Добре дошъл/дошла, Гост. Моля, въведи своето потребителско име или се регистрирай.
Изгуби ли регистрационния е-мейл?

Влез с потребителско име, парола и продължителност на сесията

Страници: [1]   Надолу
Изпечатай
Автор Тема: Принцип на работа на Ограничителя на обороти (Rev limiter)  (Прочетена 3533 пъти)
0 Членове и 1 Гост преглежда(т) тази тема.
Altium
ниво 5
*****
Неактивен Неактивен

Мотор: Yamaha XS400 със самоделно процесорно запалване
Публикации: 1032



Ел. поща
« -: юни 09, 2015, 12:11:32 »

Колеги, искам да обсъдим принципа на работа на ограничителите на обороти или (Rev limiter).
http://en.wikipedia.org/wiki/Rev_limiter - описано бегло и недостатъчно технически

Въпросите ми са свързани с това, че искам да си проектирам грамотно схемата и принципа на работа на ограничителя на обороти, по заводски тертип, защото хората са го решили този въпрос много преди нас.
Говорим предимно за системи с карбураторни двигатели, защото е ясно, че инжекторните системи спират и горивото при достигане на лимита по обороти.

Въпросите са няколко:
1. Дали спира всички искри тотално на всички цилиндри или започва да пропуска през 1 или няколко, примерно пуска 1,3,5,7 и спира 2,4,6 поредни.
Или пък пропуска 1 и спира 2 следващи?
Споделете опита си, защото трябва да закача капацитивните сонди на осцилоскопа към високоволтовия кабел и да гледам на реален мотор какво става и то на 2 канала поне, а в момента имам само 1 такава сонда.
 
2. Дали изменя предваренето при достигане на лимита и в каква посока.
Ако изобщо го прави, би трябвало да е различно за 2Т и 4Т мотори, например двутактовият ще работи съвсем нормално ако на високи обороти предварението отиде в ГМТ. Те така си и работят в случаите с аванс процесор - на високи предварението се доближава до ГМТ. Ако се подаде пък много рано при тези обороти, ще има склонност към детонационно горене - нещо абсолютно недопустимо.

3. Ако спира тотално всички искри и не ги кара през една, какво става с проблема с пълненето на ауспуха с прясна горивна смес? При пускане на искрите, има опасност тази смес да гръмне.
Ако ги кара през една, достатъчно ли е да ограничи мощността?

В крайна сметка е много интересно как са го решили фабрично този въпрос.
« Последна редакция: юни 09, 2015, 12:17:19 последно от Altium » Активен
Che_
ниво 5
*****
Неактивен Неактивен

Мотор: KTM SX 250
Публикации: 4196



« Отговор #1 -: юни 09, 2015, 12:19:47 »

Спира искрите на всички цилиндри за определено време за да паднат оборотите под червеното.
Има неизгоряло гориво, но то е малко....и да - понякога има гърмежи от ауспуха на прекъсжач  Very Happy
Те това е, нищо сложно няма...нито пременя предварение, нито някакви сложни схеми с цилиндрите.
Активен
Altium
ниво 5
*****
Неактивен Неактивен

Мотор: Yamaha XS400 със самоделно процесорно запалване
Публикации: 1032



Ел. поща
« Отговор #2 -: юни 09, 2015, 12:55:47 »

Колега благодаря за инфото.

Така си ми мислех аз че работи.
Но мога да го направя да прекъсва през 1 или през 2 искри примерно, по чуждестранни форуми чета, че някои модели лимитери най-вече за автомобили имат такава опция, въпросът е доколко има смисъл от това.

А ти гледал ли си го на осцилоскоп?
« Последна редакция: юни 09, 2015, 13:31:12 последно от Altium » Активен
PULSE
ниво 5
*****
Неактивен Неактивен

Мотор: KX250, BANDIT 1200, Aprilia Atlantic 500
Публикации: 506


Ел. поща
« Отговор #3 -: юни 09, 2015, 13:40:51 »

Колега благодаря за инфото.

Така си ми мислех аз че работи.
Но мога да го направя да прекъсва през 1 или през 2 искри примерно, по чуждестранни форуми чета, че някои модели лимитери най-вече за автомобили имат такава опция, въпросът е доколко има смисъл от това.

