Добре дошъл/дошла, Гост. Моля, въведи своето потребителско име или се регистрирай.
Изгуби ли регистрационния е-мейл?

Влез с потребителско име, парола и продължителност на сесията

www.MotoForum.bgКонцентратМото енциклопедия (Модератор: Terziev)Тема: Спирачната течност - статия
Страници: [1] 2 3   Надолу
Изпечатай
Автор Тема: Спирачната течност - статия  (Прочетена 33239 пъти)
0 Членове и 1 Гост преглежда(т) тази тема.
Terziev
Red Brigades
Moderator
ниво 4
*****
Неактивен Неактивен

Публикации: 353



« -: октомври 25, 2005, 15:14:04 »

ВИДА НА СПИРАЧНАТА ТЕЧНОСТ

Често се прави дискусия за това каква спирачна течност да използваме DOT3, DOT4, DOT5
или новата DOT5.1 в мотоциклета си. Следващата представена информация има за цел да ви
помогне сами да решите каква течност би било добре да използвате.

Освен това, искам да подчертая, че спирачната течност изпозвана в мотоциклетите и
функционалността на спирачната система има огромно значение от гледна точна на безопасността.
Ако се занимавате със спирачките си, бъдете много внимателни. Не използвайте детайли с лоши
качества и наливайте спирачната течност много внимателно.

DOT3

Спирачната течност DOT3 е традиционна и се използва в повечете превозни средства.

Преимущества:
Не е добра спирачна течност и може да се закупи от повечето автомагазини.

Недостатъци:
- Поврежда спирачните маркучи от есествена гума и не трябва да се използва в мотоциклети
с такива маркучи;
- Поврежда боята;
- Доста бързо поглъща вода (хигроскопичност).
- Тъй като DOT3 поглъща водата, водата може да предизвика корозия в спирачните магистрали и
цилиндри.


DOT4
Спирачната течност DOT4 се препоръчва за използване в последните модели мотоциклети.
Най-известната марка е "Castol1 GT-LMA".

Преимущества:
- Може да бъде закупена в болшинството магазини за авточасти;
- Не поглъща вода толкова бързо колкото DOT3;
- Има по-висока точка на кипене в сравнение с DOT3. Затова се използва в спирачни системи,
които често прегряват.

Недостатъци:
- DOT4 разяжда боята! Малки течове по цилиндрите разяждат боята около мястото на утечката и
предпоставя появата на ръжда;
- По принцип DOT4 е с около 50% по-добра от DOT3. Но тъй като и двете поглъщат вода, влагата
е предпоставка за корозия в спирачните магистрали и цилиндри.


DOT5
Известна е още като силиконова спирачна течност.

Преимущества:
- Не разяжда боята;
- Не поглъща вода и може да бъде използвана там където се появява проблем с абсорбцията;
- Съвместима е с различни гумени части (относно това - виж недостатъците).

Недостатъци:
- DOT5 не трябва да се смесва с DOT3 или DOT4. Повечето проблеми с DOT5 възникват вероятно
от смесване с някои други видове спирачни течности. Най-добрия начин на преход към DOT5 е
цялостна смяна на хидравличната система;
- проблема, че DOT5 извежда от строя гумените части на спирачните системи и присъщ предимно
на първите формули (композиции) на DOT5. Счита се, че този проблем е бил в следствие на
несъвместими добавки използвани в течността. В последствие този проблем бива отстранен;
- Тъй като DOT5 не поглъща вода, случайна влага попаднала в хидравличната система, ще
остане на определено място. Това ще предизвика локална корозия с хидравличната система.
За целта е необходимо щателно обезвъздушаване на спирачната система. В течността може да се
оформят малки мехурчета, чийто размер се увеличава с времето. Може да се наложи отново
обезвъздушаване;
- DOT5 се явява малко компресионна (появява се едва забелезим "мек педал"). Точката на
кипене е по ниска от тази на DOT4;
- DOT5 е два пъти по-добра от DOT, но за сметка на това е трудно да се набави. Рядко се
среща в авто магазините.

