www.MotoForum.bg

Концентрат => Мото енциклопедия => Темата е започната от: Terziev в октомври 25, 2005, 15:14:04



Титла: Спирачната течност - статия
Публикувано от: Terziev в октомври 25, 2005, 15:14:04
ВИДА НА СПИРАЧНАТА ТЕЧНОСТ

Често се прави дискусия за това каква спирачна течност да използваме DOT3, DOT4, DOT5
или новата DOT5.1 в мотоциклета си. Следващата представена информация има за цел да ви
помогне сами да решите каква течност би било добре да използвате.

Освен това, искам да подчертая, че спирачната течност изпозвана в мотоциклетите и
функционалността на спирачната система има огромно значение от гледна точна на безопасността.
Ако се занимавате със спирачките си, бъдете много внимателни. Не използвайте детайли с лоши
качества и наливайте спирачната течност много внимателно.

DOT3

Спирачната течност DOT3 е традиционна и се използва в повечете превозни средства.

Преимущества:
Не е добра спирачна течност и може да се закупи от повечето автомагазини.

Недостатъци:
- Поврежда спирачните маркучи от есествена гума и не трябва да се използва в мотоциклети
с такива маркучи;
- Поврежда боята;
- Доста бързо поглъща вода (хигроскопичност).
- Тъй като DOT3 поглъща водата, водата може да предизвика корозия в спирачните магистрали и
цилиндри.


DOT4
Спирачната течност DOT4 се препоръчва за използване в последните модели мотоциклети.
Най-известната марка е "Castol1 GT-LMA".

Преимущества:
- Може да бъде закупена в болшинството магазини за авточасти;
- Не поглъща вода толкова бързо колкото DOT3;
- Има по-висока точка на кипене в сравнение с DOT3. Затова се използва в спирачни системи,
които често прегряват.

Недостатъци:
- DOT4 разяжда боята! Малки течове по цилиндрите разяждат боята около мястото на утечката и
предпоставя появата на ръжда;
- По принцип DOT4 е с около 50% по-добра от DOT3. Но тъй като и двете поглъщат вода, влагата
е предпоставка за корозия в спирачните магистрали и цилиндри.


DOT5
Известна е още като силиконова спирачна течност.

Преимущества:
- Не разяжда боята;
- Не поглъща вода и може да бъде използвана там където се появява проблем с абсорбцията;
- Съвместима е с различни гумени части (относно това - виж недостатъците).

Недостатъци:
- DOT5 не трябва да се смесва с DOT3 или DOT4. Повечето проблеми с DOT5 възникват вероятно
от смесване с някои други видове спирачни течности. Най-добрия начин на преход към DOT5 е
цялостна смяна на хидравличната система;
- проблема, че DOT5 извежда от строя гумените части на спирачните системи и присъщ предимно
на първите формули (композиции) на DOT5. Счита се, че този проблем е бил в следствие на
несъвместими добавки използвани в течността. В последствие този проблем бива отстранен;
- Тъй като DOT5 не поглъща вода, случайна влага попаднала в хидравличната система, ще
остане на определено място. Това ще предизвика локална корозия с хидравличната система.
За целта е необходимо щателно обезвъздушаване на спирачната система. В течността може да се
оформят малки мехурчета, чийто размер се увеличава с времето. Може да се наложи отново
обезвъздушаване;
- DOT5 се явява малко компресионна (появява се едва забелезим "мек педал"). Точката на
кипене е по ниска от тази на DOT4;
- DOT5 е два пъти по-добра от DOT, но за сметка на това е трудно да се набави. Рядко се
среща в авто магазините.

