Добре дошъл/дошла, Гост. Моля, въведи своето потребителско име или се регистрирай.
Изгуби ли регистрационния е-мейл?

Влез с потребителско име, парола и продължителност на сесията

Страници: [1] 2 3 ... 7   Надолу
Изпечатай
Автор Тема: Oхладителна система.  (Прочетена 44220 пъти)
0 Членове и 1 Гост преглежда(т) тази тема.
traian
ниво 2
**
Неактивен Неактивен

Мотор: Honda CBR400rr
Публикации: 72


Ел. поща
« -: декември 24, 2011, 21:08:39 »

Първо весели празници на всички Smile  Наскоро свалих радиатора защото имаше нужда от лепене.И с това съчетах  и смяната на антифриза.Но когато развих пробката(която е на водната помпа) изтече определено количество течност като преди това отворих капачките на разширителното казанче и другата през която се налива течност в радиатора.Но забелязах ,че течността в разширителното казанче си стои непокътната , не е изтекла и не мога да разбера причината за това.Ако може някой да ми каже дали това е нормално.Искам да отбележа че съм развил двете тънки маркучета от водната помпа като мислих че от тях ще изтече но уви ... казанчето още си стои пълно.Благодаря ви предварително.
« Последна редакция: януари 18, 2015, 11:30:28 последно от ЧЕФО » Активен
traian
ниво 2
**
Неактивен Неактивен

Мотор: Honda CBR400rr
Публикации: 72


Ел. поща
« Отговор #1 -: декември 24, 2011, 21:37:29 »

Под "неговото" имам предвид на казанчето .
Активен
boris_vn
0898 647 384
ниво 5
*****
Неактивен Неактивен

Мотор: cbr900rr- 97
Публикации: 1804


САМО ХОНДА МОЖЕ ДА УБИЕ ХОНДА

223
Ел. поща
« Отговор #2 -: декември 24, 2011, 22:33:30 »

не съм запознат с тия мотори и тяхната охладителна система, НО...
казанчето може да е вързано САМО на големия кръг..което ще рече, 1е за да източиш от него течността, трябва да ти е отворен и термостата (помпата върти водата в малкия кръг,като отвори теромстата, водата започва да циркулира и в големия ,където явно ти е вързано казанчето)
ама хич не позна  Very Happy казанчето е РАЗШЕРИТЕЛЕН СЪД  и се источва като се свали ,няма нищо общо с термостата ,капачката на радиятора го разделя от системата с клапан на определено налягане . Very Happy
Активен
traian
ниво 2
**
Неактивен Неактивен

Мотор: Honda CBR400rr
Публикации: 72


Ел. поща
« Отговор #3 -: декември 24, 2011, 23:49:13 »

На много кофти място е разширителния съд .. не зная как ще го измъквам Very Happy
Активен
Rossen_Bossen
ниво 5
*****
Неактивен Неактивен

Мотор: RST1000 Futura
Публикации: 2850



« Отговор #4 -: декември 25, 2011, 17:08:26 »

ама хич не позна  Very Happy казанчето е РАЗШЕРИТЕЛЕН СЪД  и се источва като се свали ,няма нищо общо с термостата ,капачката на радиятора го разделя от системата с клапан на определено налягане . Very Happy

Traian, като разгледаш системата има две маркучета, търсиш долното и ако може да се свали "безнаказано" - изливаш оттам. После пълниш, и разгледай внимателно за скала, обикновено на разширителните има скала със MIN и МАХ. Ако и при теб е така, след като напълниш системата, напълни и казаня до горе. И да прелееш - не е проблем, като почнеш да караш мотора, той ще си изхвърли каквото не му трябва. И му няма нищо, ако не пипаш изобщо там, ами само долееш.
Активен
traian
ниво 2
**
Неактивен Неактивен

Мотор: Honda CBR400rr
Публикации: 72


Ел. поща
« Отговор #5 -: декември 25, 2011, 17:44:43 »

Дам отивам до ДКЦ да търся спринцовка Smile това ми звучи най-добре Smile но ако почнем да задълбаваме 6те мога да източа само от казанчето и в маркучите пак ще остане от старата течност Smile но however  ще източа само от казанчето течността
Активен
Гост
ниво 5
*****
Неактивен Неактивен

Публикации: 14116


« Отговор #6 -: декември 26, 2011, 00:31:25 »

