Добре дошъл/дошла, Гост. Моля, въведи своето потребителско име или се регистрирай.
Изгуби ли регистрационния е-мейл?

Влез с потребителско име, парола и продължителност на сесията

www.MotoForum.bgКонцентратМото енциклопедия (Модератор: Terziev)Тема: История на спирачния диск - статия
Страници: [1]   Надолу
Изпечатай
Автор Тема: История на спирачния диск - статия  (Прочетена 14570 пъти)
0 Членове и 1 Гост преглежда(т) тази тема.
Terziev
Red Brigades
Moderator
ниво 4
*****
Неактивен Неактивен

Публикации: 353



« -: октомври 20, 2005, 15:26:03 »

Историята на спирачния диск

   След разработката на колелото, както е имало нужда от "дий" така е имало и от "стой" Smile
И тъй като нуждата от транспорт на хората се е увеличавала,
механичните устройства използвани за спиране също са се усъвършенствали.

Още преди създаването на превозни средства без животинска сила,
наличните е трябвало ускоряват и забавят.
Появява се допълнителна спирачна система която се е състояла от лост,
който е притискал дървeна подложка директно към колелата.
При влажни условия обаче тези спирачки практически губят своята ефективност.

   Ранните години на автомобилостроенето са много важни за инженерите.
Това е период на иновации, където всички идеи са били нови и имали известна стойност.
Доста бързо обаче много разработки се утвърдили, така се получило и със спирачките.
В повечето от превозните средства били монтирани барабанни спирачки,
които се състояли от 2 половини, които се разширяват от вътрешната страна на барабан.

   През това време първи данни за дискова спирачка била патентова Dr. F.W. Lanchester
през 1902 в Англия. Те биват вградение в Ланчестер колите произвеждани между 1906 и 1914.
Тези дискови спирачки не били толкова ефективни колкото тогаваштните барабанни и скоро били спряни от употреба.
   Друго важно събитие възниква през 20-те. Започват да се слагат барабанни спирачки на
четирите колела, вместо само една на задната като при Ford model T.

   Дисковата спирачка намира приложение през Втората Световна Война в колесаря на самолетите.
След това самолетната дискова спирачка бива пристособена за използване в автомобили, първо при съзтезания през 1952,
след това при производството им през 1956.
Американските производители на автомобили не вграждат дисковите спирачки в ниско-стойностните си
автомобили до края на 60-те.

   Като всяка технология дисковите и барабанните спирачки имат предимства и недостатъци.
Барабанните спирачки са все още по-евтини и по-прости. Поради това повечето съвременни коли
се произвеждат отзад с барабанни и отпред с дискови спирачки. Четири дискови спирачки се
обявява като екстра.
   Тъй като при спиране масата се пренася изключително на предните колела, използването
на дискови спирачки отпред става практика.

   Барабанната спирачка има друго предимство пред първите дискови спирачки.
Геометрията на половинките вътре в барабанната спирачка могат да бъдат направени да се самоусилват.
Въртенето на барабана изтласква притисващите половинки навън, в резултат на което те натискат
по-силно барабана. Първите дискови спирачни системи изискват външен механичен усилвател като
вакумна или хидравлична помпа за да постигнат необходимото усилие.

   Всяка спирачна технология на принципа на триенето използва процеса на трансформация
на кинетичната енергия на движещо се превозно средство в топлинна енергия.
Прекаленото загряване е враг на всички спирачни системи.
Барабанните спирачки са на последно място по отделяне на топлинната енергия.
От друга страна обикновения спирачен диск представлява плосък диск от двете страни на който се намират накладки.
Топлинната енергия се отделя директно от повърхността на диска и отклоняването на диска от
спирачния път е прекалено малко, следователно вибрациите на материала не са толкова тежки като при барабанните.

   Резултат от прегряването на спирачките е тяхното отслабване... същата сила на натискане
на педала не дава нужната сила за спиране. Голямото загряване оказва резултат на коефициента
на спиране на триещите се повърхности. Барабанните спирачки имат още един недостатък при
прегряване - вътрешния радиус на барабана се увеличава и вътре накладките вече не прилепват
прътно, в следствие се намалява контактната повърхност.


