www.MotoForum.bg

Концентрат => Мото енциклопедия => Темата е започната от: Venci в февруари 16, 2005, 00:10:37



Титла: Обслужване на веригата - статия
Публикувано от: Venci в февруари 16, 2005, 00:10:37
Обслужване на веригата

Компонентите на съвременните мотоциклети обикновено не изискват постоянно внимание и поддръжка. Изключение прави главното предаване, или както казваме – веригата.

Избор

Веригите се продават заводско занитени или незанитени. Във втория случай обикновено в комплект към веригата се прилага звено с пружинно заключвани или с нит. /често в комплекта се прилагат и двата варианта/. За поставяне на занитена верига се налага да се свали задния пиньон, но пък това може да се съвмести с преглед и смазване на лагерите на задното окачване. Най-надеждни са заводско занитените вериги, но напоследък  от DID твърдят че техните ZJ звена с нит са по - здрави отколкото останалата верига. За най-ненадеждни се смятат звената с пружинно заключване, но въпреки това здравината е напълно достатъчна за нормално каране.
Цифровата маркировка на веригите (520, 525, 530), обозначаваща стъпката и ширината е стандартна при всички производители. Но буквичките следващи зад цифрите и обозначаващи здравината и формата на гумените уплътнения са различни при различните производители. По тази причина трябва да се гледа внимателно в каталога за своя вариант.При поръчка на нова верига трябва да се знае точно годината на производство и модела на мотоциклета. Понякога на един и същ мотоциклет се допуска поставяне на вериги с различно цифрово обозначение. В този случай задължително се сменят и пиньоните!
Гуменото уплътнение също бива с различна форма. То на практика представлява салник който задържа смазката и я пази от замърсяване. Най-простото уплътнение има формата на геврек и се нарича O-ring, по сложните форми на уплътнението, от рода на X-ring, по-добре задържат смазката. Идеята е в това, възможното налягане на смазката да не се опитва да смачка периферията на салника, а напротив – да я притиска към работната повърхност.
(http://www.motoreview.ru/archives/2003/04-03/service/Graphic1.jpg)
 Трябва да се знае, че веригата живее до времето до което се запазва заводската смазка. Освен това, производителите се опитват чрез уплътнения с нови форми да снижават силите на триенето. Естествено има и вериги без уплътнения. Те се използват в кроса, при съветските мотоциклети и при мотопеди.
Най-известната марка – DID се отличава повишена устойчивост при тежки експлоатационни условия.Веригите на другите производители, също се представят много добре. Общото правило е, че цената обикновено съответства на качеството.

Поставяне

Първия път е желателно да видите как го прави майстор, за да си спестите маса усилия и риска от повреждане на новата верига. При наличието на определен опит, разнитването и занитването на веригата е възможно с използването на чук, наковалня и пробой. Срязваме старата верига с ножовка, секач или флекс. Поставяме новата на мястото и подставяйки отзад наковалнята, с пробоя и чука, опитвайки се да работим акуратно, разплескваме нита, като внимаваме да не повредим гуменото уплътнение.
(http://www.motoreview.ru/archives/2003/04-03/service/km500-fin.jpg)
(http://www.motoreview.ru/archives/2003/04-03/service/md_tool-fin.jpg)
По-цивилизован начин е да използваме специален инструмент от рода на Motodetail /40$ в Lous/ или  DID KM500. В комплект със скобата върви и специална тел за защита на уплътненията при поставяне на веригата..
Веригата с пружинно заключване се слага  по – лесно. Само не забравяйте, че ключалката трябва да гледа с отворената си част назад спрямо движението на веригата.
Между другото, ако залепите на веригата лепенката с линийката, която често върви с веригата, лесно ще забележите кога веригата се е разтегнала, и е време за смяна.

Регулировка

Опъването на веригата е най-добре да се регулира, като помолим двама по-едрички безделника да седнат на седалката. Веригата в този случай ще бъде опъната максимално, и провисването и трябва да е около 10-15мм.
Понякога производителя на мотоциклета указва колко трябва да бъде провисването при разтоварено положение. Такава регулировка е по-неточна..
Ако силно преопънете веригата, тя моментално ще се разтегне до предишното си състояния. Ако повторим тази процедура няколко пъти, ще получим действително износена верига. Ако оставим веригата малко по-отпусната, нищо страшно не може да и се случи. А преопънатата верига може да просто да се скъса, като не забравяме и за многократно увеличеното износване на самата верига, пиньоните и лагерите.
Силно износената верига се разтяга неравномерно, затова при регулиране на такава верига, трябва да вдигнем задното колело, и превъртайки го леко  с ръка да открием най-натегнатото място на веригата. Регулировката се прави точно на това най-опънато място. В противен случай това място ще остане пренатегнато. Понякога, при такава регулировка се оказва че друга част от веригата вече закача рамката – такава верига се сменя.
На повечето мотоциклети веригата се опъва чрез изместване на задното колело по белези. След регулировката е желателно да се убедим, че и двете колела са в една линия. Достатъчно е да се сложат две дълги прави летви или профили от двете страни на колелетата.
Пиньоните също трябва да са в една плоскост. Изгубената при свалянето на колелото регулировъчна шайба ще ускори износването на веригата и пиньоните.

Износване

Продължителността на живота на веригата силно зависи от стила на каране и условията на експлоатация. Ако се кара плавно, без бързане, по чисти пътища, с профилактични смазвания и мазане след всеки дъжд, веригата може да изкара над 40000км. Усукването на газта до край, карането задна гума, карането по пясък, съкръщават живота на веригата до 10000км и даже по-малко.
Както показва практиката, веригата изисква регулировка след първите 1000км.След това дълго време регулировка не е необходима. Към края на живота на веригата започва да шуми, налага се да я опъваме почти всеки ден, при това неравномерността на разтягането води до забележими придърпвания при малка скорост. Липсващи външни ролки – признак на скорошно скъсване на веригата. Скъсалата се по време на движение верига, може да заклини задното колело или да разбие картера, но обикновено просто се смъква на асфалта.
Забравете за съкращаването на веригата с едно звено, на съвременните мотоциклети действат съвсем различни натоварвания.
Пиньоните е желателно, но незадължително да се сменят заедно с веригата. Ако износването им не се забелязва и не ви се дават пари за нови, достатъчно е просто да ги обърнем на 180 градуса. Имайте в предвид, че силно износената верига яде пиньоните бързо. Същото правят износените пиньони с новата верига. Между другото, пиньоните са по-евтини от веригата, а когато се купуват в комплект, често се правят отстъпки.

Мазане

Смазвайки веригата, на практика ние смазваме само външните ролки и предпазваме гумените уплътнения от напукване. Не трябва да забравяме, че смазката привлича мръсотията. Основната смазка е сложена от производителя и работи до края на живота на веригата.
Периодичността на смазване зависи от условията на експлоатация. В идеалния вариант, при каране в града, веригата трябва да се маже през около 500км и след всеки дъжд. Принципа е че веригата трябва да е лепкава, тоест смазката да се усеща на пипане. Може да се маже и по-рядко. Има случай на 17000км с четири смазвания.

При силно замърсена верига, преди мазането е необходимо да я почистим с мека четка и сапун. Възможно е измиването и в керосин / но  в никакъв случай в бензин/, но при тази процедура може да се отмие и част от заводската смазка. Избягвайте чистенето на пароструйка, високото налягане без проблем разкъсва гумените уплътнения.

Най-добре е да мажем веригата топла. След смазването е желателно да оставим мотора за 10-15 минути, за да може смазката да прилепне към веригата, а не да се разхвърчи, оплесквайки всичко наоколо. За по-голямо удобство при почистване и смазване, съществуват различни приспособления слагани на веригата.
Има и система за за автоматично мазане на веригата Scottoiler. Тя е доста скъпа(~140$) и сложна за монтаж, затова не е получила голямо разпространение. Но пък значително увеличава живота на веригата

Алтернативи

Карданът безспорно е много по-лесен за поддръжка, но също не е застрахован от счупване, при това абсолютно неочаквано, и с блокиране на задното колело. Освен това кардана отнема до 15% от мощността и има по-голямо тегло. Затова повечето мотоциклети са с верижно главно предаване, но пък при туристическите мотоциклети карданът е често срещан.
Ремъкът не е особено популярен. Неговите главни недостатъци – бързо износване от пясък и кал и непоносимост към претоварвания, засега изглеждат по-значими от преимуществата му – плавна возия, лесно обслужване и чистота. Но пък технологиите постоянно се развиват…

Оригинала на статията е на http://www.motoreview.ru/archives/2003/04-03/service/s.htm


Титла: Обслужване на веригата - статия
Публикувано от: бат Димо в февруари 16, 2005, 01:47:57
Ох, като прочетох всичко и разбрах защо карам само с кардан  8)  нищо, че е с по-голямо тегло. Поддръжката му е само да смениш маслото като купиш мотора и готово.