DOT5.1
Спирачната течност DOT5.1 е относително нова, и често заблуждава механиците. Това заблуждение
вероятно произтича от факта, че е наречена така. Означението 5.1 навежда на мисълта, че е
модификация на DOT5 на силиконова основа. По естествено би било да се нарича 4.1 или 6, тъй
като е на гликонова основа, както DOT3 и DOT4, а не на силиконова. В момента Spectro
разпространяват подобна нова спирачна течност, която се нарича Supreme DOT4.
Що се отнася до принципния характер на спирачната течност 5.1, тя може да се определи като
високо-технологична спирачна течност DOT4, за разлика от традиционната DOT5.

Преимущества:
- DOT5.1 се характеризира с превъзходна работа, в сравнение с другите спирачни течности. Тя
има най-висока точка на кипене както начална, така и крайна. Фактически крайната точка на
кипене (около 275 градуса Целций) и почти такава като при всички спирачни течности
(около 300 градуса Целций), но началната точка на кипене на 5.1 (около 175-200) градуса е
естествено значително по-висока отколкото при другите (около 145 градуса);
- Смята се, че DOT5.1 е съвместима с различни видове гумени компоненти.

Недостатъци:
- DOT5.1 (и Spectro Supreme DOT4) - не са силиконови, следователно - поглъща водата;
- DOT5.1, както и DOT3, DOT4 разяждат боята;
- DOT5.1 се намира по-трудно, предимно в специализираните магазини;

Общи препоръки:
1. Ако вашата спирачна система няма утечки или други неизправности, не сменяйте типа на
спирачната течност след като сте прочели тази статия. Ако системата ви не е повредена -
по-добре не я поправяйте - за да не я повредите вместо това!
2. Правете профилактик на спирачната система на всеки две години с цел премахване на
абсорбираната вода, за да не възниква корозия независимо от типа на спирачната течност, която
използвате.
3. Течност DOT3 е опасно да се използва в модели с естествени гумени маркучи, следователно
не е добре да се използва освен при извънредни ситуации, когато трябва да се доберете до
вкъщи и преди ремонт. В такива случаи е най-добре бързо да прочистите системата и да се
подготвите за смяна на всички маркучи.
4. DOT3 е подходяща за използване и в съвременните мотоциклети, въпреки че не се препоръчва.
5. DOT4, макар и не най-добрата, абсорбира слабо вода и съответно намалява риска от корозия
в сравнение с DOT3.
6. DOT4 има по-висока точка на кипене спрямо DOT3, и затова за явява по-предпочитана при
по-големи натоварвания. За по-голяма ефективност разгледайте прехода към DOT5.1 или на
високотехнологичната версия на DOT4.
7. DOT5 е добър избор за красивия мотоциклет. Единствения недостатък е, че не абсорбира вода,
и попаднала в системата, тя се среми да попадне в по-ниските точки. В този случай е възможда
корозия.
8. DOT5 може да се използва, но не е задължително при спортните мотоциклети, тъй като издържа
на по-високи температури при състезателни условия. Вижте трудностите при обезвъздушаването
описани по-горе.
9. При замяна на една спирачна течност с друга, най-малкото трябва да се източи цялата стара
спирачна течност. За най-добри резултати трябва да се сменят всички маркучи в системата.
10. Както винаги, вашия опит може да се различава от нашия...


Титла: Спирачната течност - статия
Публикувано от: Vency в октомври 25, 2005, 15:15:48
=D>  =D>  бате..


Титла: Спирачната течност - статия
Публикувано от: malkoto jori в октомври 25, 2005, 20:13:28
=D>  =D>  =D>


Титла: Спирачната течност - статия
Публикувано от: Nick в октомври 25, 2005, 20:22:34
Полезно!  =D>


Титла: Спирачната течност - статия
Публикувано от: Yamaha_R6 в октомври 25, 2005, 21:13:00
Наистина полезно и то много  =D>  =D>  =D>  =D>


Титла: Спирачната течност - статия
Публикувано от: Plamen в октомври 26, 2005, 13:46:29
Добре де Dot5 не е съвместим с Dot 4. В мойта книжка на мотора(Aprilia) пише: Brake fluid recommended DOT5(DOT 4 compatible) or BRAKE 5.1. Малко съм объркан.
Когато го купих му долях DOT4 AGIP и сега напролет мисля като сменя накладките да сменя и цялата течност. Какво ще ме посъветвате? Каква да сложа? От тази за един сезон нямам никакво намаляване на нивото.


