Добре дошъл/дошла, Гост. Моля, въведи своето потребителско име или се регистрирай.
Изгуби ли регистрационния е-мейл?

Влез с потребителско име, парола и продължителност на сесията

www.MotoForum.bgКонцентратРемонт, тунинг, въпроси, моточасти и аксесоари (Модератор: KokoVmaxa)Тема: Реле-регулатори: принцип на работа и практически схеми
Страници: [1] 2   Надолу
Изпечатай
Автор Тема: Реле-регулатори: принцип на работа и практически схеми  (Прочетена 11045 пъти)
0 Членове и 1 Гост преглежда(т) тази тема.
Altium
ниво 1
*
Неактивен Неактивен

Мотор: Yamaha XS400 със самоделно процесорно запалване
Публикации: 33



Ел. поща
« -: Юни 24, 2012, 20:46:05 »

Ще помоля администраторите да направят темата важна, защото съдържа практическа информация.

Реле-регулатори: принцип на работа и практически схеми

Реле-регулаторите служат за поддържане на напрежението в автомобилната инсталация. Генераторите, които са обект на регулиране, могат да се класифицират като 3 основни типа:
1. Динамо
2. Алтернатор
3. Магнет

Динамо



Правотоков колекторен генератор с колектор от пластини, които служат за изправител на напрежението, индуцирано в ротора. Ползван масово до 60-те години.

Метод на регулиране: чрез възбудителния ток през статорната намотка, а от ротора се вади мощност.
Недостатъци: необходимост от следене на 3 негови параметъра - напрежение, ток и обратен ток. Реле-регулаторите в старите динама са механични, но има и изцяло електронни съвременни варианти, които ще се разгледат в тази статия.

Регулатор за динамо машини: http://ludens.cl/Electron/dynareg/dynareg.htm
Архив на статията: http://mazeto.net/index.php?action=dlattach;topic=6849.0;attach=28463

Алтернатор



Ползва се във всички съвременни автомобили, съдържа 3-фазен статор, диоден изправител и ротор с възбудителна намотка.

Метод на регулиране: чрез възбудителния ток през ротора, а от статора се вади мощност през 3-фазен изправител с 6 диода по схема Ларионов. Регулирането е импулсно ключово, което предпазва електронните елементи от топлинни натоварвания.

Предимства: проста конструкция (колектор от 2 пръстена или безконтактен при някои мотоциклети), високо КПД и малко специфично тегло, следи се само напрежението на инсталацията.

Има 2 основни метода за регулиране:
1. Ключов с тригери на Шмит - доказал се през годините метод, ползван масово от времето на създаването на алтернатора до сега. Има хистерезис и се включва/изключва при достигане на двете му граници на напрежение.
2. С широчинно-импулсна модулация (ШИМ) - напоследък намира все по-широко разпространение в новите автомобили, понеже характеристиката на регулирането е по-плавна и има опция да намали запълването на ШИМа при включен контакт и неработещ генератор, с което се пести енергия, дори да общува с ECU на автомобила.

Важно е да се уточни, че има 2 основни вида фабрично свързване на роторната намотка:
Първи: Между D+ и DF (както на означената схема)
Втори: Между DF и D-
Съответно, съществуват 2 вида регулатори - принципно еднакви, но схемно различаващи се по захранването и типа на крайния транзистор (NPN или PNP).

Регулатори с тригер на Шмит:
http://vksn.narod.ru/auto/car.html - руски схеми с транзистори с много обратни връзки, доказани през годините (201.3702, 121.3702)
http://www.hazmat.com/~mjb/candm/regulator.html - BMW R Series Motorcycle Regulator
http://www.pchelar-probvaisambg.com/statia115_18_spisak.htm - български схеми
Архив на статията:
http://mazeto.net/index.php?action=dlattach;topic=6849.0;attach=28465

Регулатори с ШИМ:
http://www.irf.com/product-info/datasheets/data/irvr101.pdf -  IRVR101
http://www.datasheetcatalog.org/datasheet/motorola/MC33099.pdf - MC33099
http://dl.dropbox.com/u/80397938/alternator/Car%20alternator%20voltage%20regulator%20PWM%20v1%20sch.png - примерна схема на алтернатор с ШИМ регулиране с TL494

Магнет



Ползва се в повечето съвременни мотоциклети, няма четки, състои се от ротор с пресовани в него магнити, статор с намотки и изправителен блок. Най-често статорът е 3-фазен, като в по-стари мотори или скутери е монофазен.
Предимства: безконтактна система, не се нуждае от обслужване, следи се само напрежението на инсталацията.
Недостатъци: по-ниско КПД от алтернаторите, по-голямо специфично тегло.