Титла: Обслужване на веригата - статия
Публикувано от: BURANAGA R1 в февруари 16, 2005, 10:00:26
БРАВО ВЕНЦИ!!!  :P  :P  :P


Титла: Обслужване на веригата - статия
Публикувано от: IzrodGaden в февруари 16, 2005, 10:19:46
Respect !!!


Титла: Обслужване на веригата - статия
Публикувано от: Tosho в февруари 16, 2005, 10:45:00
Готино. ;-)
Само дето с ей туй не съм съгласен:

Цитат

Компонентите на съвременните мотоциклети обикновено не изискват постоянно внимание и поддръжка.


Титла: ...
Публикувано от: TatkoBarba в април 19, 2005, 18:24:58
това се убих да го търся ... щото е в неправилна тема ... затова го пускам и тук
Цитат на: Drago
...а между прешлените не се маже, там се сипва пясък...абе я стига глупости и ебавахте човека:evil:

ето ти да видиш един верига менюал - [url]http://www.motozoom.nl/pics/pdf/ANL/Reginainstructions.htm[/url]

пръска се не отстрани, а отгоре, така че смазката да отива там, където се съединяват прешлените...виж описанието и питай, ако не ти се изясни :wink:


Титла: Обслужване на веригата - статия
Публикувано от: Гост в ноември 09, 2005, 23:26:48
Много полезно. А по въпроса с кардана , не е вярно че се сменя маслото само при покупката. Трансмисионното масло също както и двигателното си има живот определени километри или време на годност.от момента на разхерметизиране на шишето маслото започва да старее по бързо за това двигателното масло се сменя на 5000км или на 1г. същото е и при трансмисионното но то има по дълък живот около 10000км или 2г.Във ръководството на всеки мотор пише точните километри. СМЕНЯЙТЕ СИ МАСЛОТО БРАТЧЕТА НЕ СИ ПРЕЦАКВАЙТЕ ДИФЕРЕНЦИАЛИТЕ ЧЕ ПОСЛЕ МНОГО БОЛИ :-) ЕДИН ДЕФЕРЕНЦИАЛ СЪБИРА ОКОЛО 250мл а един литър хубаво масло струва около 10/15лв направете партия с някой щот това което остане в шишето ще е за боклука следн 2г.Няма да се охарчите с 5лв а диференциала струва........по добре да не го казвам че е непрелично да се споменават такива суми :-)


Титла: Обслужване на веригата - статия
Публикувано от: karta4 в ноември 10, 2005, 14:10:17
:*apl*:


Титла: Обслужване на веригата - статия
Публикувано от: ancung в ноември 10, 2005, 14:23:06
Евала тамьн щях да питам за верига и смазването и .... !


Титла: Re: За веригата...
Публикувано от: The Driver в ноември 10, 2005, 19:43:09
Цитат на: Venci
...Има и система за за автоматично мазане на веригата Scottoiler. Тя е доста скъпа(~140$) и сложна за монтаж, затова не е получила голямо разпространение. Но пък значително увеличава живота на веригата...


монтажа е елементарен и всеки може да се справи в рамките на 15мин. всичко необходимо се намира в комплекта, с които пристига системата Scottoiler.

от личен опит мога да кажа, че веригата винаги е чиста и добре смазана. количеството на маслото се дозира много прецизно и не цапа мотора. увеличава се живота на веригата до 6 пъти - според данни на производителя. с едно зареждане и правилно дозиране се изминават до 5к км. при каране в мокро време се увеличава дозата.

някои дебили плачат, че им пръскало в очите като карали зад мене. за тях мога да кажа, че простотията ходи по земята :)

тук се вижда система Scottoiler (http://www.bgphoto.net/photos/7462/o632595590495625000.jpg) монтирана под номера на моя бърд.


Титла: Обслужване на веригата - статия
Публикувано от: bobi_mototo в януари 19, 2006, 16:53:40
A kak stoiat ne6tata pri remacite?Po dobri li sa?


Титла: Обслужване на веригата - статия
Публикувано от: Vsemogushtia в януари 19, 2006, 23:06:31
Цитат на: bobi_mototo
A kak stoiat ne6tata pri remacite?Po dobri li sa?

Ами те се използват при чопърите. Предимства: главно не е нужна подръжка (естествено чопъри не се карат в гората) плавно тръгване, по-безшумни, пестиш от смяна на пиньони, сравнително дълготрайни са чел съм до 30 000  с моя карам вече към 10 000 и още нямам проблеми за недостатъци освен плавното тръгване  :-)  не се сещам.


Титла: Обслужване на веригата - статия
Публикувано от: bobi_mototo в януари 19, 2006, 23:46:34
Всички модели на BUELL са с ремаци,а попринцип тия мотори ги карат яко на задна кифла.Абе незнем хората са го измислили. :o


Титла: Обслужване на веригата - статия
Публикувано от: tzssv в януари 20, 2006, 22:54:58
Каква е цената на нова верига + зъбчатките ?


Титла: Обслужване на веригата - статия
Публикувано от: torbalan в януари 21, 2006, 09:06:09
Цитат на: tzssv
Каква е цената на нова верига + зъбчатките ?


ами зависи от веригата и зъбчатките, но средно ще е около 300 лв...


Титла: Обслужване на веригата - статия
Публикувано от: Borkata в февруари 09, 2006, 19:33:42
Мойто маторче не е карано от доста време и веригата му хванала малко ръждичка :smile: Да я шкуркам ли първо или направо да я пръскам с ония спрей(или да слагам масло)  :o


Титла: Обслужване на веригата - статия
Публикувано от: Rookie в февруари 09, 2006, 19:55:18
Борка, така е като си я занемарил. Нищо не жулИ ами я смажи по-обилно и изкарай мотора да се раздвижи при първа възможност.


Титла: За веригата?
Публикувано от: Bebo в февруари 09, 2006, 20:53:00
Как да разбера дали веригата се нуждае от смяна като незнам
кога я е сменял предишния собственик?
Колко ориентировачно ще ми струва една нова?


Титла: Обслужване на веригата - статия
Публикувано от: Гост в февруари 09, 2006, 23:18:50
Около 150, зависи много от марката и вида на веригата. Изтегли си сървис менюал за твоя мотор и там пише кога веригата е за смяна. На Супертенерето се мери дължината на 10 звена при опъната верига и така се разбира дали е за смяна. На твоя мотор би трябвало да е същото но какъв е допуска не знам.


Титла: Обслужване на веригата - статия
Публикувано от: ^YaMaHa^ в февруари 10, 2006, 01:15:03
Евала!Много полезна тема! :x
 RESPECT!


Титла: Обслужване на веригата - статия
Публикувано от: Rookie в февруари 10, 2006, 01:36:48
Цитат на: Bebo
Кака да разбера дали е за смияна веригата като незнам предишния
собсвеник кога я е смениял?
Колко ориентировачно ще ми струва нова?

Браво! 6 грешки. Не се сменя на време, а когато се износи. Това не ти е антифриз или спирачна течност. Разгледай прешлените. Провери дали е обтегната еднакво като превъртиш 2-3 пъти задната гума. Не трябва да се натяга или отпуска, а да е навсякъде еднакво опъната. С едната ръка въртиш гумата, а с другата натискаш веригата нагоре-надолу. Виж дали не мърда много настрани като я хванеш през средата и я размърдаш наляво-надясно и дали можеш да повдигнеш прешлен върху задната зъбчатка. Трябва да има зъби по нея, т.е. да не са много износени и изтънели. Ако успееш да повдигнеш целия прешлен над зъба я сменявай. Ако е само до половината карай.


Титла: Обслужване на веригата - статия
Публикувано от: FATS в февруари 10, 2006, 16:46:50
Вместо да се правиш на врачка мини през някой сервиз за мотори и там ще ти кажат как стоят нещата. Ако веригата е провиснала няма време за отлагане - може да се пребиеш някъде. Най-разумно е да се сменят едновременно веригата и двата пиньона - купени в комплект са чувствително по-евтини. Има комплекти на различни цени в зависимост от качеството. При нормална поддръжка и въздържане от простотии /пилене на гуми, задни кифли и др./ средно скъпа верига издържа 25 000 - 30 000 километра. И накрая - МАЗАНЕТО МУ Е МАЙКАТА - един спрей струва десетина лева.


