www.MotoForum.bg

Концентрат => Мото енциклопедия => Темата е започната от: Venci в април 30, 2005, 17:45:20



Титла: За Гумите - статия
Публикувано от: Venci в април 30, 2005, 17:45:20
… За гумите…

Както показва практиката, въпроса „а да не сложа ли по-широка?” безпокои голяма част от собствениците на двуколесни возила – от скутери до пистовите „хилядарки”. Първите искат по този начин да приближат управляемостта си до тази на вторите, а вторите се целят направо към машините от MotoGP. И остават силно удивени като постигнат обратен резултат.

Най-очевадния параметър на всяка гума е ширината на профила. От него зависи размера на контактното петно с асфалта. Това петно определя какво тегло издържа гумата, доколко добре отвежда водата встрани при каране на мокро, и най-главното – каква е силата на сцепление между гумата и асфалта. Увеличавайки ширината на гумата – увеличаваме контактното петно, следователно – увеличаваме сцеплението с пътя.
На пръв поглед, колкото по-голямо сцепление с пътя – толкова по-добре. Това позволява завоите да се преодоляват с по-висока скорост и по-рано да се подава газ при излизане от завой. И не само това. Даже когато мотора се движи направо, на гумите действат странични сили, предизвикани главно от неравностите по пътя. Заедно с жироскопичния ефект на въртящите се колела, на тези сили противостои и силата на триене между гумата и пътя. Колкото по-голямо триене, толкова по-малко влияние оказват тези странични сили на поведението на мотора.. Следователно, по-широките гуми подобряват устойчивостта на мотоциклета на зададена траектория и му позволяват по-добре да „държи” пътя на правата при големи скорости..
Да, обаче максималната скорост пада за сметка на увеличаване ширината на гумите. Причината е увеличената сила на триене между гумите и пътя. Освен това, увеличеното триене позволява на гумите да се противопоставят по-успешно не само на страничните сили, но и на усилията на ездача да промени траекторията на движение. Иначе казано, ще се наложи да вложиш повече усилия за влизане в завой.
Съответно, намалявайки ширината, постигаме противоположен ефект – мотора „държи” правата по-зле, става по-нестабилен, по-рано губи сцепление с повърхността, при опит за преодоляване на завой с висока скорост, но пък става по-управляем, по-бързо и по-лесно влиза в завой.

Друг важен параметър на гумата е височината на профила - разстоянието от повърхността на гумата до повърхността на джантата. Височината на профила се променя главно за сметка на височината на страничната част на гумата. А от височината на страничната част зависи един много важен за нас показател на гумата – страничната еластичност. Ширината на гумата вече я увеличихме, затова височината ще я намалим. Намаляването на височината на профила постигаме за сметка на страничната част на гумата, значи намаляваме страничната еластичност. С това постигаме по-точно и предсказуемо поведение на мотора при маневриране и по-бърза реакция на действията на ездача. Колкото е по-висока скоростта, толкова ефекта е по-голям. Но намаляването на страничната еластичност на гумата, в комбинация с по-малкия вътрешен обем, влошава нейните амортизационни свойства. Гумата с нисък профил по-лошо поема неравностите, предавайки по-твърдо вибрациите на корпуса на мотоциклета. За подобрената управляемост плащаме с загуба на комфорта и плавността на возене, увеличава се и риска от удар на джантата при улучване на качествена дупка, а това не е приятно нито за гумата нито за джантата /скъсява живота и на двете/.

Формата на профила също има голямо значение за управляемостта на мотора. Плоския профил дава голямо контактно петно при движение направо, но пък при наклон в завой контактното петно по-рано се достига до ръба на гумата, значи се намалява пределния ъгъл на наклон. Овалния профил осигурява по-малко контактно петно, но пък дава по-голям ъгъл на наклона до достигане ръба на гумата. Но това не е единственото което трябва да се има в предвид . По-голямо контактно петно, означава по-добро сцепление. Обаче това не значи по-бързо минаване през завоя. Странно, нали? Работата е в това, че преди влизане в завой, мотора се движи във вертикално положение, а в завоя трябва да го наклоним. Колкото по-бързо го наклоним, толкова по-бързо би трябвало да преодолеем завоя. И точно тук по-силното сцепление ни изиграва лоша шега. Колкото то е по-голямо, толкова е по-трудно да наклоним мотора /това е обратната страна на стабилността и устойчивостта/.  Затова да имаш възможност да развиеш по-висока скорост в завой, не означава да го преминеш по-бързо.

Въпреки традиционните представи за овалната форма на профила, той може да има форма напомняща равнобедрен триъгълник, с основа джантата и връх повърхността на гумата. Тези гуми имат състезателни корени, и конструкцията им би трябвало  да удовлетвори специфичните изисквания на пистата – бързи „лягания” и големи ъгли на наклона..
При „триъгълните” гуми профила е овален в центъра и плосък в края. Колкото повече се накланя мотора, толкова повече контактното петно се измества към ръба на гумата, където профила е по-плосък, и значи осигурява по-голяма контактна площ. Това дава възможност за по-голяма скорост в завой, като в същото време овалния профил в средата на гумата, намалява контактната площ и позволява по-лесно и бързо да „легнем” в завоя. Единствения проблем при тези гуми е, че мотоциклета буквално „пада” във всеки завой, което едва ли е удобно при градско каране, особено при липса на необходимия опит.

Малко и за размерността на джантите. По-точно за тяхната ширина. По принцип ширината на джантата трябва обезателно да отговаря на ширината на гумата. По-широка гума = по-широка джанта, и обратното. Все пак в разумни граници това правило може да се нарушава. Производителите често дават съответствие на няколко ширини на джанти за една гума. Ако увеличаваме ширината на джантата, а гумата остава същата, профила неизбежно се променя – „изправя” се. Разстоянието между бордовете на гумата в мястото на контакт с джантата се увеличава, значи се увеличава и фактическата ширина на гумата. Смята се, че по този начин се увеличава страничната твърдост на гумата, следователно намалява „страничната деформация”. Ще се опитам да поясня какво имам в предвид. Когато гледаме колелото в състояние а покой, то изглежда монолитно и твърдо цяло. Но гумата е еластично тяло, и при движение постоянно се деформира в различни посоки. Най-важна за нас е деформацията в завой, когато джантата под въздействието на центробежните сили се измества навън от завоя, а в същото време частта от гумата намираща се в контактното петно остава на място. Т.е. долната част на гумата се измества относително плоскостта на въртене на колелото. На практика това означава, че при завой с определен радиус ще се наложи по-голямо завъртане на кормилото, отколкото сме разчитали.. Точно това е „страничната деформация” на гумата.
Ясно е, че колкото тази „странична деформация” е по-голяма, толкова по-неточно ще бъде управлението на мотоциклета. Затова с тази деформация всячески се опитват да се борят. Но това трябва да се прави комплексно. Съотношението на „страничната деформация” на предното и задното колело оказва влияние на управляемостта на мотора. Например, намаляване на „страничната деформация” на задното колело при запазване на същата на предното, променя  управляемостта към по-лошо. На практика при поставяне на по-широка гума, профила е по-нисък, значи увеличаваме страничната твърдост. Обаче поведението в завой на мотоциклет с такова „буре” отзад може да стане непредсказуемо… Затова производителите на гуми препоръчват към смяна на ширината на гумата и/или джантата да се подхожда много внимателно и в никакъв случай да не се нарушават техните препоръки.