Very Happy  и това се случва понякога..
п.с.
иначе ми е ясно че е разщирителен съд  Very Happy на леката ми кола е вързан и на малкия, и на големия кръг;
мотора ми е въздухар и не му дреме за казанчета  Smile
 Sad Повярвай ми, нищо не ти е ясно! Surprised wall wall wall

е тук аз пък не съм съгласен и по 2-те точки - първо,препълванетос антифриз не е желателно, защото по този начин увеличаваш налягането в системата и нее сигирно дали няма да избие от някой маркуч или гарнитурата..освен ако с обезвъздушаването не слваиш нивото до нормално ниво - по-добре да долееш малко по време на работата на двигателя..
и второ - само с доливане става,ама не съвсем.. с извинение, да се изсереш,ама да не си избършеш гъза.. Smile -> и какво като не си се насрал в гащите?!  Smile Smile

като ще сменяш антифриза, праи го като хората,особено ако ще слагаш друг тип охладителна течност(няма да отварям дума за смазочни свойства и пробег)

п.с.
може да източиш с голяма спринцовка и шлаух  Very Happy

ГЛУПОСТИ, ГЛУПОСТИ И САМО ГЛУПОСТИ!!!! wall wall wall Колега, без да се сърдиш, обаче горещо ти препоръчвам да спреш да даваш съвети за ремонти, преди ти самия да се научиш какво е устройството на мотоциклета и как действат неговите системи. В смисъл, поне принципно го научи.

Обяснявам само веднъж, затова внимавай да научиш нещо.

1. "Водната" охладителна система има 2 кръга, голям и малък.
   1.1 Малкия кръг върти водата през блока.
   1.2 Когато се достигне нужната температура термостата се отваря и водата се завърта през големия кръг, тоест през      
       радиатора.

2. Загряване.
"Водната" охладителна система работи под налягане. При нагряване, течността увеличава обема си и респективно се повишава налягането. За да не се получи пробив някъде в системата на капачката на радиатора е монтиран клапан. При достигане на критично налягане клапана се отваря и пропуска излишната течност извън големия кръг. Тоест, понеже течността е повишила обема си (станала е повече, разширила се е) излишното количество се прелива в разширителния съд. За това го наричат разширителен съд, защото разширената течност се прелива в него(разширява се в него). Маркуча, който излиза от клапата на радиаторната капачка се включва в дъното на преливния съд. Получава се система скачени съдове. Ако поради някаква причина двигателя започне да прегрява, тоест разширяването е още по-голямо от предвиденото, то разширителния съд се препълва и в крайна сметка излишната течност се излива в околната среда през преливника на самия разширителен съд, който се намира в горната част на разширителния съд. Така се предотвратява опасността от прекомерно високо налягане и взривяване на системата с гореща течност под налягане, което би било доста опасно. След охлаждане на системата трябва да долеем течност в разширителя до нужното ниво.

3. Охлаждане.
Да се върнем на момента  в който клапана на радиаторната капачка се е отворил и е прелял ненужното количество течност в разширителния съд.  С охлаждането на системата течността свива обема си и намалява в големия кръг, като така създава подналягане и всмуква обратно от разширителния съд колкото течност е нужна. Това продължава докато температурата се нормализира, налягането също се нормализира и клапана на радиаторната капачка се затвори, отделяйки разширителя от големия кръг. При още по-голямо спадане на температурата се затваря и термостата и отделя малкия кръг от големия.

4. Препълване на разшерителния съд.
Това действие е абсолютно безопасно!!! Просто когато двигателя загрее и клапата на радиаторната капачка се отвори, разширената течност от двигателя ще се влее в казанчето и ще избута ненужното количество течност през преливника в околната среда, докато нивото се нормализира. От там нататък системата ше работи съвсем нормално. Бих препоръчал да не се препълва казанчето не за друго, ами за да не се олива излишно антифриз при по-късен етап. Но все пак не е грешка, мотора сам ще си корегира нивото.

5. Да точим ли казанчето при смяна на течността?
ДА!!! Задължително го източете и го промийте добре с чиста вода. В казанчето често се натрупва доста утайка, която ще премине в двигателя при "всмукването". Случвало ми се е да проточа 6-7л. вода през казанчето докато текне бистра вода.