Титла: Обслужване на веригата - статия
Публикувано от: crazy в май 31, 2006, 15:43:45
риспект
 понеже 2005 на път към  ОХРИД  скъсах нова верига за 80лв
на има нема 2000км  FJ1200  40kg БАГАЖ 3 куфара чанта 2 човека
неможахме с жената да събереме парчетата  половин час,по магистралата

 сега си поръчвам от LOUIS така ли се пишеше
 РЕЖИНА с пинйоните 159 еврос
 мажа с спрей на валволин  а като нема   с white grease spray

мисля че да скъсаш верига на път е от това погадно няма
"само седиш и глеаш как се люшка едното пар4е на дзадната гума адругото надни4а през двигателя и под тебе локва масло
и се 4удиш накаде да се скриеш"
абе мани мани


Титла: Верига или кардан ???
Публикувано от: Mumko в септември 03, 2006, 02:30:43
Един пич преди време имаше отговор на въпроса кое е по-добро, верига или кардан...
Ако кардана беше по-здрав, танковете щяха да ги правят с кардани  а не с вериги!!!
Станало ми  е мото при подобни разговори.
Митко


Титла: Re: Обслужване на веригата - статия
Публикувано от: FATS в септември 03, 2006, 09:40:09
Танковете са с няколко кардана, които предават движението.  :+h+:При теб веригата за какво служи? :+h+: :+h+:Можеш ли да мислиш преди да се изказваш неподготвен. :+h+:


Титла: Re: Обслужване на веригата - статия
Публикувано от: Mumko в септември 03, 2006, 12:34:57
Ха ха ха човече май си имал тежка събота вечер...понаспи се и погледни пак какво съм написал.
Защо все се намира някой който тълкува написано мнение по въпросно най-различния от идеята начин.
Не се сърди за написаното де... Исках да се посмеем малко разбира се че няма как да има танк да се мести на кардани.
Митко


Титла: Re: Обслужване на веригата - статия
Публикувано от: coolman в октомври 30, 2006, 20:08:31
Обслужване на веригата

При силно замърсена верига, преди мазането е необходимо да я почистим с мека четка и сапун. Възможно е измиването и в керосин / но  в никакъв случай в бензин/, но при тази процедура може да се отмие и част от заводската смазка. Избягвайте чистенето на пароструйка, високото налягане без проблем разкъсва гумените уплътнения.


Когато купих нова верига за предишния си мотор, на кутията пишеше почистването да става с мека четка и двигателно масло - пробвах го и наистина почиства добре.

Много полезна тема!!!


Титла: Re: Обслужване на веригата - статия
Публикувано от: ildivvy в март 05, 2007, 22:13:52
 Исках да задам един въпрос относно смазването на веригата,но май вече намерих отговора.Въпреки това сте попитам все пак.До тази събота си смазвах веригата със спрей на "MaFra".Той обаче е доста течен и постоянно омазваше всичко около веригата:вилка,джанта,рама и т.н.Въпреки това веригата винаги беше добре смазана (в смисъл,че добре полепваше по нея и уплътненията).От дъжд обаче лесно се отмиваше,освен това събираше и доста мръсотия.Та реших да го сменя и си купих "Motorex" с тефлона.За да видя по-бързо резултата преди да я смажа с новата смазка,измих добре веригата.След това я напръсках с нормалното за мен количество.На следващия ден обаче веригата ми се виждаше доста суха.След като покарахме с приятелите реших пак да я "пръсна".Днес обаче пак ми се стръва сухичка.Дали това е нормалното състояние на този спрей или просто на мен ми се е изкривила представата за смазана верига след "мазната" "МаФра"?Като я пипам с ръка се усеща лепкавото и състояние,но не знам дали е достатъчно.Ако може и някой да пусне една снимка как му изглежда смазаната верига,просто за сравнение,може и на Л.С.,ще съм доста благодарен.


Титла: Re: Обслужване на веригата - статия
Публикувано от: Neuromancer в март 06, 2007, 00:40:55
Като е студена смазката е по-лепкава. Не случайно е така - за да не се разлети веднага. Чак пък и снимки... смазвай я редовно, но не се вманиачавай. Все пак това е верига и каквото и да правиш ще се износи.


Титла: Re: Обслужване на веригата - статия
Публикувано от: Tuti в март 06, 2007, 06:58:14


аз трябва да сменям верига.
до колкото прочетох тук във форума DID е по-добра от REGINA  :o
намерил съм комплект DID-верига с пиньони съответно 17/42 (X ring)
за кви пари може да се намери в БГ ?
да си направя сметка дали е по-добре от Бг или от чужбина  :D

Мисля че за 320-330лв. ще се включиш, има и в МотоБум има и при Асен на Нишава. И аз съм за верига, ама мисля да купя японска.  :D
Иначе на 500км. пръскане със спрей Мотул или Игол / щото тези от 5лв. ти цапат мотора и не смазват / и всичко е "чук".  :D


Титла: Re: Обслужване на веригата - статия
Публикувано от: peterson в март 06, 2007, 09:07:33
Аз от спрея на валволин съм много доволен. Изобщо не цапа каплата.. ама зависи и как го ползваш.. ако напръскаш обилно и веднага тръгнеш в 10000 оборота може и да омаца.
Според мен трябва да се пръска веригата след автомивка и след като е карано на мокро.


Титла: Re: Обслужване на веригата - статия
Публикувано от: Andy в март 06, 2007, 13:37:53
Един въпрос и от мен: последните два сезона ползвах спрей Castrol, който оставаше по доста неприятен начин върху веригата - като бяла пяна. Това нормално ли е или идва от факта, че веригата беше прекалено стара и мръсна?


Титла: Re: Обслужване на веригата - статия
Публикувано от: fichi в юни 02, 2007, 15:36:06
Веригата ми е нова ,но е мита 3 пъти с бензин преди смазване.Прецакала ли се е от бензина?
Може ли вместо керосин да я мия с нафта?
Благодарно за хубавата тема.


Титла: Re: Обслужване на веригата - статия
Публикувано от: NIK в април 09, 2008, 18:06:15
Съжалявам за тъпия въпрос, но като се смазва веригата и от двете страни ли трябва да се пръска? Щото на опаковката на спрея който си взех, пише да се смазва от долната страна на веригата(каквото и да значи това  :o)


Титла: Re: Обслужване на веригата - статия
Публикувано от: trueplayer в април 09, 2008, 18:34:12
Аз какво правя...

След всяко каране, обикновенно 300-400км, слагам на стойка мотора, пръскам хубаво веригата с сух спрей на валволин докато върти на 1-ва, и след това мия мотора, като пръскам с обезмаслител задната джанта, така мотора ми е чист, веригата смазана и аз съм спокоен.  :) :)


Титла: Re: Няма смисъл от престараване - това казва практиката...
Публикувано от: yakaho в май 19, 2008, 12:46:39
Теоретично наистина е добре веригата да се смазва често. Но какво показва практиката - при изпитания на обикновенни вериги смазваната се износва на 98% от несмазваната! И като си има предвид, че модерните вериги са с уплътнения и оригинална смазка е по-добре да почиствате и смазвате в края на сезона по-скоро за консервация.И както правилно беше забелязал някой - по омаслената верига се полепват повече прах и песъчинки.А у нас пясък и песъчинки - дал господ, за разлика от Европа.Така че не прекалявайте - разликата от лекарството и отровата е в дозировката. :)


Титла: Re: Обслужване на веригата - статия
Публикувано от: slavi09 в август 15, 2008, 00:12:31
 :x това с отровата е супер правилно  :bd:


Титла: Re: Обслужване на веригата - статия
Публикувано от: d0br0 в март 29, 2009, 13:18:49
Много яка тема намерих отговорите които търсех за веригата на моито моторче :) мерси много


Титла: Re: Обслужване на веригата - статия
Публикувано от: pavlov_playlife в март 31, 2009, 22:00:32
Веригата ми е нова ,но е мита 3 пъти с бензин преди смазване.Прецакала ли се е от бензина?
Може ли вместо керосин да я мия с нафта?
Благодарно за хубавата тема.
веригата е хубаво да се мие или чисти на горе долу 500 км с коресилин или бензин.аз ползвам коресилин малко е по-скъпо но той се изпарява по-пързо.след това изчакваммалко и със спрея който е графитен разбирасе пръскам веригата отгоре на самите звена и то попива точно кадето трябва самата смес.това е.правете го и нямате ядове :)


Титла: Re: Обслужване на веригата - статия
Публикувано от: stanley в март 31, 2009, 22:18:21
Имам един въпрос близък до темата - явно съм прекалил с мазането на веригата и част от смазката (Motul) е отишла по задната гума. Това е станало преди няколко седмци. Все още се усеща, че лепне - чудя се с какво да премахна маслото от гумата? Обезмаслител става ли (Meglio) или не е добре да се ползват такива препарати върху гумата?