Методи за регулиране:
1. Чрез шунтиране на статорните намотки към маса (изобразен на схемата горе - трите ключа към маса са тиристори). Методът е изключително несъвършен, поради това, че през намотките на генератора и тиристорите тече ток в режим на късо съединение, което е предпоставка за изгарянето им, също и възникналата допълнителна реакция на Ленц затормозява излишно двигателя (което си е чиста загуба на енергия и увеличава разхода на гориво).
2. Чрез фазово управление на изправителния мост. Интелигентен прост метод, който не натоварва по никакъв начин генератора и електрониката.

Моя схема на регулатор-изправител за магнети с фазово управление:
http://dl.dropbox.com/u/80397938/magnet/1phase%20v1/15V.png - 15V входно напрежение
http://dl.dropbox.com/u/80397938/magnet/1phase%20v1/50V.png - 50V входно напрежение
http://dl.dropbox.com/u/80397938/magnet/1phase%20v1/100V.png - 100V входно напрежение

Схемата в момента е симулационна идея на еднофазен режим, но същият принцип важи и за трифазни генератори. Нейни модификации се ползват успешно и безотказно много години в двутактови двигатели за мотоделтапланери. След време ще пусна окончателен тестван вариант.

Принцип на работа: гейтът на тиристора е подпрян със стабилизирано напрежение спрямо маса, осигурено от ценеровия диод и генератора на ток над него. Следователно отпушването на тиристора ще зависи единствено от потенциала в катода му, което се явява напрежението на зареждащия се акумулатор. При достигане на напрежение на катода с 0,6 волта повече от това в гейта, тиристорът се запушва, с което осигурява ефективна фазова регулация.

...и реализацията на Kawasaki KVF750, но в 3-фазен вариант:

Както се очакваше, схемата изобщо не загрява (за разлика от оригиналния регулатор с шунтиране на фазите).

Следва продължение...
« Последна редакция: Юни 24, 2012, 21:15:16 последно от Altium » Активен
forest
ниво 4
****
Неактивен Неактивен

Мотор: BMW R1150RS
Публикации: 318


Гат каръм псуам пешеодците а гат одя пеш шафьорите


Ел. поща
« Отговор #1 -: Юни 25, 2012, 00:12:31 »

Много добре Altium, постарал си се да публикуваш интересни търсения за оптимизация на реле-регулаторите при моторите, особенно тези със шунтиране на статорните намотки. Според мен производителите на мотори също са си задавали такива въпроси и са решили че по надеждно е да се шунтират статорите отколкото да се прави фазово регулиране на изходното напрежение. При твоят метод КПД-то на генератора е още по ниско от оригиналното защото имаш допълнителен пад на напрежение в регулиращият тиристор и изходният резистор преди енергията да се достави към ел. инсталацията на мотора (една проста сметка 3А заряден ток + 7А светлини и запалване само в резистора ще имаш 10Вата загуби при 200вата генератор това е 5% по ниско КПД), увеличеното вътрешно съпротивление на генератора също не е добра идея. Аз залагам на регулиране със шунтиране, а що се отнася до правенето на модификации - може да се замислиш да шунтираш със ШИМ или фазово за да се получи по плавно и да няма трепкане на светлините
Активен
ildivvy
Suzuki GSX 750 fen forever !
ниво 5
*****
Неактивен Неактивен

Мотор: Yamaha FZ6S Fazer 04'
Публикации: 1510



« Отговор #2 -: Юни 25, 2012, 10:40:48 »

Въпреки,че КПД-то може да е по-ниско,целия възел има достатъчен запас по мощност и според мен няма да е проблем за мотора.Плюсовете си остават - незагряване и липсващ ефект на Ленц.
Активен
Honda_VFR
ниво 3
***
Неактивен Неактивен

Мотор: Honda VFR750F RC36
Публикации: 131



« Отговор #3 -: Юни 25, 2012, 15:38:30 »

Здравейте рокири Mad
Здравей и на теб Altium

Приятелю, магнет е ....... едно друго нещо.

