Добре дошъл/дошла, Гост. Моля, въведи своето потребителско име или се регистрирай.
Изгуби ли регистрационния е-мейл?

Влез с потребителско име, парола и продължителност на сесията

www.MotoForum.bgСтилРетро (Модератор: Restavratora)Тема: Jawa-ČZ 250cc модел 353/04 от 1958г. - ремонт и реставрация
Страници: 1 [2] 3   Надолу
Изпечатай
Автор Тема: Jawa-ČZ 250cc модел 353/04 от 1958г. - ремонт и реставрация  (Прочетена 10689 пъти)
0 Членове и 1 Гост преглежда(т) тази тема.
enter
ниво 4
****
Неактивен Неактивен

Мотор: Jawa 250 - 1958
Публикации: 279



« Отговор #15 -: юни 05, 2017, 17:38:20 »

Така... да продължим с тазгодишните ремонтни дейности  Very Happy

Работата eстествено върви паралелно, но за по-добра визуализация ще ги покажа по възли (колкото е готово).

Тук са задните степенки - оригинални в средно към лошо състояние.
Не направих снимки как изглеждаха в началото. Тук вече са наварени (на местата на износване) и изправени.



Наложи се и изработка на нови пинове. Старите бяха много износени.
Новите са от високоякостен бол 10.9 (работи се доста "интересно") с неръждаеми шайби и неръждаеми зегерки (на снимката не са, но ще станат)




Еднаквостта е спазена Very Happy




Планките и вътрешната част на тръбите, където се износва, е наварена и изпилена.




Причината да търся задни степенки беше, че едната ми тръба беше набивана със секач и изглеждаше невъзстановима.
Но след няколко опита (наваряване и пилене), грозитията беше безвъзвратно заличена:




Ангел Миров (samurai_jack) ми подготви по-голямата част от нещата за хром.
Планките и тръбите (а и всичко останало), станаха мноооого добре.
Млако по-късно ще ги кача и вече хромирани...






Обтегачите минаха основен ремонт и се сдобиха с неръждаеми шпилки:





Ангел отново се погрижи за огледалният им вид преди хрома:



А след хрома се гледат само със слънчеви очила:





Същото важи и за капачката за резервоара:



И резултата:





Предната и задната оси, заедно с гайките и другия крепеж:





за хром отидоха с термошлаух за да не се наруши диаметъра на остта - ефекта е постигнат.



След хрома........



Има още малко готови неща, но да не бързаме.

Активен
enter
ниво 4
****
Неактивен Неактивен

Мотор: Jawa 250 - 1958
Публикации: 279



« Отговор #16 -: юли 07, 2017, 17:59:18 »

Нека да добавим още няколко полуготови системи от мотора:

Задната спирачка е една от тях:




Проблеми - Износени пъпки и естествено лек луфт.






Не успях да намеря читава задна спирачка (на нормална цена).
Времето се затопли и "комарите взеха, че я нахапаха".




В резултат - на старата и "поникнаха" нови пъпки. Материала е 3.25mm електрод за неръждавейка.
Много "груб" материал - не се поддава много, много на механична обработка и се надявам да държи на износване. 



От долната страна не стана много красиво, но може и да го изпиля някой ден.
На основата вече има нова втулка (на 15mm.) и лагеруването е перфектно.
За стараничния луфт направих две шайби (около 0.5-0.7mm) от черна (самосмазваща) инженерна пластмаса (PA 6 ако не се лъжа).
В резултат - луфт няма абсолютно никакъв! Надявам се с тези шайби да се намали и достъпа на вода до лагерната втулка.
За напред педала трябва да мине през Ангел Миров за полиране и после хром.

Задният стоп също премина през цялостна реновация.
Не го снимах преди, но беше в средно състояние - не много ръждив, но със скъсана долна част (мястото за долното захващане към калника).
Излекувах го със заварена срязана шайба. Резултата след почистване с телена четка (отново Ангел) и цинк.