DOT5.1
Спирачната течност DOT5.1 е относително нова, и често заблуждава механиците. Това заблуждение
вероятно произтича от факта, че е наречена така. Означението 5.1 навежда на мисълта, че е
модификация на DOT5 на силиконова основа. По естествено би било да се нарича 4.1 или 6, тъй
като е на гликонова основа, както DOT3 и DOT4, а не на силиконова. В момента Spectro
разпространяват подобна нова спирачна течност, която се нарича Supreme DOT4.
Що се отнася до принципния характер на спирачната течност 5.1, тя може да се определи като
високо-технологична спирачна течност DOT4, за разлика от традиционната DOT5.

Преимущества:
- DOT5.1 се характеризира с превъзходна работа, в сравнение с другите спирачни течности. Тя
има най-висока точка на кипене както начална, така и крайна. Фактически крайната точка на
кипене (около 275 градуса Целций) и почти такава като при всички спирачни течности
(около 300 градуса Целций), но началната точка на кипене на 5.1 (около 175-200) градуса е
естествено значително по-висока отколкото при другите (около 145 градуса);
- Смята се, че DOT5.1 е съвместима с различни видове гумени компоненти.

Недостатъци:
- DOT5.1 (и Spectro Supreme DOT4) - не са силиконови, следователно - поглъща водата;
- DOT5.1, както и DOT3, DOT4 разяждат боята;
- DOT5.1 се намира по-трудно, предимно в специализираните магазини;

Общи препоръки:
1. Ако вашата спирачна система няма утечки или други неизправности, не сменяйте типа на
спирачната течност след като сте прочели тази статия. Ако системата ви не е повредена -
по-добре не я поправяйте - за да не я повредите вместо това!
2. Правете профилактик на спирачната система на всеки две години с цел премахване на
абсорбираната вода, за да не възниква корозия независимо от типа на спирачната течност, която
използвате.
3. Течност DOT3 е опасно да се използва в модели с естествени гумени маркучи, следователно
не е добре да се използва освен при извънредни ситуации, когато трябва да се доберете до
вкъщи и преди ремонт. В такива случаи е най-добре бързо да прочистите системата и да се
подготвите за смяна на всички маркучи.
4. DOT3 е подходяща за използване и в съвременните мотоциклети, въпреки че не се препоръчва.
5. DOT4, макар и не най-добрата, абсорбира слабо вода и съответно намалява риска от корозия
в сравнение с DOT3.
6. DOT4 има по-висока точка на кипене спрямо DOT3, и затова за явява по-предпочитана при
по-големи натоварвания. За по-голяма ефективност разгледайте прехода към DOT5.1 или на
високотехнологичната версия на DOT4.
7. DOT5 е добър избор за красивия мотоциклет. Единствения недостатък е, че не абсорбира вода,
и попаднала в системата, тя се среми да попадне в по-ниските точки. В този случай е възможда
корозия.
8. DOT5 може да се използва, но не е задължително при спортните мотоциклети, тъй като издържа
на по-високи температури при състезателни условия. Вижте трудностите при обезвъздушаването
описани по-горе.
9. При замяна на една спирачна течност с друга, най-малкото трябва да се източи цялата стара
спирачна течност. За най-добри резултати трябва да се сменят всички маркучи в системата.
10. Както винаги, вашия опит може да се различава от нашия...
Активен
Vency
ниво 5
*****
Неактивен Неактивен

Публикации: 891


София

12255767
« Отговор #1 -: октомври 25, 2005, 15:15:48 »

=D>  =D>  бате..
Активен
malkoto jori
ниво 4
****
Неактивен Неактивен

Мотор: c90,,cb350,cb400,к400,gs550
Публикации: 377


0886835799


« Отговор #2 -: октомври 25, 2005, 20:13:28 »

=D>  =D>  =D>
Активен
Nick
Група Модератори
ниво 5
*****
Неактивен Неактивен

Мотор: GL1500SE
Публикации: 4080


Чл. 39. (1)


WWW Ел. поща
« Отговор #3 -: октомври 25, 2005, 20:22:34 »

Полезно!  =D>
Активен
Yamaha_R6
ниво 1
*
Неактивен Неактивен

Публикации: 44


« Отговор #4 -: октомври 25, 2005, 21:13:00 »