6. Как да източим разширителния съд (казанчето)?
Ами, много лесно и просто. Very Happy Не е нужно да го сваляте. Surprised Просто откачете тънкото маркуче от радиаторната капачка, издърпайте го и го пуснете ниско до земята и течността от казанчето само ще текне. Все пак другия край на маркуча е в най-ниската точка на казанчето заради принципа на скачените съдове, който споменах по-горе. оставете го на земята и наливайте чиста вода през капачката на казанчето за да се промие. После прекарайте маркуча през старото му място и го свържете добре към щуцера на радиаторната капачка. (Голямо трудно, а?) Very Happy


П.П. При автомобилите е същото с някой малки конструктивни разлики, но принципа е съвсем същия.
П.П.2 Не, сериозно, не давайте съвети за ремонти, преди наистина да сте научили устройството и принципа на действие на системите в един мотоциклет. Има си поговорка за това, -"Вместо да изпишеш вежди ще избодеш очи." Surprised
П.П.3 Ако някой от вас някога беше прочел някакъв менюал за някакъв мотоциклет щеше да знае всичко това, но болшинството българи са твърде велики за да четат менюали. Surprised Е, аз не съм велик и ги чета всеки път, нищо, че принципно знам какво да правя и преди да съм го прочел. Никога не е сигурно какво ново нещо можеш да прочетеш и научиш. Ето за това аз знам, а вие не. Very Happy
« Последна редакция: декември 26, 2011, 00:59:02 последно от ЧЕФО » Активен
peshimyra
ниво 5
*****
Неактивен Неактивен

Мотор: YAMAHA FJ1200
Публикации: 1397



Ел. поща
« Отговор #7 -: декември 26, 2011, 01:32:54 »

Чефо абсолютно правилно обясни как действа една охладителна система  Smile Smile
Активен
Гост
ниво 5
*****
Неактивен Неактивен

Публикации: 14116


« Отговор #8 -: декември 26, 2011, 01:43:01 »

И още нещо, така и така системата е разглобена, не е излишно да се инспектира.
Какво се проверява на една охладителна система?
В нея има два основни типа възли:
-електрически;
-механични;

Електрическите са:
-Датчик на вентилатора -При определена температура включва вентилатора и при определена температура го изключва.
-Вентилатор -Няма нужда да обяснявам какво прави.
-Сензор на термометъра -В зависимост от температурата, променя съпротивлението си и подава определено напрежение към  
 арматурното табло, което бива преобразувано от уреда-термометър в показания за градусите.
-Уред-термометър -В зависимост от подаденото към него напрежение показва на скалата си различни градуси.

Механичните са:
-Термостат -Действа на принципа на биметалната пластина и про определена температура се отваря, а при определена се  
  затваря.
-Клапан на радиаторната капачка -При определено налягане се отваря и при определено налягане се затваря.

Как се тестват съответните възли?
Електрически:

-Датчик на вентилатора - Поставя се в канче с вода, която се нагрява на котлона. Следите температурата на водата с термометър. Следите с мултицет дали между клемите на датчика има контакт. Проверявате при каква температура се появява контакт и после при охлаждане при каква температура изчезва контакта.

-Вентилатор- Подавате 12 волта на клемите му и гледате дали започва да се върти.

-Сензор на термометъра - Поставяте го в канче с вода, загрявано на котлона и с мултицет мерите съпротивлението между клемите му, a с термометър температурата на водата. При няколко различни и точно определени стойности на температурата на водата би следвало да измерите съответните точно определени стойности на съпротивлението на сензора.

-Уред-термометър - При подаване на различни, точно определени стойност на напрежението се показва съответно  точно определени стойности на градусите на скалата на таблото.

Механични:

-Термостат -Отново се поставя в канчето с вода на котлона и се следи температурата. При загряване следим при каква температура започва да отваря и при каква температура е напълно отворен. При охлаждане следим, при каква температура започва да затваря и при каква температура е напълно затворен.

-Клапан на радиаторната капачка -Тук става малко сложно. По принцип има специален уред с който се мери при какво налягане клапана се отваря, но такъв уред няма как да имате. Surprised И в повечето сервизи също го нямат (понеже българските мотоциклетни "механици" в болшинството си са пълни аматьори, жалки лаици, некадърни чападжии и обикновени мърлячи). Другия вариант е на изходната тръба на радиатора да сложите преходник с манометър, на входната тръба да сложите преходник с вентил и с помощта на помпа или компресор да помпите с въздух радиатора, като следите налягането на манометъра за да видите при какво налягане ще отвори клапата на радиаторната капачка за да изпусне въздуха. Малко е играчка да се изработят преходниците за вентила и манометъра, но не е кой знае какво.

