Добре дошъл/дошла, Гост. Моля, въведи своето потребителско име или се регистрирай.
Изгуби ли регистрационния е-мейл?

Влез с потребителско име, парола и продължителност на сесията

www.MotoForum.bgКонцентратМото енциклопедия (Модератор: Terziev)Тема: За Гумите - статия
Страници: [1] 2 3 ... 6   Надолу
Изпечатай
Автор Тема: За Гумите - статия  (Прочетена 53864 пъти)
0 Членове и 1 Гост преглежда(т) тази тема.
Venci
ниво 5
*****
Неактивен Неактивен

Публикации: 598



« -: април 30, 2005, 17:45:20 »

… За гумите…

Както показва практиката, въпроса „а да не сложа ли по-широка?” безпокои голяма част от собствениците на двуколесни возила – от скутери до пистовите „хилядарки”. Първите искат по този начин да приближат управляемостта си до тази на вторите, а вторите се целят направо към машините от MotoGP. И остават силно удивени като постигнат обратен резултат.

Най-очевадния параметър на всяка гума е ширината на профила. От него зависи размера на контактното петно с асфалта. Това петно определя какво тегло издържа гумата, доколко добре отвежда водата встрани при каране на мокро, и най-главното – каква е силата на сцепление между гумата и асфалта. Увеличавайки ширината на гумата – увеличаваме контактното петно, следователно – увеличаваме сцеплението с пътя.
На пръв поглед, колкото по-голямо сцепление с пътя – толкова по-добре. Това позволява завоите да се преодоляват с по-висока скорост и по-рано да се подава газ при излизане от завой. И не само това. Даже когато мотора се движи направо, на гумите действат странични сили, предизвикани главно от неравностите по пътя. Заедно с жироскопичния ефект на въртящите се колела, на тези сили противостои и силата на триене между гумата и пътя. Колкото по-голямо триене, толкова по-малко влияние оказват тези странични сили на поведението на мотора.. Следователно, по-широките гуми подобряват устойчивостта на мотоциклета на зададена траектория и му позволяват по-добре да „държи” пътя на правата при големи скорости..
Да, обаче максималната скорост пада за сметка на увеличаване ширината на гумите. Причината е увеличената сила на триене между гумите и пътя. Освен това, увеличеното триене позволява на гумите да се противопоставят по-успешно не само на страничните сили, но и на усилията на ездача да промени траекторията на движение. Иначе казано, ще се наложи да вложиш повече усилия за влизане в завой.
Съответно, намалявайки ширината, постигаме противоположен ефект – мотора „държи” правата по-зле, става по-нестабилен, по-рано губи сцепление с повърхността, при опит за преодоляване на завой с висока скорост, но пък става по-управляем, по-бързо и по-лесно влиза в завой.

Друг важен параметър на гумата е височината на профила - разстоянието от повърхността на гумата до повърхността на джантата. Височината на профила се променя главно за сметка на височината на страничната част на гумата. А от височината на страничната част зависи един много важен за нас показател на гумата – страничната еластичност. Ширината на гумата вече я увеличихме, затова височината ще я намалим. Намаляването на височината на профила постигаме за сметка на страничната част на гумата, значи намаляваме страничната еластичност. С това постигаме по-точно и предсказуемо поведение на мотора при маневриране и по-бърза реакция на действията на ездача. Колкото е по-висока скоростта, толкова ефекта е по-голям. Но намаляването на страничната еластичност на гумата, в комбинация с по-малкия вътрешен обем, влошава нейните амортизационни свойства. Гумата с нисък профил по-лошо поема неравностите, предавайки по-твърдо вибрациите на корпуса на мотоциклета. За подобрената управляемост плащаме с загуба на комфорта и плавността на возене, увеличава се и риска от удар на джантата при улучване на качествена дупка, а това не е приятно нито за гумата нито за джантата /скъсява живота и на двете/.

Формата на профила също има голямо значение за управляемостта на мотора. Плоския профил дава голямо контактно петно при движение направо, но пък при наклон в завой контактното петно по-рано се достига до ръба на гумата, значи се намалява пределния ъгъл на наклон. Овалния профил осигурява по-малко контактно петно, но пък дава по-голям ъгъл на наклона до достигане ръба на гумата. Но това не е единственото което трябва да се има в предвид . По-голямо контактно петно, означава по-добро сцепление. Обаче това не значи по-бързо минаване през завоя. Странно, нали? Работата е в това, че преди влизане в завой, мотора се движи във вертикално положение, а в завоя трябва да го наклоним. Колкото по-бързо го наклоним, толкова по-бързо би трябвало да преодолеем завоя. И точно тук по-силното сцепление ни изиграва лоша шега. Колкото то е по-голямо, толкова е по-трудно да наклоним мотора /това е обратната страна на стабилността и устойчивостта/.  Затова да имаш възможност да развиеш по-висока скорост в завой, не означава да го преминеш по-бързо.