Титла: Re: Обслужване на веригата - статия
Публикувано от: pavlov_playlife в март 31, 2009, 22:20:19
Имам един въпрос близък до темата - явно съм прекалил с мазането на веригата и част от смазката (Motul) е отишла по задната гума. Това е станало преди няколко седмци. Все още се усеща, че лепне - чудя се с какво да премахна маслото от гумата? Обезмаслител става ли (Meglio) или не е добре да се ползват такива препарати върху гумата?
няма да има проблем но и да не махнеш смаската от гумата пак не е проблем


Титла: Re: Обслужване на веригата - статия
Публикувано от: kando в март 31, 2009, 22:20:56
ей ама чета ви изказванията на всички и се чудя,прочетохте ли изобщо статията или ..... "ние си знаем"


п.п.толкова е просто:1-во - миеш със сапун и мека четка,около 10-15 мин. работа.После изчакваш малко да се окапе или на стойка на 1-ва да се изпръска ..... същевременно може и да и ливнете малко чиста вода.И накрая със едно готино спрейче ОМАЗВАТЕ веригата,ама хубаво така да има и това е хубаво пак на стойка със включена предавка (за да се омаже джантата и да знаете следващия път колко требе да сложите от спрея).Качваш се даваш газ колкото си умен - да очаткаш 1-2 километра и съвсем леко,ама съвсем повърхностно пръсваш със спрейчето и готово.

.................
кви бензини,кви нафти,обезмаслители и прочие. :o :o :o това дразни кожата по дяволите  :-) :-) :-)


Титла: Re: Обслужване на веригата - статия
Публикувано от: vaso_74 в март 31, 2009, 22:28:24
ей ама чета ви изказванията на всички и се чудя,прочетохте ли изобщо статията или ..... "ние си знаем"


п.п.толкова е просто:1-во - миеш със сапун и мека четка,около 10-15 мин. работа.После изчакваш малко да се окапе или на стойка на 1-ва да се изпръска ..... същевременно може и да и ливнете малко чиста вода.И накрая със едно готино спрейче ОМАЗВАТЕ веригата,ама хубаво така да има и това е хубаво пак на стойка със включена предавка (за да се омаже джантата и да знаете следващия път колко требе да сложите от спрея).Качваш се даваш газ колкото си умен - да очаткаш 1-2 километра и съвсем леко,ама съвсем повърхностно пръсваш със спрейчето и готово.

.................
кви бензини,кви нафти,обезмаслители и прочие. :o :o :o това дразни кожата по дяволите  :-) :-) :-)

Кандо - БРАТ ! Ти си всестранно развит експерт ! Благодаря ти, че те има !!  :-o

А ..... къв ти беше мотора?


Титла: Re: Обслужване на веригата - статия
Публикувано от: pavlov_playlife в март 31, 2009, 22:30:22
пише че е прототип :-) :-)


Титла: Re: Обслужване на веригата - статия
Публикувано от: stanley в март 31, 2009, 22:31:04
няма да има проблем но и да не махнеш смаската от гумата пак не е проблем
Проблема е, че въпросното петно от смазката е стигнало до тази част от гумата, която прави контакт с пътя. И на моменти в завой ми поднася задната гума. Е, може и да е заради това, че нямам опит и не държа газта както трябва в завой. За всеки случай ми е малко притеснително да карам с омазана задна гума. Ако беше обикновенно моторно масло - сигурно щеше да се е изтъркало досега, ама нали е от това лепкавото (за верига) и си седи там...


Титла: Re: Обслужване на веригата - статия
Публикувано от: pavlov_playlife в март 31, 2009, 22:34:36
Проблема е, че въпросното петно от смазката е стигнало до тази част от гумата, която прави контакт с пътя. И на моменти в завой ми поднася задната гума. Е, може и да е заради това, че нямам опит и не държа газта както трябва в завой. За всеки случай ми е малко притеснително да карам с омазана задна гума. Ако беше обикновенно моторно масло - сигурно щеше да се е изтъркало досега, ама нали е от това лепкавото (за верига) и си седи там...
спрея е графитен и затова така става.ами изчисти го с обезмаслител нема проблем.може и с малко кореселин но малко-на едно парцалче и така-споко той се изпарява бързо


Титла: Re: Обслужване на веригата - статия
Публикувано от: kando в март 31, 2009, 22:38:38
има и друго решение дай да трампим гумите - че прототипа не издържа вече на тея .... моите нямат смазка  :x


Титла: Re: Обслужване на веригата - статия
Публикувано от: dobry в април 11, 2009, 13:47:18
Интересуваме телефона или сайта за пиньоните по поръчка  :o
Български пиньони по поръчка-ако някой се сеща ще му бъда благодарен да даде инфо.

Предварително благодаря


Титла: Re: Обслужване на веригата - статия
Публикувано от: vasilnantchev в април 11, 2009, 14:49:23
Браво за статията! :x


Титла: Re: Обслужване на веригата - статия
Публикувано от: Dyx4e в май 08, 2009, 02:49:08
може ли някой да ми обясни дали може да се оправи верига която на места се е втвърдила(в смисъл много трудно се движи) или трябва да я сменя...?!?


Титла: Re: Обслужване на веригата - статия
Публикувано от: Vladi4 в май 08, 2009, 08:44:04
Влязла е вода в осите и е ръждясала. Има спрейове за почистване. А може и с газ за горене (керосин) да я почистиш с четка. Чак след като се раздвижи и смаже провери дали е разтегната и за смяна.


Титла: Re: Обслужване на веригата - статия
Публикувано от: Dyx4e в май 08, 2009, 22:02:15
веригата я раздвижих ама изобщо несхванах как да разбера дали е разтегната...


Титла: Re: Няма смисъл от престараване - това казва практиката...
Публикувано от: EVILGHOST в май 08, 2009, 22:46:08
Теоретично наистина е добре веригата да се смазва често. Но какво показва практиката - при изпитания на обикновенни вериги смазваната се износва на 98% от несмазваната! И като си има предвид, че модерните вериги са с уплътнения и оригинална смазка е по-добре да почиствате и смазвате в края на сезона по-скоро за консервация.И както правилно беше забелязал някой - по омаслената верига се полепват повече прах и песъчинки.А у нас пясък и песъчинки - дал господ, за разлика от Европа.Така че не прекалявайте - разликата от лекарството и отровата е в дозировката. :)
NAPULNO podkrepyam tova mnenie...


Титла: Re: Обслужване на веригата - статия
Публикувано от: vgrig в май 08, 2009, 23:15:05
Вчера сменявам на един приятел веригата  на Варадеро.Там има едни сектори на резките и беше стигнала червения.Човека винаги я пръска със истински шпрейове и на външен вид беше екстра, но като я разнитих щифтовете бяка се изяли с повече от  милиметър от едната страна.Всички пръстени здрави , а вътре в ролките сухо и щифтовете ръждиви ,все едно смазката не влиза вътре.


Титла: Re: Обслужване на веригата - статия
Публикувано от: Vladi4 в май 09, 2009, 07:04:42
Най-простият начин да разбереш дали ти и е изхабена веригата е следният. Хващаш веригата в средата на задният пиньон и я издърпваш назад с пръсти. Ако се отделя от зъбите на пиньона, до половината на зъбите има още живот в нея. Ако можеш да я изтеглиш над зъбите на венеца сменяй я веднага. :grin:


Титла: Re: Обслужване на веригата - статия
Публикувано от: Dyx4e в май 09, 2009, 20:09:52
Най-простият начин да разбереш дали ти и е изхабена веригата е следният. Хващаш веригата в средата на задният пиньон и я издърпваш назад с пръсти. Ако се отделя от зъбите на пиньона, до половината на зъбите има още живот в нея. Ако можеш да я изтеглиш над зъбите на венеца сменяй я веднага. :grin:

Мерси...много ми помогна


Титла: Re: Обслужване на веригата - статия
Публикувано от: ради райков в август 19, 2009, 15:56:04
Намерих тази стара и полезна тема докато търсех отговор на въпросът ми, но до тук не е споменат или не съм намерил правилната тема, та на въпросът:
Каква е разликата между О ринг, Х-ринг и Z-ринг веригите???
Благодаря предварително
P.S.  Коя е за предпочитане на TDM-а да сложа??? :o


Титла: Re: Обслужване на веригата - статия
Публикувано от: Vlado в август 19, 2009, 16:27:44
Това е формата на уплътнението,което пази осите.О-ринга е мисля най-евтин и ТДМ-а ще пее.Повечето наблегни на качеството на веригата.