Съответно цинка беше без крепежа за крушките за да не се разпандат във ваната.
Някой ако си познае салфетката - в мен е Very Happy


За съжаление прецаках текстолитовите подложки и трябваше да направя нови.
Станаха доста добре, а са само с няколко десети по-високи от оригиналните.



Тук вече е накипрен с новата гума и старото капаче Smile


Друг ключов възел е кормилото:

Проекта е с начало 2014, но беше замразен в очакване на последната част - полиране и хром на тръбата на самото кормило.
Тук помогна Милко Георгиев (iotoff)

Преди:


Капачката за ключа я бях подготвил отдавна и кротоко си чакаше да бъде хромирана заедно с кормило.





Дръжките също са полирани и с нови втулки - външно POM, вътрешно месинг с резба М5 за болта.
Станаха повече от перфектни!
Въпреки, че намерих оригинални втулки си оставих тези.
Една от причините е, че оригинално се ползва паснат болт, който влиза плътно във вътрешната втулка и няма халбина.
Съответно един път изгубени се слага обикновен болт М5, при което лагеруването става между него и вътрешната втулка.
Резултата е ясен - износване на втуклата, тракащи дръжки, неприятно усещане като цяло  Very Happy 
Оригинални болтове не намерих, но с неръждаеми с широка периферия и тези къстъм втулки стана повече от добре. Снимки след малко.



Тук е ревизираният ключ и вече хромираната капачка



След известна зайгравка с чук и няколко размазани нита - резултата е налице



Ръкохватката за газта е нова, като смених и металната вложка със спиралата.
Съответно за Ява цената е по-скоро неприятна, а и не се намира лесно.
От MZ/Simson става с пробиване на един допълнителен отвор за фиксиращия болт.
Цена 11лв с гумената ръкохватка от моторбайка.



Тук вече вложката е поцинкована, в което нямаше смисъл - вътрешната страна така или иначе остава в "електролитна сянка" и не се покрива добре.



Слайдера също е нов - от МЗ на цена от 7лв.



И след един ден на напасване....... резултата не закъсня Very Happy Very Happy Very Happy
Ръкохватката е без луфт и се движи доста "мазно".
Огледалото също е на мястото си.









Следващия път продължаваме  Very Happy

Активен
sevlievoben
ниво 5
*****
Неактивен Неактивен

Мотор: Honda Shadow,Jawa 250 Perak
Публикации: 779



« Отговор #17 -: юли 08, 2017, 07:51:23 »

Маниак си Ванка  Mad
Активен
iotoff
ниво 5
*****
Неактивен Неактивен

Мотор: Harley davidson,Royal Enfield,jawa perak 250,Jawa 20,MZ 175 es,MZ ts150.
Публикации: 555


https://web.facebook.com/%D0%A0%D0%B0%D0%B1%D0%BE%


WWW Ел. поща
« Отговор #18 -: юли 08, 2017, 08:27:22 »

Струва ми се че друг подготвяше нещата за хрома, а не споменатия човек Very Happy.
Активен
enter
ниво 4
****
Неактивен Неактивен

Мотор: Jawa 250 - 1958
Публикации: 279



« Отговор #19 -: юли 10, 2017, 19:35:22 »

За тръбата на кормилото и особенно за резервоара (снимки следващия път  Very Happy)
без твоите услуги нямаше да се получат нещата  Very Happy

Активен
enter
ниво 4
****
Неактивен Неактивен

Мотор: Jawa 250 - 1958
Публикации: 279



« Отговор #20 -: юли 31, 2017, 15:20:27 »

Да продължа поредицата от снимки на кормилото - оказа се, че нямам снимка в пълния му блясък.

Ето го: Very Happy



И няколко по-детайлни:










Продължавам с още няколко детайла (в полуготов вид).

