Добре дошъл/дошла, Гост. Моля, въведи своето потребителско име или се регистрирай.
Изгуби ли регистрационния е-мейл?

Влез с потребителско име, парола и продължителност на сесията

www.MotoForum.bgКонцентратРемонт, тунинг, въпроси, моточасти и аксесоариНагледно - DIY (Модератори: KokoVmaxa, kawa_maniak89, pechoto)Тема: Реле-регулатор за Honda NT650V Deauville - Направи си сам
Страници: [1] 2 3   Надолу
Изпечатай
Автор Тема: Реле-регулатор за Honda NT650V Deauville - Направи си сам  (Прочетена 22552 пъти)
0 Членове и 1 Гост преглежда(т) тази тема.
forest
ниво 4
****
Неактивен Неактивен

Мотор: BMW R1200GS
Публикации: 326


Гат каръм псуам пешеодците а гат одя пеш шафьорите


Ел. поща
« -: август 11, 2012, 18:33:32 »

Уважаеми Колеги,
Кръстил съм така темата - просто защото предложеният от мен дизайн на самоделното реле-регулатор е конктретно за този модел мотор, поради причини свързани с габаритите на устройството. Разбира се би могло да се помести и в други марки мотори зависи едниствено от фантазията на този който го прави.
Миналата събота констатирах че акумулатора ми няма грам електролит и напрежението при запален двигател с включен фар е 15V. След кратки колебания направих това:


После потърсих в нета за подходящи схеми и изрових няколко (държа да подчертая в руски сайтове) , във всяка от схемите имаше по нещо с което не можах да се съглася съвсем и затова и аз внесох малко промени, та ето я и моята схема:



Настройката на напрежението на посочената схема е около 13.8V - 14.1V, трита греца монтирани на радиатора се позагряват когато е включен фара, но температурата след време се стабилизира около 50градуса (мотора работи на място) така че предполагам когато е в движение мотора няма да има проблем. Триаците са монтирани на изолационни подложки. Всички компоненти за намазани с термоконтактна паста преди да бъдат залепени на радиатора. И на последно място залял всичко със силикон за гарнитури против овлажняване (просто само това имах под ръка). Крайната утечка на реле-регулатора е около 400uA (само за сравнение утечката на електрониката на мотора е около 700uA)
Дизайна на устройството:









Публикувах темата защото се оказа че не открих нито едно предложено работещо решение на подобно устройство в БГ сайт, само приказки, коментари и кой-по-по-най разбирачи, това обърква читателите и не става ясно в крайна сметка схемата работи ли надеждно или не. За материали съм дал около 20-25 лева (като не броим силикона за гарнитури). Труд - една цяла хладна дъждовна събота с рокенрол и бира под ръка.
Успех на всички които искат да си правят подобно реле сами!   
Активен
ildivvy
Suzuki GSX 750 fen forever !
ниво 5
*****
Неактивен Неактивен

Мотор: Honda CBR600F4i Sport 07',Aprilia Pegaso 650ie 03'
Публикации: 3276



« Отговор #1 -: август 12, 2012, 10:12:16 »

На ангел реле-регулаторите на са по-големи в никакъв случай!Похвално е,разбира се,че човек може да се справи и сам!А също така,като има публикувани подобни схеми,дори човек,който не разбира,може да си сглоби такова.
Активен
sampos
ниво 4
****
Неактивен Неактивен

Публикации: 341



Ел. поща
« Отговор #2 -: август 12, 2012, 12:19:06 »

Поздравления за споделеното решение  rulez1 .
Едно питане, не е ли преоразмерен изправителният блок, доста хора си бръмчим от години с един трифазен изправител от типа SKBPC3516 ?
Активен
forest
ниво 4
****
Неактивен Неактивен

Мотор: BMW R1200GS
Публикации: 326


Гат каръм псуам пешеодците а гат одя пеш шафьорите


Ел. поща
« Отговор #3 -: август 12, 2012, 12:57:16 »