Титла: Спирачната течност - статия
Публикувано от: supersport в октомври 26, 2005, 21:44:50
:^o  :^o


Титла: Спирачната течност - статия
Публикувано от: Гост в ноември 09, 2005, 22:44:11
Слагай DOT4 добра е. Твойта априлия не згрява кой знае колко спирачките тъй че не ти трябва DOT5.1 а ако искате по добри спирачки слойете стоманени маркучи не са по скъпи от оригиналните гумени но са в пъти по добри, разликата се осеща.


Титла: Re: Спирачната течност - статия
Публикувано от: uilqms в февруари 02, 2008, 16:40:39
=D>  =D>  бате..
[ /quote]   
здр имам мальк проблем с задната спирачка! боядисвах си  мотора и докато беше разглобен искарах си апаратите почистих ги смених си задните накладки и си купих уш хубави (най скьпите в магазините които ходих в варна) и когато спирам се скьрцат и предните не знам какжи са били ама и те скьрцаха! и ако някои може да ми помогне и да сподели от какво може да е че се поболях пьк си е и грозно секи пьт като някои влак се едно спира? благодаря предварително


Титла: Re: Спирачната течност - статия
Публикувано от: Dabich в февруари 02, 2008, 19:02:13
И на мойта Априлия пише същото! А аз онзи ден слагах спортни маркучи и 5.1, като само източих старата и обезвъздуших и  нарочно пуснах около 100 гр течност повече като обезвъздушавах! И другото накрая, което ми направи впечатление, че на капачката на казанчето пишеше ДОТ 4!
Сега като прочетох статията да видим, кво ще стане! А и друго наколата също правих тая профилактика преди 2-3 години за сега сочко е ок!


Титла: Re: Спирачната течност - статия
Публикувано от: Sa6o46 в февруари 02, 2008, 19:31:03
ако скърцат свали накладките и ги надери със шкурка или шмиргел да станат грапави и няма да скърцат, поне временно


Титла: Re: Спирачната течност - статия
Публикувано от: vasil1977 в ноември 07, 2008, 22:08:03
има едни специални смазки за накладки да не скърцат.Откъм стоманената част на накладките се нанася тънък слой от грес примесен с медна прах.  скъпа е ама поне не скърцат


Титла: Re: Спирачната течност - статия
Публикувано от: jazovetza в ноември 08, 2008, 00:12:36
Дайте инструкция кога се сменя спирачната течност а? Щот има хора,където карат с тиня вътре в прозорчето, а не с приятен жълт дори бял цвят..... :-) :-) :-) :-) :grin:


Титла: Re: Спирачната течност - статия
Публикувано от: znlambov в май 05, 2009, 14:13:17
   Не съм на 100% съгласен със статията, но както и да е.

   Спирачната течност се сменя на около 1-2 години, не е задължително, а е препоръчително. Дори маркучите е препоръчително да се подменят всеки 4 години (на дали някой го прави).
Каква спирачна течност да ползваме:
Ами всеки от вас би трябвало да си е направил труда, ако няма ръководство (разбирай сервизна книжка, SERVICE MANUAL), да си е изтеглил от Интернет за своят мотор. Там най-точно е оказано какво, кога и как да ползваме и подменяме. В повечето случаи DOT4 е течността която ви трябва (в 99% от случаите, дори на капачката на казанчето пише каква течност да ползвате). Препоръчвам да я подменяте на всеки 2 години, като добре почиствате казанчето и направите промивка на системата със новата течност (това ще рече част от нея да бъде изхвърлена разбира се) за сметка на сигурността.
   Какъв цвят е спирачната течност: безцветна е (говоря за DOT4). T.e., ако в казанчето ви се виждат утайки, парцали и мътна течност... СМЕНЯЙ!

