Добре дошъл/дошла, Гост. Моля, въведи своето потребителско име или се регистрирай.
Изгуби ли регистрационния е-мейл?

Влез с потребителско име, парола и продължителност на сесията

www.MotoForum.bgКонцентратМото енциклопедия (Модератор: Terziev)Тема: Въртящ момент, мощност и връзка между тях
Страници: [1] 2 3   Надолу
Изпечатай
Автор Тема: Въртящ момент, мощност и връзка между тях  (Прочетена 75888 пъти)
0 Членове и 1 Гост преглежда(т) тази тема.
NTT
ниво 1
*
Неактивен Неактивен

Публикации: 49


« -: януари 18, 2007, 19:00:55 »

Двигателя с вътрешно горене е сърцето на всеки един от нашите "любимци". Всички знаем, че той изгаря гориво за да ни предвижи от точка А до точка Б. Всички знаем че въртящ момент и мощност са някакви характеристики на двигателя. Въпреки това цари объркване около това какво точно представляват тези две понятия и каква е връзката между тях.

Нека започнем с основното. Движението е скорост  Smile. Скороста ни показва колко далеч отива нещо за определено време. Тя е отношение на разстоянието към времето.
Ускорението е нещото, което кара скороста да се изменя и е отношение на скоростта към времето. Ускорението ни казва колко се изменя скоростта за определено време.
Всяко тяло има маса. За да се задвижи това тяло, трябва някак да го ускорим за да му дадем скорост. Например може да го бутаме. Ако имаме един Gold Wing и едно NSR, ще ни е много по-трудно да бутаме Wing-а. Можем да изразим това количестено чрез сила.

F=m.a

Където F- сила; m- маса; a- ускорение.

Нещо движещо се с посоянна скорост, няма ускорение и следователно не се нуждае от сила. Мерната единица за сила е Нютон(N=kg.m/s/s). Ако упражняваме сила за определено разстояние, сме извършили работа. Единицата за работа е Джаул. Можем да мислим за работата като за енергия. Мощноста показва колко бързо можем да извършим определена работа,
или колко бързо можем да произведем енергия. Мери се като работа или енергия към време. Единици за мощност са Ватове (W= 1J/sec) и конските сили (hp= 550 lb-ft/s).
Представете си асансьор, движещ се 10 етажа нагоре. За да се качи до 10 етаж за 1мин или 10мин ще отиде същата работа. Но понеже мощността е работа към време, за да се качи да горе за 1 мин ще има нужда от повече мощност.

В мотоциклетния свят много неща се движат в кръгове, вместо по прави линий. В този свят някои от гореизброените неща може да имат други имена, но връзките между тях остават непромемени. Вече не говорим за разстоянието в метри, а в обороти. Скороста е обороти за време. Масата вече е инерция. Все още се нуждаем от някакво "бутане" за да завъртим нещо. Вместо сила, имаме въртящ момент, който е "сила на усукване" така да кажем. Също като силата, за да накараме нещо да се върти по-бързо или по-бавно (промяна на скорост-ускорение), трябва да приложим въртящ момент. Въртящия момент се измерва, като количество тангенциално действаща сила на определено разстояние. Мерните единици за въртящ момент са сила.разстояние, такава единица са Нютонметрите (N.m).
Представете си гаечен ключ. Въртим дръжката за да отвием/завием болта. Колкото по-дълга е дръжката, толкова повече въртящ момент прилагаме на болта със същото количество сила, приложено от нас на дръжката.



т=r.F

Както написах по-горе, работата е сила.разстояние. Объркването около въртящия момент, понякога идва от мерните единици. Въртящия момент се мери в същите единици като работата, НО работата е енергия, въртящия момент е сила.
Работата във "въртящия се" свят на двигателите все още е сила.разстояние. Въртящия момент е силата, а разстоянието са оборотите, но предсавени в радиани.(1 оборот = 6,28 радиана). Използват се същите единици (Nm).
Причината да не се променят мерните единици е в това, че разстоянието (радианите) са безмерна величина. Тъй като работата има еднакви мерни единици и в двата "свята", то мощноста също запазва единиците си(W; к.с.)

