Добре дошъл/дошла, Гост. Моля, въведи своето потребителско име или се регистрирай.
Изгуби ли регистрационния е-мейл?

Влез с потребителско име, парола и продължителност на сесията

www.MotoForum.bgКонцентратМото енциклопедия (Модератор: Terziev)Тема: Обслужване на веригата - статия
Страници: [1] 2 3 ... 9   Надолу
Изпечатай
Автор Тема: Обслужване на веригата - статия  (Прочетена 74573 пъти)
0 Членове и 1 Гост преглежда(т) тази тема.
Venci
ниво 5
*****
Неактивен Неактивен

Публикации: 627



« -: февруари 16, 2005, 00:10:37 »

Обслужване на веригата

Компонентите на съвременните мотоциклети обикновено не изискват постоянно внимание и поддръжка. Изключение прави главното предаване, или както казваме – веригата.

Избор

Веригите се продават заводско занитени или незанитени. Във втория случай обикновено в комплект към веригата се прилага звено с пружинно заключвани или с нит. /често в комплекта се прилагат и двата варианта/. За поставяне на занитена верига се налага да се свали задния пиньон, но пък това може да се съвмести с преглед и смазване на лагерите на задното окачване. Най-надеждни са заводско занитените вериги, но напоследък  от DID твърдят че техните ZJ звена с нит са по - здрави отколкото останалата верига. За най-ненадеждни се смятат звената с пружинно заключване, но въпреки това здравината е напълно достатъчна за нормално каране.
Цифровата маркировка на веригите (520, 525, 530), обозначаваща стъпката и ширината е стандартна при всички производители. Но буквичките следващи зад цифрите и обозначаващи здравината и формата на гумените уплътнения са различни при различните производители. По тази причина трябва да се гледа внимателно в каталога за своя вариант.При поръчка на нова верига трябва да се знае точно годината на производство и модела на мотоциклета. Понякога на един и същ мотоциклет се допуска поставяне на вериги с различно цифрово обозначение. В този случай задължително се сменят и пиньоните!
Гуменото уплътнение също бива с различна форма. То на практика представлява салник който задържа смазката и я пази от замърсяване. Най-простото уплътнение има формата на геврек и се нарича O-ring, по сложните форми на уплътнението, от рода на X-ring, по-добре задържат смазката. Идеята е в това, възможното налягане на смазката да не се опитва да смачка периферията на салника, а напротив – да я притиска към работната повърхност.

 Трябва да се знае, че веригата живее до времето до което се запазва заводската смазка. Освен това, производителите се опитват чрез уплътнения с нови форми да снижават силите на триенето. Естествено има и вериги без уплътнения. Те се използват в кроса, при съветските мотоциклети и при мотопеди.
Най-известната марка – DID се отличава повишена устойчивост при тежки експлоатационни условия.Веригите на другите производители, също се представят много добре. Общото правило е, че цената обикновено съответства на качеството.

Поставяне

Първия път е желателно да видите как го прави майстор, за да си спестите маса усилия и риска от повреждане на новата верига. При наличието на определен опит, разнитването и занитването на веригата е възможно с използването на чук, наковалня и пробой. Срязваме старата верига с ножовка, секач или флекс. Поставяме новата на мястото и подставяйки отзад наковалнята, с пробоя и чука, опитвайки се да работим акуратно, разплескваме нита, като внимаваме да не повредим гуменото уплътнение.


По-цивилизован начин е да използваме специален инструмент от рода на Motodetail /40$ в Lous/ или  DID KM500. В комплект със скобата върви и специална тел за защита на уплътненията при поставяне на веригата..
Веригата с пружинно заключване се слага  по – лесно. Само не забравяйте, че ключалката трябва да гледа с отворената си част назад спрямо движението на веригата.
Между другото, ако залепите на веригата лепенката с линийката, която често върви с веригата, лесно ще забележите кога веригата се е разтегнала, и е време за смяна.