   Реших на бързо да драсна тия няколко реда защото прочетох статията на начална страница на сайта и бях неприятно изненадан (статията за "Двигателните масла" също ме изуми, дори повече). Би трябвало да се правят доста по-щателни проучвания по подобни въпроси преди да се публикуват такива важни материали.

   Та, сменяйте си редовно течността, проверявайте изправността на буталата на апаратите, маншоните и цялата система, от това зависи не само вашият, но и живота на околните участници в движението, ако не за себе си, мислете поне малко и за другите около вас.
   Няма да влизам в детайли за да не отегчавам.

   Искам да отворя една скоба, не ставайте слепи фенове водени за носа от маркетинговата система. Не е от толкова голямо значение марката. Тук става дума за това даденият продукт на какви изисквания и класификации отговаря. Разбира се, че така или иначе е добре да избираме марки като Bendix, Valvolin и т.н. Но това не е най-важното, следете за сертификати и класове на които да отговаря продукта.

   Надявам се това да е от полза. Ако съм обидил някой,  не съм го искал, извинявайте ме, това което искам е нещата да са чисти и ясни за хората и да им се поднася коректно информация.

Поддържайте машината си изрядна, карайте с разумна скорост (според обстановката и възможностите на машината и вашите), не се надценявайте (това е най-трудната част) и бъдете толерантни.

С уважение, Здравко Ламбов


Титла: Re: Спирачната течност - статия
Публикувано от: Stupid_boy в май 05, 2009, 14:59:56
   Няма да влизам в детайли за да не отегчавам.

колега, ще бъде добре ако можеш да навлезнеш в детаили именно по темата ( а не където беше подхвърлено това ). това е справочна тема и всяко компетентно мнение е добре дошло, стига да имаш такова. в темата за маслата също. щом вадиш стара тема, предполагам че имаш какво прясно да кажеш. очакваме включване :-X


Титла: Re: Спирачната течност - статия
Публикувано от: znlambov в май 05, 2009, 18:03:33
колега, ще бъде добре ако можеш да навлезнеш в детаили именно по темата ( а не където беше подхвърлено това ). това е справочна тема и всяко компетентно мнение е добре дошло, стига да имаш такова. в темата за маслата също. щом вадиш стара тема, предполагам че имаш какво прясно да кажеш. очакваме включване :-X

   Форума си е форум, темата си е тема, че не са актуални и двете не са, има и неточности.

Това което мен ме накара да пиша беше, че тази стара и неточна информация изведнъж се появява като статия на "КОРИЦАТА" на сайта... защо?  :(  :o

...Може наистина да отделя време и да пусна малко информация във темата за маслата...


Титла: Re: Спирачната течност - статия
Публикувано от: FMX.Rider в август 31, 2009, 15:19:56
 Преди карах кросов мотор, Kawasaki 250cc 1998г. Купих го след уж основен ремонт. Два месеца по-късно открих теч в маркуча за спирачната течност. Оказа се, че спирачната ми течност е разяла маркуча, а бившият собственик не е объпнал внимание на тапата, на която пише DOT4 и е сипал DOT3, защото това имал. След смяната на течността и маркучите вече нямах проблеми. Но предвид терените, по които карах, ми се налагаше да сменям течност на половин година. Винаги трябва да е бистра, поне така са ме учили.


Титла: Re: Спирачната течност - статия
Публикувано от: vladko__ в август 31, 2009, 15:47:20
Здравейте,колеги,имам един въпрос мога ли да си обезвъздуша системата без пистолет?


