Добре дошъл/дошла, Гост. Моля, въведи своето потребителско име или се регистрирай.
Изгуби ли регистрационния е-мейл?

Влез с потребителско име, парола и продължителност на сесията

Страници: [1] 2 3 ... 13   Надолу
Изпечатай
Автор Тема: КАТ и нашите права  (Прочетена 58391 пъти)
0 Членове и 1 Гост преглежда(т) тази тема.
Dr.Ago
ниво 5
*****
Неактивен Неактивен

Мотор: Suzuki SV 650
Публикации: 730


Не ме правете на идиот, аз сам ще се справя! ;)


Ел. поща
« -: септември 19, 2013, 19:22:00 »

Не видях такава или подобна тема във форума, а смятам, че ще е полезна на много хора. Статията е копирана от http://pravatami.bg/

Правата ми при проверка от Пътна полиция

Карайки своя автомобил, пред мен излиза полицай, вдига палка и сигнализира да отбия от пътя за проверка. Иска да прегледа редовността на документите ми и да отчете дали има наличие на алкохол в кръвта ми. Може да последва обиск и дори да ми бъде съставен акт за административно нарушение. Сигурен ли съм обаче, че това наистина е служител на МВР и правилно ли е постъпил, спирайки автомобила ми и извършвайки всяка една от процедурите за проверка?

УНИФОРМЕНИ БЕЛЕЗИ НА ПЪТНИТЕ ПОЛИЦАИ

Не спирам и не изпълнявам разпореждания на лица, които не носят законово определената полицейска униформа (цвят – тъмно син и/или жълта светлоотразителна жилетка). Задължителна е и маркировка на стоп-палката и надпис върху автомобила на служителите на реда  „Полиция” или „Пътна полиция”. Възможно е да бъда спрян и от други служители на МВР с униформени надписи “Охранителна полиция”, “Гранична полиция” и т.н..

ИЗИСКВАНИЯ ЗА СПИРАНЕ НА МПС

За да бъда правилно спрян от пътните полицаи те трябва:
1.   да заемат видимо място, а не да застават в засада скрити зад завои, храсти, дървета, билбордове или по какъвто и да е подвеждащ и изненадващ начин;
2.   да подават сигнал със стоп-палка, възможно е и с ръка, а през нощта да описват полукръг с червена светлина. Сигнал за спиране може да бъде подаден и от движещ се полицейски автомобил или мотоциклет;
3.   да ми се представят, като се идентифицират с име и звание, а при съмнение от моя страна са длъжни да покажат полицейските знаци по себе си и служебната си карта;
4.   да са на осветено място (когато спират за проверка автомобили през нощта) и служебният им автомобил да е с включени сини сигнални лампи.
Ако някой от тези четири елемента в началото на процедурата на проверка не са спазени, служителите на КАТ подлежат на дисциплинарна отговорност и се стига до нередовност на процедурата. Тогава може да предявя възражения относно начина, по който са ме спрели в акта или на собствен лист (ако е нужно повече място), като опиша в акта, че прилагам възраженията си на отделен лист. Ако забравя или по някаква друга причина не напиша възраженията си в акта, мога да го сторя в 3-дневен срок пред органа, който го е издал. Последната подобна възможност, която имам е да обжалвам наказателното постановление на КАТ пред съответния районен съд.

ПРОВЕРКА НА ШОФЬОРА НА МПС – НАЛИЧНИ ДОКУМЕНТИ, ОБИСК И ДРУГИ

В Закона за движение по пътищата (ЗДвП), в Правилника за прилагането му, както и в Закона за МВР е регламентирана контролната функция на Сектор „КАТ – Пътна полиция” за безопасност и спазване на правилата за движение по пътищата. При проверка на редовността на моите документи, органите на реда са овластени да проверяват само:
1.   документи за самоличност: лична карта или паспорт (в случай на задгранични пътувания);
2.   свидетелство за управление на МПС, контролен талон (ако ми е иззет от органите на КАТ, представям преписа от акта за констатираното административно нарушение, за което ми е бил задържан самият талон);
3.   документи за регистрационния талон на превозното средство; за сключена застраховка „Гражданска отговорност” на автомобила и талон от годишен технически преглед;
4.   удостоверителни стикери, залепени на предното стъкло на колата: платена винетна такса (за пътища, които изискват такава, например извънградски); стикер за преминат технически преглед и за сключена застраховка „Гражданска отговорност”.
Има случаи, в които Пътната полиция може да иска извършване на обиск на шофьора или пътниците в автомобила, проверка на лични вещи и на самото превозно средство, при което полицаят е длъжен да състави протокол, подписан от него, от един свидетел и от проверяваното лице. Този вид проверка става само в посочените от закона случаи, а не произволно. Например при наличие на данни, че проверяваното лице е извършило престъпление или друго нарушение на обществения ред, или при данни, че носи опасни и забранени за притежание предмети. Този вид проверка не е свързан пряко с правилата за движение по пътищата, затова няма да се поколебая да искам обяснение и правни основания за конкретния повод на обиска, както и задължителното изготвяне на протокол с вписани подробно причините за претърсването. Няма и да позволя на полицаите да надхвърлят необходимите им правомощия като знам, че при личен обиск от лице от противоположния пол, мога да възразя.
Обискът на МПС е нещо различно от обичайните проверки на КАТ от типа: “отвори багажника да видя какво караш” или “я да видим какво возиш на задната седалка”. Той може да се извърши, само когато се издирват веществени доказателства за извършено престъпление или нарушение на обществения ред. Става въпрос за задълбочен, щателен оглед на купето, багажника и други места в автомобила, за които се изисква предварително издадена разрешителна заповед. Обиск на МПС без издадена заповед има само в 2 случая – когато лицето е задържано, или ако има неоспорими доказателства, че укрива предмет, обект на престъпление.
Проверките на Пътна полиция за съдържание на алкохол в кръвта на шофьорите са често явление, което не трябва да се подценява и също съдържа определени права, засягащи проверявания. Установяване на алкохол в кръвта на водача на МПС над 0.5 промила е административно нарушение по ЗДвП, а концентрация над 1.2 промила е престъпление по Наказателния кодекс.
1.   Ако все пак се опитам да оспоря отчетеното количество промили алкохол в кръвта ми и се съмнявам в изправността на уреда за измерване на алкохол в дъха, мога да поискам от полицаите да ми покажат знаците върху него, които са задължителни и отчитат годишния преглед и редовността на апарата или да погледна знаците на удостоверението, придружаващи апарата за измерване.
2.   Ако проверката на апарата не ме задоволява и искам да оспоря отчетения от него резултат, полицаят освен акт за нарушение може да ми издаде талон за медицинско изследване и да ми го връчи срещу подпис. Полицаят отбелязва в него лечебното заведение, в което следва да се яви лицето и срока на явяването – до 45 минути, когато нарушението е извършено на територията на населено място, в което се намира лечебно заведение, и до 120 минути – в останалите случаи.
3.   Мое право е да поискам да ми се даде нов накрайник за дрегера и дори да си го поставя лично.
При съмнения в изправноста на уреда за измерване на скоростта на МПС, може да поискам неговия идентификационнен номер и представяне на самото устройство за експертиза, като посоча тези данни и възражения в издадения ми акт за административно нарушение.
Законово установено е, че мога да бъда проверен и за наличието на аптечка, пожарогасител, светлоотразителен триъгълник и резервно колело (джанта с гума). От КАТ могат да ми направят проверка за тях, но не и за резервна крушка за фар например.