Поздравления за споделеното решение  rulez1 .
Едно питане, не е ли преоразмерен изправителният блок, доста хора си бръмчим от години с един трифазен изправител от типа SKBPC3516 ?

sampos, и аз купих си един такъв трифазен мостов изправител за проба, изкуших се от размерите разбира се, според мен обаче няма начин това чудо на техниката да издържа дълговременно натоварване от 35А (както пишат търговците)- веднага се отказах от идеята. Разбира се защо да не може да се направи и с него - всичко зависи от охлаждането което ще му направиш. Ето тук http://www.herrmann-rectifier.com/silizium/pdf/si-gl-1-3.pdf, http://www.herrmann-rectifier.com/silizium/pdf/si-gl-1-2.pdf, германците са дали параметрите на истинските изправители и там не са споменати подобни дълготрайни токове, аз силно вярвам че ментетата на нашият пазар по нищо не наподобяват тези от сайта на германците. Точно затова и предпочетох да разпределя натоварването на три ментета от колкото само на едно.

П.П. Едно време по "Надеждност на Радио-електронната апаратура" ни учеха че полупроводника изгаря моментално със сигурност при приложени пренапрежения, и също изгаря със сигурност само че не моментално, при продължителни токове които го загряват над допустимото (в случая от сайта на германците е написано за номинална работна температура 45градуса целзии)
« Последна редакция: август 12, 2012, 13:03:05 последно от forest » Активен
Stupid_boy
Модератор
ниво 5
*****
Неактивен Неактивен

Публикации: 4620



« Отговор #4 -: август 12, 2012, 14:59:05 »

напълно подкрепям 'презапасяването', особенно когато става въпрос за еденична бройка, и то, за себе си. в такъв случай икономисването на някоя друга стотинка/левче не е оправдано.

браво, добра работа. браво и за споделянето!
имам само една лека забележка: помисли за обездвижване на спойките. не се съмнявам в качеството им, но вибрациите са доста сериозен враг на тинола. да не се получи след време: всичко издържа, само тинола взе да пука и всичко отиде на кино.
Активен
piovra
ниво 3
***
Неактивен Неактивен

Мотор: Honda NT 650 V Deauville
Публикации: 209



« Отговор #5 -: август 12, 2012, 20:45:27 »

Браво Иване!  Mad Монтирай го и не пипай повече нищо, та да има време да покараме!  Very Happy Very Happy
Активен
forest
ниво 4
****
Неактивен Неактивен

Мотор: BMW R1200GS
Публикации: 326


Гат каръм псуам пешеодците а гат одя пеш шафьорите


Ел. поща
« Отговор #6 -: август 24, 2012, 00:12:08 »

Клеги, релето навъртя поне 1000км. (четири зареждания на резервоара) и се чувствам морално задължен да споделя пред Вас някои от малкото предимства и естествено недостатъците които забелязах през този период:

Предимства:
- ниска цена
- супер елементарно за изработка (почти няма какво да се обърка)
- сравнително надеждна работа

Недостатъци:
- релето е грозно и голямо (въпрос на гледна точка)
- голям толеранс на изходното напрежение (13.5V - 14.4V ) в зависимост от честотата на напрежението от генератора (оборотите на двигателя ).
Предложение за частично решение на този проблем:
Настройката на напрежението да се направи чрез подбор на стойностите на резисторите от делителя (20к и 4.7к - в моя случай), при включени светлини и подадена газ до средни обороти, за всеки тип мотор ще бъдат уникални тези стойности.
Моето обяснение на този проблем на предложената схема е, че при по високите честоти симисторите остават отпушени по дълго време или през повече периоди от напрежението на генератора, този ефект се дължи на липсата на хистерезис и ограничаване по дължина на импулса при формирането на управляващото напрежение към тях, при това положение ефективната стойост на напрежението което преминава през изправителя към инсталацията на мотора намалява, с други думи при високите обороти намалява напрежението което е настроено да поддържа релето при ниски обороти и обратно.   

Чесно казано не бях се замислил върху последните детайли преди да се захвана да си правя реле, все пак това ми е първото самоделно реле.