Титла: Re: Спирачната течност - статия
Публикувано от: malamir82 в януари 20, 2010, 19:40:16
Ако те4носта е мътна трябва ли да се смени ако нямам проблеми за момента със спира4ките и тожа значи ли че е запо4нала корозия в системата и скоро ще се скапе


Титла: Re: Спирачната течност - статия
Публикувано от: Streetfightera в януари 20, 2010, 19:51:32
не значи нищо,но е хубаво да се смени с предписаната такава,защото спирачната течност абсурбира много влага и след време може да имаш проблеми


Титла: Re: Спирачната течност - статия
Публикувано от: Che_ в януари 20, 2010, 20:19:56
аз имах проблема "мек педал"(спирачката ми правеше педераския номер да не втрърдява)
сега правя някои подобрения(зима е),отворих и изчистих апаратите, купих си метални маркучи, нови накладки(НН), спирачна помпа от Хорнет и сега се чудя каква течност да сложа???
може бе вече проблема няма да го има и с DOT4 ама така или иначе всичко със разглобил да слагам ли 5.1????
също така каква марка течност и от каде да я взема???че тия по бензиностанциите са чики мики


Титла: Re: Спирачната течност - статия
Публикувано от: emilkost в февруари 16, 2010, 14:13:48
скоро търсих DOT4 по бензиностанциите и е по-лесно да намериш DOT5.1 отколкото DOT4
аз видях 5.1 в бензиностанциите на OMV


Титла: Re: Спирачната течност - статия
Публикувано от: Streetfightera в февруари 16, 2010, 14:16:48
и аз карам с ДОТ5.1 на ОМВ,лесно се намира и няма никакъв проблем да преминеш от ДОТ4 на ДОТ 5.1


Титла: Re: Спирачната течност - статия
Публикувано от: malamir82 в февруари 17, 2010, 11:55:56
Благодаря ти приятел още малко като се постопли и ще я сменя аз съм с дот 4 ако имаш наблудение върху марките пиши каква да си взема.Меси предварително :x


Титла: Re: Спирачната течност - статия
Публикувано от: JORO-SLIVEN в април 26, 2010, 22:42:39
ако скърцат свали накладките и ги надери със шкурка или шмиргел да станат грапави и няма да скърцат, поне временно
скърцането,свиренето...не се поражда от триенето на феродото с диска а от породените вибрации.медната смазка потушава свиренето


Титла: Re: Спирачната течност - статия
Публикувано от: dakata46 в май 13, 2010, 20:38:15
Жорка дай повечко инфо за тая медна смаска, че преди около 1200км. си смених накладките с Ferrodo синтеровани, смених и спирачната течност с мотул дот4 и отогава спирачките ми свирят ужасно много и спират много лошо.
Преди 3дни с един приятел свалихме накладките, почистихме и раздвижихме апаратите. Спряха да свирят и започнаха да спират по-добре, обаче след около 20км. пак старата история.
Има ли някакъв специален препарат за почистване и раздвижване на буталата?


Титла: Re: Спирачната течност - статия
Публикувано от: JORO-SLIVEN в май 13, 2010, 21:06:44
Жорка дай повечко инфо за тая медна смаска, че преди около 1200км. си смених накладките с Ferrodo синтеровани, смених и спирачната течност с мотул дот4 и отогава спирачките ми свирят ужасно много и спират много лошо.
Преди 3дни с един приятел свалихме накладките, почистихме и раздвижихме апаратите. Спряха да свирят и започнаха да спират по-добре, обаче след около 20км. пак старата история.
Има ли някакъв специален препарат за почистване и раздвижване на буталата?
имаше една статия,какви накладки да се ползват спрямо какъв е спирачния диск.
а иначе,медната смазка(смазка с фин меден прах) се ползва точно за спирачките като се маже металната част там където има контакт със спирачния апарат.цената на тубата е около 12-15лв. примерно в продуктите на вюрт :grin:


Титла: Re: Спирачната течност - статия
Публикувано от: dakata46 в май 15, 2010, 14:35:16
Здравеи те, за да не пускам нова тема ще питам тук.
Как да си раздвижа буталата на спирачните апарати?
Днес свалих единя апарат и видях, че само едното бутало се движи нормално.
Свалих накладките и стиснах няколко пъти спирачките за да излязът буталата, след това ги почистих с меглио и доста обилно ги напръсках със спреи от рода на WD40 и доста ги раздвижвах, но нямаше почти никакъв ефект.
На всичко отгоре като слагах обратно апарата скъсах двата болта които го държът за кола.