   Друго предимство на дисковата спирачка е теглото. Две са важните нужди от намаляване на теглото.
Първо - теглото на окачването. Това е теглото от всички движещи се компоненти на колата между
земята и точките на окачването на рамката. Колкото по-малко е теглото на окачването, толкова по-малка
е инерционното съпротивление към неравни повърхности. Автомобилния дизайн стига до такова намаляване
на теглото на окачването, че E-type Jaguar преместват задната спирачка навътре към диференциала.
Втория фактор е по-важен за мотоциклетите - жироскопичната маса. Колкото по-тежко е колелото,
толкова по-голямо жироскопично съпротивление оказва при завиване. Затова завиването
при мотоциклета е по-трудно с тежки барабанни спирачки отколкото с леки дискове.
Модерните спортни дискове имат кухи вътрешни отвори, напречни отвори и други опции които намаляват
теглото и увеличават охлаждането.

Предимно старите спирачни барабани и дискове са правени от железни отливки. В момента OEM
мотоциклетните дискове са от неръждаема стомана за защита от корозия, но извън пазарните състезателни
компоненти и спирачки дискове се правят все още като отливка, поради по-голямото триене което
притежават. Също така се използват други екзотични материали за състезателни цели. Карбонови
съставни дискове и карбонови накладки се използват във Формула 1, мотоциклети и коли през 90-те,
но биват забранени поради организационни санкции и единични сривове в ефективността.
Карбон-карбон спирачки също работят добре при изключително високи температури и състезателни
условия, и не се прилагат в нормални пътни условия. Последно Дукати показаха мотоциклет
със спирачки дискове от silenium, разработен от Руската космическа индустрия, който има
съпротивление на триене на лято желязо с ниско тегло на карбонови нишки.

.....

Източник: http://members.aol.com/gpzpop/page4/
Активен
Vency
ниво 5
*****
Неактивен Неактивен

Публикации: 891


София

12255767
« Отговор #1 -: октомври 20, 2005, 15:41:24 »

=D>  =D>  =D>  =D>
Активен
Talasum
ниво 4
****
Неактивен Неактивен

Публикации: 283


211377424
« Отговор #2 -: октомври 20, 2005, 15:47:12 »

=D>  =D>  =D>  - за труда, за отделеното време и ентусиазма !

П.П. А останалите 3 абзаца ?! ;)
Активен
Terziev
Red Brigades
Moderator
ниво 4
*****
Неактивен Неактивен

Публикации: 353



« Отговор #3 -: октомври 20, 2005, 18:10:17 »

Останалите 3 абзаца не са важни Smile
Там пише как Кавазаки са въвели първи иновации в спирачните системи още през 80-те и ако ги преведа някои хора които не харесват марката ще се засегнат ;) затова който иска да си ги превежда сам.
Активен
julian
ниво 4
****
Неактивен Неактивен

Публикации: 280


GSX-R 1127 SACS


« Отговор #4 -: октомври 21, 2005, 09:56:42 »

=D>  =D>  =D>
Активен
Siten!
ниво 3
***
Неактивен Неактивен

Публикации: 129

27006219
« Отговор #5 -: октомври 21, 2005, 14:40:17 »