Значи, решили сте да си слагате по-широка гума, „само” с 10мм повече. Даже и гумата да влезе без проблем на мястото на старата, това не значи че няма да имате проблеми при по-нататъшната експлоатация на мотора. Всички се опитват да добавят „мускул” именно на задното колело, за предното обикновено забравят. А съотношението на контактните площи на предното и задното колело са изключително важни за управляемостта на мотора. Слагаш отзад по-широка гума, значи предното колело става по-склонно към загуба на сцепление с пътя в завой. А това е много по-опасно от пробуксуването на задното колело.

И за финал. При конструирането на всеки мотоциклет, производителите залагат баланс на разни параметри, като управляемост, устойчивост, плавност на движение…. Промяната в ширината на гумите няма да направи мотора ви ПО-ДОБЪР, ще го направи РАЗЛИЧЕН, променяйки баланса на параметрите заложени от производителя. Ще се подобри едно, но за сметка на друго. А ако все пак сте решили да сменяте гумите, поне прочетете препоръките на производителя. Кого се опитвате да заблудите с това? Производителите ли? Нали вие ще си карате мотора, а не те!


Титла: За Гумите - статия
Публикувано от: XaZarD в април 30, 2005, 19:24:06
Статията е екстра,а защо производителите по принцип слагат по-широки гуми отзад отколко отпред?


Титла: За Гумите - статия
Публикувано от: Владо_Варна в април 30, 2005, 20:48:09
XaZarD..ами може би задната гума поема по-голяма тежест...
а също така имайки предвид статията по-малък профил на предната гума спомага за по-бързо лягане на мотора (тъи като триенето на предната гума е по-малко и тъи като човек въздействува предната гума за да легне в завой...)
Сигурно има куп други причини ,изчислени от инжинерите на мотоциклетите..


Титла: За Гумите - статия
Публикувано от: Оги в декември 22, 2005, 22:29:53
Хазарде, дали пък няма нещо общо, с това, че моторите са предимно със задно предаване...?


Титла: За Гумите - статия
Публикувано от: ShUmI в декември 22, 2005, 22:53:10
Venci мерси за темата :)


Титла: За Гумите - статия
Публикувано от: tzssv в декември 22, 2005, 23:27:56
Понякога производителите на МПС препоръчват и точно определена марка гуми (или марки), а не само размера. Особено при спортните. Тази тема да не е по повод на една друга - онази дали ще има проблем ако се сложи по-широка от 170мм? С по-широката гума (180-200мм)може да се постигне контролираното поднасяне на мотоциклета в завой и особено при излизането. Знам от опит, че по-трудно се накланя машината с по-широка от предписаната задна гума, но именно при това поднасяне по-широката (и по-ниско профилна) гума ще бъде високо оценена. Ако се направи обратното - да се постави по-тясна (или и двете по-тесни) гума, ще се почувстваш все едно си със серво на мотора. За контролираното поднасяне или т. нар. слайд, трябва и подобаваща мощност за да може гумата да превърти. Освен това трябва да се остави и запас (резерв) от допълнителна тяга в случай, че мотора внезапно реши да си върне сцеплението. Шута в задника при хай-сайда не може да се сравни с нищо друго по неприятни последствия, освен с челен удар в твърда преграда. Повреди и счупени кости колкото искаш.


Титла: За Гумите - статия
Публикувано от: ^YaMaHa^ в декември 23, 2005, 00:03:23
Евала Venci!
Темата е много интересна и изчерпателна.:*apl*:  :*apl*:  :*apl*:

Аз в последно време много нямам време да влизам тук в форума,ама все пак за малкото пъти,когато имам тази вазможност,скоро не бях срещал толкова интересна и полезна тема.


Титла: За Гумите - статия
Публикувано от: kolev_jr в април 22, 2006, 14:13:05
Добре, всичко ми е ясно, само едно нещо - не! Ако сложа на скутера си задна гума по-широка от оригиналната с 10 мм, а предната не я променям, възможно ли е да си счупя зъбките в някой бургаски бордюр?

  :o


Титла: За Гумите - статия
Публикувано от: beliata в април 22, 2006, 18:17:47
Цитат на: kolev_jr
Добре, всичко ми е ясно, само едно нещо - не! Ако сложа на скутера си задна гума по-широка от оригиналната с 10 мм, а предната не я променям, възможно ли е да си счупя зъбките в някой бургаски бордюр?

  :o

това означава че въобще нищо  не ти е ясно.Ако ти беше ясно щеше да разбереш че зъбките не се счупват от гумата.


Титла: За Гумите - статия
Публикувано от: Bange в април 27, 2006, 07:56:37
И аз благодаря за статията.


Титла: За Гумите - статия
Публикувано от: ЗМЕЙ в април 27, 2006, 12:09:59
А може ли да попитам - някой може ли да ми каже каква е широчината по метричната система на гума, означена като 3,25 по цоловата ?


Титла: За Гумите - статия
Публикувано от: cRzDarK в април 27, 2006, 13:30:09
Не разбирам много от гуми ма съм с дунлоп спорт маx 120 на 150 на 125-4ката   8)


Титла: За Гумите - статия
Публикувано от: dundee в април 28, 2006, 17:28:42
Цитат на: ЗМЕЙ
А може ли да попитам - някой може ли да ми каже каква е широчината по метричната система на гума, означена като 3,25 по цоловата ?


Мойта е 3.00 и четох, че отговаря на 90/90. По тая логика сигурно 3.25 е примерно 100/90


Титла: За Гумите - статия
Публикувано от: ivan_j в април 28, 2006, 18:09:24
Русенския ЗМЕЙ: виж на края на каталога има таблица: http://www.cgs.cz/~cgs/download/katalogy/MOTO-katalog.pdf , или конкретно 3.25 е 100/90 за предна шосейна гума и ...абе теб офроуд не те интересува :)


Титла: Re: За Гумите - статия
Публикувано от: XaZarD в декември 10, 2006, 21:03:44
Тука ще  допълня нещо към статията на Венци ,когато става въпрос за гумите- надявам се той да не се обиди.