За да задвижим МПС-тата си, използваме двигатели за да превърнем химичната енергия (гориво), в полезна работа. При бензиновия двигател с вътрешно горене, горивото се запалва в горивната камера от свещ и това създава газове под голямо налягане, които натискат буталата надолу. Чрез биелите, тази сила бута шийките на коляновия вал и го завърта (част от задачите на лагерите е да позваляват на коляновия вал само да се върти). Тъй като всяка шийка е отместена от центъра на коляновия вал(който е оста на въртене-също както болта по-горе),
получаваме въртящ момент. Да, но двигателя работи при много различни режими-различни обороти на кол. вал; различни количества газове, разширяващи се в цилиндрите (ролята на газта) и много други. Всичко това значи, че един двигател произвежда различни количества въртящ момент по време на работата си, които е трудно да се предвидят. Въпреки това, те могат лесно да се измерят. Предполага се че ни интересуват максимални стойности- това значи пълна газ. Това свежда нещата до колко въртящ момент, при какви обороти. След замерването всичко което получаваме е една крива.
Дизайна на двигателя, горивната система и много други неща влияят на формата на тази крива. Почти винаги въртящия момент се увеличава до някаква пикова стойност и след това спада.



Ами мощността? Чрез формулата...

P=T.w.(1/7124)

Където P е мощността в к.с.; T е въртящия момент в Nm; w са оборотите  минута.

..можем да нанесем и мощността върху графиката.


Не трябва да се забравя, ча динографиките представят максималните възможни стойности. Според позицията на газта, двигателя може да направи по-малко Nm и к.с. от тези отбелязани на графиката. По рано казахме, че силата и въртящия момент пораждат ускорение. Ако се движим с постоянна скорост, как така ни трябат мощност и въртящ момент? Отговорът се крие в съпротивлението. Съпротивлението от гумите и въздушното съпротивление опитват да ни забавят, и за да запазим скороста си трябва двигателя да произвежда достатъчно въртящ момент, за да компенсира това съпротивление.
На празен ход, двигателя трябва да произвежда достатъчно за да компенсира само триенето на детайлите си. Това обяснява защо на място двигателя се форсира до 5000 оборота (примерно) с по-малко газ, отколкото ако се движим с 100км/ч.
При максимална скорост, цялата мощност отива за преодоляване на въздушното съпротивление.

Мощността и въртящия момент се много тясно свързани. Един високооборотен двигател няма нужда от много въртящ момент за да направи много коне. Аналогично мотор с много въртящ момент може да не произвежда много мощост.

Един двигател с повече к.с. ще има по-добро ускорение 0-100 км/ч, а двигател с по-висок въртящ момент ще направи по-добро време от 80-120 км/ч на една и съща предавка. При ускорение от 0-100 км/ч е нужно да се развият обороти, за да може двигателя да достигне поне до оборотите с най-високи коне. За тестът 80-120 км/ч при една и съща предавка не може да се прави избор на обороти. Това, от което зависи ускорението е въртящият момент.Следователно е възможно един двигател с равни или дори по-малко к.с. да ускори по-бързо ако и двата мотора са на една и съща предавка.

П.П.: Нека всеки допълни какво знае по темата.
Активен
Pazo_Hornet
Няма ни искам,няма нидей,Щялата Гас и ставам злудей!
ниво 4
****
Неактивен Неактивен

Мотор: '03 Hornet 600; MZ ETZ150
Публикации: 418


Чукча не моторист, чукча форумист!

243400058
WWW Ел. поща
« Отговор #1 -: януари 18, 2007, 20:34:32 »

Карол Шелби го е казал най-точно: "Мощността определя с каква скорост можеш да се блъснеш в дадена стена, а въртящият момент определя колко ще се премести стената" Smile
И още: "с мощност се продават коли, а с въртящ момент се печелят състезания".
Активен
Honda_VFR
ниво 3
***
Неактивен Неактивен

Мотор: Honda VFR750F RC36
Публикации: 118



« Отговор #2 -: юни 15, 2010, 17:20:16 »

 Very Happy
Реших да съживя тази тема, че като чета, много колеги имат погрешно схващане за показателите на двигателите.
Носят се митове и легенди за въртящия момент, колко е важен, и как мощноста е някаква залъгалка. Как V-образния двигател (само защото е V-образен) имал по-висок въртящ момент от редовия или как момента му бил равномерно разпределен при всички обороти, а на редовия не, и още много подобни.
Докато събирах информация ,попаднах на една статия, и тъй като автора я е написал по-добре ,от колкото аз щях да го направя,  пускам линк към нея. 
А някой ден  ще ви обясня и от къде се взема въртящия момент в един двигател, и каква е зависимоста му от броя и разположението на цилиндрите

http://www.heed-auto.com/index.php?option=com_content&task=view&id=76&Itemid=80

Активен
Hell
ниво 3
***
Неактивен Неактивен

Мотор: Suzuki GSX 650 FA
Публикации: 167



« Отговор #3 -: юни 15, 2010, 20:22:20 »

Мдааа...нали за това има инженери да измислят всякакви двигатели с различни характеристики....
за това нека ние простосмъртните и объркани от толкова понятия и формули просто да се наслаждаваме на постиженията на тези умни глави и да се кефим кефим кефим.....а като се развали машината да ги посещаваме за ремонти...
казано по друг начин всяка жаба да си знае мястото дори и в гьола!!!
Активен
kiril kirilov
ниво 5
*****
Неактивен Неактивен