Въпреки традиционните представи за овалната форма на профила, той може да има форма напомняща равнобедрен триъгълник, с основа джантата и връх повърхността на гумата. Тези гуми имат състезателни корени, и конструкцията им би трябвало  да удовлетвори специфичните изисквания на пистата – бързи „лягания” и големи ъгли на наклона..
При „триъгълните” гуми профила е овален в центъра и плосък в края. Колкото повече се накланя мотора, толкова повече контактното петно се измества към ръба на гумата, където профила е по-плосък, и значи осигурява по-голяма контактна площ. Това дава възможност за по-голяма скорост в завой, като в същото време овалния профил в средата на гумата, намалява контактната площ и позволява по-лесно и бързо да „легнем” в завоя. Единствения проблем при тези гуми е, че мотоциклета буквално „пада” във всеки завой, което едва ли е удобно при градско каране, особено при липса на необходимия опит.

Малко и за размерността на джантите. По-точно за тяхната ширина. По принцип ширината на джантата трябва обезателно да отговаря на ширината на гумата. По-широка гума = по-широка джанта, и обратното. Все пак в разумни граници това правило може да се нарушава. Производителите често дават съответствие на няколко ширини на джанти за една гума. Ако увеличаваме ширината на джантата, а гумата остава същата, профила неизбежно се променя – „изправя” се. Разстоянието между бордовете на гумата в мястото на контакт с джантата се увеличава, значи се увеличава и фактическата ширина на гумата. Смята се, че по този начин се увеличава страничната твърдост на гумата, следователно намалява „страничната деформация”. Ще се опитам да поясня какво имам в предвид. Когато гледаме колелото в състояние а покой, то изглежда монолитно и твърдо цяло. Но гумата е еластично тяло, и при движение постоянно се деформира в различни посоки. Най-важна за нас е деформацията в завой, когато джантата под въздействието на центробежните сили се измества навън от завоя, а в същото време частта от гумата намираща се в контактното петно остава на място. Т.е. долната част на гумата се измества относително плоскостта на въртене на колелото. На практика това означава, че при завой с определен радиус ще се наложи по-голямо завъртане на кормилото, отколкото сме разчитали.. Точно това е „страничната деформация” на гумата.
Ясно е, че колкото тази „странична деформация” е по-голяма, толкова по-неточно ще бъде управлението на мотоциклета. Затова с тази деформация всячески се опитват да се борят. Но това трябва да се прави комплексно. Съотношението на „страничната деформация” на предното и задното колело оказва влияние на управляемостта на мотора. Например, намаляване на „страничната деформация” на задното колело при запазване на същата на предното, променя  управляемостта към по-лошо. На практика при поставяне на по-широка гума, профила е по-нисък, значи увеличаваме страничната твърдост. Обаче поведението в завой на мотоциклет с такова „буре” отзад може да стане непредсказуемо… Затова производителите на гуми препоръчват към смяна на ширината на гумата и/или джантата да се подхожда много внимателно и в никакъв случай да не се нарушават техните препоръки.

Значи, решили сте да си слагате по-широка гума, „само” с 10мм повече. Даже и гумата да влезе без проблем на мястото на старата, това не значи че няма да имате проблеми при по-нататъшната експлоатация на мотора. Всички се опитват да добавят „мускул” именно на задното колело, за предното обикновено забравят. А съотношението на контактните площи на предното и задното колело са изключително важни за управляемостта на мотора. Слагаш отзад по-широка гума, значи предното колело става по-склонно към загуба на сцепление с пътя в завой. А това е много по-опасно от пробуксуването на задното колело.