До голяма степен за поведението на мотора имат "характеристиките" на гумите и те най общо са:

Straight away stability- това е стабилност при движение направо и мотора да е стабилен при духане на вятър, неравности по пътя,смяна на платната и тн. Накратко външи влияния. Taкa може да държиме постоянен ъгъл на завиване.
Cornering stability- при взимане на завои с голяма скорост, по прецизно и стабилно завиване.
Low speed turning- леснота и стабилност при завиване с много ниска скорост.
Grip- баланс на сцеплението отпред и отзад повреме на спиране и завиване, което има много общо със шарките на гумите и материала им. (Не случайно, производителите  препоръчват да се слагат гуми с еднаква шарка отпред и отзад).
Rain groove performance- преминаване през локви, дъжд,вода по гумите, което си е свързано с хидропланирането.
Wear life- издражливостта на износване на грайфера на гумата, което зависи от материала на гумата ,но и от налягането в гумите.(заводско предписание за налягането в гумите на различните мотори)
High speed durability- стабилност и устойчивост при голяма скорост, което е свързано със контактната площ на грайфера. С това има много общо  размера на грайфера и ъгъла на ръбовето му.
Air holding & run flat performance- устойчивоста на гумата при загуба на въздух и запазването на джантата при внезапна загуба на въздух. Това има ефект и върху поведението на мотора в такива критични ситуации.
Pattern noise- ниво на шума при каране, което си зависи от шарката на гумата, дизаина и състава й.

Има и много други , които са прекалено енциклопедични . За всяка една от тези характеристики може да се пише доста , но това са най-общите неща.
За производителите на гуми това са "фактори" ,при които като повишиш един от тях, намаляваш друг. Поради тази причина има гуми за различни "нужди". Идеален вариант няма. Те са тези,които знаят как да постигнат тези характеристики по време на производствотото си, в зависимост от нуждите на клиентите си, пазара им и тн....


Титла: Re: За Гумите - статия
Публикувано от: semionov в декември 10, 2006, 21:37:43
Немат значение никакви характеристики, най-важното е гумата да е НЕМСКА!  :b1d:


Титла: Re: За Гумите - статия
Публикувано от: joro-600rr в декември 10, 2006, 21:43:44
(:a:) (:a:)Немат значение никакви характеристики, най-важното е гумата да е НЕМСКА!  :b1d: (:a:)


тоя пък!


Титла: Re: За Гумите - статия
Публикувано от: stenly в декември 10, 2006, 22:14:44
Цитат
Това петно определя какво тегло издържа гумата, доколко добре отвежда водата встрани при каране на мокро, и най-главното – каква е силата на сцепление между гумата и асфалта

ако правилно си спомням за силата на триене F=kN   , к е коефициент на триене, а N е нормалния натиск или   -G/ G=mg/

та какво точно значи силата на  сцепление? не би трябвало да зависи от контактното петно...


Титла: Re: За Гумите - статия
Публикувано от: semionov в декември 10, 2006, 23:43:55
ако правилно си спомням за силата на триене F=kN   , к е коефициент на триене, а N е нормалния натиск или   -G/ G=mg/

та какво точно значи силата на  сцепление? не би трябвало да зависи от контактното петно...

Ей верно, прав си стенли. Аз уж учим физика, а пък не се сетих за тва, а колко пъти сме го обсъждали с разни разбирачи (дето даже некои и от тех учат физика :) ).....

Добре де, и в крайна сметка от къде идват тия твърдения, че широките гуми повишавали "сцеплението", и има ли нещо верно в тех, след като силата на триене не зависи от контактната площ?


Титла: Re: За Гумите - статия
Публикувано от: Terziev в декември 11, 2006, 00:42:28
Ей верно, прав си стенли. Аз уж учим физика, а пък не се сетих за тва, а колко пъти сме го обсъждали с разни разбирачи (дето даже некои и от тех учат физика :) ).....

Добре де, и в крайна сметка от къде идват тия твърдения, че широките гуми повишавали "сцеплението", и има ли нещо верно в тех, след като силата на триене не зависи от контактната площ?


Абе аз незнам как и двамата не ви е срам да пишете тия глупости като уж "УЧИТЕ" физика !
Единия дава формули за силата а третия щото не вижда никъде квадратни метри реши, че не зависи от контактната повърхност.
Абе м.м.му да е.а тия сили къде се прилагат
Или те просто са си сили и си висят във въздуха ?!
Нали все пак тая сила е приложена на контактната повърхност, или не е ??? И ако контактната повърност е 2 кв. см., а силата 100 нютона, значи имаме 50 N/кв. см.
Е в такъв случай господа професори кое е по-добре - да имаш по-голяма контактна повърхност или не ?!
Айде може да не разбрахте последния въпрос, нека го кажа по-просто: При еднакви условия гумата приплъзва при 20 N/кв. см, а мощността на мотоциклета се увеличава, как да използваме тази мощност? Ами много просто - увеличаваме контактната площ. Т.е повече квадратни сантиметри - повече нютони сумарно, и по-малко нютона на кв.см.

Понякога се чудя като я "УЧИТЕ" тая физика опитвате ли се да я разберете или просто си я "УЧИТЕ" ??

П.С. Ако нещо не разбрахте - питайте. Дано някой има нерви да ви отговори пак.


Титла: Re: За Гумите - статия
Публикувано от: stenly в декември 11, 2006, 18:11:40
шЕ мЕ иЗВИНЯваш, ама дай сега по-кротко обясни точно к`во казваш! Аз пък търдя че няма общо контактното петно с ъс силата на триене.Единсвено к-коефициента може да се променя в такъв случай.Вероятно нещата са по-сложни но ако някой има компетенцията и желанието нека обясни.


Титла: Re: За Гумите - статия
Публикувано от: semionov в декември 11, 2006, 23:04:33
На некои "разбирачи" жокер им не требе.

Терзиев, това което исках да кажа НЕ е, че статията не е вярна, а че причината за по-голямата стабилност на мотора с по-широки гуми, вероятно идва от другаде, а не щото площта на контактното петно е по-голяма. Защото действително триенето, както и да въртиш и сучеш, не зависи от площта.


Титла: Re: За Гумите - статия
Публикувано от: kiril kirilov в декември 11, 2006, 23:35:15
Точно коеф. на триене зависи и от натоварването на еденица площ -  с промяна на ширината на гумата /промяна площа на контактното петно/ се мени и сцеплението. Тука производителите "играят" със характеристиката на каучуковите смеси, тъй като с увеличението на площа пада товара на еденица площ и когато този показател премине критична граница, сцеплението намаля въпреки по-голямото петно. Увеличената площ + подходяща каучукова смес /при еднакво натоварване на гумата за даден мотор/ осигуряват по-високо сцепление и това е пътя по който се развиват гумите. Затова и производителите на мотори препоръчват не само размер /ширина/ на гумата но и конкретен производител /конкретна каучукова смес/, като тези показатели"пасват най-добре на теглото и характеристиките на двиг. и окачване на техния мотор.........................


