Добре дошъл/дошла, Гост. Моля, въведи своето потребителско име или се регистрирай.
Изгуби ли регистрационния е-мейл?

Влез с потребителско име, парола и продължителност на сесията

www.MotoForum.bgКонцентратМото енциклопедия (Модератор: Terziev)Тема: Двигателно масло - статия
Страници: [1] 2 3 ... 5   Надолу
Изпечатай
Автор Тема: Двигателно масло - статия  (Прочетена 56315 пъти)
0 Членове и 1 Гост преглежда(т) тази тема.
go6o
ниво 5
*****
Неактивен Неактивен

Мотор: Подходящия за момента... BMW r1200gs, Triumph Tiger 955i, Honda TransAlp 650, Yamaha TT350
Публикации: 1201


North-West Motors - ВИДИН


WWW Ел. поща
« -: февруари 02, 2005, 11:02:19 »

Малко информация за моторните масла:

Моторните масла се класифицират по двете им основни характеристики:
   -вискозитет
   -експлоатационно равнище


За вискозитета в целия свят е приета класификацията по SAE. За експлоатационното равнище съществуват две класификации:

- на Американския петролен институт (API);
- на Европейските автомобило производители(ССМС);

1. Класификация по SAE (Общество на автомобилните инженери).
 
По тази класификация моторните масла се разделят на 10 вискозитетни класа: 6    зимни, означени с буквата W и цифрите 0, 5, 10, 20, 25 (0W, 5W, 10W, 25W) и 4 летни, означени с цифрите 20, 30, 40 и 50.

Критериите за принадлежност към съответния клас на зимните масла са два:

- динамичният вискозитет, определен в специални апарати, симулиращи въртенето на коляновия вал в лагерите, и изпомпването на маслото от картера до отделните точки на смазване. Температурите при които се извършва това определяне, са различни за всеки зимен клас, но всички са отрицателни. Така например за маслото 5W те са –25градуса и –30 градуса по Целзий, а за маслото 15W- най-подходящото и най-използваното в нашата страна е – 15градуса и – 20 градуса по Целзий. Това означава, че при тези температури нормалния динамичен вискозитет гарантира оптимално съпротивление при първоначалното завъртане на коляновия вал, както и че е гарантирано бързо изпомпване на маслото до отдалечените точки.
За летните масла критерият за принадлежност към съответния клас е кинематичният вискозитет , определен при 100 градуса по Целзий за всички класове. Колкото цифрата с която маслото се означава е по голяма, толкова маслото е по-гъсто и може да се използва при по-високи температури. В нашата страна при лятна експлоятация най-подходящи са едносезонните масла от клас 30 и всесезонните масла от клас 40.

ВСЕСЕЗОННИТЕ МАСЛА – са тези, които могат да се използват целогодишно, се означават с дроб. Числителят показва зимния вискозитетен клас а знаменателят-летния(пример 15W40).
За прецизност следва да се отбележи, че зимните и всесезонните масла имат гарантиран минимален кинематичен вискозитет при 150 градуса Целзий. По този начин е гарантирана без аварийната експлоатация на автомобила при високи температури.

2. Класификация по (API) Американски петролен институт.

Към средата на 60-те години Американски петролен институт въвежда класификационна система с кодови букви, означаващи така нареченото експлоатационно ниво. Тази класификация може да се допълва с нови типове масла, като се отчита изменението на конструкцията и условията на експлоатация на съвременните двигатели.

МАСЛАТА ЗА БЕНЗИНОВИ ДВИГАТЕЛИ се обозначават с буквата S. Първият експолоатационен клас –SA, е бил за моторно масло без присадки. С течение на годините буквите са се придвижвали по азбуката- SB, SC, SD, SF, и сега отчитат повишаването на качеството на маслата. Днес в света е постигнато експлоатационното ниво SG с маслото на Visco 2000 Plus, което отговаря на най-модерните изисквания към този род продукти. То е подходящо както за бензинови така и за дизелови двигатели със стандартно захранване или с свръх пълнене, въобще за всеки вид двигател. Най-новото масло, маслото с експлоатационен клас SH, все още се произвежда от фирмата “BP” с марка Visco 5000. В скоро време се очаква и други фирми да поснат на пазара масло със същото експлоатационно качество.