И за финал. При конструирането на всеки мотоциклет, производителите залагат баланс на разни параметри, като управляемост, устойчивост, плавност на движение…. Промяната в ширината на гумите няма да направи мотора ви ПО-ДОБЪР, ще го направи РАЗЛИЧЕН, променяйки баланса на параметрите заложени от производителя. Ще се подобри едно, но за сметка на друго. А ако все пак сте решили да сменяте гумите, поне прочетете препоръките на производителя. Кого се опитвате да заблудите с това? Производителите ли? Нали вие ще си карате мотора, а не те!
Активен
XaZarD
Гост
« Отговор #1 -: април 30, 2005, 19:24:06 »

Статията е екстра,а защо производителите по принцип слагат по-широки гуми отзад отколко отпред?
Активен
Владо_Варна
ниво 3
***
Неактивен Неактивен

Публикации: 149

49770736
« Отговор #2 -: април 30, 2005, 20:48:09 »

XaZarD..ами може би задната гума поема по-голяма тежест...
а също така имайки предвид статията по-малък профил на предната гума спомага за по-бързо лягане на мотора (тъи като триенето на предната гума е по-малко и тъи като човек въздействува предната гума за да легне в завой...)
Сигурно има куп други причини ,изчислени от инжинерите на мотоциклетите..
Активен
Оги
ниво 5
*****
Неактивен Неактивен

Публикации: 507



Ел. поща
« Отговор #3 -: декември 22, 2005, 22:29:53 »

Хазарде, дали пък няма нещо общо, с това, че моторите са предимно със задно предаване...?
Активен
ShUmI
ниво 3
***
Неактивен Неактивен

Публикации: 189



« Отговор #4 -: декември 22, 2005, 22:53:10 »

Venci мерси за темата Smile
Активен
tzssv
ниво 5
*****
Неактивен Неактивен

Мотор: Yamaha YZF-R6 RJ03
Публикации: 4565



Ел. поща
« Отговор #5 -: декември 22, 2005, 23:27:56 »

Понякога производителите на МПС препоръчват и точно определена марка гуми (или марки), а не само размера. Особено при спортните. Тази тема да не е по повод на една друга - онази дали ще има проблем ако се сложи по-широка от 170мм? С по-широката гума (180-200мм)може да се постигне контролираното поднасяне на мотоциклета в завой и особено при излизането. Знам от опит, че по-трудно се накланя машината с по-широка от предписаната задна гума, но именно при това поднасяне по-широката (и по-ниско профилна) гума ще бъде високо оценена. Ако се направи обратното - да се постави по-тясна (или и двете по-тесни) гума, ще се почувстваш все едно си със серво на мотора. За контролираното поднасяне или т. нар. слайд, трябва и подобаваща мощност за да може гумата да превърти. Освен това трябва да се остави и запас (резерв) от допълнителна тяга в случай, че мотора внезапно реши да си върне сцеплението. Шута в задника при хай-сайда не може да се сравни с нищо друго по неприятни последствия, освен с челен удар в твърда преграда. Повреди и счупени кости колкото искаш.
Активен
^YaMaHa^
ниво 3
***
Неактивен Неактивен

Публикации: 165


286714508
Ел. поща
« Отговор #6 -: декември 23, 2005, 00:03:23 »

Евала Venci!
Темата е много интересна и изчерпателна.apl  apl  apl

Аз в последно време много нямам време да влизам тук в форума,ама все пак за малкото пъти,когато имам тази вазможност,скоро не бях срещал толкова интересна и полезна тема.
Активен
kolev_jr
ниво 1
*
Неактивен Неактивен

Публикации: 2



Ел. поща
« Отговор #7 -: април 22, 2006, 14:13:05 »

Добре, всичко ми е ясно, само едно нещо - не! Ако сложа на скутера си задна гума по-широка от оригиналната с 10 мм, а предната не я променям, възможно ли е да си счупя зъбките в някой бургаски бордюр?

  Surprised
Активен
beliata
ниво 3
***
Неактивен Неактивен

Публикации: 183


299167378
« Отговор #8 -: април 22, 2006, 18:17:47 »

Цитат на: kolev_jr
Добре, всичко ми е ясно, само едно нещо - не! Ако сложа на скутера си задна гума по-широка от оригиналната с 10 мм, а предната не я променям, възможно ли е да си счупя зъбките в някой бургаски бордюр?

  Surprised

това означава че въобще нищо  не ти е ясно.Ако ти беше ясно щеше да разбереш че зъбките не се счупват от гумата.
Активен
Bange
ниво 4
****
Неактивен Неактивен

Публикации: 299


29282978
WWW Ел. поща
« Отговор #9 -: април 27, 2006, 07:56:37 »

И аз благодаря за статията.
Активен
ЗМЕЙ
паднал от Мелмак
ниво 5
*****
Неактивен Неактивен

Публикации: 2387

331230276
« Отговор #10 -: април 27, 2006, 12:09:59 »

А може ли да попитам - някой може ли да ми каже каква е широчината по метричната система на гума, означена като 3,25 по цоловата ?
Активен
cRzDarK
ниво 4
****
Неактивен Неактивен

Мотор: K6 1000
Публикации: 368


Когато не карам бързо карам до краи !!!