Наистина полезно и то много  =D>  =D>  =D>  =D>
Активен
Plamen
Red Brigades
ниво 4
****
Неактивен Неактивен

Публикации: 370


26990304
« Отговор #5 -: октомври 26, 2005, 13:46:29 »

Добре де Dot5 не е съвместим с Dot 4. В мойта книжка на мотора(Aprilia) пише: Brake fluid recommended DOT5(DOT 4 compatible) or BRAKE 5.1. Малко съм объркан.
Когато го купих му долях DOT4 AGIP и сега напролет мисля като сменя накладките да сменя и цялата течност. Какво ще ме посъветвате? Каква да сложа? От тази за един сезон нямам никакво намаляване на нивото.
Активен
supersport
ниво 4
****
Неактивен Неактивен

Мотор: CBR 1100 BLACKBIRD
Публикации: 287


DEVIL RIDERS MCC


WWW
« Отговор #6 -: октомври 26, 2005, 21:44:50 »

:^o  :^o
Активен
ЧЕФО
THE EVIL ARCHITECT
ниво 5
*****
Неактивен Неактивен

Мотор: Tiger955i; ZX12R;CBR1100XX;XT660X;XTZ750;KLX650;NT400;AN400;XJ750;CX500;CB400N;Tuareg125; и други
Публикации: 13681


Вярваш на всичко прочетено? Е, колко да си тъп?


« Отговор #7 -: ноември 09, 2005, 22:44:11 »

Слагай DOT4 добра е. Твойта априлия не згрява кой знае колко спирачките тъй че не ти трябва DOT5.1 а ако искате по добри спирачки слойете стоманени маркучи не са по скъпи от оригиналните гумени но са в пъти по добри, разликата се осеща.
Активен
uilqms
ниво 1
*
Неактивен Неактивен

Публикации: 9



Ел. поща
« Отговор #8 -: февруари 02, 2008, 16:40:39 »

=D>  =D>  бате..
[ /quote]   
здр имам мальк проблем с задната спирачка! боядисвах си  мотора и докато беше разглобен искарах си апаратите почистих ги смених си задните накладки и си купих уш хубави (най скьпите в магазините които ходих в варна) и когато спирам се скьрцат и предните не знам какжи са били ама и те скьрцаха! и ако някои може да ми помогне и да сподели от какво може да е че се поболях пьк си е и грозно секи пьт като някои влак се едно спира? благодаря предварително
Активен
Dabich
ПРОДАВАМ CBR F4i '02
ниво 5
*****
Неактивен Неактивен

Мотор: Кабрио
Публикации: 979



« Отговор #9 -: февруари 02, 2008, 19:02:13 »

И на мойта Априлия пише същото! А аз онзи ден слагах спортни маркучи и 5.1, като само източих старата и обезвъздуших и  нарочно пуснах около 100 гр течност повече като обезвъздушавах! И другото накрая, което ми направи впечатление, че на капачката на казанчето пишеше ДОТ 4!
Сега като прочетох статията да видим, кво ще стане! А и друго наколата също правих тая профилактика преди 2-3 години за сега сочко е ок!
Активен
Sa6o46
сашо
жис
ниво 5
*****
Неактивен Неактивен

Мотор: SUZUKI GSX R600 K5 , YAMAHA DT 125 R
Публикации: 3603



Ел. поща
« Отговор #10 -: февруари 02, 2008, 19:31:03 »

ако скърцат свали накладките и ги надери със шкурка или шмиргел да станат грапави и няма да скърцат, поне временно
Активен
vasil1977
ниво 3
***
Неактивен Неактивен

Мотор: Kawazaki ZR7-S
Публикации: 166


Ел. поща
« Отговор #11 -: ноември 07, 2008, 22:08:03 »

има едни специални смазки за накладки да не скърцат.Откъм стоманената част на накладките се нанася тънък слой от грес примесен с медна прах.  скъпа е ама поне не скърцат
Активен
jazovetza
GSM:0885022828
ниво 5
*****
Неактивен Неактивен