Регулировка

Опъването на веригата е най-добре да се регулира, като помолим двама по-едрички безделника да седнат на седалката. Веригата в този случай ще бъде опъната максимално, и провисването и трябва да е около 10-15мм.
Понякога производителя на мотоциклета указва колко трябва да бъде провисването при разтоварено положение. Такава регулировка е по-неточна..
Ако силно преопънете веригата, тя моментално ще се разтегне до предишното си състояния. Ако повторим тази процедура няколко пъти, ще получим действително износена верига. Ако оставим веригата малко по-отпусната, нищо страшно не може да и се случи. А преопънатата верига може да просто да се скъса, като не забравяме и за многократно увеличеното износване на самата верига, пиньоните и лагерите.
Силно износената верига се разтяга неравномерно, затова при регулиране на такава верига, трябва да вдигнем задното колело, и превъртайки го леко  с ръка да открием най-натегнатото място на веригата. Регулировката се прави точно на това най-опънато място. В противен случай това място ще остане пренатегнато. Понякога, при такава регулировка се оказва че друга част от веригата вече закача рамката – такава верига се сменя.
На повечето мотоциклети веригата се опъва чрез изместване на задното колело по белези. След регулировката е желателно да се убедим, че и двете колела са в една линия. Достатъчно е да се сложат две дълги прави летви или профили от двете страни на колелетата.
Пиньоните също трябва да са в една плоскост. Изгубената при свалянето на колелото регулировъчна шайба ще ускори износването на веригата и пиньоните.

Износване

Продължителността на живота на веригата силно зависи от стила на каране и условията на експлоатация. Ако се кара плавно, без бързане, по чисти пътища, с профилактични смазвания и мазане след всеки дъжд, веригата може да изкара над 40000км. Усукването на газта до край, карането задна гума, карането по пясък, съкръщават живота на веригата до 10000км и даже по-малко.
Както показва практиката, веригата изисква регулировка след първите 1000км.След това дълго време регулировка не е необходима. Към края на живота на веригата започва да шуми, налага се да я опъваме почти всеки ден, при това неравномерността на разтягането води до забележими придърпвания при малка скорост. Липсващи външни ролки – признак на скорошно скъсване на веригата. Скъсалата се по време на движение верига, може да заклини задното колело или да разбие картера, но обикновено просто се смъква на асфалта.
Забравете за съкращаването на веригата с едно звено, на съвременните мотоциклети действат съвсем различни натоварвания.
Пиньоните е желателно, но незадължително да се сменят заедно с веригата. Ако износването им не се забелязва и не ви се дават пари за нови, достатъчно е просто да ги обърнем на 180 градуса. Имайте в предвид, че силно износената верига яде пиньоните бързо. Същото правят износените пиньони с новата верига. Между другото, пиньоните са по-евтини от веригата, а когато се купуват в комплект, често се правят отстъпки.

Мазане

Смазвайки веригата, на практика ние смазваме само външните ролки и предпазваме гумените уплътнения от напукване. Не трябва да забравяме, че смазката привлича мръсотията. Основната смазка е сложена от производителя и работи до края на живота на веригата.
Периодичността на смазване зависи от условията на експлоатация. В идеалния вариант, при каране в града, веригата трябва да се маже през около 500км и след всеки дъжд. Принципа е че веригата трябва да е лепкава, тоест смазката да се усеща на пипане. Може да се маже и по-рядко. Има случай на 17000км с четири смазвания.

При силно замърсена верига, преди мазането е необходимо да я почистим с мека четка и сапун. Възможно е измиването и в керосин / но  в никакъв случай в бензин/, но при тази процедура може да се отмие и част от заводската смазка. Избягвайте чистенето на пароструйка, високото налягане без проблем разкъсва гумените уплътнения.

