www.MotoForum.bg

Концентрат => Мото енциклопедия => Темата е започната от: Balkan 50MPM в юни 01, 2019, 14:53:38



Титла: Кой модел е този Балкан 50 от 1970-а?
Публикувано от: Balkan 50MPM в юни 01, 2019, 14:53:38
Коя е тази модификация на мопеда Балкан 50? Тази статия е от сп. ,,Наука и техника за младежта“ от 1970 г. Кубатурата на двигателя на този мопед е 50 куб. см.; ако е имало серийно производство, то е било в завод Балкан. Жокер – става дума за изделие, което е било ново през 1970 година.

,,През последните години автотранспортът нарасна значително. Често яв*ление е автомобилни колони, дълги стотици метри, да очакват зелен све*тофар. Особено остро стои въпросът с паркирането. Тротоарите престанаха да бъдат монопол за пешеходците. Ето защо подвижността на превозните средства в централните части на гра*довете е много малка. Известно е, че в големите градове на Холандия сред*ната скорост на автомобилите е 8 ки*лометра в час, а на велосипедите и мопедите — 12 километра в час.

Безспорни са предимствата на лекия мопед в интензивното градско движение: по-висока маневреност, удобен за паркиране, значително по-голяма иконо*мичност.

Българският мопед „Балкан“ е конструиран в Научноизследователския и проекто-конструкторски институт по автомобили и двигатели (НИПКИДА). В неговата конструкция са заложени последните тенденции на мопедостроенето. Трансмисията на мопеда е автоматична. Какво означава това? Предаването на движението от двигателя към задното колело се извършва чрез две предавки. Първичната е клиноремъчен варистор. Водещата и водимата шайба на вариатора са от подвижна и неподвижна полушайба. С увеличаване на оборотите полушайбите, монтирани на коляновия пап, се приближават и ремъкът преминава на по-голям диаметър. В същото време под действието на потискащата сила на ремъка (тъй като негова тп дължина не се променя) водимата полушайба се разделечава и ремъкът преминава на по-малък диаметър. Или накратко казано, при потегляне предавателното число е най-голямо и осигурява максиимална теглителна сила, а при максималните обороти предателното число е най-малко и осигурява максимална скорост от 40 километра в час.

Вторичната предавка е обикновена —- верижна.

(https://www.sandacite.bg/wp-content/uploads/%D0%BC%D0%BE%D1%82%D0%BE%D1%86%D0%B8%D0%BA%D0%BB%D0%B5%D1%82%D0%B8-%D0%B1%D0%B0%D0%BB%D0%BA%D0%B0%D0%BD-%D0%B8%D1%81%D1%82%D0%BE%D1%80%D0%B8%D1%8F-300x174.jpg)

Задействането на двигателя се извършва с помощта на педалите. Пре*въртането при палене се облекчава чрез декомпресора, който се използва и при гасене на двигателя. Предвидено е устройство, което позволява превключване за движение с помощта на педалите (както при обикновен велосипед).

Двигателят на лекия мопед е двутактов, с максимална мощност 1,4 конски сили при 3800 оборота в минута. За гориво се използва бензин с октаново число 78 и масло в съотношение 25:1.

Предното окачване е телескопично сухо с ход 60 милиметра. Задното окачване е твърдо, но за сметка на това седалката е окачена на спирална пружина и гумен кух буфер. Теглото на мопеда без бензин и масло е 48 килограма.

Управлението на мопеда се извършва по следния начин: с помощта на педалите (в движение или на стойка) се пуща в ход двигателят, после се подава газ, докато автоматичният центробежен съединител включи водещата шайба на клиноремъчния вариатор. По-нататък водачът си служи само ръчката за газ и с двете спирачки, чиито лостове се намират на кормилото.

Лекият мопед Балкан 50 е предназначен за превоз на един пътник и багаж на близки и средни разстояния. Особено удобен е за градско движение. Опростеното управление позволява той да бъде използван от широк кръг хора. Също така може да се използва от домакини при извършване на покупки, както и за извънградски излети и вилни места.

Външният му вид се характеризира с хармонично съчетание на формите на фара, резервоара, профилажите и седалките. Леко оформеният багажник от стоманени хромирани тръби, поста*вени върху резервоара, и допълнително монтирани торби от двете страни до калниците е още едно удобство за водача.

Инж. Константин Косев“

Източник: https://www.sandacite.bg/%D0%B1%D1%8A%D0%BB%D0%B3%D0%B0%D1%80%D1%81%D0%BA%D0%B8-%D0%BC%D0%BE%D0%BF%D0%B5%D0%B4-%D0%B1%D0%B0%D0%BB%D0%BA%D0%B0%D0%BD-50/ (https://www.sandacite.bg/%D0%B1%D1%8A%D0%BB%D0%B3%D0%B0%D1%80%D1%81%D0%BA%D0%B8-%D0%BC%D0%BE%D0%BF%D0%B5%D0%B4-%D0%B1%D0%B0%D0%BB%D0%BA%D0%B0%D0%BD-50/)