Резервоара е един от тях.
Този, с който купих мотора (а и карам в момента) изглежда добре.
Вътрешната част е в перфектно състояние - без ръжди. Външно съшо е що-годе добре,
но има една голяма (около 20мм дълга и 5мм дълбока) вдлъбнатина,
няколко по-малки и едно набръчкано в долната част на хромировката .....

Четох и гледах клипчета, как и с какво се изправят подобни вдлъбнатини...
Отказах се (и по-добре, че направих така) първо защото инструментите са си строго специфични,
второ и най-важно - става въпрос за много (ама много) практика.
Не на последно място в повечето проекти има боя след изправянето, а не хром. А това драстично променя ситуацията.

Резервоара от мотора донор също не става заради лош външен, а и вътрешен вид.
Започна търсене на нов резервоар, не много активно, но все пак търсене.
При една мащабна покупка на части от един дядо стигнах и до доста запазен на външен вид резервоар боядисан целия в червено.
Нямаше видими следни от вдлъбнатини, a и отвътре беше в много добро състояние - за 10лв. беше мой.

Така стигаме и до наши дни и намерението ми да подхвана по-сериозно мотора Very Happy.
Подготовката и хрома на резервоара и тръбата на кормилото ми ги направи Милко Георгиев (iotoff)

Разбрахме се с Милко за какво става въпрос (поне каквото си мислех) и му изпратих резервоара.
Милко свали боята за да се види в какво състояние е
Изглежда добре:



За съжаление обаче само от едната страна, от другата вдлъбнатина замазана с кит.



Е оказа се, че не съм ги мислил правилно нещата  Very Happy
И боята е имала своята цел....

Милко ми предложи да го изправи (има си съответните техники), или да намеря нов без кривини...
За нов нямах много надежди, но се разбрахме да замрази проекта за 1-2 седмици.
Първата седмица "изкочи" един, който също беше ударен и не ми вършеше работа, а и цената от 40лв ми се видя безбожна  Very Happy.
За моя голяма изненада се появи и друг в доста добро състояние без кривини и без много ръжда в него. На цена от 20лв.
Стария резервоар е консервиран и подготвен за резервен.
За протокола - резервоара на Ява 250 е дълъг 48см. от отвор - до отвор.







По-късно се оказа, че все пак има кусури за които Милко ме предупреди...
Под хрома (стария преди подготовката) има малки язвики от ръжда.
А и боята се оказа, че не е оригиналната и е паднала по време на галванизацията....
В резултат, по резервоара има малки зрънца, които трябва да изчезнат (да се заличат) след боята и полирането.

Ето го и негово величество резервоара след хрома  Very Happy







Благодаря на Милко, че ме изчака да събера повече части и ги пусна за хром и цинк на по-големи партиди.

Подготовката и хрома на резервоара - 250лв.
За кормилото не съм сигурен защото на хром беше и с други части.

Резервоара остава да се боядиса и полира, но това есента...
Сезона ме настигна и ми се прикара  Very Happy Very Happy Very Happy

Да минем и към фара.
Един много отлаган проект със старт около 2013...
Както писах по-рано рефлектора и стъклото са готови от преди доста години и чакаха по-добри времена.
Гривната също "дойде" и остана събирането. Да ама не.... вследствие от неправилно съхранение
горната част от рефлектора се беше отчупила и трябваше нова.
Митака ми подари една от стар рефлектор. След извесно размишление как да я закрепя реших, че ще я заваря.
Леко и внимателно и стана като нова:



Намерих пружинки и Милко ми ги пусна за цинк (заедно с всички останали поцинковани части).
Врътката за регулиране ми даде Ангел, докато си открия моята....



Взех и нова диодна крушка - за момента съм много доволен.
Добра осветеност с минимална консумация - 3/6W и без преправяне на инсталацията.