Докато чета това
Цитат
.....При достигане на напрежение на катода с 0,6 волта повече от това в гейта, тиристорът се запушва.......


си спомних тази песен на Васил Найденов   -
Видео споделяне / VBOX7


Сигурен съм ,че регулатора ти работи и не загрява, но има един съществен недостатък, поради който производителите не използват този начин на регулиране. Живота на акумулатора се скъсява доста , а разгадаването на причината ще оставя на теб.

http://www.motoforum.bg/index.php/topic,18801.0.html  - Ето една тема ,която наистина съдържа практическа информация.  Пожелавам ти и твоята да достигне до такива висоти  Very Happy

Хайде със здраве  Mad




Активен
Altium
ниво 1
*
Неактивен Неактивен

Мотор: Yamaha XS400 със самоделно процесорно запалване
Публикации: 33



Ел. поща
« Отговор #4 -: Юни 26, 2012, 14:37:32 »

Здравейте колеги рокери,
малко коментари:

1. Изходният резистор в схемата - той е само за измерване на пад на напрежение през него, тоест да се види на осцилоскопа кога са отпушени тиристорите. Защото аз така меря токове - с осцилоскоп и нискоомен резистор. Реално резистора липсва, като схемата представлява един прост управляем Ларионов изправител. Изрично бях написал, че конкретната схема е принципна симулационна идея. Реалната е леко по-различна.

2. Относно фазово регулиране, ШИМ и реакция на Ленц. Да, ясно е, че трябва да предпазим намотките от пробив без товар. И това си е повод за размисъл... Но Ленц също е вреден ефект и отнема до 3kW излишна енергия, какво го правим?

3. Неправилно е разтълкувано иначе вярното твърдение за напрежението на отпушване на тиристор. За да е отпушен тиристора, напрежението в гейта трябва да е с 0,6 волта повече от това в катода. А за да е запушен тиристора (както бях написал), напрежението в катода трябва да е с 0,6 волта повече от това в гейта.

Поздрави.
« Последна редакция: Юни 26, 2012, 15:10:34 последно от Altium » Активен
forest
ниво 4
****
Неактивен Неактивен

Мотор: BMW R1150RS
Публикации: 318


Гат каръм псуам пешеодците а гат одя пеш шафьорите


Ел. поща
« Отговор #5 -: Юни 27, 2012, 09:18:29 »

Здравейте колеги рокери,
малко коментари:

1. Изходният резистор в схемата - той е само за измерване на пад на напрежение през него, тоест да се види на осцилоскопа кога са отпушени тиристорите. Защото аз така меря токове - с осцилоскоп и нискоомен резистор. Реално резистора липсва, като схемата представлява един прост управляем Ларионов изправител. Изрично бях написал, че конкретната схема е принципна симулационна идея. Реалната е леко по-различна.

2. Относно фазово регулиране, ШИМ и реакция на Ленц. Да, ясно е, че трябва да предпазим намотките от пробив без товар. И това си е повод за размисъл... Но Ленц също е вреден ефект и отнема до 3kW излишна енергия, какво го правим?

3. Неправилно е разтълкувано иначе вярното твърдение за напрежението на отпушване на тиристор. За да е отпушен тиристора, напрежението в гейта трябва да е с 0,6 волта повече от това в катода. А за да е запушен тиристора (както бях написал), напрежението в катода трябва да е с 0,6 волта повече от това в гейта.

Поздрави.

Имам леки забележки по твърдението от точка 3, веднъж отпушен тиристора за да се запуши трябва да се прекрати протичането на ток през анода и катода, както и напрежението на отпушване зависи и от температурата!
Активен
Honda_VFR
ниво 3
***
Неактивен Неактивен

Мотор: Honda VFR750F RC36
Публикации: 131



« Отговор #6 -: Юни 27, 2012, 17:33:21 »

 Mad  Добър ден

forest   Mad

Приятелю Altium ,
Цитат
...А за да е запушен тиристора (както бях написал),...
е много различно от :
Цитат
...тиристорът се запушва....

Не приемай забележката ми като заяждане. Опитвам се да те насоча какво пропускаш.
Не съм работил с тази програма, но ако симулациите и са реални, то има малка грешка в постановката. На практика акумулатора във веригата е един , и липсва това ключе. Какво се случва при превключването му ? Дали веригата не се распада за момент , което води до запушване на тиристора. Дали така се случва и в реалния регулатор ? Какво се случва при вече отпушен тиристор и достигане на максималното напрежение на акумулатора ?
..............