СЪСТАВЯНЕ НА АКТ ЗА АДМИНИСТРАТИВНО НАРУШЕНИЕ

В него се вписват моите лични данни, дата и място на извършване на нарушението, както и описанието и причините за възникването му и други (образец на акт). Важното в случая е да прочета внимателно съдържанието му и при открита нередност да впиша своите възражения в съответната графа. Силно препоръчително е като запиша каквото съм решил да сложа едно голямо „Z” на останалите свободни места за писане, за да не може да се добавя нищо след това. Ако на момента не успея да се възползвам от правото си на възражение, може в 3-дневен срок от подписване на акта да представя писмени възражения до дирекция „Пътна полиция” към която принадлежи служителят, който ми го е издал.
При съставянето на акт за констатирано нарушение, служителите имат право да задържат моя контролен талон, а аз да получа копие от акта, което да пазя и показвам при последваща проверка от органите на реда, докато си получа талона обратно.
Шофьорската ми книжка не може да бъде иззета при обикновена процедура за проверка, с изключение на случаи, в които съм с алкохол над 0.5 в кръвта. Задължително е наличието на заповед за това, издадена от оправомощен ръководител на МВР, която да ми бъде връчена. Изземване става и в случай, че съм бил наказан с лишаване от право да управлявам МПС и е влязло в сила наказателно постановление или присъда за това.
За да бъде актът валиден, той трябва да се подпише и от свидетел (обикновено това е вторият служител на МВР). Когато няма свидетел (или служителят е само един), то тогава може да ми бъдат проверени документите, но не и да ми се състави акт.

(*) Настоящата статия има за цел да очертае някои основни Ваши права, като няма претенции да бъде юридически съветник. Ако имате затруднения с упражняването на тези основни права или случаят е по-сложен – съветваме Ви да се консултирате с юридически експерт. (*)

Автори:
Рени Христова
Христо Георгиев

ИЗТОЧНИЦИ:
1.    Закон за Министерството на вътрешните работи;
2.   Закон за движение по пътищата;
3.   Правилник за прилагане на ЗДвП;
4.   НАРЕДБА № Iз-1429 от 1.06.2011 г. за униформеното облекло, отличителните знаци и принадлежностите, свързани с изпълнението на служебните задължения на държавните служители в Министерството на вътрешните работа.

Статията е копирана от http://pravatami.bg/
Активен
Dr.Ago
ниво 5
*****
Неактивен Неактивен

Мотор: Suzuki SV 650
Публикации: 730


Не ме правете на идиот, аз сам ще се справя! ;)


Ел. поща
« Отговор #1 -: септември 19, 2013, 19:33:01 »

Съставиха ми акт. Какви са правата ми?

Както се казва – на всеки се случва да сгреши. Наказват се онези, които правят грешки или нарушават установените норми, като принципът е, че незнанието на закона не извинява. Затова познаването на правата означава по-добра защита на последните.

Административен акт за нарушение не се пише само на шофьорите, които не спазват правилата за движение по пътищата. Акт може да се състави и за ред други административни нарушения. Административно наказание може да се наложи и при нарушаване на наредба на общинския съвет, напр. забрана за паркиране или при отказ да си закупя билет в градския транспорт.

Принципът е следният:

    съставя се административен акт от компетентен орган, който акт установява административно нарушение;
    на база акта се съставя наказателно постановление, което ако не бъде оспорено в посечения в закона срок, става необжалваемо и подлежи на плащане/изпълнение (защото административното наказание не е задължително да е свързано с плащането на глоба).

