Добре дошъл/дошла, Гост. Моля, въведи своето потребителско име или се регистрирай.
Изгуби ли регистрационния е-мейл?

Влез с потребителско име, парола и продължителност на сесията

www.MotoForum.bgКонцентратПърва помощ - виртуални лекции (Модератор: born_to_ride)Тема: ВИРТУАЛНИ ЛЕКЦИИ ПО ТРАВМАТИЗЪМ - ЧЕТВЪРТА ЛЕКЦИЯ - част 6
Страници: [1]   Надолу
Изпечатай
Автор Тема: ВИРТУАЛНИ ЛЕКЦИИ ПО ТРАВМАТИЗЪМ - ЧЕТВЪРТА ЛЕКЦИЯ - част 6  (Прочетена 122625 пъти)
0 Членове и 1 Гост преглежда(т) тази тема.
born_to_ride
Moderator
ниво 2
*****
Неактивен Неактивен

Мотор: Kawasaki
Публикации: 52


« -: ноември 06, 2009, 23:06:28 »

 
ВИРТУАЛНИ ЛЕКЦИИ ПО ТРАВМАТИЗЪМ

ЧЕТВЪРТА ЛЕКЦИЯ Част шест  - ОКАЗВАНЕ ПОМОЩ НА ПОСТРАДАЛ



от д-р Огнян Милев-PHTLS лектор към Кралската Колегия на Хирурзите на Англия

(Моля, преди да продължите, прочетете „Част пета")
                                    
                                 СЦЕНАРИЙ ОТ ПЪРВА ЧАСТ НА ЧЕТВЪРТАТА ЛЕКЦИЯ


+++++++++
   „Вече отдавна сте на резерва и отчаяно се нуждаете от бензиностанция. Най-сетне се появява една и Вие спирате да заредите. Докато резервоарът се пълни и Вие се колебаете дали да си направите почивката тук или да продължите, в бензиностанцията тържествено влиза колона от осем мотора. Е, решено е-тука ще се почива. Водачът пръв Ви заговаря и пита как се стига до Добридолския манастир. Казвате му, а в замяна го питате дали ще Ви вземе с тях, тъй като отдавна си мечтаете да карате в група. Той с радост се съгласява и, тъй като никога не сте карал в група, започва да Ви обяснява някои правила на този вид каране. Оказва се, че не е проста работа, но Вие сте решен на това. След кратка почивка на бензиностанцията и запознаване с колегите, деветте мотора палят двигателите си (звукът от това е невероятен!) и плавно се подреждате в шахматна колона. Като нов в групата, Вас  Ви настаняват предпоследен, за да може да наблюдавате действията на цялата група.  
   Усещането да караш в обиграна група е страхотно, а вашият водач е направо неповторим в задаване на темпото, предупреждения, минаване от шахматна в линейна постройка. И най-важното-той спазва всички правила на движението като с това задължава и групата като цяло да ги спазва.
   Не след дълго в огледалото си виждате много фарове, които бързо приближават групата. Покрай Вас профучава кортеж от две долепени една до друга черни лимузини със затъмнени стъкла и буркани на таваните. „Бързат за среща с избиратели, мислите си, но защо се и охраняват  от тях така зорко...” Докато се мъчите да намерите отговор на този въпрос, кортежът продължава изпреварването на групата мотори, въпреки, че идва остър десен завой без никаква видимост, а кортежът е в насрещното. От завоя изкача автобус. За да избегне челен сблъсък с автобуса, охраняващата лимузина рязко се прибира в своето платно като удря странично водача на групата. Предната гума на неговия мотор хлътва в канавката, задницата се издига и изхвърля байкъра, който след зловещ полет от 7-8 метра и салто във въздуха, се сгромолясва по гръб в току що разорана нива край пътя.”

