарка на протектора и покрива изискванията на закона за движение по пътищата.
 
 
Мотокрос  / Ендуро - гумите за тези мотоциклети имат големи блокове на протектора, които предоставят отлична стабилност в офроуд условия, кал, пясък и по мокър асфалт.
За скутери - това са гуми, които са отлични за градско шофиране и имат добро сцепление на всякаква пътна настилка.
Според условията, за които са предназначени:
За градско и извънградско шофиране. Притежават минимално съпротивление на търкаляне и предпазват от аквапланинг. Протекторът притежава голям брой елементи, които допринасят за стабилността на пътя. Тези гуми са подходящи за класически мотори и чопъри, които се използват за кратки и дълги пътувания и имат пробег до 7000 км.
 
За офроуд и черни пътища. Тези гуми имат широк профил и големи блокове на протектора, който ги прави отлични за каране на мотоциклет от класа ендуро или скрамблър извън пътища, по горски пътеки и кални терени.
 
За всякакъв терен. Тези мотоциклетни гуми притежават добро сцепление както по асфалтови пътища, така и офроуд, благодарение на шарката на протектора си. Те издържат до 20 000 км пробег и са подходящи за мотори тип турър и крузър.
 
 
Съвети за използването на гуми за мотоциклети
 
Редовно проверявайте налягането на гумите – поне веднъж в седмицата или преди дълго пътуване. Стойностите трябва да бъдат според изискванията на производителя и да се замерват, когато гумите са студени.
Недейте да тръгвате и да спирате рязко, защото това води до бързо износване на гумите.
Можете да свалите гумите от мотоциклета, ако няма да го карате дълго време, за да не се деформират. Предлагат се специални препарати, които могат да се сложат на гумите, за да не изсъхнат.
Гумите са годни за употреба до 5 години от датата на производство, независимо от това дали са използвани, тъй като каучукът, от който са направени, остарява с времето и променя основните си качества.
Признаци за износване на гумите са механични повреди, които могат да се получат при минаване през препятствие, остри предмети или дълбока дупка на пътя. Друг признак за нередност е неравномерното износване на протектора, което може да се получи от твърде високо или твърде ниско налягане на гумите, както и от неизправности в двигателя на мотоциклета. Остарелите гуми се нацепват и люспят, свистят на завои и са изсъхнали.
Недейте да отлагате смяната на гумите с нови, тъй като безопасността ви на пътя зависи от тях.
Източникът на информация: https://gumi.avtochastionline24.bg/motocikleti (https://gumi.avtochastionline24.bg/motocikleti)


Титла: Re: Как се избират гуми за мотоциклет
Публикувано от: Kunev в април 20, 2021, 08:42:19
Цитат
Как се избират гуми за мотоциклет

По ръководство/каталог за съответният модел !!!


Титла: Re: Как се избират гуми за мотоциклет
Публикувано от: mendi в април 26, 2021, 09:36:47

Мотокрос  / Ендуро - гумите за тези мотоциклети имат големи блокове на протектора, които предоставят отлична стабилност в офроуд условия, кал, пясък и по мокър асфалт.
https://gumi.avtochastionline24.bg/motocikleti (https://gumi.avtochastionline24.bg/motocikleti)


Тук имам сериозна забележка - мотокрос гуми или по народно му "таралежки" по мокър асфалт са си живо наказание и НЯМАТ НИКАКВА СТАБИЛНОСТ - пързалят като на лед.
Отделно че те имат доста подкласове - за кал, за средно твърд терен, за скален терен и тн...

Ендуро гумите са си съвсем отделно нещо и те са за смесено каране - стават за по асфалт и за извън пътя заради по дълбоките и специфични грайфери.


Титла: Re: Как се избират гуми за мотоциклет
Публикувано от: kitan в април 26, 2021, 14:29:54
Тук имам сериозна забележка - мотокрос гуми или по народно му "таралежки" по мокър асфалт са си живо наказание и НЯМАТ НИКАКВА СТАБИЛНОСТ - пързалят като на лед.
Отделно че те имат доста подкласове - за кал, за средно твърд терен, за скален терен и тн...

Ендуро гумите са си съвсем отделно нещо и те са за смесено каране - стават за по асфалт и за извън пътя заради по дълбоките и специфични грайфери.
Ако можеш да внесеш повече яснота,лично аз ще съм ти много благодарен,защото карам такива мотори,ама въобще не съм в час с гумите им.Знам само това дето го написа,че ги има,ама кои за какво са...

Последно просто отидох и казах модела на мотора и горе долу за какво ще се използва и ми дадоха някакви гуми,но това ми е меко казано несериозно,та бих се радвал на някакви пояснения.