Съставяне на акт за нарушение

Съставянето на акта за административно нарушение трябва да стане при спазване на определени правила. Трябва да са спазени определените от закона реквизити – 10 на брой:

1. трите имена на актосъставителя, длъжност (Абсолютно задължителен елемент от акта. Този реквизит е необходим, защото показва дали съответният акт е съставен от надлежен орган. При съставяне на акт от некомпетентен орган това води до нищожност на първия);

2. дата на съставяне на акта (Този елемент се изисква, за да е ясно кога е установено нарушението. При изтичане на 6 месеца от съставянето на акта, ако все оща не е издадено наказателно постановление, производството се прекратява. Дори и да се издаде подобно наказателно постановление, то ще бъде абсолютно невалидно и няма да може да ми наложи наказание.);

3. дата и място на извършване на нарушението (Защо е необходим елемент? Ако до една година от извършване на нарушението не е съставен акт, това няма как и да се случи по-натам, т.е. законът забранява съставянето на акт за нарушение година след извършването му.);

4. описание на нарушението и обстоятелства, при които е извършено (за да има актът доказателствена тежест);

5. законовите разпоредби, които са нарушени;

6. имена, адрес и ЕГН на нарушителя (за да се знае кой ще търпи наказанието);

NB! Административната наказателна отговорност е лична! т.е. може да бъде наложена само на извършителя на нарушението.

7. имена, адреси, ЕГН-та на свидетелите;

8. обяснения или възражения на нарушителя (възражението по акта е мое изконно право, така че        хубаво е винаги, когато имам забележки, да се ползвам от него. Възможно е на база това мое възражение поне да ми бъде намалена санкцията, която законът предвижда за съответното нарушение. Във всички случаи обаче възражението и обяснението по акта няма как да влошат положението ми. Съвет! —> В самия акт има поле от три реда, където мога да впиша възраженията си и които са изключително недостатъчни понякога да изразя своята позиция по ситуцията, в резултат на която ще подлежа на наказание. Ако искам да пиша повече от три реда възражения, мога в полето от три реда да впиша, че ще приложа лист формат А4 (естествено, мога да приложа всичко – лист от тефтер или тетрадка – важното да отбележа просто какво прилагам допълнително), в който писмено ще изложа възраженията си по акта. На допълнителния лист се подписвам и вписвам номера на акта, защото приложението (лист А4) с възраженията от моя страна става неизменна част от акта);

NB! Отбелязвания, възражения, допълнения и обяснения по акта мога да направя в съответното РПУ до 3 дни след съставянето му.

9. имена, адреси, ЕГН-та на лица, претърпели имуществени вреди от нарушението (ако има такива);

10. опис на иззетите вещи, ако има такива и на кого са поверени те за пазене.

По време на и след съставянето на акта има още няколко условия, които трябва да се изпълнят:

1. Актът се съставя в присъствието на наруштеля и свидетелите, които са присъствали при извършване на нарушението. Но законът разрешава съставянето на акта да стане и в мое отсъствие.

2. Задължително е актът да бъде предявен на нарушителя. Това означава, че аз като нарушител имам правото да бъда запознат с това, което ми вменяват като извършено от мен нарушение. Защото точно това е ролята на административния акт – той установява нарушението и е основа за налагане на наказанието. Ако все пак по някакви причини актът не ми е предявен, това трябва да се случи най-късно преди съставяне на наказателното постановление. Това означава, че не може да ми се състави наказателно постановление (съответно наказание), ако не ми бъде предявен предварително административен акт за нарушение.

3. Актът се подписва от актосъставителя, свидетеля и нарушителя. Оказът ми да подпиша акта обаче няма да ме освободи от отговорност – в такъв случай актът се подписва от поне още един свидетел, като в акта се записват имената и адресът му (така се удостоверява отказът ми да подпиша акта).

Това е установената от закона основа, на която трябва да стъпи наказателното постановление. Пълнотата му и законността му са основания, които ще направят законно и наказателното постановление.

ОБЖАЛВАНЕ:

(Възражение)

Тук нещата си имат определена специфика. Първо – всеки може да защити сам – лично, своите права и интереси пред съда. Когато става дума за несправедливости от страна на администрацията и държавните органи, нищо не ми пречи сам да си водя делото – нищо няма да загубя. Основен принцип в правото при обжалването е, че положението на оспорващия не може да се влоши (това важи с пълна сила и при обжалване пред по-горна инстанция). Естествено, в зависимост от сложността на проблема, мога да се ползвам и от услугите на процесуален представител – адвокат. Но това е въпрос както на лична преценка, така и на правна култура. Второ – могат да се обжалват и наказателното постановление, и административният акт за нарушение – но по различни начини и пред различни органи.

Оспорване на акта - само по административен ред, т.е. пред по-горестоящия административен орган –  чрез възражение.

Това оспорване се осъществява извън рамките на съда – изцяло по административен ред! Следователно не се дължат и съдебни такси, които ще трябва да заплатя при оспорване по съдебен ред .

Как да възразя?

- пред непосредствено по-горестоящия административен орган;

- възражението се подава чрез органа, издал акта (задължително трябва да искам входящ номер – на момента);

- срокът за възразяване е 3 дни от издаването на акта.

Внимание! Не съм длъжен да правя възражения по акта. Това е просто една допълнителна възможност, която ми предоставя законът. Има и още – не съм длъжен да оспорвам по административен ред, за да мога да стигна до съдебно оспорване. Административното обжалване на акта чрез възражение не е задължително да бъде изчерпано, за да мога да оспорвам по съдебен ред наказателното си постановление. Големият плюс на възражението се крие във възможността актът да бъде отменен от горестоящия орган, което би ми спестило издаването на наказателно постановление, съответно и “борбата” пред съда.

-> примерна бланка на писмените ми възражения.