А сега малко заяждане
Магнет е вид запалителна система. Обикновенно е комбиниран с динамо и се нарича динамо-магнет.

 Mad
Активен
Altium
ниво 1
*
Неактивен Неактивен

Мотор: Yamaha XS400 със самоделно процесорно запалване
Публикации: 33



Ел. поща
« Отговор #7 -: Юни 28, 2012, 03:16:33 »

Нека сме по-точни: тиристорът се запушва, ако едновременно се случат 2 неща:
1. Смяна на поляритета в анода му (поради променливото напрежение, идващо от намотката на генератора). Тази смяна се получава при всеки отрицателен полупериод - все пак нали е променливотоков генератор?
2. Напрежението в катода му се изравнява с това в гейта му.
Елементарно е и мислех, че е е ясно и няма нужда да го пиша чак толкова подробно?

И как ще наричаме променливотоковите генератори, състоящи се от ротор с магнити без възбуждане? Алтернатор е заета дума, а и някак си трябва да ги класифицираме, защото те наистина са 3 основни вида. В случая, заяждането е излишно.

Схемата работи много добре, но се замислих за един друг сериозен проблем: избягването на пробив в намотките на генератора, когато не са под товар (при запушени тиристори). От друга страна, при шунтиращите регулатори има реакция на Ленц...

По всичко личи, че средно положение няма и е въпрос на компромис кой тип регулатор да се ползва. И затова безконтактните алтернатори с външно възбуждане от първата статия се водят най-добри и с най-високо КПД, защото при тях се варира с подмагнитването и оттам с генерираното напрежение + реакцията на Ленц. Безплатен обяд няма за съжаление...
« Последна редакция: Юни 28, 2012, 03:24:46 последно от Altium » Активен
Honda_VFR
ниво 3
***
Неактивен Неактивен

Мотор: Honda VFR750F RC36
Публикации: 131



« Отговор #8 -: Юни 28, 2012, 09:53:50 »

Здравей  Mad
"заяждането" беше добронамерено и в кръга на шегата. "Магнет" също е заета дума, и то за устройство с друго предназначение. Все едно да наричаме лазерните копирни машини - принтери, защото трябва да ги разграничаваме от старите.

Твърдението от точка 2 е грешно. Веднъж отпушен, тиристора не се влияе от напрежението в гейта.

Цитат
Тиристорът може да се върне в запушено състояние чрез намаляване на тока в анодната верига под стойността Іизкл, наречена ток на изключване., при което зарядът на неосновните токови носители в базите се намалява под критичния.
Това е набързо намерен цитат.

В конкретния случай на този регулатор, тиристора наистина се запушва при всеки отрицателен полупериод, че и малко по-рано - както написа и ти, но какво става с напрежението и тока преди това ? Този вид генератори с лекота "произвеждат" напрежения от 50-60 волта. Какво се случва при положителния полупериод, когато тиристора се отпуши още в началото ? Къде ще "отиде" всичкото това напрежение ?
А че регулатора работи и не загрява ти вярвам - личен опит.  Дали си струват предимствата пред недостатъците обаче ? .............
Активен
Altium
ниво 1
*
Неактивен Неактивен

Мотор: Yamaha XS400 със самоделно процесорно запалване
Публикации: 33



Ел. поща
« Отговор #9 -: Юли 01, 2012, 12:20:36 »

1.
Цитат
Какво се случва при положителния полупериод, когато тиристора се отпуши още в началото?

- Случва се нещо много хубаво даже: тиристора се отпушва в минимум на напрежението (+0,6V) и тока и работи точно като диод. С други думи - пропуска 3-4 пълни полупериода (от нула през макс до нула), БЕЗ да ги реже. След това не пропуска още няколко, след това пак пропуска няколко пълни. Прилича повече на ШИМ, отколкото на фазово регулиране. Сещаш ли се каква е разликата?
При квазирезонансните DC-DC преобразуватели (с най-голямо КПД от всички останали) ключът се отпушва в минимум на тока или напрежението. Някога правил ли си такъв тип преобразуватели? Явно не.

2. Така и не каза коя е правилната дума за този тип генератори, че да вземем да я ползваме в крайна сметка?