Титла: Re: Как се избират гуми за мотоциклет
Публикувано от: Vladi4 в април 26, 2021, 15:04:59
За мотокрос гумите не мога да пиша, защото са ми малко знанията в тази област, но за ендуро гумите мога да спомена някои неща. :)
Ендуро гумите освен споменатите по-горе в статията индекси и размери имат един много важен индекс който не се пише никъде по гумата. А именно това е индексът за процентите асфалт + черно, за които е произведена дадената ендуро гума. Най-често големите туристически ендура ползват гуми с индекс 80х20% асфалт + черно. Това са почти шосейни гуми, но с по-дълбок грайфер и каучукови смеси, които позволяват известни забежки по "хубави" черни пътища. Това са моделите Метцелер Туранс, Мишлен Анаке 1, 2, 3, Митас Е 08, Континентал ТКС 70 и др.
Други много масови ендуро гуми са с индекс 50х50% асфалт + черно. Те са доста по-дълбоко нарязани на фигури, макар и не чак толкова, колкото "таралежките" за мотокрос. Това са гуми, които държат добре на сух асфалт, а позволяват и по-сериозни забежки по черно. :D Разбира се това са компромисни гуми. На асфалт не можеш да лягаш с тях все едно са шосейни гуми, освен това на мокро трябва да си по-внимателен с тях. Те са малко по-шумни от шосейните гуми, но общо взето вършат работа, за дълги пътувания и смесени маршрути. Тези гуми са с такива смеси, че да  изминат 15 000-20 000 км не са проблем за тях. Такива гуми са Хайденау К 60 Скаут, Митас Е 07, Континентал ТКС 80 и др. Континентала ТКС 80 са малко по-меки от другите такива гуми и не могат да изкарат 15 000-20 000 км. Карат по около 10 000 км, но за сметка на това, пък държат много добре даже и на мокър асфалт.
Тези ендуро гуми, които са 50х50% асфалт + черно не държат на кал, на мокра трева и не е препоръчително да се ползват по места, които са подобни на полигони за мотокрос. :grin: Както писах по-горе те са компромисни гуми, между асфалт и черно.
Това са някои от нещата, които знам за гумите. Дано съм помогнал. :D 


Титла: Re: Как се избират гуми за мотоциклет
Публикувано от: phoenix в април 26, 2021, 21:39:38
Колата от 6 години я карам с Континенталки (зимни и летни). Летните свършват за около 2 сезона. Но пък държат много добре и на сухо и на дъжд. Предполагам, че е фирмена политика да правят смесите така, че да няма компромис с безопасността, за сметка на живота на гумата. Щото има други, дето не мръдват, ама да не се налага да спираш екстремно с тях.


Титла: Re: Как се избират гуми за мотоциклет
Публикувано от: mendi в април 27, 2021, 08:43:19
Ето малко за кросовите гуми, като не претендирам за изчерпателност.

Най общо казано за различните терени са предвидени различни видове гуми като материал и шарка. Това е особено важно особено при професионалното спортно каране, но дори да си сериозен любител и караш здраво пак се усеща сериозна разлика между поведението на различните гуми на различен терен.

Всеки сериозен производител предвижда няколко различни варианта в продуктовата си група. Например Митас предлагат добре познатия модел Терафорс в три варианта - MX sand за песъклив терен, SM (soft - medium) за кал и умерено мека почва и MX (medium - hard) за твърда и скалиста почва.
Друг добре известен производител - Пирели е разделил класовете на четири - Soft, Medium soft, Medium hard и Hard. Разбира се и другите производители предлагат различни класове но няма да се задълбочавам в каталожни данни.
До колкото ми е известно няма едиина класификация или код (подобно на ДОТ) който да оказва вида на терен а всеки прозводител си ги оказва съсгласно собтвената политика. Във всички случай вида на терен е опоменат ако не на самата гума то задължително в каталожните й характеристики.

Кросовите гуми са проектирани да са с не особено дълъг живот, обикновенно се сменят след всяко състезание а по някога и по време на състезание :) така че професионалистите правят избора си в зависимост от конкретния терен.

Как стои въпроса при любителите - горе долу всеки си познава терените по които кара а и собствените си предпочитания. Аз лично повече предпочитах да карам с гуми за твърд терен но това е субективно усещане.

Кросовите гуми обикновенно се използват в комбинация с вътрешна гума или мус. Трябва да спомена и едно много полезно приспособление - папиона - това е приспособление поето се монтира на каплата и се затяга така че притиска външната гума и не й позволява да превърти когато е силно спадната и дори спукана. Не веднъж съм се прибирал със спукана гума благодарене на него и то без никакви вредни последствия.

В заключение бих казал.... какво да кажа - всеки който е пробвал няколко различни гуми вече си има впечатление така че, дано това помогне на някой нов колега който тепърва прохожда. На старите кучета няма какво ново да кажа :)