БРАВО! =D>  аз ще допреведа последните 3 абзаца, има интересни моменти!(свободен превод!)
.....
Производителите на дискови спирачки ги усъвършенствали като използват хидравлична система за увеличаване на надеждноста при спиране. Системата е съставена от плуващи накладки във спирачната главина посредством 6 (съвремени мотори) бутала.
(за това се чудя колко е вярно? :-k  вярно че 6 са общо на новите (предно и задно колело по 3)и 4 при старите)
Съществен напредък се постига при въвеждането на Анти Блокираща Система АБеС. Сензор за въртенето на всяко колело предава скороста на въртене(тахометър)на комПОТЕр Very Happy които управлява спирачното усилие на челюста на всяко колело по неговата хидравлична част. По този начин може да се избегне приплъзването на мокър път на Машината(а я това го правим на усет, \Very Happy/ пускам стискам докато на банкета със одр****м #-o )
използат се доста екзотични (скъпи) материали който навлизат в новите МАтори.Спирачните дискове монтирани на колелото вътре нямат нужда от нов дизайн Порше 1963 НО това е Бъдещото виждане (избор)за мотоциклетните колела  Very Happy :-k ... Машини за в бъдеще ще използват ОБНОВЯВАЩИ се спирачки(не е оточнено какво ще се обновява :-k ) за електрическите возила ще има генератор за преобразуване на кинетичната енергия във електрическа с която ще се зарежда отново акумулатора. Новото поколение машини все по бързо се нуждаят от необходими или излишни за някой иноваци. ЕЕЕЕЕеееее  Very Happy
Това е накратко!
Активен
dobry
ниво 5
*****
Неактивен Неактивен

Мотор: GSXR 1000 Race
Публикации: 9978


www.race-stands.com


WWW Ел. поща
« Отговор #6 -: септември 22, 2006, 20:41:37 »

интересува ме има ли значение формата на дисковете на BRAKING. Surprised
до колкото знам са много скъпи и имат много добро въздействие при спирането,но
формата има ли значение.

примерно:



« Последна редакция: декември 17, 2007, 01:36:21 последно от dobry » Активен
didkata_s
ниво 3
***
Неактивен Неактивен

Публикации: 161


Защо не преминеш и ти бариерата?

331081506
Ел. поща
« Отговор #7 -: септември 27, 2006, 01:49:35 »



До колкото скромните ми познания позволяват да коментирам качеството на спиране не се определя от формата. От формата зависи дали ще се охлажда по-бавно диска (ако е по-масивен) или по-бързо (ако е "паяжина"). Охлаждането зависи както от масивността, така и от размера (нека не бъркаме размер с форма) на диска. От формата също зависи и теглото. Както знаем при ендурото е от значение теглото на мотора.  Типично кръглите спирачни дискове са по-характерни за пистовите мотори.  Формата на диска е и вид глезотийка. Самата форма е така да се каже "аксесоар".  Ако ви е направило впечатление новите модели мотори (пистови,крос,ендуро) са с по-големи и по-олекотени дискове.
Активен
VaHk0_
ниво 4
****
Неактивен Неактивен

Публикации: 295


Suzuki RMX 250

167128247
« Отговор #8 -: септември 27, 2006, 11:29:35 »

Браво за статията.А иначе dobry този първия който си показал е за колело Smile.А колкото повече "дупки" има диска следователно спира по-малко ,но се охлажда повече.Поне така съм чел де.Защото когато са по надупчени дисковете контактната площ на феродото с диска е по-малка и от там по-малко спира ,но и загрява по-малко.И обратното по-плътен диск повече спира ,но по бавно се охлажда.А тези нащърбените ръбове дето са те не са ли за по-голямо завихряне на въдуха или нещо такова пак с цел по-добро охлаждане(може би с минимален ефект).А че са красиви така е Smile

П.П. Относно този тип дискове(горния)от две части който са,с каква цел е това.Пак олекотяване ли (за да не бъде целия от стомана ами вътрешната част да бъде от друг по лек материал) или за нещо друго.
Активен
BURANAGA R1
CorelDRAW MASTER
ниво 5
*****
Неактивен Неактивен

Мотор: R1 2010
Публикации: 1785


Да на будизма, агресията и миш-маша...


Ел. поща
« Отговор #9 -: септември 27, 2006, 11:56:12 »


П.П. Относно този тип дискове(горния)от две части който са,с каква цел е това.Пак олекотяване ли (за да не бъде целия от стомана ами вътрешната част да бъде от друг по лек материал) или за нещо друго.