Мотор: YAMAHA SUPER TENERE 750,YAMAHA CIGNUS-125,SUZUKI-SEPIA 50
Публикации: 1820


НИТО ДЕН БЕЗ БИРА


WWW
« Отговор #12 -: ноември 08, 2008, 00:12:36 »

Дайте инструкция кога се сменя спирачната течност а? Щот има хора,където карат с тиня вътре в прозорчето, а не с приятен жълт дори бял цвят..... Smile Smile Smile Smile Very Happy
Активен
znlambov
ниво 1
*
Неактивен Неактивен

Мотор: Honda XLR 250 1989
Публикации: 49



WWW Ел. поща
« Отговор #13 -: май 05, 2009, 14:13:17 »

   Не съм на 100% съгласен със статията, но както и да е.

   Спирачната течност се сменя на около 1-2 години, не е задължително, а е препоръчително. Дори маркучите е препоръчително да се подменят всеки 4 години (на дали някой го прави).
Каква спирачна течност да ползваме:
Ами всеки от вас би трябвало да си е направил труда, ако няма ръководство (разбирай сервизна книжка, SERVICE MANUAL), да си е изтеглил от Интернет за своят мотор. Там най-точно е оказано какво, кога и как да ползваме и подменяме. В повечето случаи DOT4 е течността която ви трябва (в 99% от случаите, дори на капачката на казанчето пише каква течност да ползвате). Препоръчвам да я подменяте на всеки 2 години, като добре почиствате казанчето и направите промивка на системата със новата течност (това ще рече част от нея да бъде изхвърлена разбира се) за сметка на сигурността.
   Какъв цвят е спирачната течност: безцветна е (говоря за DOT4). T.e., ако в казанчето ви се виждат утайки, парцали и мътна течност... СМЕНЯЙ!

   Реших на бързо да драсна тия няколко реда защото прочетох статията на начална страница на сайта и бях неприятно изненадан (статията за "Двигателните масла" също ме изуми, дори повече). Би трябвало да се правят доста по-щателни проучвания по подобни въпроси преди да се публикуват такива важни материали.

   Та, сменяйте си редовно течността, проверявайте изправността на буталата на апаратите, маншоните и цялата система, от това зависи не само вашият, но и живота на околните участници в движението, ако не за себе си, мислете поне малко и за другите около вас.
   Няма да влизам в детайли за да не отегчавам.

   Искам да отворя една скоба, не ставайте слепи фенове водени за носа от маркетинговата система. Не е от толкова голямо значение марката. Тук става дума за това даденият продукт на какви изисквания и класификации отговаря. Разбира се, че така или иначе е добре да избираме марки като Bendix, Valvolin и т.н. Но това не е най-важното, следете за сертификати и класове на които да отговаря продукта.

   Надявам се това да е от полза. Ако съм обидил някой,  не съм го искал, извинявайте ме, това което искам е нещата да са чисти и ясни за хората и да им се поднася коректно информация.

Поддържайте машината си изрядна, карайте с разумна скорост (според обстановката и възможностите на машината и вашите), не се надценявайте (това е най-трудната част) и бъдете толерантни.

С уважение, Здравко Ламбов
« Последна редакция: май 05, 2009, 16:38:57 последно от znlambov » Активен
Stupid_boy
Модератор
ниво 5
*****
Неактивен Неактивен

Публикации: 4620



« Отговор #14 -: май 05, 2009, 14:59:56 »

   Няма да влизам в детайли за да не отегчавам.

колега, ще бъде добре ако можеш да навлезнеш в детаили именно по темата ( а не където беше подхвърлено това ). това е справочна тема и всяко компетентно мнение е добре дошло, стига да имаш такова. в темата за маслата също. щом вадиш стара тема, предполагам че имаш какво прясно да кажеш. очакваме включване Mad
Активен
Страници: [1] 2 3   Нагоре
Изпечатай
www.MotoForum.bgКонцентратМото енциклопедия (Модератор: Terziev)Тема: Спирачната течност - статия

News - MotoZone

Отиди на:  



Страницата е създадена за 0.151 секунди с 21 запитвания.