Мотор: YAMAHA FZ-1 Fazer, KAWA KLR 250, АWО S, КR-50, IFA ВК 350 и MZ RT 125/3
Публикации: 1669


Винаги може и още.......... Бургас


« Отговор #4 -: юни 15, 2010, 21:58:24 »

...............с "две думи" мощността е въртяш момент по обороти...............дизела на камиона постига висока мощност с голям въртящ момент при ниски обороти /дълговечност, голям работен обем/, а двигателя на Ф-1 - ограничен въртящ момент при много високи обороти /ниско тегло, ограничен работен обем, огромно ускорние, къс живот/.......
« Последна редакция: юни 15, 2010, 22:03:07 последно от kiril kirilov » Активен
Honda_VFR
ниво 3
***
Неактивен Неактивен

Мотор: Honda VFR750F RC36
Публикации: 118



« Отговор #5 -: юни 18, 2010, 16:51:37 »

 Mad
E, не е задължително по-мощия двигател да има по-къс живот. Дори може да се поспори за обратното. Важното е да се разбере ,че въртяш момент можем да си направим какъвто си поискаме с помоща на редуктор, а мощност не. Тя само намалява Very Happy
И именно мощоста е това което ни показва ,каква работа ще ни свърши двигателя за единица време . А каква ще е работата, дали ще мъкнем нещо или ще ускоряваме ...............
Активен
bgatev
ниво 3
***
Неактивен Неактивен

Мотор: Honda
Публикации: 237


Skype: BGatev


« Отговор #6 -: юни 18, 2010, 17:04:14 »

Евала за добрата тема. Всичко ми беше доста полезно
Активен
chengel
ниво 4
****
Неактивен Неактивен

Мотор: YAMAHA FZS 1000 FAZER
Публикации: 280



Ел. поща
« Отговор #7 -: юни 18, 2010, 18:56:25 »

...та к'ва е вързалката м/у V-twin и редовака?До колкото разбрах колкото и  ВМ в ниските да има,няма ли НР све тая...
 Surprised Surprised Surprised
Активен
Honda_VFR
ниво 3
***
Неактивен Неактивен

Мотор: Honda VFR750F RC36
Публикации: 118



« Отговор #8 -: юни 21, 2010, 17:41:20 »

Тази статия беше само за мощноста и въртящия момент - кое какво означава. А за V-двигателите вързалка няма. Има мит. И той е ,че имат по-голям ВМ или че е по равномерно разпределен. Ако разгледате един двуцилиндров четиритактов двигател на който двете мотовилки са свързани към една шийка на коляновия вал, и единственото което променяте е ъгъла между цилиндрите от 0 (редови ) до 180 ( боксер ) ,ще видите че ВМ не става по-голям или по-малък. Единственото което се променя е равномерноста, и колкото ъгъла е по-голям, толкова и неравномерноста е по-голяма.
Предполагам че объркването е тръгнало от обяснението за  V двигателя ,който доставя ВМ на ПО-КЪСИ импулси  поради неравномерната си работа.
Темата е дълга и някой друг път ще ви обясня по-подробно.
Активен
the Truth
ниво 5
*****
Неактивен Неактивен

Мотор: ZX 11 / Busa
Публикации: 665


"Torque" rider! ;-)


« Отговор #9 -: юни 21, 2010, 20:36:21 »

Аз все си мислих,че "големия" въртящ момент на Ве-тата и едноцилиндровите,в ниските,идва от "по-голямата маса(и сила...при изгаряне) накрая на лоста",в смисъл по-голямо бутало,по-тежки вал...биела,от там по-голяма инерция,каето пък увеличава усукващия момент...-според статията!
Според мен силата на тия двигатели е по голяма само в ниските и в средните обороти...на един 4-редовак.

Относно здравината на двете концепции,убеден съм че 1.8 Ве-2 със 110 коня/5500 об. в мин.,няма как да е по-здрав от 1.8 редовак-4 със същата мощност и обороти...а и по-як също!

п.п. Лично мнение...-на лаик! Very Happy

п.п.2 Интересна статия...за доста обширна тематика!  Very Happy
Активен
tzssv
ниво 5
*****
Неактивен Неактивен

Мотор: Yamaha YZF-R6 RJ03
Публикации: 4572



Ел. поща
« Отговор #10 -: юни 21, 2010, 22:07:19 »

А някой може ли да обясни има ли връзка между начина на разгръщане на въртящия момент (ако гледаме кривата му) с това къде ще има повече или по-малко тяга в работния диапазон от обороти?
Пояснявам - хипотетичен модел Х с висок въртящ момент още в ниските. Може ли да очакваме от него по-мощно ускорение в сравнение с друг модел Y в 2/3 и 3/4 до пълно натоварване (обороти), ако Y постига максимума си малко преди максималните kw. Двата модела са 4-цилиндрови, еднакъв работен обем, редови, с инжекционни с-ми, DOHC, 4 клапана на цилиндър... даже свещите са еднакви и бензина е еднакъв...