МАСЛАТА ЗА ДИЗЕЛОВИ ДВИГАТЕЛИ се обозначават с буквата С, а втората буква означава експлоатационното ниво. Днес марките СА и СВ са вече остарели. Маслото с експлоатационен клас СС е въведено на пазара към средата на 60-те години и все още се използва при двигателите с стандартно захранване. Маслата за дизелови двигатели от клас CD са предназначени от умерени до тежки режими на работа, те защитават двигателя от ниско температурни отложения и са подходящи за турбо двигатели. Маслата СЕ, най-модерната категория, покриват тежките изисквания на такива фирми като “МАК”, “КАМИНС”, “ВОЛВО”, “МЕРЦЕДЕС” и др. Маслото Visco Diesel, продавано в България, е с най-високия експлоатационен клас –СЕ.

3. Класификация на Европейските автомобило-производители (ССМС). Освен нормите на (API) Американски петролен институт, съществуват и новите норми на Обществото на Европейските автомобило-производители (ССМС). Тези норми отразяват едно по-високо на минималните експлоатационни изисквания към моторните масла. Комитет е обосновал тези нови норми с по-тежките работни режими в Европа и с някой конструктивни особенности. При тях се отчитат: удължени интервали на смазване, повишени температури на маслото, променени качества на горивата, както и новото развитие на горивата, както и новото развитие на на двигателите. Класификациите на ССМС са пригодени към американските методи на изпитания, но са допълнени с европейски изпитания. Нивата се означават пак с букви G за бензинови двигатели и D- за дизеловите.

Нивата на маслата за БЕНЗИНОВИТЕ ДВИГАТЕЛИ са следните:
G4(заменяща G2)- обикновени моторни масла без характеристиките за лесно студено пускане и икономия на гориво. Сравнява се с “SG” по API.;
G5 (заменяща G3)- масла за лесно студено пускане и повишени натоварвания за всички климатични условия, както и за икономия на гориво. Сравнява се с “SH” по API.

Нивата на маслата за ДИЗЕЛОВИТЕ ДВИГАТЕЛИ са следните:

D4 (заменяща D)- моторни масла за всички видове товарни дизелови автомобили с и без турбо и удължени срокове на смяна на маслото, работещи при най-тежки условия на експлоатация. Сравнява се СЕ по API.

PD2 (заменя PD1)- за всички дизелови леки и лекотоварни автомобили с и без турбо.

Съгласно изискванията на международните стандарти, на всяка опаковка моторно масло освен търговското наименование, се изписва и техническото наименование на маслото по съответните класификции. Върху тубичката може да открием цифрените и буквените означения на вискозитетната класификация по SAE и на класификацията по експлоатационно равнище- по API или ССМС.
Например маслото с означения SAE 15/W40, APISG/CD е масло, което може да се употребява в температурния интервал от –20 до +35градуса по Целзий във всички видове автомобили с бензинови двигатели и леки и лекотоварни автомобили с дизелови двигатели, включително и турбо.


Автор: маг.инж. Стефан Стоянов
Активен
go6o
ниво 5
*****
Неактивен Неактивен

Мотор: Подходящия за момента... BMW r1200gs, Triumph Tiger 955i, Honda TransAlp 650, Yamaha TT350
Публикации: 1201


North-West Motors - ВИДИН


WWW Ел. поща
« Отговор #1 -: юни 21, 2005, 07:26:14 »

Каква е разликата между синтетичното и минералното масло?
   

Синтетичните смазочни продукти са изработени от молекули, които са модифицирани чрез сложни химични процеси и осигуряват по-добри експлоатационни показатели при екстремни условия, свързани с температура, налягане или действащи сили. Минералните смазки са произведени от молекули, съдържащи се в суровия петрол, които се отделят при дестилационния процес в рафинериите.

 
Какво е вискозитет?
   