Титла: Re: Обслужване на веригата - статия
Публикувано от: pagoda в август 19, 2009, 17:43:26
Исках да задам един въпрос относно смазването на веригата,но май вече намерих отговора.Въпреки това сте попитам все пак.До тази събота си смазвах веригата със спрей на "MaFra".Той обаче е доста течен и постоянно омазваше всичко около веригата:вилка,джанта,рама и т.н.Въпреки това веригата винаги беше добре смазана (в смисъл,че добре полепваше по нея и уплътненията).От дъжд обаче лесно се отмиваше,освен това събираше и доста мръсотия.Та реших да го сменя и си купих "Motorex" с тефлона.За да видя по-бързо резултата преди да я смажа с новата смазка,измих добре веригата.След това я напръсках с нормалното за мен количество.На следващия ден обаче веригата ми се виждаше доста суха.След като покарахме с приятелите реших пак да я "пръсна".Днес обаче пак ми се стръва сухичка.Дали това е нормалното състояние на този спрей или просто на мен ми се е изкривила представата за смазана верига след "мазната" "МаФра"?Като я пипам с ръка се усеща лепкавото и състояние,но не знам дали е достатъчно.Ако може и някой да пусне една снимка как му изглежда смазаната верига,просто за сравнение,може и на Л.С.,ще съм доста благодарен.
Спрея на моторекс е много добър.Пътувахме 4 мотора от несебър за перник,преди тръгване всички омазахме веригите здраво.Два от моторите бяха с моторекс,по пътя ни би як дъжд около 50км.В перник на другите два мотора им светеха веригите,не беше останала никаква смазка.


Титла: Re: Обслужване на веригата - статия
Публикувано от: Hlapaka_cbr в септември 26, 2009, 16:59:14
Аз ползвам "yacco" за "o-ring".
И досега нямам оплакване, дори и след проливен дъж.


Титла: Re: Обслужване на веригата - статия
Публикувано от: chanev в октомври 01, 2009, 19:21:25
Моето мнение е, че за по-бавни и нискооборотни мотори по-добро от скот-ойлера няма! Аз съм си направил такъв, излезе ми 20 лв, скрито е, не висят маркучи и кабели и веригата ми постоянно изглежда като нова. Понякога пръска по някоя друга капчица, но не цапа.
Ако има мераклии мога да им помогна със снимков материал и съвети как да си направят!


Титла: Re: Обслужване на веригата - статия
Публикувано от: Гост в октомври 07, 2009, 14:36:53
Ще си позволя да не се съглася с теб колега. Скотойлера е подходящ и за високоскоростни мотори. Аз карам ХХ-а със оригинален скотойлер с двоен инжектор и нямам никакви забележки. Веригата е винаги чиста и мазна, а джантата и гумата са чисти и не ми се налага да мия веригата никога. Същата оригинална система поставихме и на ZX12 но с единичен инжектор и пак работи по същия начин. Веригата вече я карам около 25-30000км. и не е мръднала. Имам и голям опит със самоделни системи и те по някога правят проблеми, но не е болка за умиране. Там е по-трудно да се настроят правилно и после е песен. Фабричните ойлери също си имат настройка и при неправилна употреба също могат да направят мазало. Аз такива случки съм нямал. Дрехите ми са чисти, както и дрехите на пътника.


Титла: Re: Обслужване на веригата - статия
Публикувано от: ridedok в октомври 07, 2009, 14:54:21
Чанев дай снимки и иформация за самоделката .Това е интересно и полезно.


Титла: Re: Обслужване на веригата - статия
Публикувано от: Гост в октомври 07, 2009, 15:00:31
В този форум има много стара пълна и подробна тема за самоделна система за автоматично смазване на веригата. Има достатъчно снимки, описания и коментари.


Титла: Re: Обслужване на веригата - статия
Публикувано от: TRABANTOLOG в октомври 11, 2009, 19:36:40
Някъде да се продават в София ойлери?  :o


Титла: Re: Обслужване на веригата - статия
Публикувано от: energo в февруари 20, 2010, 12:44:25
Здравейте вчера си купих някаква силиконова смазка за веригата на байка ми ,но ме притеснява че на спрея са нарисувани брави за врати това проблем ли е още не съм я смазал но си пише че е сикиконова смазка?  :o


Титла: Re: Обслужване на веригата - статия
Публикувано от: Ba6_matarista в март 01, 2010, 03:42:58
Здравейте вчера си купих някаква силиконова смазка за веригата на байка ми ,но ме притеснява че на спрея са нарисувани брави за врати това проблем ли е още не съм я смазал но си пише че е сикиконова смазка?  :o


Каква марка е спрея, някъде в началото на тази тема ставаше дума за Вюрт. Те имат много добри смазки както за вериги така и за метални детаили от типа панти. Та поинтересувай се малко повече относно продукта който си си купил, и най-добре се обърни към дилара или доставчика от където си го взел. Аз също се чудя как смазка да ползвам за моя мотор. И се колебая между моторекс - за който знам че е добър и тази суха или ваксата на вюрт. Някой ако е ползвал http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=120486099960 (http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=120486099960) може да сподели наблюденията и мнението си. Аз искам да го ползвам за 919-ката.


Титла: Re: Обслужване на веригата - статия
Публикувано от: Ba6_matarista в март 02, 2010, 19:33:13
Здравейте, някой да е ползвал поне един от тези продукти и има какво да каже по въпроса, повече ме интересува ваксата на вюрт.

http://cgi.ebay.co.uk/Chain-Lube-High-Performance-Dry-Chain-Lube-Wurth_W0QQitemZ330407720369QQcmdZViewItemQQptZUK_Motorcycle_Parts?hash=item4cedd5b5b1 (http://cgi.ebay.co.uk/Chain-Lube-High-Performance-Dry-Chain-Lube-Wurth_W0QQitemZ330407720369QQcmdZViewItemQQptZUK_Motorcycle_Parts?hash=item4cedd5b5b1)

http://cgi.ebay.co.uk/WURTH-MOTORCYCLE-CHAIN-WAX-LARGE-500mls-CAN-CHAIN-WAX_W0QQitemZ120524230646QQcmdZViewItemQQptZUK_Motorcycle_Parts?hash=item1c0fcdcff6 (http://cgi.ebay.co.uk/WURTH-MOTORCYCLE-CHAIN-WAX-LARGE-500mls-CAN-CHAIN-WAX_W0QQitemZ120524230646QQcmdZViewItemQQptZUK_Motorcycle_Parts?hash=item1c0fcdcff6)

 и това на моторекс което е със тефлон

http://www.motorex.com/index.cfm?oid=1147&lang=en&webtoolDbTemp=eintragDetail&eintragId=107 (http://www.motorex.com/index.cfm?oid=1147&lang=en&webtoolDbTemp=eintragDetail&eintragId=107)




Титла: Re: Обслужване на веригата - статия
Публикувано от: dakata46 в март 02, 2010, 19:51:40
ползвал съм спреи на моторекс с тефлон и мога да кажа че е един от най-добрите на пазара. Флакона беше около 36лв. доколкото си спомням


Титла: Re: Обслужване на веригата - статия
Публикувано от: Ba6_matarista в март 02, 2010, 21:01:24
ползвал съм спреи на моторекс с тефлон и мога да кажа че е един от най-добрите на пазара. Флакона беше около 36лв. доколкото си спомням

Ами аз ходих в МОТОБУМ в София (а междудругото има нов магазин в младост 1а) и този с тефлона беше 24 лв, а тази вакса на вюрт ми се струва по ефикасна ама не познавам хора които са го ползвали, а за моторекса съм сигурен че е добър, но ако ваксата е по добра  защо да не оптимизарам избора си.

П.П. Някой да има снимков материал  как се прави самоделния ойлер, не мога да намеря статията.


Титла: Re: Обслужване на веригата - статия
Публикувано от: peshimyra в март 02, 2010, 22:28:50
Аз от години ползвам това

(http://www.motoaccent.bg/images/products/0-products169.jpeg)
И не смятам скоро да го сменям с друго. :grin:


Титла: Re: Обслужване на веригата - статия
Публикувано от: ЕXPERI MENTAL в март 02, 2010, 22:44:37
 :DАз от години ползвам това :)
И не смятам скоро да го сменям с друго.  :grin:(http://images.google.bg/url?source=imgres&ct=img&q=http://media.snimka.bg/2272/010800038-big.jpg&usg=AFQjCNFv7gvH-5kZO94oQ2aPCBmW8SH-Ow)


Титла: Re: Обслужване на веригата - статия
Публикувано от: Ba6_matarista в март 02, 2010, 22:48:26
Аз от години ползвам това

([url]http://www.motoaccent.bg/images/products/0-products169.jpeg[/url])
И не смятам скоро да го сменям с друго. :grin:


И какво - смазва и не хвърля по гърба, а  :)

Е от цял форум никой ли не ползва тая вакса на вюрт??  :o

П.П. Какво е т ва легена бе колега  :-)


Титла: Re: Обслужване на веригата - статия
Публикувано от: peshimyra в март 02, 2010, 22:54:48
И какво - смазва и не хвърля по гърба, а  :)
 
Не хвърля изобщо :)




П.П. Какво е т ва легена бе колега  :-)
Как какво.........тиня  :-) :-) :-)


Титла: Re: Обслужване на веригата - статия
Публикувано от: qni в март 02, 2010, 22:55:58
Аз от години ползвам това

([url]http://www.motoaccent.bg/images/products/0-products169.jpeg[/url])
И не смятам скоро да го сменям с друго. :grin:
:oops: 8-)


Титла: Re: Обслужване на веригата - статия
Публикувано от: georgiev86 в март 03, 2010, 00:37:49
Аз използвам вюрт ,и съм доволен!
Първоначално като се пръсне е много рядка течност и за 20-30 сек се втвърдява ,не цапа и не е лепкава.
недостатък е само цената!