А ти гледал ли си го на осцилоскоп?

На 4-цилиндров двигател обикновено гаси 1ви и4ти цилиндър. Бобините са две и така наречения ограничител прекъсва тока към едната. Това за карбуратор, за инжекцион мисля, че компютъра намаля дебита на горивото. Във всички технически инструкции, които съм чел е написано изрично, че въпреки ограничителя на обороти, двигателя има способност да се развърта допълнително въпреки гасенето. Не е препоръчително да се вкарва в този режим...
Активен
Andrei
ниво 5
*****
Неактивен Неактивен

Публикации: 1057

немам немам немам
« Отговор #4 -: юни 09, 2015, 14:00:29 »

This function limits the engine speed (RPM) to a safe level.  The limiting is performed by interrupting fuel injection and ignition events.  Note that it is still possible to exceed the rpm limit during down shifts or deceleration.

 

Link G4 ECUs use a progressive limiting system.  The limiting systems progressively cuts fuel and/or ignition over a specified limiting control range.  Throttle position is also taken into consideration to provide more aggressive limiting at high throttle positions.

 

Limit Mode

The limit mode is used to turn the system on and off. When turning the system on, there are four available limit methods.

· OFF - Limiting is turned off.

· Ign % Cut - An ignition only progressive cut.

· Fuel % Cut - A fuel only progressive cut.

· Ign+Fuel (Rotary ONLY) - A special ECU controlled fuel and ignition limit for rotary engines only. MUST use Sequential Staged Injection Mode.

 

Note: In a setup using Staged Group Injection, ALL fuel limiting is locked out, the only limiting option available is ignition.

Note: In a setup using Group Injection it is recommended for smooth limiting that ignition cutting is used. A hard fuel cut can be applied if required.

Note: In a setup using Auxiliary Injection only use Ign % Cut limiting.

tog_plus        Advanced Limiting Mode

Some limiting settings are only available in advanced mode.  When advanced mode is turned off, advanced settings are forced to default values.

 

The diagram below demonstrates limiting operation.  The vertical axis shows the percentage cut where 0% (bottom) is no limiting and 100% (top) is full limiting.  The bottom right axis is RPM.  The bottom left axis is throttle position.  When RPM is within the limit control range (denoted by the sloped red area) the amount of cut will depend on throttle position.  If RPM exceeds the end of the limit control range, then a hard limit can be applied (green area).

 

It is highly recommended to print this diagram and write your settings on it to better gain an understanding of the limiting system while trying to configure it.

LimitingSystem

Warning:  Advanced mode limiting settings should only be adjusted by experienced tuners.  Make sure you understand EXACTLY what a setting does before altering it.

 

Advanced Mode (ON/OFF)

Enables custom control over the cut percentages and effects. With advanced mode turned to off the ECU will force these custom settings to generic numbers.

 

Hard Limit

This setting selects whether a hard cut will be implemented at the point specified by the Hard Limit Activation. The following options are available:

· OFF - hard cutting is turned off.

· Ign 100% cut - the hard cut is ignition only.

· Fuel 100% cut - the hard cut is fuel only.

· Fuel and Ign 100% cut - the hard cut is both fuel and ignition.

 

Percentage Cut

The percentage cut is a measure of the amount of power cut from an engine. For example 0% cut is full power, and 100% cut is the engine turned off.

 

Limit Control Range

Specifies the RPM range that the limiting operates over. The Limit control range operates under the specified RPM limit. For example, with a RPM limit set to 7000 and a control range of 200, the limit would operate between 6800 and 7000 RPM. A typical Limit Control Range would be 200RPM.

 

Limit Ignition Trim (RPM, MAP and Speed ONLY)

Specifies the amount of ignition trim applied when limiting system is active. A typical value would be -5 degrees.

 

Hard Limit Activation

Specifies the RPM past the end of the Limit Control Range at where the hard limit will apply. A typical Hard Limit Addition would be 200RPM.

 

Cut Effect

The cut effect specifies the type of cutting sequence.

· Adaptive - The cutting sequence is randomized to avoid the same cylinder being cut too many times consecutively (Typical Setting)

· Constant - The cutting sequence is fixed for a particular percentage cut.

 

End Cut

Specifies the percentage cut at the end of the control range. A typical End Cut value would be 90%.