Обобщен извод от всичко казано до тук:
Релето работи надеждно за сега, и определено не мисля да го сменям с ново защото си върши работата добре. Замервах периодично напрежението на акумулатора след като е престоял мотора няколко дни след каране, беше в границите на 12.8V - 13.2V, не съм забелязал никакви следи от кипене (акумулатора е чисто нов и електролита му е в пълен обем).
Активен
Che_
ниво 5
*****
Неактивен Неактивен

Мотор: KTM SX 250
Публикации: 4196



« Отговор #7 -: август 24, 2012, 09:22:47 »

Аз иммам няколко вроса защото не съм много в час със електрониката, пък и моето реле май е на път да изпуши.
Първо - оригиналното реле защо си го изкормил? Само за да използваш буксата или използваш и други елементи от него?
Второ - само тия "грецове"(идея си нямам какво е това) трянва да се охлаждат, в смисъл да са на радиатора?
Трето -как се свързват тия "грецове"?Гледам че всеки е с по 4 крачета, а на схемата имат по 6 точки на свързване Surprised

Може въпросите ми да са малко тъпи, ама за такъв дето не развира са важни  Very Happy
Активен
ildivvy
Suzuki GSX 750 fen forever !
ниво 5
*****
Неактивен Неактивен

Мотор: Honda CBR600F4i Sport 07',Aprilia Pegaso 650ie 03'
Публикации: 3276



« Отговор #8 -: август 24, 2012, 10:22:43 »

Обикновения "Грец" е монофазен и има два извода за "фазата" и "нулата" и два за "+" и "-".Общо четири.Трифазния има 3 извода за трите "фази" и два за "+" и "-".Стават поне пет.Може да имат и два минуса някои.
Активен
forest
ниво 4
****
Неактивен Неактивен

Мотор: BMW R1200GS
Публикации: 326


Гат каръм псуам пешеодците а гат одя пеш шафьорите


Ел. поща
« Отговор #9 -: август 26, 2012, 18:49:35 »

Аз иммам няколко вроса защото не съм много в час със електрониката, пък и моето реле май е на път да изпуши.
Първо - оригиналното реле защо си го изкормил? Само за да използваш буксата или използваш и други елементи от него?
Второ - само тия "грецове"(идея си нямам какво е това) трянва да се охлаждат, в смисъл да са на радиатора?
Трето -как се свързват тия "грецове"?Гледам че всеки е с по 4 крачета, а на схемата имат по 6 точки на свързване Surprised

Може въпросите ми да са малко тъпи, ама за такъв дето не развира са важни  Very Happy

Колега, отговарям на въпросите ти:
1. Изкормих го за да видя какво има вътре, и да използвам буксата и кутията. Вътре нищо не може да се види освен гадната смес с която е залята електрониката.
2. и 3. Грецовете (мостови изправители) представляват зглобка от 4 диода (за монофазен) или 6 диода (за трифазен), монтирани на охладител и свързани по определен начин. Много по изгодно и лесно е да ползваш готов грец от колкото да си го направиш сам, не че е проблем но ще трябва да решаваш повече монтажни проблеми, самото свързване можеш да го видиш от схемата което съм публикувал всеки един грец е ограден с пунктир. Ако наистина се затрудняваш и имаш желание ще ти направя монтажна схема. Проблема с охлаждането е сериозен поради факта че компонентите разсейват топлина (от загуба на мощност в тях) която е в резултат от собствените им падове на напрежение в тях и тока през тях. Да грецовете трябва да се охлаждат както и триаците, аз съм монтирал триаците вътре в оригиналният корпус на релето със останалите карантии, само грецовете съм изкарал на отделен охладител. Може да събереш всички елементи и на един охладител, въпрос на дизаин е.  

П.П. малко я поукрасих схемата дано да ти е станала по ясна


« Последна редакция: август 26, 2012, 19:50:29 последно от forest » Активен
Che_
ниво 5
*****
Неактивен Неактивен

Мотор: KTM SX 250
Публикации: 4196



« Отговор #10 -: август 27, 2012, 08:58:02 »

Да, почват да ми се изясняват нещата, имах предположение за свързването но не исках да гадая.