203306175
WWW Ел. поща
« Отговор #11 -: април 27, 2006, 13:30:09 »

Не разбирам много от гуми ма съм с дунлоп спорт маx 120 на 150 на 125-4ката   Cool
Активен
dundee
ниво 3
***
Неактивен Неактивен

Публикации: 234


Freedom is just another word for “Nothing to lose”


Ел. поща
« Отговор #12 -: април 28, 2006, 17:28:42 »

Цитат на: ЗМЕЙ
А може ли да попитам - някой може ли да ми каже каква е широчината по метричната система на гума, означена като 3,25 по цоловата ?


Мойта е 3.00 и четох, че отговаря на 90/90. По тая логика сигурно 3.25 е примерно 100/90
Активен
ivan_j
Ivan_J's Garage www.ivan-j.ga
ниво 5
*****
Неактивен Неактивен

Мотор: Suzuki DR650SE, Honda XR250 Baja, Балкан 250, Балкан МПС, NSU OSL 251, Horex Regina 400, Lambretta Li150 s.1
Публикации: 2885


От кал да си, Иван да си!


WWW
« Отговор #13 -: април 28, 2006, 18:09:24 »

Русенския ЗМЕЙ: виж на края на каталога има таблица: http://www.cgs.cz/~cgs/download/katalogy/MOTO-katalog.pdf , или конкретно 3.25 е 100/90 за предна шосейна гума и ...абе теб офроуд не те интересува Smile
Активен
XaZarD
"Качествен човек"
ниво 5
*****
Неактивен Неактивен

Мотор: ------------
Публикации: 2007



Ел. поща
« Отговор #14 -: декември 10, 2006, 21:03:44 »

Тука ще  допълня нещо към статията на Венци ,когато става въпрос за гумите- надявам се той да не се обиди.

До голяма степен за поведението на мотора имат "характеристиките" на гумите и те най общо са:

Straight away stability- това е стабилност при движение направо и мотора да е стабилен при духане на вятър, неравности по пътя,смяна на платната и тн. Накратко външи влияния. Taкa може да държиме постоянен ъгъл на завиване.
Cornering stability- при взимане на завои с голяма скорост, по прецизно и стабилно завиване.
Low speed turning- леснота и стабилност при завиване с много ниска скорост.
Grip- баланс на сцеплението отпред и отзад повреме на спиране и завиване, което има много общо със шарките на гумите и материала им. (Не случайно, производителите  препоръчват да се слагат гуми с еднаква шарка отпред и отзад).
Rain groove performance- преминаване през локви, дъжд,вода по гумите, което си е свързано с хидропланирането.
Wear life- издражливостта на износване на грайфера на гумата, което зависи от материала на гумата ,но и от налягането в гумите.(заводско предписание за налягането в гумите на различните мотори)
High speed durability- стабилност и устойчивост при голяма скорост, което е свързано със контактната площ на грайфера. С това има много общо  размера на грайфера и ъгъла на ръбовето му.
Air holding & run flat performance- устойчивоста на гумата при загуба на въздух и запазването на джантата при внезапна загуба на въздух. Това има ефект и върху поведението на мотора в такива критични ситуации.
Pattern noise- ниво на шума при каране, което си зависи от шарката на гумата, дизаина и състава й.

Има и много други , които са прекалено енциклопедични . За всяка една от тези характеристики може да се пише доста , но това са най-общите неща.
За производителите на гуми това са "фактори" ,при които като повишиш един от тях, намаляваш друг. Поради тази причина има гуми за различни "нужди". Идеален вариант няма. Те са тези,които знаят как да постигнат тези характеристики по време на производствотото си, в зависимост от нуждите на клиентите си, пазара им и тн....
« Последна редакция: декември 10, 2006, 21:33:46 последно от XaZarD » Активен
Страници: [1] 2 3 ... 6   Нагоре
Изпечатай
www.MotoForum.bgКонцентратМото енциклопедия (Модератор: Terziev)Тема: За Гумите - статия

News - MotoZone

Отиди на:  



Страницата е създадена за 0.173 секунди с 20 запитвания.