(*) Настоящата статия има за цел да очертае някои основни Ваши права, като няма претенции да бъде юридически съветник. Ако имате затруднения с упражняването на тези основни права или случаят е по-сложен – съветваме Ви да се консултирате с юридически експерт. (*)

Автор:

Вяра Молева

ИЗТОЧНИЦИ:

1.  Адинистративно- Процесуален Кодекс
2.  Закон за административните нарушения и наказания
3.  Наказателно- Процесуален Кодекс
4.  Граждански Процесуален Кодекс
5.  “Административен процес”- проф. Хрусанов, проф. Костов

Статията е копирана от http://pravatami.bg/
Активен
Nick
Група Модератори
ниво 5
*****
Неактивен Неактивен

Мотор: GL1500SE
Публикации: 4080


Чл. 39. (1)


WWW Ел. поща
« Отговор #2 -: септември 19, 2013, 19:35:22 »

Залепих темата, защото е полезна.  Very Happy
Активен
Dr.Ago
ниво 5
*****
Неактивен Неактивен

Мотор: Suzuki SV 650
Публикации: 730


Не ме правете на идиот, аз сам ще се справя! ;)


Ел. поща
« Отговор #3 -: септември 19, 2013, 19:37:52 »

Връчват ми наказателно постановление. Искам да обжалвам. Какво да правя?

Съставиха ми акт за административно нарушение, а няколко седмици по-късно получих известие, че е съставено и наказателно постановление, с което ми се налага административна санкция. Смятам, че в случая вината за нарушаване на правилата не е моя или че написаното в наказателното постановление не отговаря на действителността или че е нарушена процедурата за издаване на такива актове. В този случай мога да обжалвам наказателното постановление, като това обжалване няма как да влоши положението ми или да увеличи разходите ми. Следващата статия има за цел да ме запознае с реда и сроковете, при които мога да обжалвам наложената ми санкция.

1. Ако не съм съгласен с постановлението, мога да го обжалвам в 7-дневен срок от датата, на която ми е връчено. Не мога да обжалвам наказателно постановление с наложена глоба на стойност до 10 лева, включително.

2. Подавам жалба в регистратурата на административнонаказателния орган, който ми е издал постановлението. Както във всеки друг случай, когато подавам жалба, молба или каквото и да е писмено изявление, не забравям да си поискам и входящ номер. Административнонаказателният орган служебно препраща жалбата ми в 7-дневен срок до съответния районен съд в района, където е констатирано нарушението (ако нарушението е извършено в чужбина, компетентен е Софийски районен съд). Прилага и съпроводително писмо към жалбата с доказателства в подкрепа на обжалваното постановление.

3.  Съдържание на жалбата:

    съда,  до който я подавам;
    административнонаказателния орган, чрез който я подавм;
    трите ми имена, ЕГН и адрес;
    посочвам номера и датата на наказателното постановление, което ще обжалвам;
    кратко описание и доказателства на обстоятелствата, на които се позовавам;
    моето искане да бъде отменено или изменено наказателното постановление;
    подпис.

При оспорване по съдебен ред следва да заплатя определена съдебна такса, която се определя в зависимост от стойността на акта, който обжалвам.

4. Районният съд разглежда жалбата и насрочва дело в открито заседание, като ме уведомява за това с призовка (ако своевременно сменя адреса си, посочен в жалбата, е препоръчително да информирам съда, защото може да присъди и неприсъствено решение, без да присъствам на съдебното заседание). Съдът дава ход на делото и в случай, че не бъда намерен на посочения от мен адрес в жалбата.

5. Районният съд  в състав само от един съдия разглежда делото и се произнася с решение, с което може да потвърди, да измени или да отмени наказателното постановление.

    Ако не съм доволен и от решението на районния съд, мога да го обжалвам пред административен съд (последна инстанция);
    срокът за подаване на жалбата е 14 дни от деня, когато ми е съобщено решението на районния съд;
    жалбата подавам чрез районния съд, който е издал решението;
    решението на административния съд е окончателно и не подлежи на обжалване.

И накрая, въпреки че вече знам каква е процедурата, е силно препоръчително да си наема адвокат, с чиято правна помощ ще имам значително по-големи шансове за успех. Важно е да знам, че в това производство пред районен съд, когато наказателното постановление е отменено – няма да ми се присъдят разноските по делото.

(*) Настоящата статия има за цел да очертае някои основни Ваши права, като няма претенции да бъде юридически съветник. Ако имате затруднения с упражняването на тези основни права или случаят е по-сложен – съветваме Ви да се консултирате с юридически експерт. (*)

Автор:

Рени Христова

ИЗТОЧНИЦИ:

1. Административнопроцесуален кодекс;
2. Закон за административните нарушения и наказания;
3. Закон за движението по пътищата;
4. Граждански процесуален кодекс;
5. Наказателно-процесуален кодекс;
6. Тълкувателно решение № 2 от 03.06.2009 г. на ВАС.

Статията е копирана от http://pravatami.bg/
Активен
Dr.Ago
ниво 5
*****
Неактивен Неактивен

Мотор: Suzuki SV 650
Публикации: 730


Не ме правете на идиот, аз сам ще се справя! ;)


Ел. поща
« Отговор #4 -: септември 19, 2013, 21:11:05 »


Какви са правата ми при ПТП?

Правата ми при ПТПВ наши дни автомобилът е едно необходимо удобство. В същото време обаче трябва да знам, че никой не е застрахован от произшествия и това налага отговорното ми поведение и отношение на пътя като шофьор. Повишеното внимание и прецизност са понякога животоспасяващи както за мен, така и за всички участници в движението. Ето някои основни насоки, които биха ми били полезни в случай, че съм участник в ПТП.