Значи да обощим, ако съм разбрал правилно свързването на всички елементи е такова






Активен
forest
ниво 4
****
Неактивен Неактивен

Мотор: BMW R1200GS
Публикации: 326


Гат каръм псуам пешеодците а гат одя пеш шафьорите


Ел. поща
« Отговор #11 -: август 27, 2012, 12:22:56 »

Да, почват да ми се изясняват нещата, имах предположение за свързването но не исках да гадая.

Значи да обощим, ако съм разбрал правилно свързването на всички елементи е такова





Да правилно си разбрал, след като си купиш грецовете, погледни на крачетата им има на едното краче означен полюса "+", по диагонала е крачето "-" , в ляво и дясно на "+" са полюсите за променливо.

Без да се обиждаш, но започвам да си мисля при тези разяснения - дали няма да направиш някоя поразия на мотора си, започва да ме гложди съсвеста ми и ще ти предложа схема за тестване на релето преди да го сложиш на мотора.

 



Ще трябва да направиш 6 измервания съгласно показаната схема, преди всяко измерване правиш напрежението на изхода на стабилизатора 0V, свързваш съгласно обяснението по схемата и започваш да повишваш плавно и бавно напрежението на стабилизатора, следиш с поглед и двата прибора, ампермера ще показва много малка стойност на тока а волтмера ще показва постепенното увеличване на напрежението, до момента когато волтмера покаже напрежение <1V а респективно ампермера покаже ток от порядъка 1.5А. Напрежението на отпушване на триаците e последното измерено напрежение преди волтметъра да ти покаже напрежение <1V и амперметъра ток 1.5А, това ще ти е ориентировъчното напрежението на стабилизация на релето ти когато го сложиш на мотора.

За да приемеш че релето ти работи нормално трябва при всичките измервания да измериш еднакви стойности на отпушване на триаците, а именно около 14.4V !
 
Активен
Che_
ниво 5
*****
Неактивен Неактивен

Мотор: KTM SX 250
Публикации: 4196



« Отговор #12 -: август 27, 2012, 13:09:15 »

Без да се обиждаш, но започвам да си мисля при тези разяснения - дали няма да направиш някоя поразия на мотора си, започва да ме гложди съсвеста ми и ще ти предложа схема за тестване на релето преди да го сложиш на мотора.

не се обижам, знам че въпросите ми сигурно звучат тъпо, но кактъо казах нямам познания в тази област
а не искам да гадая и да направя някоя глупост, пък и според мен на доста хора(които не са запознати с електротехниката) не са им ясни нещата

а за пробата, ако го вържа на мотора със съответния бушон, какви поражения може да направи ако не е наред
имам предвид за самата проба, докато тряе измерването с волтметъра
че тоя "реголируем източник" не знам от къде ще го намеря
Активен
forest
ниво 4
****
Неактивен Неактивен

Мотор: BMW R1200GS
Публикации: 326


Гат каръм псуам пешеодците а гат одя пеш шафьорите


Ел. поща
« Отговор #13 -: август 27, 2012, 13:30:58 »

не се обижам, знам че въпросите ми сигурно звучат тъпо, но кактъо казах нямам познания в тази област
а не искам да гадая и да направя някоя глупост, пък и според мен на доста хора(които не са запознати с електротехниката) не са им ясни нещата

а за пробата, ако го вържа на мотора със съответния бушон, какви поражения може да направи ако не е наред
имам предвид за самата проба, докато тряе измерването с волтметъра
че тоя "реголируем източник" не знам от къде ще го намеря
Che_ , няма бушони на мотора които да пазят генератора от скапано реле, бушоните пазят само акумулатора от скапана инсталация и най-вече са против запалването на пожар от късо съединение. Ами остава освен да кажа общо приетото изречение в този случай - действай на своя отговорност Smile Мога само да те уверя, че нищо не съм оставил "скрито покрито" от схемното решение.
Аз самият съм научил много от хора които са споделяли с мен идеи и знания, твърдо съм обеден че това едно от много малкото неща които ни отличават от някои видове животни и всички видове камъни Smile     
Активен
forest
ниво 4
****
Неактивен Неактивен