 

Start Cut (TP 100%)

Specifies the percentage cut at the start of the control range with 100% throttle. A typical Start Cut (TP 100%) would be 60%.

 

Start Cut (TP Low)

Specifies the percentage cut at the start of the control range with TP Low throttle. A typical Start Cut (TP Low) would be 30%.

 

Note: If Start Cut (TP Low) is set above Start Cut (TP 100%), only Start Cut (TP 100%) will be used.

 

TP Low

Specifies throttle position at where Start Cut (TP Low) applies. A Typical TP Low would be 15%.

 

Note: If TP Low is set to 0, throttle position will not influence the start cut. Only the Start Cut(TP 100%) will be used.

 

Exit Decay Rate

Specifies the rate at which the percentage cut is reduced after exiting the limit. This is measured in % cut reduced per 20ms. A typical Exit Decay Rate would be 1.

 
 

 

Application Notes:

When setting up a limit, ideally you want it to be as smooth and as stable as possible. You will be able to tell when a limit is smooth as the percentage cut will stabilize. Here are tips for setting up a smooth limit:

· For a smooth limit you want the limit to settle within the limit control range.

· An engine will settle into a position within the control range easier with a softer cut gradient.

· Increase the control range for given % cut parameters to decrease the control range gradient.

· Bring the start and end cuts together to decrease the control range gradient.

· If you find when you hit the limit at full throttle, the limit is overshot then settled into, increase the Start Cut (TP 100%).

 

Това ми от хелпа за електрониката на мотора. Т.е нещата могат да станат дооооста сложни. Но пък мога да си правя прекъсвач със гръм, без гръм, с 30см пламък, с 50см, с 1 метър...може и без.
Активен
Altium
ниво 5
*****
Неактивен Неактивен

Мотор: Yamaha XS400 със самоделно процесорно запалване
Публикации: 1032



Ел. поща
« Отговор #5 -: юни 09, 2015, 14:10:01 »

Да, това вече е по-разширена инфо за къстъм лимитер.
 
От събраната до тук информация се убеждавам твърдо, че аванса по време на лимитиране не се променя в никакъв случай, защото или няма да има никакъв ефект или би довел до детонации и даже счупване на бутало.
Та в крайна сметка ще става дума само за двигатели с карбуратори и метод с прекъсване на искрите.

Ти явно си с инжекцион и като му зададеш режим "без пламък" спира и горивото.
А я ми кажи как постигаш най-малко пламък и гръмове без спиране на горивото, пипайки само настройките за искрата?

Играл ли си да експериментираш разликата в поведението на мотора при режим пълно спиране и частично на искрата, би ли се навил да направиш кратко клипче да видим и чуем звука?

И остава да експериментирам какъв ефект ще има пълно прекъсване спрямо частично такова.
Ще сваля и няколко осцилоскопни диаграми от различни моторетки да се види как са го направили фабрично при по-старите модели от 90-те.
« Последна редакция: юни 09, 2015, 14:44:49 последно от Altium » Активен
Andrei
ниво 5
*****
Неактивен Неактивен

Публикации: 1057

немам немам немам
« Отговор #6 -: юни 09, 2015, 14:57:15 »

https://www.youtube.com/watch?v=hI26T-J8SvI
« Последна редакция: юни 09, 2015, 14:59:02 последно от Andrei » Активен
Altium
ниво 5
*****
Неактивен Неактивен

Мотор: Yamaha XS400 със самоделно процесорно запалване
Публикации: 1032



Ел. поща
« Отговор #7 -: юни 09, 2015, 18:32:11 »

Точно такъв софтуер съм си написал и аз. Включва се към запалителния модул през USB и настройките ги записва пре RS-232 във флаша на контролера, след което иска рестарт.

В този клип с какви настройки на лимитера си?
Активен
Страници: [1]   Нагоре
Изпечатай
www.MotoForum.bgКонцентратРемонт, тунинг, въпроси, моточасти и аксесоариРъководства, Програми, Технически данни (Модератор: KokoVmaxa)Тема: Принцип на работа на Ограничителя на обороти (Rev limiter)

Отиди на:  

WebMoto.bg - борса за мотори, части, аксесоари, екипировка, гуми



Страницата е създадена за 0.275 секунди с 21 запитвания.