Титла: Re: Обслужване на веригата - статия
Публикувано от: Ba6_matarista в март 03, 2010, 02:05:58
Аз използвам вюрт ,и съм доволен!
Първоначално като се пръсне е много рядка течност и за 20-30 сек се втвърдява ,не цапа и не е лепкава.
недостатък е само цената!

ти ваксата ли ползваш, на какъф мотор и каква верига? И каква е цената на бг пазара?


Титла: Re: Обслужване на веригата - статия
Публикувано от: georgiev86 в март 03, 2010, 11:19:31
Не е тая вакса ,която си показал ,а е ей тва:
(http://img535.imageshack.us/img535/9651/010cx.jpg) (http://img535.imageshack.us/i/010cx.jpg/)
0893 106 6-V/BG-тва е номер на артикула
мотора е ХТ ,веригата е 520 орингова, цената е около 30лв ,но не мога да ти кажа точно ,щото го купувах миналата година и не на клиентска цена.

п.с.консултанта в магазина ми обясняваше ,че на моделите с верига на BMW ,им давали точно тая смазка в манюала.незнам дали е вярно ,просто допълнително инфо! :grin:


Титла: Re: Обслужване на веригата - статия
Публикувано от: Ganjaman в март 06, 2010, 16:15:48
georgiev86 е показал правилния флакон - ползвам такъв от 2 години и даже вече ми е скучно
че нямам поне една капка мазнинка по панталона


Титла: Re: Обслужване на веригата - статия
Публикувано от: SloW-FakE в март 25, 2010, 16:30:11
Колеги, последно обезмаслителя добре ли е да се използва или не ?


Титла: Re: Обслужване на веригата - статия
Публикувано от: gigi в март 16, 2011, 12:19:38
колега незанам как виждаш че след първия път каране в дъжд остава заводска смазка.Принципно няма верига освен оригиналната която да издържа 40000км това са много редки случаи.Аз съм карал чистонов мотор и на 45000км му смених оригиналната верига а следващите на около 15000км.Аз съм много претенциозен и подържам добре пръскам я не на 500км а на 350-400км.А относно за смазването си има различни видове спреьове споредзависи каде караш.Аз карм ендуро и затова пръскам с спрей за ендуро който пази веригата зада неполепва мръсотия по нея когато караш на лош терен.За повреждането на гумените уплътнения немисля че могат да се повредят от водоструйка защото тягата по време на каране е доста по голяма,те се повреждак когато веригата е суха.


Титла: Re: Обслужване на веригата - статия
Публикувано от: stan4o_12 в март 16, 2011, 14:23:39
Колеги, последно обезмаслителя добре ли е да се използва или не ?

Да,позвай за почистване.
http://www.allegro-bg.com/product.php?categoryid=12&subcategoryid=137&productid=866 (http://www.allegro-bg.com/product.php?categoryid=12&subcategoryid=137&productid=866)


Титла: Re: Обслужване на веригата - статия
Публикувано от: Гост в март 20, 2011, 22:05:08
....За повреждането на гумените уплътнения немисля че могат да се повредят от водоструйка защото тягата по време на каране е доста по голяма,те се повреждак когато веригата е суха.
Не, водоструйката не може да ги повреди, но може да вкара покрай тях вода, да напълни ролките и да скъси живота на веригата няколкократно. Самите производители предупреждават да не се пръска с водоструйка върху веригата.


Титла: Re: Обслужване на веригата - статия
Публикувано от: kawasuna в март 20, 2014, 23:48:11
Да посъживя малко темата!Говореше се за някакво съосие между 2та пиньона и между двете гуми.Как се постига това,пише за някакви профили и други такива.Като се затегне гайката на задната ос и мърдане няма как се регулира това съосие много ми е интересно.Моя мотор от двете страни има едни белязки,нагласям ги равномерно отляво и дясно,затягам гайката и това е нали,или се бъркам?А и друго в ръководството ми пише 40/50мм.отпусната верига,ма откъде се мерят тия 40/50мм.И мотора на стойка ли трябва да е?


Титла: Re: Обслужване на веригата - статия
Публикувано от: soadfan в март 23, 2014, 21:50:31
Да посъживя малко темата!Говореше се за някакво съосие между 2та пиньона и между двете гуми.Как се постига това,пише за някакви профили и други такива.Като се затегне гайката на задната ос и мърдане няма как се регулира това съосие много ми е интересно.Моя мотор от двете страни има едни белязки,нагласям ги равномерно отляво и дясно,затягам гайката и това е нали,или се бъркам?А и друго в ръководството ми пише 40/50мм.отпусната верига,ма откъде се мерят тия 40/50мм.И мотора на стойка ли трябва да е?


От най-увиснала до най-повдигната верига, амплитудата не трябва да превишава предписанията.
Най-лесно е с ролетка от земята (може и от рамата, на мен ми е по-лесно от земята) гледаш колко ти е отстоянието на веригата някъде около средата на дължината й, с два пръста я повдигаш колко може и гледаш пак, разликата ти е тоя free play
->
How To Adjust Your Motorcycle Chain (http://www.youtube.com/watch?v=zB4DsHV8SAQ#)

П.П. Имай предвид, че веригата се разтяга неравномерно. Намираш най-разтегнатото място и регулираш спрямо него


Титла: Re: Обслужване на веригата - статия
Публикувано от: kawasuna в март 23, 2014, 22:15:48
За провисването разбрах.А за съосието как се постига(гумите в една ос).Мисля че съосието неможе да се наруши, нали гайката на задната ос фиксира гумата


Титла: Re: Обслужване на веригата - статия
Публикувано от: kawasuna в март 23, 2014, 22:25:52
ААА разбрах извинявам се.Гледат се белязките ивсичко е ок!


Титла: Re: Обслужване на веригата - статия
Публикувано от: ildivvy в март 24, 2014, 08:53:29
Ако гледа само най-разтегнатото място,може да стане и по-лошо!Защото на на най-стегнатото може да "дойде" яко опъване!Прави се нещо средно.Ако пък разликите между най-разтегнатото и най-неразтегнатото е много голяма,с чиста съвест може да я сменяте!Дори всичко друго да и е перфектно!То всъщност,тя вече е повредена невъзвратимо!


Титла: Re: Обслужване на веригата - статия
Публикувано от: kawasuna в март 24, 2014, 13:55:04
Аз съм на мнение че трябва да се регулира на най-опънатото място,поради същата причина която каза колегата по-горе.Говорим за неравномерно разпънати вериги.


Титла: Re: Обслужване на веригата - статия
Публикувано от: the slow heart в март 24, 2014, 14:39:06
Ако гледа само най-разтегнатото място,може да стане и по-лошо!Защото на на най-стегнатото може да "дойде" яко опъване!Прави се нещо средно.Ако пък разликите между най-разтегнатото и най-неразтегнатото е много голяма,с чиста съвест може да я сменяте!Дори всичко друго да и е перфектно!То всъщност,тя вече е повредена невъзвратимо!

Точно така, гледат се и двете ( цялата верига ). По което и да я регулираш, трябва да видиш къде ти е избягало другото - може като регулираш на стегнатото да си прекалено хлабав на друго място, както и може да регулираш на хлабавото и да си прекалено стегнат на друго място. Затова е толеранса от-до, а не определена цифра. Примерно избираш да регулираш по стегнатото място - нагласяш и гледаш къде отива отпуснатото, ако е в границите окей, ако не е се връщаш на стегнатото и регулираш пак по-близо до долната граница на допуска евентуално за да влезе хлабавия учасък в нормата, не стане ли, явно си за смяна. Аналогично и ако избереш да регулираш по хлабавото място - нагласяш и гледаш къде отива стегнатото, ако е в границите окей, ако не се връщаш на хлабавото и регулираш пак по-близо до горната граница на допуска евентуално за да влезе стегнатия участък в нормата, не стане ли, пак си смяна. Понякога се оказва, че разликата между хлабаво и стегнато е избягала повече от допуска за реглаж на веригата - тогава се вижда веднага, че няма как и двете да ги вкараш в допуска и отиваш на смяната без да си играеш на опит не-опит.



Титла: Re: Обслужване на веригата - статия
Публикувано от: ckkgk в май 29, 2014, 06:50:09
Извинявам се за най-вероятно глупавия въпрос, но може ли някой да ми поясни като за тъп тези формулировки:

....най-разтегнатото място..........най-неразтегнатото......