Титла: Re: За Гумите - статия
Публикувано от: Terziev в декември 11, 2006, 23:43:52
Ако и от това което Кирил каза нищо не разбрахте.... ходете в университетите дето учите и си искайте агнетата дето ваште дадоха за да ви изучат.
Неам думи !


Титла: Re: За Гумите - статия
Публикувано от: semionov в декември 11, 2006, 23:53:54
Здрасти Кириле,

Разбрах те, но не съм съгласен. Натоварването (или по-точно силата) върху единица площ, се нарича налягане, и силата на триене НЕ зависи от него. Съжалявам че споря, но това просто не е вярно. Силата на триене зависи от общото тегло (или натиск) и коефициента за двойката материали (който наистина зависи от вида каучук).


Титла: Re: За Гумите - статия
Публикувано от: julian в декември 11, 2006, 23:55:31
Ако и от това което Кирил каза нищо не разбрахте.... ходете в университетите дето учите и си искайте агнетата дето ваште дадоха за да ви изучат.
Неам думи !
:-) :-) :-)


Титла: Re: За Гумите - статия
Публикувано от: Terziev в декември 12, 2006, 00:01:51
Здрасти Кириле,

Разбрах те, но не съм съгласен. Натоварването (или по-точно силата) върху единица площ, се нарича налягане, и силата на триене НЕ зависи от него. Съжалявам че споря, но това просто не е вярно. Силата на триене зависи от общото тегло (или натиск) и коефициента за двойката материали (който наистина зависи от вида каучук).


Ей досега не се бех нервил така !
Абе човек ти не разбра ли, че от физика нищо не разбираш?! Защо се опитваш да си обясниш нещата по трудния начин. Там в университета съпромат учите ли ? Явно не. Еми вервай ми натоварване и налягане не са еднакви неща.

Абе чудя се защо на формула едно не сложат гуми от бегачи. Тъкмо ще са по-евтини, по леки и ще се пести пари. Нали не зависят от площта. Е обясни ми моля те защо тия "глупаци" слагат такива големи гуми като нема значение контактната площ. Обясни на хората да знаят, че явно нищо не разбират.

Ех, Кеко, Кекооо,
Какви каиши...., какви пастири.... :)


Титла: Re: За Гумите - статия
Публикувано от: semionov в декември 12, 2006, 00:16:01
Цитат
Ей досега не се бех нервил така !
Е как нема да се нервиш, като само се напъваш да се покажеш авторитетен а не успяваш, освен с лафове :)

Цитат
Абе човек ти не разбра ли, че от физика нищо не разбираш?! Защо се опитваш да си обясниш нещата по трудния начин. Там в университета съпромат учите ли ? Явно не. Еми вервай ми натоварване и налягане не са еднакви неща.
Разбирам от физика колкото ти от гуми - наистина не много :)

Цитат
Абе чудя се защо на формула едно не сложат гуми от бегачи. Тъкмо ще са по-евтини, по леки и ще се пести пари. Нали не зависят от площта. Е обясни ми моля те защо тия "глупаци" слагат такива големи гуми като нема значение контактната площ. Обясни на хората да знаят, че явно нищо не разбират.
Ти изобщо четеш ли ми думичките и изреченията, преди да бълваш? Старателно се опитах да ти обясня, че не се опитвам да споря със статията, а че причината за по-голямата стабилност не е в размера на контактното петно. Ако в Ф1 слагат нещо, явно има причина. Аз не я знам, но обяснението, че сцеплението е по-добро заради увеличената площ на петното, е или невярно или непълно.


Титла: Re: За Гумите - статия
Публикувано от: Terziev в декември 12, 2006, 00:35:37
Добре, нека сега да се аргументирам. Дано този път ме разбереш.
За теб сцеплението няма отношение към контактната площ нали:

http://bg.wikipedia.org/wiki/%D0%A2%D1%80%D0%B8%D0%B5%D0%BD%D0%B5

Правилно, но те интересува стабилността.
Така, сега нека предположим, какти и Кирил, както и аз преди това ти обясних, че гумата почва да приплъзва при сила Fmax/кв.см.
Което значи, че се нарушава стабилността.
Тази сила Fmax е приложена върху контактната площ и се разпределя равномерно. Ако се увеличи контактната площ, може да се прилага по-голяма сумарна сила без да се нарушава стабилността.
Следователно какво се извлича от широките гуми - предаване на по-голяма мощност. Естествено, че ако сложиш на формулата гуми от мотоциклет тя няма да тръгне и ще "среже" асфалта. Е същото е и с мотоциклета. За да могат да се впрегнат повечето конски сили трябва по-голяма контактна площ.
Нека не спорим за триене и тем подобни. Тем конкретно те интересуваше как се влияе стабилността. Надявам се разбра - същото е и при колите - спортните коли слагат широки и нископрофилни гуми.

Ако нещо още те интересува моля те питай, че скоро ще почистя темата от глупостите които изписа(хме).
Това е раздел за мотоенциклопедия, ако те интересуват разни въпроси - има раздели за въпроси в които можеш да посочиш темата която е подбудила твоето любопитство. Не за друго - ами там четат повече хора и ще можеш да получиш повече отговори.
Хайде със здраве !


П.С. Ако наистина се интересуваш от подробности:

http://mail.dir.bg/~fake/tire_dinamics.pdf

Прочети го - със сигурност има нещичко полезно.


Титла: Re: За Гумите - статия
Публикувано от: semionov в декември 12, 2006, 13:30:56
ок, съгласих се :)


Титла: Re: За Гумите - статия
Публикувано от: Sa6o46 в март 08, 2007, 01:06:11
сцеплението зависи от налягането по площта по коефиц на триене(приемаме го за константа) следователно при по голяма площ (контактно петно) на пръв поглед изглежда че сцеплението се увеличава. НО при по голяма площ и еднаква сила на натиск(натиска на гумата върху асвалта-константа) налягането намалява! => сцеплението си остава същото. Това е на теория (и аз уча физика) на практика го широката гума дава по добро сцепление  :o

П.С. хубава статия


Титла: Re: За Гумите - статия
Публикувано от: Gredata в ноември 28, 2007, 16:33:59
Venci - Даваш ли да ти кача статията за гумите в Уикипедията?
Venci пиши тук, за да знаят, че ти като автор си съгласен с това. (ако си съгласен де)


Титла: Re: За Гумите - статия
Публикувано от: Venci в ноември 28, 2007, 22:17:20
Gredata - нямам нищо против.