Мотор: BMW R1200GS
Публикации: 326


Гат каръм псуам пешеодците а гат одя пеш шафьорите


Ел. поща
« Отговор #14 -: юли 05, 2014, 21:25:45 »

Както обещах да публикувам схема за ентусиастите "направи си сам", на пълен заместител на заводските реле-регулатори, ето и резултата:
 


Някои много важни уточнения:
1. става дума за мотори с трифазни генератори с ротор постоянен магнит (най-разпространените)
2. тези генератори не могат да бъдат претоварени с прекалено много консуматори, тъй като конструктивно тяхната мощност е ограничена поради факта, че възбудителният магнитен поток на ротора е константа. 

Малко разяснения:
Идеята на схемата е да осигури стабилно, надеждно и продължително захранване на ел.инсталацията на мотора когато тя е претърпяла някои модификации/подобрения. Като начало ще започна с това, че производителите съобразяват реле-регулаторите на моторите с мощността на заводската/оригиналната ел.инсталация. Когато ни се наложи да ползваме допълнително мощност от генератора, винаги в тези случаи създаваме проблем на реле-регулаторите като увеличаваме тока през изправителите им. Пример - монтаж на допълнителни отопления на седалки или ръкохватки, монтаж на допълнителни фарове и т.н. Да разбира се че производителите са се досетили, че на някои може да му хрумне подобна идея, но практиката показва друго - а именно - при постоянно увеличена мощност на ел.инсталацията на мотора като правило дефектира реле-регулатора. Предложената схема има изправител от мощни шотки диоди, тези диоди имат някои недостатъци но в нашият случай ползваме основното им предимство в малкият пад на напрежение при ток в права посока или с други думи малката разсейвана мощност/топлина в тях. Всичко останало в схемата е замислено да работи стабилно и надеждно. Основен момент е стабилизацията на напреженито е гениалната инт.схема TL431, тя се грижи за това. ТЛ431 е свързана да работи в тригерен режим (при достигане на зададеният праг на стабилизация от 14.4V, инт. схема TL431 си променя много ама много стръмно пада на напрежение в/у анода и катода от 14.4V на 2.4V). Оптрона служи да се пренесе информацията на тези превключвания на TL431 без да се внасят допълнителни проводимости/товари в неговата верига, тъй като е много чувствителен към такива работи. Мосфета и биполярният теанзистори са за формирането на стръмни фронтове на управляващите токове към тиристорите. Настройката на изходното напрежение на схемата се прави от едно от двете съпротивления маркирани със знака *.

Изходното напрежение на реле-регулатора не зависи от оборотите на двигателя, винаги се поддържа на 14.4V. Тока на утечка през релето в режим на покой на генератора/двигателя е много малък около 1 милиампер (ако не е в тези граници - значи че някъде сте допуснали грешика)   

Няколко момента от подреждането на силовите компоненти върху охладителя:









Диодите на изправителя са шотки и поради това се ползва само единият от двата диода в корпуса, не ме питайте защо са тези диодите - такива съм намерил по времето в което съм правил схемата по магазините в Стара Загора. Шотки диодите при повишаване на тока през тях си повишават температурата и намаляват пада на напрежение върху себе си в права посока, именно затова не се свързват в паралел.

Успех!
Активен
Страници: [1] 2 3   Нагоре
Изпечатай
www.MotoForum.bgКонцентратРемонт, тунинг, въпроси, моточасти и аксесоариНагледно - DIY (Модератори: KokoVmaxa, kawa_maniak89, pechoto)Тема: Реле-регулатор за Honda NT650V Deauville - Направи си сам

Отиди на:  

WebMoto.bg - борса за мотори, части, аксесоари, екипировка, гуми



Страницата е създадена за 0.374 секунди с 21 запитвания.