                                             РЕШЕНИЕ НА СЦЕНАРИЯ
      Цялата група спира и трескаво сваляте шлемовете си. Сцената не е безопасна за вас-намирате се в завой и малко след него. Давате команда на един да застане пред завоя, а друг след него и да спират други учатници в движението за помощ. Да търсят бус и да се обадят на 112. Точните Ви команди ви превръщат в лидер и другите започват да ви се подчиняват. С останалите се отправяте към пострадалия. Кинематиката на травмата Ви казва какво може да очаквате: размазана лява подбедрица от страничния удар с колата; счупване на бедрата от евентуален удар с ръчките на мотора; вътрешни кръвоизливи и гръбначни травми от падане отвисоко. Шанс травмите да не са животозаплашващи дава фактът, че спиращото време на удара е по-голямо при падането в току-що разораната пръст.
   Още докато приближавате пострадалия Вие забелязвате, че той стене и движи ръцете си-вероятно е в съзнание. Приближавате го откъм краката така, че да може да Ви вижда и му казвате да гледа само във Вас докато Ваш колега ще го приближи отстрани и хване шлема му в двете си ръце. Тогава и Вие приближавате пострадалия, вдигате визьора на шлема и започвате да разговаряте с него като му казвате, че всичко ще бъде наред. Разговаряте с него и установявате, че е в съзнание и има ясен спомен за случилото се и говори с дълги изречения. Всичко това Ви казва, че не е имал сериозен удар в главата, че дихателните му пътища са чисти и проходими и че дишането му е адекватно, така че оставяте шлема на главата му. Първите три букви от азбуката на спасяването са „покрити”: „А”-дихателните пътища са проходими; „С”-шийните прешлени са обездвижени и ”В” –дишането е добро! Веднага се насочвате към „С”-циркулация (външно кръвотечение) от  крайниците и то първо към левия крак. Сваляте ботушите и виждате, че левият ботуш е пълен с кръв, а отгоре се стича още. Повдигате левия крачол (колегата не изпуска главата на пострадалия) и виждате открито счупване на подбедрицата с кървене на струя, т.е. артериално кръвотечение. Сваляте си фанелката и карате и друг да направи същото и ги увивате около мястото на кървене. Не можете да прилагате голяма компресия, защото това размества костните фрагменти, усилва кървенето и причинява жестока болка на пострадалия. Съответно и кървенето не спира. Сваляте колана си и силно го пристягате над счупването, малко под коляното. Кървенето намалява, но не спира. Взимате още един колан и го стягате под първия-сега кървенето е съвсем слабо. Преглеждате и другите крайници, като сваляте ботушите и ръкавиците (не забравяйте да прегледате и четирте крайника за кървене! Това, че има кървене от един крайник не означава, че няма и от друг!!). Питате пострадалия къде е най-силната болка и той Ви казва, че около таза. Вероятно е да има счупване на таза с масивен вътрешен кръвоизлив. Това Ви предположение се засилва от факта, че когато след 5 минути пак минавате през азбуката на спасяването установявате, че пострадалият става буен, говори малко несвързано и се появяват капчици пот на горната му устна, а кожата става по-бледа, студена и лепкава-несъмнени белези на остра кръвозагуба! И то вътрешна, защото външната е под контрол! Вече сте преминали през азбуката на спасяването и то много успешно-само за шест минути! Съобщават Ви, че линейката и полицията ще са тук след 40 минути, но и че има празен бус на пътя. Без да се колебаете, решавате, че няма да чакате линейката, а ще натоварите пострадалия на буса и ще го откарате в областната МБАЛ, която е на 30 минути път от сцената. Организирате шест човека за пренасяне на пострадалия, като държите главата и торса възможно най-неподвижни един към друг. Потегляте с буса и пострадалия в него, като продължавате да поддържате главата му и торса неподвижни един към друг в неутрално линейно положение и да разговаряте с пострадалия.. Обаждате се на 112 за да ги информирате, че пътувате с пострадалия към областната МБАЛ и че пострадалият е в критично състояние. Те от своя страна предават информацията към въпросната МБАЛ и когато пристигате там, те вече ви очакват на входа, откъдето поемат пострадалия от вас и се отправят към шокова зала, а оттам-в операционната. Вие давате на медицинския персонал всички известни ви сведения за пострадалия, близките му и обстоятелствата около катастрофата, както и своите координати. Същото правите и пред пристигналите полицаи. Вие поемате по обратния път с колегите към моторите си, шокирани и разтърсени от случилото се. Нещо, което никога не Ви се е случвало и което се надявате, никога повече да не Ви се случва.
   Прибирате се навреме за вечеря в уютния си и спокоен дом-нещо, за което Вашият колега и водач на групата не е имал късмета. По вечерните новини дават запис от сцената, от което Ви призлява (чак сега!). Говорителката съобщава какво се е случило. Казва още, че рокерът е претърпял спешна коремна операция за разкъсан далак и че „само благодарение на бързата и адекватна намеса на неговите колеги”, състоянието му е стабилно и вън от опасност. Без да сте набожен, си казвате: „Благодаря Ти, Боже!”. Емисията продължава с информацията, че кортежът, блъснал рокера, не е на виден политик, а на виден бандит. За втори път тази вечер Вие споменавате името Господне, този път на глас: „Боже, каква е разликата, Боже!!!