Титла: Re: За Гумите - статия
Публикувано от: iunga-moto в ноември 29, 2007, 17:12:39
Венци много хубава статия си пуснал
жалко че чак се съм я видял
мерси човек


Титла: Re: За Гумите - статия
Публикувано от: ЕXPERI MENTAL в ноември 29, 2007, 22:59:53
Много хубава и полезна статия си пуснал,мерси!Научих още нещо поезно :grin:


Титла: Re: За Гумите - статия
Публикувано от: angelov80 в февруари 26, 2008, 12:13:33
Благодаря за статията  :x


Титла: Re: За Гумите - статия
Публикувано от: vikchy в април 24, 2008, 22:25:42
супер статия .. много неща разбрах  :biggrin:


Титла: Re: За Гумите - статия
Публикувано от: romano в април 24, 2008, 23:10:03
Почитания,Терзиев! :D


Титла: Re: За Гумите - статия
Публикувано от: boiko5556 в април 25, 2008, 16:41:15
чувал сам че на гумите има букви които указват до каква скорост може да се кара с тази гума. Това вярно ли е, и ако да, коя буква на каква скорост отговаря.


Титла: Re: За Гумите - статия
Публикувано от: Ganjaman в април 25, 2008, 17:23:14
Всяка гума има такъв скоростен индекс, само не знам дали за мотоциклетните и за автомобилните са еднакви обозначенията.
Ето табличка на индексите:

(http://www.fulda.com/fulda_home_en/Images/Speed%20index_tcm230-4755.jpg)


Титла: Re: За Гумите - статия
Публикувано от: iunga-moto в април 30, 2008, 22:22:57
един си купи една ямаха с гуми метцелер
гледам граифера е както трябва тоест като се върти гумата водата да се отича от центъра към края
а пък стрелката е на обратно
ако я сложиш по стрелката,то тогава водата ще се събира по средата
кйорава работа ,незнаем кво да правим


Титла: Re: За Гумите - статия
Публикувано от: CJ_ в април 30, 2008, 22:39:00
 Слагай си както си пише на гумата ! Инжинерите дето са я мислили са малко по умни от нас  :D


Титла: Re: За Гумите - статия
Публикувано от: romano в април 30, 2008, 22:48:30
Слагай си както си пише на гумата ! Инжинерите дето са я мислили са малко по умни от нас  :D
Както си пише на гумата  и не разсъждавай!


Титла: Re: За Гумите - статия
Публикувано от: kando в май 01, 2008, 19:05:08
Цитат
Публикувана от: iunga-moto
снимки имаш ли????


Титла: Re: За Гумите - статия
Публикувано от: boiko5556 в май 01, 2008, 19:55:49
Това е преднна гума, слагай по стрелката. Ако я слагаш отзад гледай проектора


Титла: Re: За Гумите - статия
Публикувано от: legio в май 01, 2008, 20:41:31
един си купи една ямаха с гуми метцелер
гледам граифера е както трябва тоест като се върти гумата водата да се отича от центъра към края
а пък стрелката е на обратно
ако я сложиш по стрелката,то тогава водата ще се събира по средата
кйорава работа ,незнаем кво да правим

Най-добре в случая е да се махне предната гума и да се кара само на задна докато се изхаби, след което се маха задната гума, слага се предната и се продължава само на предна! Ако и тогава продължава да се събира вода по средата на гумата ще е добре, пред фара да се монтира допълнително устройство - казанче с помпа и маркуч, който при преливане на вода от грайфера в центъра на гумата, да я засмуква и събира в казанчето. Към казанчето има и опция за добавяне на бързовар и така, докато си караш и събираш вода, може да си правиш чай, нес кафе и др.. Тези опции важат, но само ако мотора е ямаха и гумите са метцелер, както в случая!!! За другите мотори и марки гуми е съвсем различно!


Титла: Re: За Гумите - статия
Публикувано от: vikchy в май 01, 2008, 23:18:43
Най-добре в случая е да се махне предната гума и да се кара само на задна докато се изхаби, след което се маха задната гума, слага се предната и се продължава само на предна! Ако и тогава продължава да се събира вода по средата на гумата ще е добре, пред фара да се монтира допълнително устройство - казанче с помпа и маркуч, който при преливане на вода от грайфера в центъра на гумата, да я засмуква и събира в казанчето. Към казанчето има и опция за добавяне на бързовар и така, докато си караш и събираш вода, може да си правиш чай, нес кафе и др.. Тези опции важат, но само ако мотора е ямаха и гумите са метцелер, както в случая!!! За другите мотори и марки гуми е съвсем различно!
супер казано и перфектно измислено  :-) :grin:


Титла: Re: За Гумите - статия
Публикувано от: kando в юни 07, 2008, 00:53:16
е те тука пише подробно .... приятно четене

п.п.The_Devil_inside


Титла: Re: За Гумите - статия
Публикувано от: The_LeadeR в юни 07, 2008, 18:26:01
Аз имам едно ламерско въпросче. Купих си една гума Metzeler ME 880 Marathon, за моята Ямаха XJ 600, по документи е с Dunlop. Метзелер-а ми излезна много тънко от един склад в Германия за 30 евро, верно че е стояла в склада 2 години, но поне е съхранявана като хората. Гумите са с абсолютно еднакви размери и шарка на грайфера, обаче в последствие прочетох на един сайт, че тая гума е мислена за предна на Хонда Goldwing! Той е доста по тежък от моята моторетка и е мислена за предна, а аз я взех за отзад. Та към въпроса - сгреших ли ?  :o

п.п. Аз съм начинаещ, така че не търся висока скорост и няма да я карам на ръба на възможностите.


Титла: Re: За Гумите - статия
Публикувано от: h3ll1 в юни 07, 2008, 18:31:52
Аз имам едно ламерско въпросче. Купих си една гума Metzeler ME 880 Marathon, за моята Ямаха XJ 600, по документи е с Dunlop. Метзелер-а ми излезна много тънко от един склад в Германия за 30 евро, верно че е стояла в склада 2 години, но поне е съхранявана като хората. Гумите са с абсолютно еднакви размери и шарка на грайфера, обаче в последствие прочетох на един сайт, че тая гума е мислена за предна на Хонда Goldwing! Той е доста по тежък от моята моторетка и е мислена за предна, а аз я взех за отзад. Та към въпроса - сгреших ли ?  :o

п.п. Аз съм начинаещ, така че не търся висока скорост и няма да я карам на ръба на възможностите.