В случай, че съм участник в ПТП:

    Трябва да спра и да установя какви са последиците от произшествието. Ако не разбера или “тактично” се направя на неразбрал, че съм участник в ПТП и не остана на местопроизшествието, другият/другите водач/и може/могат да подаде/подадат жалба срещу мен. След което КАТ идват в нас, за да огледат МПС-то ми. Ако по него има безези от ПТП-то (напр. боя от друго ПТП) се съставя акт (може да ме лишат от правото ми да управлявам МПС или да ми наложат парична глоба).
    NB! Законът приравнява напускането или бягството от местопроизшествието на “извършено в пияно състояние или след употреба на наркотични вещества”. Тоест ще понеса наказанието, предвидено в Наказателния кодекс именно за тези случаи, дори и когато не съм пил или употребявал наркотици.
    Трябва да уведомя органите на МВР, в случай че има пострадали или има причинени имуществени вреди.
    Трябва да остана на мястото на произшествието и да изчакам пристигането на представител на Министерството на вътрешните работи или на следствието, като до пристигането им, е желателно да взема мерки за безопасността на движението и да окажа помощ на пострадалите, ако има такива.
    Важно е да знам, че НЕ трябва да  премествам превозното средство, ако то не пречи на движението, както и да не променям състоянието му до идването на представителя на Министерството на вътрешните работи, освен ако с него е необходимо да превози до лечебното заведение пострадалите, след което съм длъжен веднага да се завърна на мястото на произшествието. По този начин ще окажа съдействие на органите на МВР, които ще заснемат разположението на пътните превозни средства /ППС/ и причинените щети с цифров фотоапарат и ще опишат обстановката в съответния протокол.

Тези действия трябва да предприема дори и да не съм пряк участник в произшествието!

След като органите на МВР пристигнат на местопроизшествието те ми съставят акт за ПТП, ако се установи, че произшествието се е случило по моя вина.

    Ако имам възражения, те се отбелязват в акта.
    Освен това срещу акта мога да подам възражения в тридневен срок от издаването му пред Началник РПУ! Ако не подам възражения в срок, то тогава се издава наказателното постановление.
    На база актът за ПТП наказващият орган издава наказателно постановление, което мога да обжалвам в 7-дневен срок от връчването му пред районния съд, в района на който е извършено нарушението.

Изготвят се и следните документи в зависимост от характера на произшествието:

    Констативен протокол за ПТП с пострадали лица. При ПТП с пострадали лица се съставя констативен протокол за ПТП с пострадали лица –  Приложение № 1 и се изготвя подробна план-схема на ПТП от органите на „Пътна полиция”- МВР. Протоколът се съставя в едномесечен срок от датата на ПТП.
    Протокол за ПТП с материални щети. При ПТП с материални щети се съставя протокол за ПТП с материални щети – Приложение № 2.
    Двустранен констативен протокол за ПТП. Когато при произшествието са причинени само материални щети и между участниците в произшествието има съгласие относно обстоятелствата, свързани с него, то тогава можем да попълним своите данни в двустранен констативен протокол за ПТП – Приложение № 3. Застрахователите, с които съм сключил договор за задължителна застраховка „Гражданска отговорност”  са длъжни да предоставят безплатно в два екземпляра бланка за двустранен констативен протокол за ПТП – Приложение № 3 при сключване на договора, както и при поискване. Двустранният констативен протокол – Приложение № 3, е валиден и когато бланката не е предоставена от застрахователя.

Препис от протоколите и други документи, съотносими към произшествието (като плана-схема на ПТП) мога да получа и в случай, че съм трето лице, което е претърпяло вреди от ПТП или пък съм изгубил оригинала като отправя писмено искане до териториалното управление, което е издало протокола. Те са ми необходими, за да докажа настъпването на застрахователното събитие и да предява претенция към застрахователя си.

Съгласно чл. 287 от Кодекса за застраховането ежемесечно до 25-то число на месеца, Министерство на вътрешните работи предоставя на Информационния център към Гаранционния фонд по Кодекса за застраховането информация, необходима за индивидуализиране на причинените през предходния месец ПТП като:

    вид и номер на съставения протокол;
    снимки, когато такива са направени;
    дата на ПТП;
    място на ПТП;
    МПС, участвали в ПТП – с посочване на регистрационния номер и номер на рама (шаси) за всяко МПС, участвало в ПТП;
    МПС, което е причинило ПТП.

Тази информация е достъпна за застрахователя. При поискване от негова страна във връзка с предявена пред него претенция, Информационният център му предоставя информация, отнасяща се за съответната претенция.

Органите на МВР не посещават местопроизшествието и не съставят документи, когато:

    повредите на МПС са възникнали в резултат на природни бедствия;
    МПС пострада при пожар;
    повредите на МПС са възникнали в паркирано състояние;
    повредите на МПС не са причинени от друго ППС;
    има повреди по стъклата на автомобила.

(*) Настоящата статия има за цел да очертае някои основни Ваши права, като няма претенции да бъде юридически съветник. Ако имате затруднения с упражняването на тези основни права или случаят е по-сложен – съветваме Ви да се консултирате с юридически експерт. (*)

Автор:

Петя Баковска

ИЗТОЧНИЦИ
1.   Закон за движението по пътищата;
2.   Наредба за документите и реда за съставянето им при пътнотранспортни произшествия и реда за информиране между Министерство на Вътрешните работи, Комисията за финансов надзор и Информационния център към Гаранционния фонд;
3.   Закон за административните нарушения и наказания.