3. Приемам доводите за работата на генератора без товар. Но нямаше нужда от толкова излишен спам и общи приказки за метода на работа на полупроводниковите прибори (всеки нормално грамотен знае как работят).

Наложи се редакция на статията:

Методи за регулиране на магнетните генератори:
1. Чрез шунтиране на статорните намотки към маса (изобразен на схемата горе - трите ключа към маса са тиристори).
Недостатък - има топлинни и електромагнитни (реакция на Ленц поради шунтиращия ток) загуби.
Предимство - генератора винаги е под товар през изправителния блок и няма предпоставка за напрежителни пробиви в намотките му.

2. Чрез фазово управление на изправителния мост.
Недостатък - генератора работи на празен ход с високи напрежения върху намотките и електрониката.
Предимство - няма топлинни и ел. магнитни загуби.

Производителите са сметнали, че шунтиращият метод е по-надежден, защото генераторът винаги е под товар и липсват напрежителни пикове, затова го ползват масово във всички свои регулатори.

Схема на шунтиращ регулатор:

 
В тази схема, аз бих заменил ценеровия диод с TL431 + делител на напрежение на входа му за по-точна настройка на напрежението на регулиране, защото подборът на ценерови диоди е неприятно нещо, а и излишно.
« Последна редакция: Юли 01, 2012, 12:56:16 последно от Altium » Активен
Honda_VFR
ниво 3
***
Неактивен Неактивен

Мотор: Honda VFR750F RC36
Публикации: 131



« Отговор #10 -: Юли 04, 2012, 15:07:15 »

Hi  Mad

Altium , човече , нещо май се засягаш. Нищо лично към теб , въпроса е принципен.

Цитат
- Случва се нещо много хубаво даже: тиристора се отпушва в минимум на напрежението (+0,6V) и тока и работи точно като диод. С други думи - пропуска 3-4 пълни полупериода (от нула през макс до нула), БЕЗ да ги реже. След това не пропуска още няколко, след това пак пропуска няколко пълни. Прилича повече на ШИМ, отколкото на фазово регулиране. Сещаш ли се каква е разликата?
При квазирезонансните DC-DC преобразуватели (с най-голямо КПД от всички останали) ключът се отпушва в минимум на тока или напрежението. Някога правил ли си такъв тип преобразуватели? Явно не.

2. Така и не каза коя е правилната дума за този тип генератори, че да вземем да я ползваме в крайна сметка?

3. Приемам доводите за работата на генератора без товар. Но нямаше нужда от толкова излишен спам и общи приказки за метода на работа на полупроводниковите прибори (всеки нормално грамотен знае как работят).


По точка първа:
Значи според теб ,пропускането на неконтролирани ток и напрежение към акумулатора и електрическата инсталация е  цитирам: "нещо много хубаво даже" ?!?!
За квазирезонансните DC-DC преобразуватели си прав, но какво общо имат те с трифазния мостови несиметричен управляем токоизправител за който говорим в момента. Знаеш ли въобще какво е квазирезонансен DC-DC преобразувател?  Явно не.

Точка втора:
Не е моя работа да давам имена на  устройства, изобретени от по-умни от мен хора. Още по-малко да ги наричам с имена заети за други устройства. Но щом питаш, мога да предложа нещо. Променливотоковите трифазни генератори с възбуждане от постоянни магнити ,освен с думата "магнет", можем да наричаме още и с "магнетрон" , "магнетофон", "магма", "мангал" .......

По трета точка:
Доводите важат  за работата на регулатора и при натоварване.
Кое според теб е спам?   Всичко различно от " браво, колко много знаеш.... "  ?  Има модератори, администратори и други началници които решават кое е спам.
Ако не си забелязал, това е форум за мотористи. Сред нас има лекари, архитекти, готвачи, строители и т.н.т , че и един бивш премиер - все хора с образование над средното. Дали тези хора си спомнят как работи тиристора. За кого е предназначена тази статия ? За "знаещите" от които очакваш похвала, или за незнаещите, които искат да научат нещо?

Много здраве и мангизи  Mad
Активен
Rossen_Bossen
ниво 5
*****
Неактивен Неактивен

Мотор: SUZUKI SV1000SZ
Публикации: 1556


Продавам Сузуки SV1000SZ


« Отговор #11 -: Юли 04, 2012, 15:35:43 »


Ако не си забелязал, това е форум за мотористи. Сред нас има лекари, архитекти, готвачи, строители и т.н.т , че и един бивш премиер - все хора с образование над средното.