Най-добре е да мажем веригата топла. След смазването е желателно да оставим мотора за 10-15 минути, за да може смазката да прилепне към веригата, а не да се разхвърчи, оплесквайки всичко наоколо. За по-голямо удобство при почистване и смазване, съществуват различни приспособления слагани на веригата.
Има и система за за автоматично мазане на веригата Scottoiler. Тя е доста скъпа(~140$) и сложна за монтаж, затова не е получила голямо разпространение. Но пък значително увеличава живота на веригата

Алтернативи

Карданът безспорно е много по-лесен за поддръжка, но също не е застрахован от счупване, при това абсолютно неочаквано, и с блокиране на задното колело. Освен това кардана отнема до 15% от мощността и има по-голямо тегло. Затова повечето мотоциклети са с верижно главно предаване, но пък при туристическите мотоциклети карданът е често срещан.
Ремъкът не е особено популярен. Неговите главни недостатъци – бързо износване от пясък и кал и непоносимост към претоварвания, засега изглеждат по-значими от преимуществата му – плавна возия, лесно обслужване и чистота. Но пък технологиите постоянно се развиват…

Оригинала на статията е на http://www.motoreview.ru/archives/2003/04-03/service/s.htm
Активен
бат Димо
ниво 5
*****
Неактивен Неактивен

Мотор: Honda VTX1300 S
Публикации: 1601



WWW
« Отговор #1 -: февруари 16, 2005, 01:47:57 »

Ох, като прочетох всичко и разбрах защо карам само с кардан  Cool  нищо, че е с по-голямо тегло. Поддръжката му е само да смениш маслото като купиш мотора и готово.
Активен
BURANAGA R1
CorelDRAW MASTER
ниво 5
*****
Неактивен Неактивен

Мотор: R1 2010
Публикации: 1785


Да на будизма, агресията и миш-маша...


Ел. поща
« Отговор #2 -: февруари 16, 2005, 10:00:26 »

БРАВО ВЕНЦИ!!!  :P  :P  :P
Активен
IzrodGaden
Red Brigades
ниво 5
*****
Неактивен Неактивен

Публикации: 3236


От цебеерите, най ма кефи нинджата

74305798
« Отговор #3 -: февруари 16, 2005, 10:19:46 »

Respect !!!
Активен
Tosho
Почетен член
ниво 3
******
Неактивен Неактивен

Публикации: 177


Ел. поща
« Отговор #4 -: февруари 16, 2005, 10:45:00 »

Готино. ;-)
Само дето с ей туй не съм съгласен:

Цитат

Компонентите на съвременните мотоциклети обикновено не изискват постоянно внимание и поддръжка.
Активен
TatkoBarba
ниво 4
****
Неактивен Неактивен

Публикации: 363


...
« Отговор #5 -: април 19, 2005, 18:24:58 »

това се убих да го търся ... щото е в неправилна тема ... затова го пускам и тук
Цитат на: Drago
...а между прешлените не се маже, там се сипва пясък...абе я стига глупости и ебавахте човека:evil:

ето ти да видиш един верига менюал - http://www.motozoom.nl/pics/pdf/ANL/Reginainstructions.htm

пръска се не отстрани, а отгоре, така че смазката да отива там, където се съединяват прешлените...виж описанието и питай, ако не ти се изясни :wink:
Активен
Гост
ниво 5
*****
Неактивен Неактивен

Публикации: 14116


« Отговор #6 -: ноември 09, 2005, 23:26:48 »

Много полезно. А по въпроса с кардана , не е вярно че се сменя маслото само при покупката. Трансмисионното масло също както и двигателното си има живот определени километри или време на годност.от момента на разхерметизиране на шишето маслото започва да старее по бързо за това двигателното масло се сменя на 5000км или на 1г. същото е и при трансмисионното но то има по дълък живот около 10000км или 2г.Във ръководството на всеки мотор пише точните километри. СМЕНЯЙТЕ СИ МАСЛОТО БРАТЧЕТА НЕ СИ ПРЕЦАКВАЙТЕ ДИФЕРЕНЦИАЛИТЕ ЧЕ ПОСЛЕ МНОГО БОЛИ Smile ЕДИН ДЕФЕРЕНЦИАЛ СЪБИРА ОКОЛО 250мл а един литър хубаво масло струва около 10/15лв направете партия с някой щот това което остане в шишето ще е за боклука следн 2г.Няма да се охарчите с 5лв а диференциала струва........по добре да не го казвам че е непрелично да се споменават такива суми Smile
« Последна редакция: юни 14, 2007, 15:48:30 последно от ЧЕФО » Активен
karta4
ниво 3
***
Неактивен Неактивен