                        КРАЙ НА ВИРТУАЛНИ ЛЕКЦИИ ПО ТРАВМАТИЗЪМ
                            


+++++++++
« Последна редакция: март 04, 2011, 20:01:12 последно от born_to_ride » Активен
Todorin
Облечи се за падане,не за каране !
ниво 2
**
Неактивен Неактивен

Мотор: soon
Публикации: 61


In Search Of Sunrise


WWW
« Отговор #1 -: февруари 13, 2011, 09:04:33 »

Здравейте,аз съм още млад(на 21),нов съм както във форума така и в мото средите.Въпреки,че съм още 'никой' искам да Ви благодаря за невероятните лекции и положения труд да ги споделите с нас.Изчел съм ги по няколко пъти всичките,научих страшно много.Досега винаги са ми казвали "НИКОГА НЕ СВАЛЯЙ ШЛЕМА,НИКОГА!" Но сега разбирам,че след малко познания и помощ може да помогнеш на колега дори да не си специалист.И това е само малък пример от многото знания,които съдържат тези лекции.Споделих ги с всички приятели,били те шофьори на автомобил или мотористи.А за държавата и спешна помощ няма да коментирам,почти всеки е имал "щастието" да види хубавата ни система...
Активен
madbatt
Чукча не моторист, чукча форумист!
ниво 5
*****
Неактивен Неактивен

Мотор: два
Публикации: 1441


No cop, no problem.


« Отговор #2 -: февруари 13, 2011, 12:21:11 »

Въпроса явно е риторичен, но: Избори.
Лошо ми става от доктори, еле па тия, дето се подвизават тука, но точно ТИ, не се отказвай! Mad
Активен
born_to_ride
Moderator
ниво 2
*****
Неактивен Неактивен

Мотор: Kawasaki
Публикации: 52


« Отговор #3 -: февруари 13, 2011, 20:54:30 »

Todorin, който и да си зад този ник, благодаря ти. За такива като тебе си заслужаваше труда, който положих. Мисълта, че наученото от тези лекции може да помогне на пострадал в инцидент, ме изпълва с радост.
А ти, Madbatt. Напълно съм съгласен с това, което изпитваш към докторите. Това, че системата ни превърна в търгаши, не ни оправдава. Аз не се гордея, че съм български лекар, казвам го искрено и с болка. В Англия, където работя, лекарите сме обслужващ болния човек персонал. И такива трябва да бъдеме. Тук сме свещени крави, които пациентът гледа със страхопочитание. Дълга тема, madbatt, дълга тема... А що се касае до отказването: аз никога не се отказвам, madbatt.
д-р Милев
Активен
maika
ниво 5
*****
Неактивен Неактивен

Мотор: honda
Публикации: 525


« Отговор #4 -: февруари 24, 2011, 11:19:38 »