Умрем да му задам няколко въпроса на Дмитриевич. Ей така, като обикновен гражданин и млад човек. А Altium и аз го посъветвах да прави "направи си сам" упътвания, но не и да мъти водата. То пак си е блъскане на един "монопол" от друг такъв. Виден е отговора на въпроса.
Активен
NikDaPhreak
ниво 5
*****
Неактивен Неактивен

Мотор: Балкан М1, Kawasaki VN15, Suzuki LA650, Балкан С2
Публикации: 1024



« Отговор #12 -: Юли 04, 2012, 15:52:32 »

Ей, стига ги мерили, че ще ги ударите у масата и ще я строшите! После на какво ще пием бира?  Surprised

По темата - доста бос съм, макар че знам от коя страна се хваща поялника. Като ви чета от страни, явно имате идея повече от мен. Вместо да се опитвате да си мерите терминологията, вземете пишете кой какво има предвид малко по-описателно. Не заради мен персонално, хващам ви идеите уж, а за да не стигате до това кой нарича променливотоковия генератор с ротор от постоянен магнит "термоядрен синтезатор за микрогранулирато променливо електромагнитно поле с примеси на генериран електрически ток и отпаден продукт във вид на топлинна енергия" щото ще ви почна с глобалното затопляне!

 Mad Mad И да не чупите масата, ей!  Very Happy
Активен
Altium
ниво 1
*
Неактивен Неактивен

Мотор: Yamaha XS400 със самоделно процесорно запалване
Публикации: 33



Ел. поща
« Отговор #13 -: Февруари 01, 2013, 19:05:31 »

Изгубили са се линковете на изображенията в статията ми,
ще помоля някой админ да ми пише лично или на скайп altium01, за да ми даде възможност за редакция на първия пост (или да ми прати сорса на поста в режим редакция, а аз да му дам сорс с работещи линкове).
Активен
Altium
ниво 1
*
Неактивен Неактивен

Мотор: Yamaha XS400 със самоделно процесорно запалване
Публикации: 33



Ел. поща
« Отговор #14 -: Април 21, 2013, 14:21:48 »

Нещо взе да ми писва от коментари на злобни неграмотници, ще взема да коментирам аз:

Питал си ме следното:
Цитат
Знаеш ли въобще какво е квазирезонансен DC-DC преобразувател?  Явно не.

- Странен въпрос!!? Не само знам, но и правя такива от доста години. И за да ги споменавам, значи има НЕЩО общо и то е понятието "ZVS" - zero voltage switch, един от основните параметри при тези системи. Това е като да питаш продавачка на магазин за хранителни стоки знае ли какво е кашкавал или коя бира е шуменска и коя не-шуменска.

Понеже коментарите ти дотук са предимно заяждане с неизвестна за мен цел, ще ти обясня като за неграмотен или малоумен (разбирай го както искаш) какво означава понятието. Zero voltage switching означава, че полупроводниковият елемент превключва в или около нулата на ЗАХРАНВАЩОТО СИ НАПРЕЖЕНИЕ. За повече информация - www.google.com, www.wikipedia.org
http://www.ti.com/lit/an/slua159/slua159.pdf - Ето application note от Texas Instruments под името Zero Voltage Switching
Resonant Power Conversion. Чети и се образовай като задаваш такива въпроси.

Цитат
Пропускането на неконтролирани ток и напрежение към акумулатора и електрическата инсталация
- А ако окъсяваш намотката на генератора през тиристора директно към маса, този ток ще е много контролиран ли, неграмотнико?? Той ще е ток на почти късо съединение, защото тиристорът работи или в отпушено или в запушено състояние, няма средно положение. ЕТО ЗАТОВА горят оригиналните регулатори!

Относно песента на известния тоталитаристичеки гей Васил Найденов: не слушам такава музика, не понасям и гейове. Не понасям и хора, които слушат ГЕЙСКА музика. Следователно ти в качеството на слушащ такава музика, не си ми приятен. А и от много време наблюдавам, че индивиди, харесващи гейска музика са с гейски наклонности. Индивиди, слушащи чалга, пък са с мангалски наклонности. Какво да се прави, явно е особеност на гените и наследство от онези 500 години.