РАЗМЕРА е важен   :grin:


Титла: Re: За Гумите - статия
Публикувано от: supersport в май 26, 2009, 19:06:59
 :o


Титла: Re: За Гумите - статия
Публикувано от: nemezeida в май 26, 2009, 20:22:33
мисля че най правилно е посочено в мануала за всяка машина какво къде  как и защо,конструкторите са ги изчислявали тествали и са посочили най оптималните параметри за модела,доста преди да ги подкараме тези машини ние,всяко отклонение променя  уравнението,а онези дето пускат слънцето знаят добре какво правят, че да посочват защо с тази гума а не по тясна/по широка или по ниска/висока.  :D


Титла: Re: За Гумите - статия
Публикувано от: ValeRossi46 в май 28, 2009, 21:09:52
А има ли някакъв начин да разберем при покупка на гумата дали е държана доста време в слад или не.Понеже в една друга актуална тема се засегва въпроса че гумите които ги рекламират в сайт .... не помна какъв беше е 359.00лв. със задраскана цена и отдолу намалението.Та мисълта ми е  беше споменато ,че ги правят с по малко компоненти и затова цената им е такава, само по цената ли може да познаем ,че са различни от същата марка гума самоче с по-висока цена и повече компоненти  :o Дано съм се изразил точно,ясно и неразбрано  :-)


Титла: Re: За Гумите - статия
Публикувано от: Blaaabla в май 29, 2009, 06:52:10
А има ли някакъв начин да разберем при покупка на гумата дали е държана доста време в слад или не.Понеже в една друга актуална тема се засегва въпроса че гумите които ги рекламират в сайт .... не помна какъв беше е 359.00лв. със задраскана цена и отдолу намалението.Та мисълта ми е  беше споменато ,че ги правят с по малко компоненти и затова цената им е такава, само по цената ли може да познаем ,че са различни от същата марка гума самоче с по-висока цена и повече компоненти  :o Дано съм се изразил точно,ясно и неразбрано  :-)

Според мен,разликата в цената е заради годината на производство.Като видиж дота и ще ти стане ясно колко е държана в склада.


Титла: Re: За Гумите - статия
Публикувано от: mariantomev в август 23, 2009, 13:59:04
имам едно въпросче J 16 XMT 3.50 така е написано на джантата помощ за подходящ размер


Титла: Re: За Гумите - статия
Публикувано от: dakata46 в август 23, 2009, 15:09:02
сложих на моита моторетка чисто нови гуми michelin pilot power на студено време и в дъжд стоят отлично обаче в жегите при тръгване например от светофар задната доста ми превърта, питах тук-там и някои ми казват, че давам много газ, но едва ли е от това, а други казват, че в София асфалта е много хлъзгав което според мен е по-вероятно, прав ли съм?


Титла: Re: За Гумите - статия
Публикувано от: jazovetza в август 23, 2009, 18:01:29
КОНСТРУКЦИЯ НА МОТОЦИКЛЕТНА ГУМА
 Диагонална гума или още позната като стандартна или х-слойна гума. Структурата й се състои от каркас, при който в зависимост от скоростните и тегловни спецификации един или повече се припокриват. Всеки пласт е направен от текстилни корди, обвити в каучук, а ъгъла на припокриване/застъпване е такъв, че да осигури определените динамични характеристики.

 Опоясена диагонална гума има структура със стандартен каркас и пояс, направен от един или повече пресичащи се пластове. Разликата между каркаса и пояса е в различните им функции, поради което и материалите им са различни. Поясът обикновено е от найлон и трябва да намали динамичните деформации, породени от центробежните сили, а каркасът трябва да поддържа контура на гумата.

 Опоясена гума с радиален каркас (90°). Главната разлика с опоясената диагонална гума е в структурата на каркаса, който в случая е радиален, което означава, че кордите му са увити радиално около гумата (от едното до другото рамо). По този начин могат да се направят гуми с ниско сечение, което е предимство за стабилността при завой, за намаляване на теглото и високоскоростното представяне

 Гума с радиален каркас (90°) и стоманен пояс на 0°. Това е патентована технология на Metzeler, при която предната и задна гума са с радиален каркас и еднопластов стоманен пояс. Под внимание се взема посоката на въртене на гумата и поясът се увива по обиколката на каркаса под ъгъл 0°. Предимството е, че използването на стомана осигурява висока твърдост, а възможността да се нагласи пространството при увиване дава различно разпределение на твърдостта от рамената до горната част.

ТЕХНИЧЕСКИ ХАРАКТЕРИСТИКИ

Протектор
Протекторът е външната част на гумата, която влиза в непосредствен контакт с пътя. Профилът и каучуковият му състав зависят от предназначението на гумата. Прието е, че по-твърдата каучукова смес увеличава издръжливостта и живота на гумата, но пък намалява сцеплението. По-меката каучукова смес осигурява повече сцепление, но намален живот на гумата. Все пак животът на гумата зависи и от средната скорост на каране, от климатичните и пътни условия.

Каркас
Каркасът е основата на цялата система-гума и поддържа формата й. Материалите, които се използват са един или повече слоя от найлон, изкуствена коприна или полиестер. Каркасът издържа тежестта на мотора, осигурява стабилност и комфорт и трябва да е достатъчно гъвкав и да позволява деформации, което допринася за поглъщане на неравностите и ударите по пътя. Радиалният каркас е по-гъвкав от традиционната опоясена диагонална конструкция и предлага по-голяма степен на поглъщане.
Борд
Този компонент осигурява закрепване на гумата върху джантата и е подсилен от стоманени корди, обвити в каучук. Те спомагат за предаването на усукващия момент при ускоряване и спиране, както за механическото свързване на гумата към джантата за предотвратяване загуба на налягане.
Скоростен индекс
Скоростният индекс показва максимално допустимата скорост за дадената гума. Гумите може да са с еднакви размер и шарка, но с различен скоростен индекс, което се дължи на конструкцията на гумата, вследствие на което и представянето е различно. Максималните скоростни характеристики варират в зависимост от размера. Обърнете внимание за препоръчителните размери в зависимост от модела на мотоциклета.
Товарен капацитет
Гумите се предлагат с различна степен на товароносимост. Важно е да не превишавате максимално допустимия тегловен индекс. Вземете под внимание теглото на мотоциклета, теглото на допълнителните съоръжения, както и теглото на водача преди да изберете точния тегловен индекс. Товароносимостта на гумата може да бъде намалена при недостатъчно налягане в гумите.
Безкамерни гуми
Тези гуми са с специални изисквания по отношение на борта, тъй като той трябва да осигури запечатване с джантата, за да няма изтичане на въздух. Не всички лети джанти са подходящи за монтиране на безкамерни гуми. Обърнете внимание на препоръките на производителя на джантите. Ако се постави вътрешна гума, тогава е възможно да се монтират безкамерни гуми на джанти, изискващи другите.