Течност, която има сравнително висока устойчивост срещу изтичане може да се характеризира, като вискозна. Например медът има по-висок вискозитет от водата при една и съща температура. Висококачествените масла запазват вискозитета си стабилен при различни температура и условия на използване в продължение на по-дълъг период от време.    

 
Какво е всесезонно масло?
   

Смазочните продукти, които могат да запазват характеристиките си при високи и ниски температури се наричат всесезонни. Те се дефинират с помощта на две числа. Първото (след което се изписва W) показва вискозитета на маслото при по-ниски температури. Второто и по-голямо число показва вискозитета на маслото при по-висока температура. Всесезонното масло свежда до минимум разликите във вискозитетите при промени в температурите.

 
Какво представляват присадките и защо се използват?
   
Присадките са химически съединения, които при добавянето им към основните масла подобряват експлоатационните характеристики на смазките, като ги предпазват от стареене и им позволяват да отговарят на всички нужди на съвременните двигатели. Смесването на различни присадки е това, което отличава качествените масла като Shell Helix от конкурентите им.    

 
Разходът ми на масло е много висок. Защо?
   

Би било разумно да проверите за неизправности на автомобила, като вземете предвид типа на двигателя, възрастта му и условията на шофиране, при които е използван. Неизправностите може да са причинени от течове при връзките или уплътненията, износване на буталата и цилиндрите или нагар, ограничаващ смазването на някои повърхности.

 
Има ли някакво значение цветът на маслото?
   
Цветът на маслото няма специално значение, но зависи от определени фактори, като процеса на рафиниране и типовете базови масла, присадките и използвания суров петрол. Маслото може да потъмнее след  употреба, тъй като задържа известно количество отделени частици. Причината за това е, че маслото почиства двигателя от частици и нагар, причинени от горенето при висока температура, като задържа частиците в суспензия, за да предотврати прилепянето им към повърхността на двигателя.    

 
Какво означават класификациите и спецификациите на гърба на опаковката?
   

Смазочните продукти се различават по предназначение и качество. Някои от тях са подходящи само за отделни двигатели, а други могат да бъдат използвани само при определено време. Дори две масла, пригодени за един и същ двигател и еднакви атмосферни условия, могат да имат много различни експлоатационни качества. Затова се използват универсални критерии за описване на показателите и предназначението на маслото.

 

Основните класификационни органи са:

 

Society of Automotive Engineers (SAE) /Сдружение на автомобилните инженери/ - дефинира маслото според вискозитета му. Маслото може да бъде сезонно или всесезонно, в зависимост от вискозитета си при различни температури.

American Petroleum Institute (API)/Американски петролен институт/ - класифицира маслата според способността им да предпазват двигателя. Буквата S се използва за бензинови двигатели, а буквата C за дизелови. Буквата след S или C обозначава степента на защита и експлоатационни качества, като A е най-ниската а X най-високата степен. Някои масла могат да бъдат използвани както при бензинови, така и при дизелови двигатели, затова в класификацията им се посочва   SJ/CF или CF-4/SJ.


Association des Constructeurs Europeens d'Automobiles (ACEA) - подобна на API, с тази разлика, че докато API се основава на американски двигатели, ACEA се основава на европейски двигатели. ACEA също използва букви за обозначаване на класификацията.

Shell.com
Активен
Жоро (Ендуриста)
ниво 2
**
Неактивен Неактивен

Публикации: 58


« Отговор #2 -: юни 21, 2005, 08:26:51 »

РИСПЕКТ адаш:)
Активен
Bange
ниво 4
****
Неактивен Неактивен

Публикации: 299


29282978
WWW Ел. поща
« Отговор #3 -: април 27, 2006, 08:07:34 »

Благодаря! Аз повечето неща ги знаех, прочетени оттук-оттам, но е много хубаво че тук си ги представил толкова пълно и изчерпателно!
Активен
Turanaga
Red Brigades
ниво 3
***
Неактивен Неактивен