Активен
the Truth
ниво 5
*****
Неактивен Неактивен

Мотор: ZX 11 / Busa
Публикации: 665


"Torque" rider! ;-)


« Отговор #11 -: юни 21, 2010, 22:50:38 »

Някой,който си "играе" с настройки на пауър-командери,той може да ти даде компетентно мнение! glasses2
Активен
Fbegov
ниво 5
*****
Неактивен Неактивен

Мотор: Benelli tnt 1130 café racer, Yamaha fz6 fazer s2 GT
Публикации: 2067


Ако си прекалено предпазлив, животът ти става уме


Ел. поща
« Отговор #12 -: юни 22, 2010, 02:01:26 »

...та к'ва е вързалката м/у V-twin и редовака?До колкото разбрах колкото и  ВМ в ниските да има,няма ли НР све тая...
 Surprised Surprised Surprised


Така де, при еднакъв ВМ от значение са оборотите. При тебе, примерно, за ниски приемаш че са около 2000об/м, а при мене 4000об/м - ето ти разликата в мощноста. Или, ако върна гаста на 2000об. ще са ми достатъчни половината от твоите НМ-три за едно и също ускорение Very Happy
Активен
Fbegov
ниво 5
*****
Неактивен Неактивен

Мотор: Benelli tnt 1130 café racer, Yamaha fz6 fazer s2 GT
Публикации: 2067


Ако си прекалено предпазлив, животът ти става уме


Ел. поща
« Отговор #13 -: юни 22, 2010, 02:16:06 »

Тази статия беше само за мощноста и въртящия момент - кое какво означава. А за V-двигателите вързалка няма. Има мит. И той е ,че имат по-голям ВМ или че е по равномерно разпределен. Ако разгледате един двуцилиндров четиритактов двигател на който двете мотовилки са свързани към една шийка на коляновия вал, и единственото което променяте е ъгъла между цилиндрите от 0 (редови ) до 180 ( боксер ) ,ще видите че ВМ не става по-голям или по-малък. Единственото което се променя е равномерноста, и колкото ъгъла е по-голям, толкова и неравномерноста е по-голяма.
Предполагам че объркването е тръгнало от обяснението за  V двигателя ,който доставя ВМ на ПО-КЪСИ импулси  поради неравномерната си работа.
Темата е дълга и някой друг път ще ви обясня по-подробно.



Точно, по- късите инпулси също са редуктор, но пък дават по-добра крива на ВМ от по-ниски обороти.
Подобен е ефектът при новия вал на Р1-цата Very Happy според мене glasses2
Активен
KokoVmaxa
............ няма вечен кеф!
ниво 5
*****
Неактивен Неактивен

Мотор: със две свещи
Публикации: 1819


- " RBT Custom motors " -

231941703
WWW Ел. поща
« Отговор #14 -: юни 22, 2010, 08:52:26 »

Тази статия беше само за мощноста и въртящия момент - кое какво означава.

.............. тоя дето я е писал явно е прекалил с агнетата и прасетата за получаване на дипломка
А за V-двигателите вързалка няма. Има мит. И той е ,че имат по-голям ВМ или че е по равномерно разпределен.


 И ако може да разкажеш за мита за големия момент и разпределението му  Surprised
   само да си леко ориентиран - 0,5 = 3000rpm/min    4,0 = 11500rpm/min ........... двигателя е V2 с диаметьр 98мм на буталото  Surprised Surprised Surprised

 
.............


И като си такьв спец по вьртящ момент и коне да земеш да ни светнеш защо и как така аджеба се слува един агрегат с 450к.с. и 750н/м е по-по-по-най спрямо подобен ама сьс 600к.с. и 540н/м .......... Surprised или явно всички са в грешка на тоя збьркан свят и само ти си открил топлата вода докато си чел излиянията и неправилният превод на един специалист
Активен
Страници: [1] 2 3   Нагоре
Изпечатай
www.MotoForum.bgКонцентратМото енциклопедия (Модератор: Terziev)Тема: Въртящ момент, мощност и връзка между тях

Отиди на:  

WebMoto.bg - борса за мотори, части, аксесоари, екипировка, гуми



Страницата е създадена за 0.143 секунди с 20 запитвания.