  Здравейте д-р Милев и сърдечни благодарности и от една майка, изгубила сина си по жесток и нелеп начин. Защото Митко/maprilq/ си отиде нелепо първо от действията на служителите на реда, които би трябвало да пазят нас и децата ни на пътя и после и от неадекватното поведение на фелдшер, който се задоволил с това, че полицаите му казали, че "момчето няма шанс". Нелепо и жестоко... Тези, които би трябвало да спасяват живот, го отнемат с лека ръка.
  Драмата в нашия случай за жалост не е само лична, а драма на обществото, която “расте” всекидневно, “хранена” от безхаберието на институциите, които оставяйки чувство на безнаказаност у виновните, създават престъпници... За съжаление, независимата  съдебна система в България ползва /удобни/ практики и законите /когато са в защита правата на обикновения човек/, са само на книга.    
  Ние продължаваме да се борим за истината, макар и изцедени от "правосъдната" ни система, за която се убедихме, че "гарван, гарвану око не вади". След две години и половина все още сме в досъдебна фаза, защото в милата ни Родина няма държава, а мафия. Няма морал. Ценностната система е принизена дотам,  че човешкият живот е едно НИЩО... /Но поне делото го пое следовател/.
  
  Д-р Милев, на Вас, за който лекарската професия е призвание,  желая искрено много здраве. Помагали сте ни много пъти. Прекланям се пред борбеността и човечността, които притежавате, за жалост малко са хората като Вас... Благодаря Ви от сърце и дано "заразите" повече хора с Вашия позитивизъм и човечност...
  Бъдете здрав!
                                                                                                              maika
« Последна редакция: февруари 24, 2011, 12:18:21 последно от maika » Активен
the slow heart
Suzuki Intruder 750cc
ниво 5
*****
Неактивен Неактивен

Публикации: 988


somewhere over the rainbow


« Отговор #5 -: февруари 24, 2011, 13:49:19 »

Полезен материал, Док, дано няма поводи да го ползваме.
Бъди здрав, и благодарности за споделено  Very Happy
Активен
mnp57
ниво 2
**
Неактивен Неактивен

Мотор: EMW R35 ,Simson SR1,Jawa 555
Публикации: 55



Ел. поща
« Отговор #6 -: май 17, 2011, 19:28:44 »

Благодаря Ви докторе!Много полезна и разбираемо написана тема.
Активен
sbatchev
ниво 3
***
Неактивен Неактивен

Мотор: HONDA VT500 ; SUZUKI Intruder VS1400
Публикации: 138


667-THE NEIGHBOUR OF THE BEAST


Ел. поща
« Отговор #7 -: юни 19, 2013, 14:07:14 »

Поздравления Докторе! Дори и аз като инженер без никакви мед познания схванах идеята. Хубаво е че важните неща се повтарят по няколко пъти и се набиват в съзнанието. Теорията е едно, а практиката друго - не знам дали ще успея да си спомня всичко това при инцидент, паника и стрес. Би било хубаво ако се организират и практически занимания в групи по около 10тина човека за да се оттренират основните правила. Поздрави и безавариини километри!
Активен
Бай Иван
ниво 3
***
Неактивен Неактивен

Мотор: ИмаХ Super Tenere
Публикации: 175


така се започва


Ел. поща
« Отговор #8 -: март 28, 2016, 16:01:20 »

Здравейте и от мен. Благодаря за положения труд д-р Милев. Искам да Ви попитам какво мислите за ваденето на пострадалия от автомобилната катастрофа, последствията от която може да видите на седния линк:

http://fakti.bg/avto/179635-lamborghini-protiv-stalb-18?utm_source=mobilebg&utm_medium=link&utm_campaign=firstpage
Активен
Страници: [1]   Нагоре
Изпечатай
www.MotoForum.bgКонцентратПърва помощ - виртуални лекции (Модератор: born_to_ride)Тема: ВИРТУАЛНИ ЛЕКЦИИ ПО ТРАВМАТИЗЪМ - ЧЕТВЪРТА ЛЕКЦИЯ - част 6

Отиди на:  



Страницата е създадена за 0.408 секунди с 22 запитвания.