Относно понятието "магнет" - много ясно че това е трифазен променливотоков генератор. Има и еднофазни: Симсон, Балкан 50, Минск и др. Но със същото понятие се наричат и алтернаторите в автомобилите, съдържащи възбудителна намотка. И те са трифазни. И за да РАЗЛИЧАВАМЕ алтернатори с електромагнитен ротор и алтернатори с МАГНИТЕН ротор, ползвам понятието магнет, за да могат да ме разбират хора,а които не са толкова на ТИ с електротехниката, но имат желанието да научат някои неща от обща култура или да си помогнат в поправката на изгорелия си генератор, тоест да си подкарат мотоциклета.

Относно работата на тиристорите: Тъпанар неграмотен, ти с каква цел изобщо пишеш в ТЕМАТА МИ??? Нали няколко пъти културно обяснявах и повтарях принципа на работа в спокоен тон и като джентълмен?
Колко пъти ДА ОБЯСНЯВАМ, че съм разказал за общият принцип на РЕГУЛИРАНЕ на схемата, а не работата на тиристора като полупроводников елемент?

МНОГО Е ЯСНО, видно, очевадно и т.н., че за да се запуши тиристорът, трябва да има едновременно налични 2 условия:
1. Да се смени поляритета на захранващото му напрежение анод-катод, това значи или да се изравнят двете напрежения или захранването да стане отрицателно. Но понеже явно за неграмотни хора като ТЕБ това не е ясно или се заяждаш нарочно, аз съзнателно не съм написал това условия, за да отсея точно такива като теб - хора без елементарна ЛОГИКА. Защото простата ЛОГИКА подсказва, че след като генераторът е ПРОМЕНЛИВОТОКОВ, то задължително ИМА смяна на поляритета на захранващото напрежение. Да, това е проста елементарна логика, която явно доста ти липсва.

2. Напрежението между управяващ електрод (наричам го гейт за по-кратко) и катод на тиристора трябва да е по-ниско от праговото на отпушване на тиристора. Над 1 волт и нагоре - зависи от тиристора. И логиката е свръх елементарна: ако тиристорът е в начално запушено състояние, за да се отпуши, е нужно напрежението в гейта над пробивното и токв гейта над минималния пробивен. СЛЕДОВАТЕЛНО, ако гейтовото напрежение е по-малко от сумата от катодното + праговото за гейта, тиристорът НЯМА да се отпуши.

Или казано с други думи: напрежението в катода на тиристора е равно на това на + клемата на акумулатора под него и плавно се изменя по време на процеса на съвместна работа с генератора + регулатора от +9 до +14VDC (зависи колко е зареден акумулатора в началоният момент). Обаче напрежението в гейта на тиристора е ФИКСИРАНО и стабилизирано. Напрежението в АНОДА му се изменя от +V до -V спрямо нулата. И ако стойностите на тези V са нормално от 10 до 100 волта както е при магнетните типове генератори, следователно ако можеш да смяташ на ниво първи клас (тоест имаш интелект малко над олигофрен), ще сметнеш, че при всеки отрицателен полупериод ЗАПУШВАЩОТО напрежениет в анода на тиристора С ОБРАТЕН ЗНАК ще достига стойности от +10+9=+19 до +100+9=+109. Много повече от достатъчно, за да се запуши тиристора.
А при всеки положителен полупериод, ще се образуват условия за регулиране, тоест отпушването на запушения тиристор ще зависи от съотношението на напреженията в катода СПРЯМО гейта, плюс праговото за гейта. Ако в катода е 13,8В а в гейта 14В, тиристорът НЯМА да се отпуши, а ще чака при следващ ПОЛОЖИТЕЛЕН полупериод катода да е спаднал под 13.2 волта (примерно - зависи както казах, от праговото напрежение на гейта за конкретния тиристор!).

Тези неща, тъпако, ги пише в Wikipedia и ги знае всеки начинаещ младеж, който държи поялник в ръката си и си е направил труда да прочете малко.

Много пъти обяснявах горните неща, но ти просто искаше да се заяждаш, правейки се на тъпак и електрически неграмотен. С което ме накара да ги обясня ПАК, този път максимално подробно. Е ако и сега не ги разбереш, вече си е твой проблем, защото схемите просто работят. Или искаш да ти доведа последния клиент с ремонтиран регулатор на АТВ-то да му обясниш на човека по какъв начин точно моите схеми не работят??