Как се определят тези места по веригата, мери се всяко междуцентрово разстояние на звената ли що ли?
За първи път имам вземане даване с мотор с верига, та съм малко тъп по въпроса :p


Титла: Re: Обслужване на веригата - статия
Публикувано от: ildivvy в май 29, 2014, 09:20:35
Ако започнеш да проверяваш свободния ход/провисването на веригата на мотора,ще видиш,че на различните места е различно.Вдигаш мотора на степенката и проверяваш провисването.То примерно е Хмм.Превърташ гумата,така,че веригата да се превърти с 30-40см и проверяваш пак.Сега най-вероятно ще е Умм.Така с няколко превъртания ще видиш,че веригата ти е разтеглена неравномерно.Т.е. на всички места на които я проверяваш,няма да е съвсем еднакво "разтеглянето".Ако е е еднакво или много близко и веригата ти не е опъната докрай ще е идеално!Означава,че е в отлично състояние.Друга проверка,която можеш да направиш е да се опиташ да я дръпнеш/отделиш от задния венец.В идеалния случай не трябва да можеш.Ако я отделиш на растояние повече от ширината на половин звено,значи вече е доста износена.Това е!


Титла: Re: Обслужване на веригата - статия
Публикувано от: ivchotr в май 29, 2014, 13:06:29

П.П. Имай предвид, че веригата се разтяга неравномерно. Намираш най-разтегнатото място и регулираш спрямо него


Грешен подход. Ако регулираш провисването по този начин, там където е разтегната най-малко ще се пренатегне.

Аз съм на мнение че трябва да се регулира на най-опънатото място,поради същата причина която каза колегата по-горе.Говорим за неравномерно разпънати вериги.

Това се има предвид. По този начин в този участък веригата няма да се пренатегне, а в същото време най-разтегнатият участък ще влезе в поносими граници. Все пак едва ли ще има разлики в сантиметри, така че нещата ще станат както трябва, ако веригата има още живот.

...Друга проверка,която можеш да направиш е да се опиташ да я дръпнеш/отделиш от задния венец.В идеалния случай не трябва да можеш.Ако я отделиш на растояние повече от ширината на половин звено,значи вече е доста износена.Това е!

Тази проверка е добре да се прави след като провисването на веригата е вече регулирано.


Титла: Re: Обслужване на веригата - статия
Публикувано от: SPS в май 29, 2014, 13:19:53

(http://s28.postimg.org/n8ryob6x5/shell_advance_chain_ultra_lubrificante.jpg) (http://postimg.org/image/n8ryob6x5/)
Аз ползвам този на Шел и съм много доволен.На указанието пише ,че го водят водоустойчив.Много добре смазва и стои ,като на конци.Бързо съхне и не цапа.Цената му бе 16лв.


Титла: Re: Обслужване на веригата - статия
Публикувано от: AIA в май 29, 2014, 13:30:27
Аз ползвам смазка която е по-скоро с индустриално предназначение, но съм много доволен от нея. Има високо съдържание на тефлон, с двойно действие почиства и смазва, предотвратява полепвания. Като недостатък е, че стяга сравнително бавно и цената е около 35 лв.
(http://s18.postimg.org/iebs9kv4l/chesterton_601.jpg) (http://postimg.org/image/iebs9kv4l/)


Титла: Re: Обслужване на веригата - статия
Публикувано от: ckkgk в май 30, 2014, 06:37:48
Ако започнеш да проверяваш свободния ход/провисването на веригата на мотора,................

Много благодаря за отговора. :-X Разбрах, а и междувременно като взех четката и газта да почиставам веригата и почнах да въртя колелото и ми се изясниха двете състояния.



Титла: Re: Обслужване на веригата - статия
Публикувано от: васко-57 в юли 24, 2014, 17:38:11
Да повдигнем темата и да забия и аз един въпрос. Днес, трепейки един час в магазин на Метро попаднах на два препарата за вериги, производство на Нигрин.
За почистване на веригата - 0,500 мл.
(http://media.snimka.bg/s1/3728/033700337.jpg?r=0)

И за смазване на веригата - 0,400 мл.
(http://media.snimka.bg/s1/3728/033700338.jpg?r=0)

Общата цена за двата флакона е атрактивна (под 20 лв.), та въпросът ми е: "Някой ползвал ли е това чудо и какви са вчепатленията?"

Досега съм ползвал само MOTUL и нямам база за сравнение с другите марки. Предвид факта, че обикновено с един 400 мл. флакон карам един сезон, а вчера съм го отворил не си купих, защото бих го ползвал чак догодина. :grin:


Титла: Re: Обслужване на веригата - статия
Публикувано от: Rossen_Bossen в юли 24, 2014, 17:49:51
Да повдигнем темата и да забия и аз един въпрос. Днес, трепейки

Не съм ги ползвал, ама на тая цена е добра информация, че скоро ще ми свърши спрея. Та, може би ще дам инфо по-нататък.  :D


Титла: Re: Обслужване на веригата - статия
Публикувано от: ivchotr в юли 24, 2014, 21:28:09
Само дето не се разчита по снимките съвместими ли са с различните рингове на веригите или не. Щото някои не са.


Титла: Re: Обслужване на веригата - статия
Публикувано от: васко-57 в юли 24, 2014, 22:12:04
Само дето не се разчита по снимките съвместими ли са с различните рингове на веригите или не. Щото някои не са.
На спрея за смазване пишеше, че е на тефлонова основа и става за O,X и W рингови вериги. Пропуснах да го напиша, а точно този надпис ме заинтригува. :+h+:


Титла: Re: Обслужване на веригата - статия
Публикувано от: HondaPBR125 в октомври 14, 2016, 18:22:54
https://youtu.be/mhoOcjTD5Sw
 :D


Титла: Re: Обслужване на веригата - статия
Публикувано от: Гост в октомври 14, 2016, 19:09:45
Тоя яко преигра. :-)


Титла: Re: Обслужване на веригата - статия
Публикувано от: HondaPBR125 в октомври 14, 2016, 19:28:50
Тоя яко преигра. :-)

докато капеше по капчица на всяко звено бях горе-долу ОК, но като започна да ги върти едно по едно за да разкара маслото ми дойде too much  :-o


Титла: Re: Обслужване на веригата - статия
Публикувано от: NikDaPhreak в октомври 14, 2016, 22:38:52
Едва сега разбирам защо на китайските двуколесни болтовете не са затегнати... Ако трябва да ги разглобяваш за всяко смазване на веригата, по-добре да не стягаш много-много, че кашкавалените глави на болтовете ще се поебат много бързо...
Самото смазване е ОК за верига без гумени пръстенчета, която е напълно суха по някаква причина (примерно прясно изпрана с обезмаслител). Особено ако нямаш кинти да сменяш често вериги.


Титла: Re: Обслужване на веригата - статия
Публикувано от: kawasaki 750 в октомври 15, 2016, 12:01:52
Нямам нищо общо с фирмата Мотул, но след проби на различни продукти през годините, мога да заявя, че високият им клас спрей е най-добрия на пазара. Запазва вискозитета си дори при високи температури и с едно пръскане издържа поне 400км. при липса на дъжд разбира се.Всички други спрейове са компромис. Скъп е, но пък с каране за сезон около 10-15000км е напълно достатъчен.
 Излишно е да казвам, че веригата се мие/чисти преди всяко пръскане.


Титла: Re: Обслужване на веригата - статия
Публикувано от: HondaPBR125 в октомври 15, 2016, 12:07:08
Аз пък през годините разбрах едно... няма нищо по-добро за смазване на веригата от това което препоръчват в ръководството за ремонт и обслужване на мотора - Трансмисионно масло с вискозитет 90  :o това е! Няма спрейове, мотул, репсол, швепс и др....


Титла: Re: Обслужване на веригата - статия
Публикувано от: kawasaki 750 в октомври 15, 2016, 12:22:13
Ако търпиш мотора ти да е мърляв, както и костюма ти да заприлича на моя - автомонтьорски, то тогава действай с тубата масло. По-добре монтирай ойлър.


Титла: Re: Обслужване на веригата - статия
Публикувано от: Гост в октомври 15, 2016, 15:15:21
Нямам нищо общо с фирмата Мотул, но след проби на различни продукти през годините, мога да заявя, че високият им клас спрей е най-добрия на пазара. Запазва вискозитета си дори при високи температури и с едно пръскане издържа поне 400км. при липса на дъжд разбира се.Всички други спрейове са компромис. Скъп е, но пък с каране за сезон около 10-15000км е напълно достатъчен.
 Излишно е да казвам, че веригата се мие/чисти преди всяко пръскане.
Веригата се мие/чисти през ТРИ пръскания. Което е пеиблизително през 1000-1200км.