Вече готов - фар като фар нищо особенно Very Happy




Страничните кутии вече са друга бира.
Особенно що се отнася до кутията за акумулатора.
Изгнила и в окаяно състояние. Заради киселината от акумулатора и предлаганите на пазара не са много по-добри.....
Ето го и състоянието им:



След доста калкулации, и опити на хартия дойде ред и на неръждаемата разгъвка:



Наложена на оригиналната и "прикапана"







Изглежда добре и след заглаждане на заварките трябва да стане заводска Very Happy
Скоба също има, но не съм я снимал. По-късно ще се поправя ;)
Осите на пантите бяха ръждасали и в момента са заменение с нови от електрод 3,25mm за неръждавейка - пасват идеално!

В допълнение да отбележа, че след като около 2 часа поставях новият фар.....
С леки механични корекции по ламарините.... за да пасне горе долу.
Реших, че преди боята задължително ще сглобя всичко и тогава ще се разглобява на ново и ще се боядисва.

Активен
mitakabg
ниво 4
****
Неактивен Неактивен

Мотор: MZ ES 175/0, MZ RT 125/1, SIMSON SR 4-2 STAR, MZ ETZ 250 POLIZEI, GILERA EAGLET, HONDA DEAUWILLE
Публикации: 482


« Отговор #21 -: август 01, 2017, 19:59:52 »

баси и в твоята глава бая бръмбари шумят познато чувство хахаха  Smile
Активен
enter
ниво 4
****
Неактивен Неактивен

Мотор: Jawa 250 - 1958
Публикации: 279



« Отговор #22 -: август 02, 2017, 10:56:53 »

Нито го отричам, нито мога да го ския  Smile Smile Smile
Активен
enter
ниво 4
****
Неактивен Неактивен

Мотор: Jawa 250 - 1958
Публикации: 279



« Отговор #23 -: февруари 19, 2018, 19:20:00 »

След дългата пауза да раздвижим малко темата Smile

Тази година завърших един дълго отлаган възел по мотора - скоростомера.

След доста години дойде време да завърша и моя километраж Very Happy

Началото е от далечната 2013 ...
Освежаване на скоростомер

Километража от горната тема завърши със счупена стрелка, скъсана пружина и прецакано стъкло.
Но както се казва - човек се учи само от грешките, за които си е платил.

От тогава се появиха стикерите за километражи, който започнах да правя. Първо естествено направих
за Ява, като в момента имам и за AWO, ИЖ, М, MZ, Балкан, Mercedess, а може и да пропускам някои.
Изпъкналите стъкла, които започнах да правя за километражи, оборотомери и т.н. също са резултат
от желанието ми да полирам моето съкло от две малки точици...
Резултата от интервенцията не беше нито желан, нито очакван. Въпреки абразивбните борчета, с който опитвах
първоначално, а и цериевия оксид, с който търках по-късно - резултата беше плачевен.
Благодарение на този проект доста хора имат нови циферблати (копиращи доста точно оригинала) и чисто нови
изпъкнали стъкла за скоростомерите си.

След толкова много думи е време и за малко снимки с крайният резултат Very Happy





На снимките по-горе е моя оригинален километраж.
А така изглеждаше преди:



Тъй като гривната от първия донор беше в много добро състояние (след полирането и) сложих нея.
Въпреки нацепените места след кернирането всичко си дойде на мястото.
Нарочно не нулирах показанието на километража. Така или иначе мотора е изминал тези километри
през годините и реших, че само освежаване е достатъчно.
Тук е момента да добавя, че километражите на Ява са едни от малкото, които успяват да ме
изнервят с настройката им...

Другия важен възел, с който съм се заел е небезизвестната ПРЕДНИЦА.
Удължаващите втулки вече са готови и дойде момента за пълната профилактика.

Започваме с определяне на износването и елипсата.
Като преди това подготвяме компаратора.


Положението е много добро - максималното отклонение е в рамките на 0.1mm / елипса и по дължина.



Следва изработка на нови втулки с хлабина 0.1mm от най-малкия размер на ботуша.
Този път от самосмазваща пластмаса Nylatron GS PA66 (малко излишно, но не пречи).