С това вашата охладителна система е напълно ревизирана и при нужда повредените възли ще бъдат подменени. Целия тест би могъл да ви отнеме един следобед без да си давате зор.


!!!!Данните за всички стойност при теста са дадени в менюала в главата за охладителната система!!! Например при каква температура колко волта или какво съпротивление.

А самия антифриз можете да си го сменяте през година, две. Важно е да купувате антифриз, подходящ за алуминиеви блокове. В никакъв случай не наливайте само концентрат, това, обратно на всеобщото схващане на невежите лаици е вредно и с нищо не помага на двигателя. Ако ползвате концентрат, разредете го само с дестилирана вода. Така няма да има отлагания по водната система.

П.П. За водната помпа не съм писал как да я проверявате, защото тя или тече, или не тече. Протече ли, сменяте фибъра и толкова.
« Последна редакция: декември 26, 2011, 02:02:26 последно от ЧЕФО » Активен
Гост
ниво 5
*****
Неактивен Неактивен

Публикации: 14116


« Отговор #9 -: декември 26, 2011, 02:28:20 »

Щом твърдиш, че не си забелязал никаква аномалия до сега, вероятно всичко е наред. Е, нищо не ти пречи да провериш поне термостата и датчика на вентилатора. Те са най-важните. Аз бих си ги тествал за собствена сигурност, но не е задължително. Very Happy
Активен
the Truth
ниво 5
*****
Неактивен Неактивен

Мотор: ZX 11 / Busa
Публикации: 665


"Torque" rider! ;-)


« Отговор #10 -: декември 26, 2011, 10:36:26 »

Въпреки че Чефо беше достатъчно изчерпателен,аз да добавя едно уточнение:
Капачката на радиатора има не един,а два клапана(почти всички)."Големия клапан"-които виждаме,е онзи който отваря на определено налягане(средно около 1 атм),и изпуска количество течност към разширителя когато системата загрее.
"Малкия клапан" може да се види/провери като "дръпнеш" пластинката(обикновено изглежда като кръгла занитваща шайба)която се намира най-отдоло на самата капачка...-трябва да се движи сравнително лесно защото се задейства от създадения вакуум при изстиване(и свиване на течността) на системата,и вкарва отново нужното количество антифриз -който е преминал в разширителя при загряването! Very Happy

Ако нямате уред за тестване,най-малкото което можете да правите е да поддържате капачката на радиатора чиста от налепи и отлагания,и гумичките да са здрави и без наранявания! Very Happy

Лек ден! Very Happy
Активен
sped
ниво 1
*
Неактивен Неактивен

Мотор: VFR750 RC36 2
Публикации: 41


Ел. поща
« Отговор #11 -: декември 26, 2011, 14:32:08 »

въпросът е какво става когато това клапане не сработва, а сме послушали колегите от фоума и пълним догоре казанчето  Smile

То разширителното казанче и без това е свързано след клапана и е винаги с атмосферно налягане. Така че няма нищо страшно ако е пълно до горе, просто антифриза ще изтече от преливника на казанчето.
Ако пък клапана наистина се е запекъл и не отвори, то ще ти гръмне някой маркуч та дори и казанчето да ти е абсолютно празно.

« Последна редакция: декември 26, 2011, 14:44:38 последно от sped » Активен
Гост
ниво 5
*****
Неактивен Неактивен

Публикации: 14116


« Отговор #12 -: декември 26, 2011, 15:46:52 »

чефо, знам принципа на работа на двигателите (мотоциклетните все още разучавам повечко),нясно съм и с охладителната система и принципа й на действие..  Very Happy
просто като давам съвет, никога не знам кой е отсреща ми във форума и доколко е наясно той/тя с устройството на това или онова..
затова гледам като давам съвети,да са максимално прости и ясни..и да, прави си, че ПО ПРИНЦИП клапана на капачката трябва да регулира налягането в системата, но друг е въпроса колко от водачите на мпс-а изобщо знаят за него и го проверяват (аз лично, на всяко отвъртане на капачката, натискам клапанчето за да го раздвижа)въпросът е какво става когато това клапане не сработва, а сме послушали колегите от фоума и пълним догоре казанчето  Smile
хайде, лек и позотворен ден!
п.с.
казах ли весела коледа?  Very Happy


Човек, послушай ме какво ти казвам! Ти изобщо не си наясно с охладителната система, ама съвсем изобщо, че даже хич и направо въобще. Не го казвам с лошо чувство, просто е самата истина. Ако наистина беше наясно нямаше да напишеш тази глупост, дето съм ти я отбелязал с червено.  Ето и отговора на въпроса ти.