Вентили
Центробежните сили оказват влияние на вентила. При високи скорости те имат подобен ефект като натискане с пръст, поради което гумата може да загуби налягане. Това се наблюдава обикновено при много високи скорости и все пак може да се случи и при скорости по-ниски от 200 км/ч, ако вентилът е с ниско качество или е бил употребяван дълго. Капачето на вентила е единствената част, която предотвратява това, поради което то трябва да е здраво завито.
CORSA
Обозначава специалната технология за състав на протектора за улична употреба и състезания на PIRELLI. PIRELLI CORSA се характеризира с по-висока степен на сцепление в сравнение със стандартните гуми.
M/C
Съкращение за ‘motorcycle’ – мотоциклет. Тази маркировка служи да се предотврати объркване при монтиране на мотоциклетни гуми с автомобилни гуми. Мотоциклетните гуми не трябва да се слагат на автомобилни джанти поради значителните разлики.
NHS
Съкращение от “Not for Highway Service”. Мотоциклетни гуми с такава маркировка са само за състезания или off-road и не се използват върху обикновени пътни настилки, магистрали.
Rf. или Reinf.
Съкращение от ‘reinforced’-подсилен. Отнася се до конструкцията на гумата, която е подсилена, за да се увеличи товарния капацитет.
TL
Съкращение от ‘tubeless’ – безкамерен. Гуми с такава маркировка могат да се монтират върху джанти, които не изискват вътрешна гума.
TT
Съкращение от ‘tubetype’. Гуми с такава маркировка изискват вътрешна гума. TWI Индикатор за износване на протектора, който показва минамалната дълбочина на протектора за безопасно каране.
Стена на гума
Това е ‘табелката’ на гумата. Комбинацията от числа и букви показва не само името на гумата, но и максимално допустимите товарен и скоростен индекси. Стените играят и важна рола при предаването на страничните и перифирни сили, поглъщане на удари.
Смяна на износена гума
Точното комбиниране на предната и задна гума е много важно за осигуряване на оптимално представяне и управление. Когато поставяте нова предна гума, не забравяйте да проверите износването на задната, за да предотвратите нестабилност.
Монтиране на гума
Проверете дали гумата има стрелки, обозначаващи посоката на въртене. Ако е така, трябва да монтирате гумата съобразно посоката, обозначена от стрелката. Някои гуми PIRELLI имат червена точка на стената, която посочва най-леката точка, което изисква точката да е до вентила. При почистване или смазване на борта използвайте специална смазка или сапунена вода. За да закрепите борта, махнете стеблото на вентила и напомпайте гумата. Не превишавайте: 50 psi (3.5 bar) – за мотоциклетни гуми; за скутери – не превишавайте 150% от указаното максимално налягане. Сложете отново стеблото на вентила и напомпайте гумата/вътрешната гума до оказаното налягане. Проверете дали сте закрепили правилно борта.

ФУНКЦИИ НА МОТОЦИКЛЕТНИТЕ ГУМИ


Управление
Гумата трябва да предлага сигурно управление независимо от пътните и климатични условия. Траекторията на мотоциклета зависи от еднопосочната стабилност на гумата. Гумата трябва да осигурява движение съобразно управлението на водача без да отскача от определената линия. Всеки мотор има точно фиксирано препоръчително налягане за всяко колело. Правилното напомпване на предната и задната гума спомага за повишаване на стабилността и прецизността на управление.
Товароносимост
Гумата издържа не само теглото на мотора в движение и покой, но и предаването на тежест по време на ускоряване и спиране.
Поглъщане на удари и вибрации
Гумите минават през препятствия и намаляват въздействието на ударите по пътя като така осигуряват комфорт и защита на мотора. Главното предимство на гумите е тяхната гъвкавост, особено по вертикала. Еластичността на въздуха във вътрешността на гумата спомага за поглъщане на ударите при препятствия и неравности по пътя. Правилното налягане допринася за комфорта и прецизното управление.
Ефективност на въртене
Гумите трябва да се въртят гладко с минимално съпротивление при въртене, което осигурява контрол върху пътя и равномерно износване.
Механично сцепление
Гумите предават механичните сили на мощност и спиране. Няколкото квадратни сантиметра на контактната стъпка могат значително да подобрят представянето на мотора.
Износване
Гумите трябва да поддържат стабилно ниво на представяне при милионите завъртания. Износването зависи от много и разнообразни фактори – тегло, скорост, пътни условия, поддръжка на мотора, стил на каране – и най-вече от качеството на контактната стъпка. Въздушното налягане играе важна роля с влиянието си върху размера и формата на контактната стъпка, разпределението на механичните сили на различни точки от гумата при контакт с пътя.
Споменатите 6 функции определят нивото на безопасност, комфорта и икономичността. Ако искате поддържате изпълнението им през целия живот на гумата, трябва да вземете и някои предпазни мерки. Гумата има нужда от въздух, за да изпълнява ролята си, поради което трябва редовно да проверявате налягането. Всяка гума губи въздух заради порестата структура на каучука. Инцидентна повреда на вентила или джантата, малки прорези по протектора или стените също могат да увеличат загубата на въздух. Налягането влияе върху всеки аспект на представянетона гумата.
 



Титла: Re: За Гумите - статия
Публикувано от: KOKO_76 в август 23, 2009, 19:30:04
Колеги , а какво става когато завода производител дава едно налягане  а производител на гуми дава друго налягане. На кого да вярваме?


Титла: Re: За Гумите - статия
Публикувано от: romano в август 23, 2009, 20:12:08
Производителя на гуми винаги дава максимално допустимо налягане,а този на мотоциклета-номиналното и препоръчително,спрямо конструкцията,мощността ,типа и натовареността на модела мотоциклет.Не забравяи и  това,че налягането се променя с надморската височина и влияе на контактното петно.


Титла: Re: За Гумите - статия
Публикувано от: KOKO_76 в август 23, 2009, 20:26:38
В сайта ма Мetseler има опция да посочиш марката и модела на мотоциклета от дългия списък с такива и там фирмата ти препоръчва определен модел гума за твоята марка и модел мотоциклет и налягането на предната и задната.


Титла: Re: За Гумите - статия
Публикувано от: romano в август 23, 2009, 20:36:31
Е,и има ли разлика в препоръчаното налягане за гуми Метцелер от
 други ?


Титла: Re: За Гумите - статия
Публикувано от: Tuti в август 23, 2009, 20:53:49
Налягането зависи от пътя температурата на асфалта дали си сам или возиш някой дали ще караш "тип Роси" или ще си се возиш 100-120 и т.н.  ако почнем да се задълбочавеме. Иначе на мотора пише предна (front) едиколко си, задна (rear) едиколко си, помпаш и си в нещата.


Титла: Re: За Гумите - статия
Публикувано от: CJ_ в август 23, 2009, 21:26:00

 Освен , че пише колко важно е каква марка и модел е гумата !
Написаното налягане е за точно определен модел гума !
В мануела на мотора си пише каква марна и модел да са !