След 3 тестови и 4 реални втулки - резултата е:




И съответно новите втулки:



Мислех да рециклирам капачките с разстъргване и нови семеринги.
Оригинално са 32х39х8 и не са стандартен размер, но 32x40x8 се намира навсякъде.
Имах чисто нови и сложих направо тях.



Този път опръстена е на мястото си (размери 35х2 (35мм вътрешен размер))



След щателно почистване е време и за събиране на коловете.


Помпите при този модел изглеждат така:



Тук се виждат отворите за наливане на масло, както и удължаващите втулки.




Вече сглобени и в пълния им блясък:



Коловете се движат мазно без затягане и още по-важното без луфтове!

Следват топли проби и напасване на новия калник:





Като недостатък мога да отбележа, че коловете от CZ са с няколко десети (0.2-0.3mm) по-малки в диаметър
при долния тройник. Това ще наложи подлагане на латун, но няма да е болка за умиране.

Тъй като новите колове са с вътрешни пружини декоративните ботуши са с ухо за закрепване към рамката.
Не намерих втори нов ботуш, така че ще правя нови. Резултата (ако е успешен) по-късно.
В допълнение съм решил да направя и направляваща втулка, но за това по-късно.

За сега толкова, продължаваме напред (надявам се скоро) !

Very Happy Very Happy Very Happy
Активен
l410
ниво 1
*
Неактивен Неактивен

Мотор: Ява 175
Публикации: 9


« Отговор #24 -: февруари 20, 2018, 21:32:47 »

Браво Ванка!
Чакам с нетърпение продължението!
Активен
enter
ниво 4
****
Неактивен Неактивен

Мотор: Jawa 250 - 1958
Публикации: 279



« Отговор #25 -: февруари 27, 2018, 17:43:01 »

Нека да разкрасим още малко темата с хромираните задни степенки - вече в завършен вид.

Вече всички части са налични, хромирани и най-важното напаснати.


След няма и 10 минути на приятно сглобяване, резултата е следния:





Да преминем отново към предницата и новите попълнения по нея.
Тъй като имам само един нов декоративен ботуш реших направо да изработя нов комплект.
За целата свалих размерите на оригиналния:







Най-близкия размер тръба, който намерих е 50x1.5 - неръждаема шевна тръба.
Пасва перфектно, намира се лесно, а цената е повече от добра (~16лв./м).



Работата по ботушите е по-скоро минимална. Едно ухо за моделите с вътрешни пружини
и заварена шайба за моделите с външни пружини.
А кефа от нехлопащата предница - ще видим дали ще бъде постигнат Very Happy

Така изглеждат вече монтирани:


Остана да направя направляващата или по-скоро центирираща втулка между
декоративния ботуш и коловете. Целта е ботуша да е центриран спрямо капачките.
От там триенето (износването) и респективно хлопането да са по-малки.


Следва часът на истината - напасването на всички налични части и ламарини....
Тегава и неблагодарна (на този етап) работа. Състой се основно в следните етапи
Слагане, оглеждане, чукане, блъскане, сваляне, чукане, блъскане, огъване
и пак започваме от начало до постигане на търсения ефект.

Да започнем с кормилото. То пасна от първия път без проблеми.



Ауспусите и кривките, за които бях писал по-рано паснаха доста добре особенно към цилиндъра.





Лявата част е с новите, дясната с оригиналните:
Единствено предното захващане на ауспусите имаше нужда от "наместване", но стана:


На тази снимка се вижда, как задната гума стой леко вляво (около 1см).
Нямам обяснение за това, но ще огледам по-късно.
Планката за централната стойка има нужда от ремонт, както и отвора за нея.
Най-вероятно ще го разпробия на по-голям диаметър и ще сложа втулка.
Трябва да се направи и нова тръба за степенките, но това също по-късно.