Статията е копирана от http://pravatami.bg/
Активен
kitan
ниво 5
*****
Неактивен Неактивен

Мотор: изтребител
Публикации: 4156



Ел. поща
« Отговор #5 -: септември 19, 2013, 22:36:48 »

всичко това е добре да се знае,но може много лесно да се избегнат тези главоболия първо при сигнал със стоп палка пускаш ръчката за газта и вдигаш ръка напред.след което започваш въртеливи движения с китката с въпроса луд ли си та си мислиш че ще спра?после(не се препоръчва бързо каране да не стават предпоставки за птп)се прибирате и оставяте мотора в гаража(разбира се ако нямате нещо друго за правене с мотора)ако случайно сте от малък град и всички се познавате и въпреки всичко на другия ден доидат полицаите във вас с идеята да ви пишат акт...ми нека си пишат те друга работа нямат.вземате акта и при наи близкия адвокат да ви напише едно листче че не сте съгласен с написаното в акта и го носите веднага в полицията,ако докато пишат акта са ви взели книжката настоявате да си ви я върнат,те нямат право да ви я задаржът.сега с книжката се прибирате и се черпите с приятели.като ви назначът дата за делото,поне за след 3 месеца,отивате при адвоката и му казвате да смени датата на делото(например под предлог че има по същото време друго дело за убийство или да си измисли нещо(те си знаят наи добре)съответно отлагате датата с минимум още три месеца и така когато наи накрая отидете на дело ще е след 7/8месеца след извършване на опита да посегнат на книжката ви.вземате с вас един причтел с категория а и отивате на дело.изслушвате търпеливо полицаите и като доиде вашия ред да се защитите,ставате и смело казвате.ми то мотора тогава не го карах аз,а моя приятел(този кото сте си довел предварително)всички падат и жмикат на пресекулки а приятеля ви става и казва ми да то аз карах мотора,видях ви но ми се сторихте леко неприятни и не ми се спираше да се заяждате и да ми джугате пари.сега и адвоката ви гледа и жмика на парцали.какво следва...нищо понеже са минали 6 месеца от нарушението и нямат право да съставят акт на другарчето ви.тои се е признал за виновен(с което оневинява вас)може да си водите и публика да потвърдят случката.при втори опит за спиране директно завеждане на дело за полицеиски тормоз и разигравате втори сценарй които ме мързи да опиша сега,но ако има заинтересовани мога да споделя и него.може би така най накрая кат ще разбере че спирането на моторит е по желание на моториста,а не негово задължение.дано съм ви бил полезен.
Активен
Dr.Ago
ниво 5
*****
Неактивен Неактивен

Мотор: Suzuki SV 650
Публикации: 730


Не ме правете на идиот, аз сам ще се справя! ;)


Ел. поща
« Отговор #6 -: септември 19, 2013, 23:09:32 »

всичко това е добре да се знае,но може много лесно да се избегнат тези главоболия първо при сигнал със стоп палка пускаш ръчката за газта и вдигаш ръка напред.след което започваш въртеливи движения с китката с въпроса луд ли си та си мислиш че ще спра?... дано съм ви бил полезен.
Всичкото това "бягане по тъча" може и да свърши работа няколко пъти, но едва ли ще е вечно.  Very Happy Пък и не забравяй, че много от пребиваващите тук карат и коли (аз също).  agranom
Активен
evilution
ниво 5
*****
Неактивен Неактивен

Мотор: Suzuki
Публикации: 2088



« Отговор #7 -: септември 20, 2013, 00:07:58 »

Всичкото това "бягане по тъча" може и да свърши работа няколко пъти, но едва ли ще е вечно.  Very Happy Пък и не забравяй, че много от пребиваващите тук карат и коли (аз също).  agranom
с колите...си има други форуми,а това работи,правна система в бг няма,поне не ефективна.не виждам причина да не се използва,мисля че на доста от колегите ще спести главоболията с полицията

Хайде да се пребием заради едни ченгета или за някаква глоба... или да ни пребият ченгетата.
Тъпо е!
Да, правната система не работи, и именно за това падат много повече от половината актове.
Активен
Dr.Ago
ниво 5
*****
Неактивен Неактивен

Мотор: Suzuki SV 650
Публикации: 730


Не ме правете на идиот, аз сам ще се справя! ;)


Ел. поща
« Отговор #8 -: септември 20, 2013, 07:45:48 »

да те разбирам че ми предлагаш да почвам да им спирам ли? Smile Smile Smile Smile Smile
Темата за спирането е дъвкана в този форум не веднъж и дваж. Силно се надявам не само ти, но и другите да не научават тия неща по-горе по трудния начин.  :grin:Защото ако полицаите се заинатят ще те спрат, ама дали ще понесеш толкова бой?  :-)Особено ако не са КАТ, а имат някаква акция.
П.П.: Нали го знаеш онзи виц, дето един го задържали за 24 часа и като го пуснали един негов познат го пита: "Абе, днешната полиция бие ли?", а той: "Днешната - не, ама снощната какво ме прави..."  Very Happy funny
Активен
Dr.Ago
ниво 5
*****
Неактивен Неактивен

Мотор: Suzuki SV 650
Публикации: 730


Не ме правете на идиот, аз сам ще се справя! ;)


Ел. поща
« Отговор #9 -: септември 20, 2013, 11:07:21 »

Много от нас са ни спирали за превишена скорост. Хубаво е да познаваме с какво и как (понякога по-добре и от полицаите).