Титла: Re: За Гумите - статия
Публикувано от: Tuti в август 23, 2009, 21:32:49
Освен , че пише колко важно е каква марка и модел е гумата !
Написаното налягане е за точно определен модел гума !
В мануела на мотора си пише каква марна и модел да са !

:x
това въобще не го коментираме, че в упътването пише 180 той срожил 200 и я напомпал на 3 атмосфери и вика "ми мотора не завива или се лизга  :o" слагаш си гуми като размер и тип описани от произнидителя на мотоциклета помпаш ги колкото пише и си се возиш..


Титла: Re: За Гумите - статия
Публикувано от: aivo15 в април 08, 2010, 17:57:29
Здравейте колеги.Аз като един по-неопитен маторист искам да задам следния въпрос:
Тази събота паднах изключително нелепо и все още не мога да си обясня как стана.На един доста широк завой,който съм взимал и с 80,кормилото изведнъж се разтресе и в следващия момент се озовах на земята.Това дали се дължи на гумите,защото са поостарели-още имат грайфер,който отговаря на законовите изисквания но са на 2 сезона.Кажете си мнението-да купувам ли нови гуми или по-скоро грешката е в мен(асфалта беше студен,гумите и те...)


Титла: Re: За Гумите - статия
Публикувано от: borkata3000 в юни 28, 2011, 20:24:01
Здравейте колеги.Аз като един по-неопитен маторист искам да задам следния въпрос:
Тази събота паднах изключително нелепо и все още не мога да си обясня как стана.На един доста широк завой,който съм взимал и с 80,кормилото изведнъж се разтресе и в следващия момент се озовах на земята.Това дали се дължи на гумите,защото са поостарели-още имат грайфер,който отговаря на законовите изисквания но са на 2 сезона.Кажете си мнението-да купувам ли нови гуми или по-скоро грешката е в мен(асфалта беше студен,гумите и те...)
Май отговора ти се крие накрая.
Но гума на 2 сезона не е стара, стига ДОТ индекса да не подсказва повече от 3 години от раждането на гумата. Защото един продавач на гуми се опита да ме убеди, че срока на годност е 5 години, но предпочитам да вярвам написаното с английски букви, отколкото на думите на продавача.
Карам скутер 5-600 сс, увеличих размера от препоръчителния с 1 стъпка, купих нови Метцелер, едната 2 годишна, другата едногодишна. Тръгваме да покараме с пистов 650 сс, подгряваме културно гуменките, постепенно, постепенно и даааай, ръмжащия се чудеше как тоя скутер тъй взима завоите, гумата захапана до ръба и яко газ, стабилност на ниво. В обобщение: гума с все още добри качества на каучука, загряване и повече страх, за да те държи буден.
Успех!


Титла: Re: За Гумите - статия
Публикувано от: Painter в април 03, 2012, 18:30:29
  Нийде не успях да намеря  информация относно скоростния индекс на гумите.
В едни сайтове пишат, че с индекс V са високоскоростни - до 240 км/ч, другаде пишат същото за гума с индекс Н  :o ??? Някой да е по-запознат по въпроса?


Титла: Re: За Гумите - статия
Публикувано от: Malkier в април 03, 2012, 18:51:35
Ето информация за индексите:

B - Max 50 km/h
C - Max 65 km/h
F - Max 80 km/h
J - Max 100 km/h
L - Max 120 km/h
M - Max 130 km/h
P - Max 150 km/h
Q - Max 160 km/h
R - Max 170 km/h
S - Max 180 km/h
T - Max 190 km/h
H - Max 210 km/h
V - Max 240 km/h
W - Max 270 km/h

И двете са високоскоростни с минимална разлика  :grin:


Титла: Re: За Гумите - статия
Публикувано от: Painter в април 03, 2012, 18:59:20
     :b1d:Много благодаря, добре е да знам какво купувам...


Титла: Re: За Гумите - статия
Публикувано от: the Truth в април 23, 2012, 13:59:21
Ще пазарувам гуми(комплект нови) за един клиент(за VTR 1000F),и моля по-запознатите за мнение!
Харесал съм му Дънлоп "Куалифайър",дот-а е 2011-ста година,мотора ще се кара по-скоро динамично(завой) отколкото туристически,но ще прави и едно пътуване до централна Европа(еднопосочно)! :D
Тъй като карам друг вид мотор(по-тежък) и нямам впечатления,ще се радвам на мнения от ползвалите такъв модел!
Благодаря предварително! :D


Титла: Re: За Гумите - статия
Публикувано от: ironhead в април 24, 2012, 12:28:10
Бих ти препорьчал Dunlop Sportsmart, незнам каква е разликата в цената, но според мен това е по-добрия избор. Държат се по-добре в хладно време и на мокро, стават за по-динамично каране, загряват бързо и не на последно място е естественно пробега. В моя случай почти 8000км-задната гума. Предната и оставаха поне още 40%. Преди това никоя друга гума не ми е издържала толкова. Говориме за V2 1000ccm.


Титла: Re: За Гумите - статия
Публикувано от: the Truth в април 24, 2012, 12:58:38
...

...-благодаря! :-X


Титла: Re: За Гумите - статия
Публикувано от: soadfan в февруари 01, 2014, 06:42:02
Някой има ли таблица с индексите за heavy duty гуми при различните производители и къде точно е "принтиран"

Пример: Spec B - Michelin, UU - Bridgestone, F - Metzeler


Титла: Re: За Гумите - статия
Публикувано от: stefibl в септември 06, 2015, 16:01:36
Здравейте колеги!  Може ли някой да ми каже 3.50х10" отговаря ли на 120/70 х 10"? Става дума за скутер 150 кубика. Благодаря предварително.


Титла: Re: За Гумите - статия
Публикувано от: Alexander3dartwork в септември 06, 2015, 17:45:58
Здравейте колеги!  Може ли някой да ми каже 3.50х10" отговаря ли на 120/70 х 10"? Става дума за скутер 150 кубика. Благодаря предварително.

3.50х10" предполагам е размера на джантата? където 3.5" e ширината а 10" диаметъра на джантата

120/70 х 10 предполагам е размера на гумата която искаш да сложиш... 120 ширина на гумата 70 е %-тно височината на гумата, а 10 е диаметъра на джантата на която трябва да се монтира гумата.

*Не съм много запознат със скутерите и особено точно този ситен размер джанти, теоретично би трябвало да стане но се чудя дали няма да е много широка тази гума? огледай дали няма да опира някъде за да няма неприятни изненади ако купиш гумата... 


Титла: Re: За Гумите - статия
Публикувано от: pe6o74 в септември 06, 2015, 21:59:39
Ето сега са разбира , кой не е ходил редовно на училище . Един цол ( инч ) е 25,4 мм. Твоята гума е 3,5 цола по 25,4 = 88,9 мм , т.е. доста по-тясна от тази , която е 120 .