Дойде реда и на филтъра с преходника и оригиналния карбуратор.
Него може и да не го сложа, защото е проблемен.
За целта трябва да преправя декоративния капак, но това ще го реша допълнително.

Така изглежда монтиран, след много опити и напасване....


Вече затворен (след няколко часа напасване на ламарини, кутии и филтри...)



Тук е в последния си вид преди да започна да разкачам вече обявените за напаснати компоненти:



В заключение мога да кажа, че има светлина в тунела...
Работата върви със задоволителни темпове.

Очаквайте продължение....
Активен
filipon
Филип Кафеджиев
ниво 4
****
Неактивен Неактивен

Мотор: БАЛКАН:ЛЮЛИН МП2 ; БАЛКАН:МПС; БАЛКАН:МПМ; БАЛКАН:2Ю25; БАЛКАН:МК-3; БАЛКАН:М 75; БАЛКАН:М1; БАЛКАН:М2; БАЛКАН:С2; ИФА-РТ 125/1; МЗ 175/1ЕС; МЗ 175/2ЕС; СИМСОН:СР2E; СИМСОН:КР; СИМСОН:СТАР; СИМСОН СР2:Cafe Racer; ИЖ ПЛАНЕТА 2; ЯВА 50-ТИП 20; ЯВА-ЧЗ 250 353/04(1958); КАРПАТИ; РИГА 13; РИГА МИНИ 26; ЗИФ 77 И СКУТЕР ЗА КАПАК!
Публикации: 318


Джиткам си с Балкан М1!!!Бавно и за кеф на душата!


WWW Ел. поща
« Отговор #26 -: февруари 27, 2018, 22:33:50 »

Браво ,следя с голям интерес колега!
Получават се нещата и става супер! Mad
Активен
Retromania
ниво 3
***
Неактивен Неактивен

Мотор: черен
Публикации: 225



« Отговор #27 -: февруари 28, 2018, 01:13:29 »

Продаваш ли оригиналните кривки? Изглеждат ми хубави. Така като гледам ти остава само боята и чеха ще заблести в цялата си слава. Перфекционист си и нещата ти се получават. По темата с напасването на ламарините, не знам какво са преживели тези мотори, но имам чувството че е не възможно да намеря тенекии за фара, които да не искат няколко дена напасване, изчукване и заваряне. Явата ми е леко стил чопър, но от известно време ми се иска да я приближа до корените и, трети чифт ламарини взимам и са меко казано компромисен вариант.
Активен
enter
ниво 4
****
Неактивен Неактивен

Мотор: Jawa 250 - 1958
Публикации: 279



« Отговор #28 -: февруари 28, 2018, 12:22:06 »

Потръгнаха нещата  Very Happy
По ходовата част и рамата почти няма възел, който да не е ремонтиран или с подготвени части за ремонт.
Двигателя е друга бира, него ще го мисля малко по-късно.

Кривките ще ги запазя. Да, в доста добро (особенно за годините си) състояние са.
Относно ламарините, а и за всичко останало. Тези мотори не са били ювелирна изработка и като нови.
Малко или много прекаляваме в желанието си да ги направим лъскави, но това е положението  Very Happy
Красиви са (поне за мен), доживяли са наши дни, ще ги постегнем колкото може и това е  Smile





Активен
Нешо Геровски
ниво 3
***
Неактивен Неактивен

Публикации: 148


Ел. поща
« Отговор #29 -: февруари 28, 2018, 21:28:18 »

Колега къде ги даваш тези неща за хромиране и подцинковане ?
Активен
Страници: 1 [2] 3   Нагоре
Изпечатай
www.MotoForum.bgСтилРетро (Модератор: Restavratora)Тема: Jawa-ČZ 250cc модел 353/04 от 1958г. - ремонт и реставрация

Отиди на:  

WebMoto.bg - борса за мотори, части, аксесоари, екипировка, гуми



Страницата е създадена за 0.531 секунди с 20 запитвания.