Всички одобрени за момента средства за измерване на скоростта в България:

1.Радар – скоростомер
Трафик радар TR4-D
Честота на работа – Х band (10.525GHz)
ЕТ „Соттрон-Иван Сотиров”
Срок на валидност: 21.03.2015

2.Мобилна система за видеоконтрол на нарушенията на правилата за движение
TFR1 – M
Скоростта се измерва с TR-4D, който е неделима част от TFR1-M,
Тинел Електроникс ООД
Срок на валидност: 24.02.2020

3.Мобилна видео – радарна система за наблюдение и регистрация на пътни нарушения
RADAR AUTOVISION DIGITAL MPH-BEE ІІІ
Честота на работа – Ka
Traffic Safety System ltd, UK
Срок на валидност: 18.12.2017

4.Стационарна видео – радарна система за наблюдение и регистрация на пътни нарушения
SITRAFFIC ERS 400
Честота на работа – K band (24.125GHz)
Siemens AG
Срок на валидност: 06.10.2019

5.Радар – скоростомер
МУЛТАНОВА 6Г
Честота на работа – Ka band (34.360GHz)
Швейцария
Срок на валидност: 14.06.2015

Тъй като засадите ги правят най-често с TR4 и TR4-D, може да се запознаете с "гадовете": TR4 и TR4-DVery Happy
Активен
Dr.Ago
ниво 5
*****
Неактивен Неактивен

Мотор: Suzuki SV 650
Публикации: 730


Не ме правете на идиот, аз сам ще се справя! ;)


Ел. поща
« Отговор #10 -: септември 20, 2013, 18:27:08 »



        СПИСЪК НА НАРУШЕНИЯТА, ЗА КОИТО СЕ ОТНЕМАТ КОНТРОЛНИ ТОЧКИ

СЪГЛАСНО НАРЕДБА № IЗ-2539 ОТ 04.02.2013г.

Чл. 6. (1) За нарушения на Закона за движението по пътищата на водачите на МПС се отнемат контролни точки, както следва:

1. за управление на МПС, трамвай или самоходна машина с концентрация на алкохол в кръвта над 0,5 на хиляда до 1,2 на хиляда включително (чл. 174, ал. 1 ЗДвП) - 10 контролни точки;

2. когато нарушението по т. 1 е извършено повторно (чл. 174, ал. 2 ЗДвП) - 15 контролни точки;

3. за отказ на водач, който управлява МПС, трамвай или самоходна машина, да му бъде извършена проверка с техническо средство за установяване употребата на алкохол или упойващи вещества или неизпълнение на предписанието за медицинско изследване на концентрацията на алкохол в кръвта му (чл. 174, ал. 3 ЗДвП) - 12 контролни точки;

4. за управление на спряно от движение моторно превозно средство или състав от пътни превозни средства, в който е включено спряно от движение пътно превозно средство (чл. 177, ал. 1, т. 4 ЗДвП) - 5 контролни точки;

5. за нарушаване на правилата за преминаване през железопътен прелез (чл. 180, ал. 1, т. 3, предл. 2 ЗДвП) - 5 контролни точки;

6. за превишаване на разрешената максимална скорост с над 50 km/h в населено място или при извършване на обществен превоз на пътници и опасни товари (чл. 182, ал. 1, т. 6 и ал. 3, т. 6 ЗДвП) - 12 контролни точки;

7. за неспиране на пътен знак "Спри! Пропусни движещите се по пътя с предимство!", неправилно изпреварване или неспазване предимството на друг участник в движението (чл. 183, ал. 2, т. 3, предл. 1, 4 и 5 ЗДвП) - 8 контролни точки;

8. за използване на мобилен телефон по време на управление на превозното средство освен при наличие на устройство, позволяващо използването на телефона без участието на ръцете му (чл. 183, ал. 4, т. 6 ЗДвП) - 6 контролни точки;

9. за неизпълние на задължението за използване на предпазен колан или за носене на каска (чл. 183, ал. 4, т. 7 ЗДвП) - 6 контролни точки;

10. за неправилно престояване или паркиране в зоната на пешеходна пътека, спирка за обществен превоз на пътници или кръстовище (чл. 183, ал. 4, т. 8 ЗДвП) - 6 контролни точки;

11. за престояване или паркиране като втори ред в активна лента за движение до спрели моторни превозни средства по посока на движението (чл. 183, ал. 4, т. 9 ЗДвП) - 6 контролни точки;

12. за превозване на деца в нарушение на изискванията на глава втора, раздел ХХV ЗДвП (чл. 183, ал. 4, т. 10 ЗДвП) - 6 контролни точки;

13. за преминаване при сигнал на светофара, който не разрешава преминаването (чл. 183, ал. 5, т. 1 ЗДвП) - 8 контролни точки;

14. за неосигуряване на предимство при преминаване през пешеходна пътека (чл. 183, ал. 5, т. 2 ЗДвП) - 8 контролни точки.

(2) На водач, който притежава контролен талон "Водач на МПС без наказания", издаден по реда на Наредба № I-157 от 2002 г. за условията и реда за издаване на свидетелство за управление на моторни превозни средства, отчета на водачите и тяхната дисциплина (ДВ, бр. 97 от 2002 г.), не се отнемат контролни точки при налагане на наказание за нарушение, посочено в тази наредба, с изключение на нарушенията по ал. 1, т. 1, 2 и 3.

Ето и 2 полезни линка, че да не пействам всичко:

 Закон за движение по пътищата

 ПРАВИЛНИК за прилагане на Закона за движението по пътищата

ИЗТОЧНИК: Сайтът на КАТ
Активен
Ice_queen^^
ниво 5
*****
Неактивен Неактивен

Мотор: Honda CBR 125R
Публикации: 1555



« Отговор #11 -: септември 22, 2013, 17:24:00 »

олигофрен малоумен,майка ти знае какво става като ме спрат сигмите ,щото ми правеше свирки тогава

Първо предупреждение, второто ще е от Рато по-официално  :)Моля да се запази добрия тон без подобни обиди... Дано с глупостите си не откажеш автора на темата да пише, защото наистина е полезна, а фирма "Василка" след малко ще измете  Smile
« Последна редакция: септември 22, 2013, 17:33:08 последно от Ice_queen^^ » Активен
Dr.Ago
ниво 5
*****
Неактивен Неактивен

Мотор: Suzuki SV 650
Публикации: 730


Не ме правете на идиот, аз сам ще се справя! ;)


Ел. поща
« Отговор #12 -: септември 23, 2013, 00:11:50 »

Следва едно мнение във друг форум и всеки сам за себе си да решава доколко да му се довери:

Цитат
Превишена скорост

Posted by: ss7 in Общество, tags: КАТ, мвр

Как да се защитим срещу НП за превишена скорост.