Титла: Re: Спирачната течност - статия
Публикувано от: dakata46 в май 16, 2010, 09:18:57
Айде помагаите, че немога да карам така. :-X


Титла: Re: Спирачната течност - статия
Публикувано от: ^Rokera^ в май 16, 2010, 11:32:56
Айде помагаите, че немога да карам така. :-X


  Значи вадиш буталцата,чрез натискане на спирачката.После вадиш гумичките които уплътняват между буталото и цилиндъра.В канала им ще има много мизерии.Без да почистиш този канал и гумичката все едно нищо не правиш.Почистваш канала,почистваш гумичката,ако е нужно минаваш с водна шкурна края на буталото ако има ръжда и ако има по цилиндърчетата.След това мажеш със спирачна течност гумичката и буталцето,сглабяш и си ти.Ако пак има проблем проверяваш да нямаш запушен спирачен маркуч.


Титла: Re: Спирачната течност - статия
Публикувано от: JORO-SLIVEN в май 16, 2010, 11:52:33
Здравеи те, за да не пускам нова тема ще питам тук.
Как да си раздвижа буталата на спирачните апарати?
Днес свалих единя апарат и видях, че само едното бутало се движи нормално.
Свалих накладките и стиснах няколко пъти спирачките за да излязът буталата, след това ги почистих с меглио и доста обилно ги напръсках със спреи от рода на WD40 и доста ги раздвижвах, но нямаше почти никакъв ефект.
На всичко отгоре като слагах обратно апарата скъсах двата болта които го държът за кола.
ей,яко си стягал :-) :-) :-) :-) случайно да не се развият :-) :-) :-)
мини цилиндрите и буталата с финна водна шкурка,събирай с масло и смени маркучите :grin:хем ще си сложиш метални


Титла: Re: Спирачната течност - статия
Публикувано от: Che_ в май 17, 2010, 14:23:22
ей,яко си стягал :-) :-) :-) :-) случайно да не се развият :-) :-) :-)
мини цилиндрите и буталата с финна водна шкурка,събирай с масло и смени маркучите :grin:хем ще си сложиш метални

че може да не е било много яко....и аз на моя ги късах веднъж...но сега е с по здрави  :grin:




Титла: Re: Спирачната течност - статия
Публикувано от: dakata46 в май 17, 2010, 18:51:38
Абе небеше много яко, а се скъсаха с лекота.
Сега ще търся да купя някакви по-усилени и ще ги слагам с лепило.


Титла: Re: Спирачната течност - статия
Публикувано от: JORO-SLIVEN в май 17, 2010, 18:57:27
в манюала за всеки един мотор пише кой болт,колко NM да се стяга.не е нужно повече от даденото :grin:


Титла: Re: Спирачната течност - статия
Публикувано от: dakata46 в май 17, 2010, 19:01:33
то тва ясно, ама като нямах динамометричен ключ под ръка и стана белята. :ww:


Титла: Re: Спирачната течност - статия
Публикувано от: kalata в май 21, 2016, 14:56:30
А вие сменихе ли си спирачната течност  :biggrin: ?

Моята беше на 3-4 години от последната смяна и след процедурата има осезаема разлика.


Титла: Re: Спирачната течност - статия
Публикувано от: Yacata в май 21, 2016, 16:44:59
А вие сменихе ли си спирачната течност  :biggrin: ?

Моята беше на 3-4 години от последната смяна и след процедурата има осезаема разлика.
И аз така. Са яко бие муцуната...