Относно дали регулатора да е шунтиращ или да е управляем мост: Четох много по въпроса и пробвах и двата варианта, след което окончателно се УБЕДИХ, че моите схеми (нешунтиращи), са много по-добри, защото:
1. Имат много по-голям КПД. Не товарят вала на мотора, не харчат излишен бензин за допълнителните отиващи на вятъра 500 вата или повече. с
Нали живеем в съвременен свят и се стремим да намалим енергийните разходи и вредните емисии, тъпако???
2. Няма проблем с евентуални рискове от пробиви на намотките в алтернатора! Ако е навит и лакиран правилно, напреженията са над 20 пъти по-малки от допустимите за пробив между намотките. Справка: интернет > характеристики на лакоизолационни и намотъчни материали, характеристики на съвременни лакове (например аз ползвам качествени италиански лакове на фирмата Dоlph`s).
3. (Нещо доста важно) - Работят на принципа на МНОГО ПЛАВНО изменяща се фазова регулация. Няма рязко пускане на целия пакет тиристори, после спиране на целия пакет. Всички тиристори работят в режим с практически плавно изменящ се коефициент на запълване на регулацията. Тази особеност на регулатора е наистина ценна.
Откъде идва тази особеност на работата: от там, че както казах в горни постове, тиристорът работи в режим на компаратор - плавното изменящо се синусоидално напрежение в анода му се засича с фиксираното в гейта му, а моментът на пресичане е плавен - все пак идва синус от към генератора. И по-нататък вече е ясно какво става при наличие на двете описани по-горе условия за отпушване.

Ще прикача осцилоскопни диаграми какво се случва с коефициента на запълване близо до границите на регулиране.
При разреден акумулатор, коефициентът на запълване на пропуснатите полусинуси е 50% и в процеса на зареждане намалява плавно, практически до нула при доближаване на лимита на напрежението - например 13,8 волта.

А понеже при нормална работа на системата, напрежението в инсталацията се поддържа в тесни граници близо до горния лимит, това означава че нешунтиращият регулатор работи ИЗКЛЮЧИТЕЛНО плавно. Това съм забравил да го спомена в предните си постове, но е много важна подробност.

Още нещо да добавя в този смисъл: описаният до този момент тиристорен регулатор може да се доработи много лесно и да регулира с коеф. на запълване вече не от 0 до 50%, а практически от 0% до 100%. Вече измислих как ще стане: схемата ще има детектор за преминаване през нулата, който ще задейства чакащ мултивибратор, изпълнен със схемата TL494, широчината на чакане на който ще се сравнява в единия от двата операционни усилвателя на 494 с предварително зададена стойност с потенциометър. Подробности по схемата НЯМА да дам (именно заради такива като теб), а ще дам само блокова схема с обяснен принцип на работа и ще я предложа директно като готово изделие. На този принцип съм си направил зарядно устройство за акумулатори С ТИРИСТОР, с МНОГО плавно регулиране на тока от 0 до 100% и работещо в режим на късо съединение неограничено време.

Не видях публикувана нито една лично твоя схема до този момент?? Да не си само форумен трол - който обича да си казва мнението по форуми, без значение дали е меродавно, дали някога си правил какъвто и да било реален експеримент или изделие?

Аз пиша тук, за да споделям с хората мои авторски схеми и опита си с ремонтирането на електрониката на мотоциклетите.  С което желая да помогна на хората с информация!
До този момент съм ремонтирал реле-регулаторите, генераторите и запалителните системи на над 60 мотоциклета за 2 години. С някои единични изключения, в които си правих общо взето експерименти, всичко направено до този момент още работи. А още работи и CDI, правено от мен преди 9 години.

И понеже окончателно ми писна от форумни тролове като теб, които пишат безмислени мнения във всяка една тема, от тук нататък всички мои схеми ще ги давам БЕЗ означения на стойностите на елементите. Който е отворен (като теб), да си смята режимите на транзисторите сам. Също така, спирам да коментирам тъпи изказвания, особено в темите, на които съм автор.
« Последна редакция: Април 21, 2013, 15:18:06 последно от Altium » Активен
Страници: [1] 2   Нагоре
Изпечатай
www.MotoForum.bgКонцентратРемонт, тунинг, въпроси, моточасти и аксесоари (Модератор: KokoVmaxa)Тема: Реле-регулатори: принцип на работа и практически схеми


Отиди на:  



Страницата е създадена за 0.58 секунди с 21 запитвания.