Ако ви засекат със старите радари (които не снимат номера на колата) , нарушението превишена скорост е установено и доказано , но не е доказано кой го е извършил , нищо че са ви спрели вас и данните ви ги пишат във акта .

Съдебната практика е такава, че обикновено НП се отменят, ако в момента на засичането на скоростта е имало усилено насрещно движение, или пък колона от автомобили по посока на движението. В тоя случай КАТ няма как да докаже, че са засекли точно вашата скорост.

Ако ви спрат и има движение - снимайте движението , съгласно ЗДП снимките са доказателство :

7) (Нова - ДВ, бр. 51 от 2007 г.) Изготвените с технически средства или системи, заснемащи или записващи датата, точния час на нарушението и регистрационния номер на моторното превозно средство, снимки, видеозаписи и разпечатки са веществени доказателствени средства в административнонаказателния процес.

Преполагам, че законодателя е искал да каже, че са доказателство само когато ги представа КАТ , но такова нещо не е написано Те са доказателство , дори когато ги представяте вие във ваша защита

Изобщо снимайте цялата сценка - обикновено шапкарите нарушават куп закони .

Втория случай - ако ви снима камера с радар , тогава трябва да ви извикат преди издаване на НП да дадете обяснение кой е карал - вие или друг. Ако не го направят , НП ще падне в съда, поради недоказване кой е извършил нарушението.

Дупнишките КАТ-аджии поне са смели - в решенията на РС има случай на съставяне на акт и НП на водач на Порше Карера със софииска регистрация. Човека съответно е обжалвал и НП е отменено , въпреки, че най-вероятно е бил нарушител.

По принцип не мислях да давам тази информация , щото съм против превишената скорост, но има доста случай, когато спират, а засечената скорост е от преди 10-20 минути. Аз самия имах такава случка преди около месец , та се наложи да демонстрирам знанията си по ЗДП , ЗАНН и НК .
Да напомня: "Радарът измерва скоростта на МПС от транспортния поток и регистрира най-високата измерена скорост, посоката на движение, датата и часа на нарушението и ги съхранява за определен период от време." - става дума за популярния TR4-D.
Моят съвет: възразявайте, колкото и малък да е шанса, пък... кой знае?  Very Happy
Активен
kitan
ниво 5
*****
Неактивен Неактивен

Мотор: изтребител
Публикации: 4156



Ел. поща
« Отговор #13 -: септември 23, 2013, 20:40:51 »

Следва едно мнение във друг форум и всеки сам за себе си да решава доколко да му се довери:
Да напомня: "Радарът измерва скоростта на МПС от транспортния поток и регистрира най-високата измерена скорост, посоката на движение, датата и часа на нарушението и ги съхранява за определен период от време." - става дума за популярния TR4-D.
Моят съвет: възразявайте, колкото и малък да е шанса, пък... кой знае?  Very Happy
Smile Smile Smile :-)ако се видим бирата е от мен,май ще ме предумаш да започна да спирам Smile
Активен
Dr.Ago
ниво 5
*****
Неактивен Неактивен

Мотор: Suzuki SV 650
Публикации: 730


Не ме правете на идиот, аз сам ще се справя! ;)


Ел. поща
« Отговор #14 -: септември 23, 2013, 21:12:39 »

Smile Smile Smile :-)ако се видим бирата е от мен,май ще ме предумаш да започна да спирам Smile
Ще ти напомня за бирата  Very Happy
Може би задето съм от малък град разсъждавам така: ще ме спрат веднъж-дваж, ще видят, че всичко е ОК (е, ако леко съм попревишил скоростта може да има забележка Smile) и няма да ме закачат, ако не правя магарии.  От друга страна, да речем, че ще избягам веднъж-дваж (може би и повече), но няма да им е трудно да ме разберат кой съм и рано или късно ще ми го върнат тъпкано (не че няма да са си прави), ако не когато съм с мотора, то когато съм с колата - личната или служебната.  :+h+:В големия град е подобно, само дето се отлага по-дълго във времето. Заслужава ли си вторият вариант?  tang
И да се върнем на темата:

Цитат
Трябва да се знае, че един акт може да се "събори" в съда дори и за една правописна грешка, за сбъркана алинея или член от закона. Изобщо не се притеснявайте. Ако смятате, че сте прави, откажете да подпишете и да платите доброволно фиш, макар че след това ще ви издадат акт.

Никой не трябва да се притеснява и да иска всички подробности при вземането на алкохолна проба или при твърдение на съответния пътен полицай, че с радар е установено превишаване на скорост. Особено ако водачът е убеден в правотата си. Често полицаите се възползват от това, че водачите не познават законите и си измислят всякакви нарушения. Затова шофьорите предпочитат да "бутнат" някой лев и да се отърват, независимо че в действителност не са направили нищо. Най-добрият вариант на поведение в случая е винаги да се разпитва подробно - какво е нарушението, какво е законовото основание за спиране, каква е санкцията.
« Последна редакция: септември 23, 2013, 21:22:57 последно от Dr.Ago » Активен
Страници: [1] 2 3 ... 13   Нагоре
Изпечатай
www.MotoForum.bgКонцентратЗакони, Данъци, Застраховки, ТаксиТема: КАТ и нашите права

Отиди на:  

WebMoto.bg - борса за мотори, части, аксесоари, екипировка, гуми



Страницата е създадена за 0.895 секунди с 20 запитвания.