Аз пък през годините разбрах едно... няма нищо по-добро за смазване на веригата от това което препоръчват в ръководството за ремонт и обслужване на мотора - Трансмисионно масло с вискозитет 90  :o това е! Няма спрейове, мотул, репсол, швепс и др....
Доказан ФАКТ! Всъщност това не е най-доброто, а единственото добро решение. Спрея за верига е доказано вреден защото е твърде лепкав. Прахоляка лесно полепва по спрея и се превръща в шлайф паста, която много добре пили пиньоните и веригата. Спрея повече вреди от колкото помага.

Ако търпиш мотора ти да е мърляв, както и костюма ти да заприлича на моя - автомонтьорски, то тогава действай с тубата масло. По-добре монтирай ойлър.
Това изобщо не е вярно. Ако мажеш ГРАМОТНО веригата, то няма да има пръски. Маслото се нанася с четка без да се оливаш и след като се смаже добре се попива със стара хавлиена кърпа. Целта е да остане мазен филм. Ако налееш с тубата 2 кила масло, може после да хвърля чак зад ушите. Ако изпръскаш и 2 кила спрей, гарантиеано после ще имаш спрей и във врата. Ойлера е наистина най-доброто решение, но и там ако не го настроиш правилно ще ти гелоса прическата, та чак по веждите ще ти се стича. Както казах, ако се маже грамотно нищо няма да пръска. Разбира се, тоя от клипа прекали в старанието. Това беше безсмислено и напълно ненужно. Все пак това е верига на мотоциклет, не е часовник. :-)


Титла: Re: Обслужване на веригата - статия
Публикувано от: ildivvy в октомври 16, 2016, 10:02:10
Писал съм го и преди,но пак ще "драсна"! Веригата я смазвам с трансмисионно масло,в случая е 75/90.Вместо четчица използвам една "пръчка",на чийто край съм стегнал със св.опашка едно дунапренче.Слагам масълце с една малка тубичка,с капачка с остър връх и малка дупчица,на дунапрена и мажа по долната част на веригата,превъртам и отново,така докато не я омасля цялата.Явно докато мажа съм развъртал и звената! Супер доволен съм,нищо от никъде не съм заимствал! Маслото е точно,колкото трябва,не олива,не пръска! Веригата е и смазана и чиста! Единствен недостатък е,че се налага смазване през 250-300км и отнема малко повече време,което е относително,понеже сегашния ми мотор няма централна стойка и според мен,със спрей ще отнеме също подобно време!


Титла: Re: Обслужване на веригата - статия
Публикувано от: Гост в октомври 16, 2016, 16:38:25
То дали ще мжеш на 300 или ще пръскаш на 400 е все тая. :o


Титла: Re: Обслужване на веригата - статия
Публикувано от: Гост в октомври 17, 2016, 08:50:22
Вчера си проверявах веригата, та се сетих за нещо. Малкия пиньон се износва 2-3 пъти по-бързо от големия. Износените зъби прецакват по-бързо веригата. Щом забележите признаци на износване, сменете малкия пиньон с нов. Това ще одължи живота на веригата.


Титла: Re: Обслужване на веригата - статия
Публикувано от: apollo11 в октомври 17, 2016, 10:15:02
аз пък карах на стария мотор веригата суха..в смисъл, смазвах си я, но кога се сетя.. и то май все беше на 700-1000км
и да си призная, бях доволен - веригата чиста..и за 30000км съм я опъвал 4-5 пъти, което за мен е нормално
п.с.
сега, имам монтиран ойлер, който по начина на сглобка и ноухау мяза на правен от Чефо (между другото, доволен съм, читава работа е,евтина и сравнително НЕцапаща при моята настройка на капката  :grin:)


Титла: Re: Обслужване на веригата - статия
Публикувано от: kawasaki 750 в октомври 17, 2016, 19:36:46
 Това с миенето на 3-4 пръскания не е вярно, ако искате да нямате пръски по половината мотор и екипа.
 По маслото не се полепва прахолях така ли?! Когато мотора се движи това масло, с което мажете така се разпръсква от центробежните сили, че смазвате не само вас, но и приятелчетата си зад вас - изпитано!
 Чефо ще има какво да каже, но го моля да го обяснява на начинаещите форумисти!!!


Титла: Re: Обслужване на веригата - статия
Публикувано от: kawasaki 750 в октомври 17, 2016, 19:39:44
 При правилно обслужване на веригата, пиньоните издържат поне една верига и няма нужда да "Удължавате" живота им!


Титла: Re: Обслужване на веригата - статия
Публикувано от: ildivvy в октомври 17, 2016, 19:44:56
Количеството масло,което се нанася съвсем не е такова,че да "мием очите на приятелчетата си зад нас"! Нали,ако това беше така,то ние самите щяхме да сме поне до кръста в масло? Не е приятно,предполагам... То не е и нужно толкова масло! Иначе,ДА,по маслото също полепва прах,но то има и миещи свойства и всеки път,когато я смазваш с масло,се премахва и натрупания прахоляк от предишното смазване,за разлика от "абразивния гел",който се получава от стандартните спрейове за верига! Всичко това не са само празни приказки,а са подкрепени и от действителноста! Защо веригите са по-чисти и изкарват повече километри,когато се третират с масла?


Титла: Re: Обслужване на веригата - статия
Публикувано от: Rossen_Bossen в октомври 17, 2016, 20:18:25
А защо в български форум, на българите като цяло, се получава така, че откриваМЕ топлата вода и се водят спорове, които в чуждите форуми са се водили и са приключили преди 10 години? И то за факти за които си има предписания от ИНЖЕНЕРИТЕ на производителите? Нямам предвид само за веригата... В Sofia Riders групата се начетох на потресаващи словоизлияния на тема ""чистене" на верига"...


Титла: Re: Обслужване на веригата - статия
Публикувано от: apollo11 в октомври 17, 2016, 20:28:21
щото,Роска, българина му дай акъл да дава  :-)
аз от тоя форум и разни капацитети в него, спрях да споделям за проблеми и да питам - излизам едва ли не загубеняк, че примерно не знам как да сменя съединител или  каква точно ми е бобината..
при положение, че професията ми е свързана с живи организми, не съм длъжен да разбирам от всичко
така и с почистване на веригата - след като изкарах две вериги на стария мотор, сам съм си направил извода кое е добре за мен и кое не! но определено спрея се ползва само при зазимянването на мотора, който е без ойлер и те така..
карах суха верига, щото карам и по черно, и по пясък, и във вода..случи ли се да съм в някое от изброените ситуации, веднага след прибиранрто ми следва почистване и смазваме с каквото имам подръка масло (най-често е 75-90,че имам 10 кила излишък)
последната верига обработвана по тоя начин бе на 30000км заедно с пиньоните и замина с мотора - обтягане е 4-5 пъти, като в повечето случаи е за мое успокоение, не по нужда!
п.с.
смазване на верига, без да я почистиш, е все едно да се обуеш без да си избършеш задника  :grin:


Титла: Re: Обслужване на веригата - статия
Публикувано от: ivchotr в октомври 17, 2016, 20:31:45
... В Sofia Riders групата се начетох на потресаващи словоизлияния на тема ""чистене" на верига"...

Те там повечето са манекени  :grin:


Титла: Re: Обслужване на веригата - статия
Публикувано от: Гост в октомври 18, 2016, 08:08:28
Това с миенето на 3-4 пръскания не е вярно, ако искате да нямате пръски по половината мотор и екипа.
 По маслото не се полепва прахолях така ли?! Когато мотора се движи това масло, с което мажете така се разпръсква от центробежните сили, че смазвате не само вас, но и приятелчетата си зад вас - изпитано!
 Чефо ще има какво да каже, но го моля да го обяснява на начинаещите форумисти!!!
Готов ли си да заложиш мотора си на това твърдение? Въпросът е сериозен. Ела да видиш дали моя ойлер ми цапа крачолите. Носи си мотора, ключовете, големия талон и личната карта. Може и без данък.


Титла: Re: Обслужване на веригата - статия
Публикувано от: Гост в октомври 18, 2016, 08:13:21
При правилно обслужване на веригата, пиньоните издържат поне една верига и няма нужда да "Удължавате" живота им!
Колко да е правилно това обслужване? :-) Малкия пиньон има три пъти по-малко зъби от големия. Тоест за един оборот на големия, малкия прави три оборота. Което значи, че триенето е три пъти повече отпред от колкото отзад. Всичко се износва рано или късно, а малкия пиньон се износва три пъти по-бързо. Такива са законите на физиката. ФАКТ!


Титла: Re: Обслужване на веригата - статия
Публикувано от: HondaPBR125 в октомври 18, 2016, 08:52:47
Колко да е правилно това обслужване? :-) Малкия пиньон има три пъти по-малко зъби от големия. Тоест за един оборот на големия, малкия прави три оборота. Което значи, че триенето е три пъти повече отпред от колкото отзад. Всичко се износва рано или късно, а малкия пиньон се износва три пъти по-бързо. Такива са законите на физиката. ФАКТ!

Факт! Не може да се избяга от физиката...