Обикновенно така се правят предимно само предните дискове, тъй като те се нагряват най-много при спиране. Заради температурните разлики и разширения се правят чрез занитване. Справка: Айфеловата кула, ЖП релсите /те са с болтове, но разлика няма/
Активен
cecko
www.nwmotors.net
ниво 5
*****
Неактивен Неактивен

Публикации: 557


only ninja can beat ninja

320678385
Ел. поща
« Отговор #10 -: септември 27, 2006, 12:53:34 »






мойте са такива, на един приятел ямахата също, предните найстина са от 2 части задния си е цял. не знам каква е целта да са от 2 части но единственото което е видимо че вътрешната част е от друг метал.

п.п. казват че много бързо "ядяли" накладките но засега нямам проблеми
Активен
dobry
ниво 5
*****
Неактивен Неактивен

Мотор: GSXR 1000 Race
Публикации: 9978


www.race-stands.com


WWW Ел. поща
« Отговор #11 -: декември 17, 2007, 01:54:20 »



Вълнообразните спирачни (или още къдрави) дискове на  Braking имат предимство пред стандартните дискове поради увеличаването на повърхността за топлинния обмен и отделянето на излишната топлина.По време на спиране,дискът може да изхвърля топлината в атмосферата само чрез повърхността си.Вълнообразния дизайн я увеличава с 10 до 25% в сравнение с тази на обикновенния диск със същия диаметър.
Дизайнът на геометричните форми и релефни повърхности не е случаен.Чрез използване на по-голям брой криви или чрез намаляване на радиуса на кривите,началното "захапване" на накладките може да бъде увеличено,което води до по-голяма начална спирачна сила.Когато кривите са по-малко или са с по-голям радиус,началното "захапване" е по-слабо и резултатът е постепенно увеличаване на спирачното усилие.Чрез промяна в цялостния дизайн на диска Braking променя спирачния процес.

Източник-Интернет Very Happy
Активен
The Duke
Red Brigades
ниво 5
*****
Неактивен Неактивен

Мотор: ...etc.
Публикации: 2806


ZEDMOTO.COM


WWW
« Отговор #12 -: декември 17, 2007, 11:28:09 »

Понеже виждам ,че има заинтересовани - представител на Braking (Sunstar) за България е Zedmoto.
А дисковете са от две части просто защото са плаващи  Very Happy
Активен
ivogiev
ниво 5
*****
Неактивен Неактивен

Мотор: Husaberg FS650E ' 06
Публикации: 1110


209937428
« Отговор #13 -: декември 17, 2007, 12:13:03 »

Понеже виждам ,че има заинтересовани - представител на Braking (Sunstar) за България е Zedmoto.
А дисковете са от две части просто защото са плаващи  Very Happy

кой е Zedmoto и къде да го търсим?
иначе според мен дисковете са от две части,заради различния метал с цел спестяване на тегло.и понеже разширението на различните метали е различно,затова са "плаващи"-мое мнение,не претендирам да съм прав.просто четох из нет-а за тези къдравите от два метала дискове и защо са направени така...
Активен
The Duke
Red Brigades
ниво 5
*****
Неактивен Неактивен

Мотор: ...etc.
Публикации: 2806


ZEDMOTO.COM


WWW
« Отговор #14 -: декември 17, 2007, 12:29:31 »

Всички плаващи доскове (и не къдравите ) са от два метала  Very Happy ...попрочети още защо това е така (за едната от причините си прав ,но не тя е основната) .
Относно втория ти въпрос "чичко Гугъл" знае всичко - copy/paste в търсачката и си готов (или разгледай моя профил ...мини с мишката в/у планетата Земя Very Happy) .
Дето Стюпида казва: "нали през интернет влизате тук?"
Активен
Страници: [1]   Нагоре
Изпечатай
www.MotoForum.bgКонцентратМото енциклопедия (Модератор: Terziev)Тема: История на спирачния диск - статия

Отиди на:  

WebMoto.bg - борса за мотори, части, аксесоари, екипировка, гуми



Страницата е създадена за 0.177 секунди с 21 запитвания.