Публикации: 151



« Отговор #7 -: ноември 10, 2005, 14:10:17 »

apl
Активен
ancung
ниво 2
**
Неактивен Неактивен

Публикации: 72



« Отговор #8 -: ноември 10, 2005, 14:23:06 »

Евала тамьн щях да питам за верига и смазването и .... !
Активен
The Driver
Black Is Back
ниво 5
*****
Неактивен Неактивен

Публикации: 610


CBR 1100 XX SuperBlackBird

176259922
WWW
« Отговор #9 -: ноември 10, 2005, 19:43:09 »

Цитат на: Venci
...Има и система за за автоматично мазане на веригата Scottoiler. Тя е доста скъпа(~140$) и сложна за монтаж, затова не е получила голямо разпространение. Но пък значително увеличава живота на веригата...


монтажа е елементарен и всеки може да се справи в рамките на 15мин. всичко необходимо се намира в комплекта, с които пристига системата Scottoiler.

от личен опит мога да кажа, че веригата винаги е чиста и добре смазана. количеството на маслото се дозира много прецизно и не цапа мотора. увеличава се живота на веригата до 6 пъти - според данни на производителя. с едно зареждане и правилно дозиране се изминават до 5к км. при каране в мокро време се увеличава дозата.

някои дебили плачат, че им пръскало в очите като карали зад мене. за тях мога да кажа, че простотията ходи по земята Smile

тук се вижда система Scottoiler монтирана под номера на моя бърд.
Активен
bobi_mototo
ниво 1
*
Неактивен Неактивен

Публикации: 46


bobi_mototo@abv.bg
« Отговор #10 -: януари 19, 2006, 16:53:40 »

A kak stoiat ne6tata pri remacite?Po dobri li sa?
Активен
Vsemogushtia
ниво 2
**
Неактивен Неактивен

Публикации: 82



Ел. поща
« Отговор #11 -: януари 19, 2006, 23:06:31 »

Цитат на: bobi_mototo
A kak stoiat ne6tata pri remacite?Po dobri li sa?

Ами те се използват при чопърите. Предимства: главно не е нужна подръжка (естествено чопъри не се карат в гората) плавно тръгване, по-безшумни, пестиш от смяна на пиньони, сравнително дълготрайни са чел съм до 30 000  с моя карам вече към 10 000 и още нямам проблеми за недостатъци освен плавното тръгване  Smile  не се сещам.
Активен
bobi_mototo
ниво 1
*
Неактивен Неактивен

Публикации: 46


bobi_mototo@abv.bg
« Отговор #12 -: януари 19, 2006, 23:46:34 »

Всички модели на BUELL са с ремаци,а попринцип тия мотори ги карат яко на задна кифла.Абе незнем хората са го измислили. Surprised
Активен
tzssv
ниво 5
*****
Неактивен Неактивен

Мотор: Yamaha YZF-R6 RJ03
Публикации: 4572



Ел. поща
« Отговор #13 -: януари 20, 2006, 22:54:58 »

Каква е цената на нова верига + зъбчатките ?
Активен
torbalan
ниво 4
****
Неактивен Неактивен

Публикации: 255


346495309
« Отговор #14 -: януари 21, 2006, 09:06:09 »

Цитат на: tzssv
Каква е цената на нова верига + зъбчатките ?


ами зависи от веригата и зъбчатките, но средно ще е около 300 лв...
Активен
Страници: [1] 2 3 ... 9   Нагоре
Изпечатай
www.MotoForum.bgКонцентратМото енциклопедия (Модератор: Terziev)Тема: Обслужване на веригата - статия

Отиди на:  

WebMoto.bg - борса за мотори, части, аксесоари, екипировка, гуми



Страницата е създадена за 0.368 секунди с 21 запитвания.