То разширителното казанче и без това е свързано след клапана и е винаги с атмосферно налягане. Така че няма нищо страшно ако е пълно до горе, просто антифриза ще изтече от преливника на казанчето.
Ако пък клапана наистина се е запекъл и не отвори, то ще ти гръмне някой маркуч та дори и казанчето да ти е абсолютно празно.




Блокира ли клапана системата остава изолирана от разширителния съд и течността няма къде да се разшири, понеже клапана не я пропуска и в резултат ти пръска някой маркуч. В това време казанчето си остава пълно колкото си е било и то със съвсем студена течност. Без значение дали е препълнено, или съвсем празно казанчето няма да се пръсне, защото клапана го държи изолирано от системата.

Човеко, като ти казвам, че не си наясно с фундаментални неща, като устройството и принципа на действие на охладителната система имам пред вид, че наистина изобщо не си наясно, ама хич даже. Послушай ме, недей да спориш, ами прочети подробно и внимателно описанието ми и се пробвай да го проумееш. Ако не успееш, отиди при някой добър автомонтьор, или мотомонтьор да ти го обясни нагледно.
« Последна редакция: декември 26, 2011, 15:50:54 последно от ЧЕФО » Активен
Гост
ниво 5
*****
Неактивен Неактивен

Публикации: 14116


« Отговор #13 -: декември 26, 2011, 16:54:36 »

Въпреки че Чефо беше достатъчно изчерпателен,аз да добавя едно уточнение:
Капачката на радиатора има не един,а два клапана(почти всички)."Големия клапан"-които виждаме,е онзи който отваря на определено налягане(средно около 1 атм),и изпуска количество течност към разширителя когато системата загрее.
"Малкия клапан" може да се види/провери като "дръпнеш" пластинката(обикновено изглежда като кръгла занитваща шайба)която се намира най-отдоло на самата капачка...-трябва да се движи сравнително лесно защото се задейства от създадения вакуум при изстиване(и свиване на течността) на системата,и вкарва отново нужното количество антифриз -който е преминал в разширителя при загряването! Very Happy

Ако нямате уред за тестване,най-малкото което можете да правите е да поддържате капачката на радиатора чиста от налепи и отлагания,и гумичките да са здрави и без наранявания! Very Happy

Лек ден! Very Happy
Така е, по принцип са два клапана, но понеже са в едно тяло се води един двупосочен клапан. А и като го приемем за един по-лесно се обяснява функцията му.

Чрез ръчно натискане на клапана можем само да проверим дали е блокирал и да го раздвижим профилактично, но не можем да разберем дали отваря на правилното налягане. Имал съм случай в който клапана отваряше доста по-рано от нужното и мотора си изхвърляше водата. А съм имал и обратния случай в който клапана беше клейасал и се отваряше, но доста по-късно и започваше да ври водата в казанчето. Много хора си мислят, че щом мотора изхвърли водата значи е прегрял, но не се сещат да проверят дали проблема не е в капачката, чиято омекнала пружина отваря клапана по-рано. По този начин системата вече не е под налягане и започва да ври без да е прегрял мотора. Very Happy
« Последна редакция: декември 26, 2011, 17:24:35 последно от ЧЕФО » Активен
the Truth
ниво 5
*****
Неактивен Неактивен

Мотор: ZX 11 / Busa
Публикации: 665


"Torque" rider! ;-)


« Отговор #14 -: декември 26, 2011, 17:02:44 »

... Mad

... Много хора си мислят, че щом мотора изхвърли водата значи е прегрял, но не се сещат да проверят дали проблема не е в капачката, чиято омекнала пружина отваря клапана по-рано. По този начин системата вече не е под налягане и започва да ври без да е прегрял мотора. Very Happy
...

...или наранени/накъсани гумени уплътнения!  Very Happy
« Последна редакция: декември 26, 2011, 17:08:14 последно от the Truth » Активен
Страници: [1] 2 3 ... 7   Нагоре
Изпечатай
www.MotoForum.bgКонцентратРемонт, тунинг, въпроси, моточасти и аксесоари (Модератор: KokoVmaxa)Тема: Oхладителна система.

Отиди на:  

WebMoto.bg - борса за мотори, части, аксесоари, екипировка, гуми



Страницата е създадена за 0.282 секунди с 20 запитвания.