Публикации: 214


turanaga_blg
« Отговор #4 -: април 27, 2006, 08:38:11 »

go6o, похвално е че си подал тази информация, но като човек който се занимава с това искам да кажа няколко неща.
1. Информацията не е актуална (в момента има далеч по - високи класове от посочените на BP)
2. Съществуват и други летни вискозитетни индекси - например летен вискозитет индекс 60 в накои масла за серийни спортни автомобили
3. Означенията по евпропейската спесификация са с буквите А за бензинови и В за дизелови и цифрите от 1 до 5
4. Съществуват и други спесификации като Jaso (японската за мотоциклетни масла) и други стандарти на производители на двигатели като DC (daimler chrysler) BMW, VAG (Volksvagen group), PSA (Peugeot Citroen group), GM (General Motors), Ford и такива при товарни автомобили М.А.N., Volvo, Renault, Scania, Mack ... които са много по - важни при избиране на подходящо масло за конкретния агрегат.
Активен
go6o
ниво 5
*****
Неактивен Неактивен

Мотор: Подходящия за момента... BMW r1200gs, Triumph Tiger 955i, Honda TransAlp 650, Yamaha TT350
Публикации: 1201


North-West Motors - ВИДИН


WWW Ел. поща
« Отговор #5 -: април 27, 2006, 16:35:19 »

Информацията е поднесена умишлено без промяна , не съм аз автора . Колко е актуална - толкоз, има фундаментални неща, те са по важни , и информация която е от полза , поне за обща култура . Аз отдавна карам с масло SL по спецификация , до година може вече и то да не е актуално ... нещата се променят .За това и всяко аргументирано и обосновано твърдение , както и новости в областа ще са добре дошли като допълнение.
Активен
Shider
ниво 5
*****
Неактивен Неактивен

Мотор: Suzuki DL1000 V-STROM rider & Yamaha Super Tenere enthusiast
Публикации: 745


KARADERE ТЕАМ


WWW
« Отговор #6 -: август 21, 2008, 22:32:13 »

... Аз отдавна карам с масло SL по спецификация , до година може вече и то да не е актуално ... нещата се променят ...

Браво! Информацията е полезна и интересна, поне за обща култура...

Но аз да попитам нещо без да се приема за заяждане, по-скоро да накара потребителите да поразсъждават:
Какво ще се промени догодина? Ще смениш мотора с нещо ултра-модерно, или двигателя на сегашния ти, който е проектиран може би преди пет, седем или повече години според тогавашните стандарти за нефтопродукти, изведнъж ще има нужда от по-актуално масло???
Активен
Goblin
ниво 4
****
Неактивен Неактивен

Публикации: 430


Не мога да карам !!!

34179817
WWW
« Отговор #7 -: август 22, 2008, 19:03:50 »

Да, ще има нужда.
По простата причина че маслата се променят, и то не винаги в посока по-добро. Маслата трябва да спазват все по-затягащи се норми против замърсяване и подобни, както и изисквания на автомобилни производители, които не винаги са изисквания за качество, а най-често изисквания за трайност.

Между другото статията по-горе е много изчерпателна, но не засяга специфичните изисквания за мотоциклетите. Докато преди 10-15 години качественото автомобилно масло и качественото мотоциклетно масло са били почти еднакъв продукт, в наши дни двете са абсолютно различни.

Подробности тук, ако ти се занимава да четеш: http://www.maximaoil-bg.com/?p=net
Активен
fairground
ниво 2
**
Неактивен Неактивен

Мотор: Simson 425 sport '57
Публикации: 68



Ел. поща
« Отговор #8 -: септември 27, 2008, 17:54:05 »

Браво за статията!! (Не се хваля Very Happy но аз съм с едно от най-новите масла - Valvoline SAE 15W40, API CJ-4/SM)
Активен
rado_929
ниво 3
***
Неактивен Неактивен

Мотор: HONDA CBR929RR
Публикации: 151



Ел. поща
« Отговор #9 -: септември 27, 2008, 20:57:35 »

Кото човек който от 15 години се рови в тази тема мога да кажа, че статията е добра и полезна поне за обикновенните потребители.
Но искам да напомняч, че тук в България се сблъскваме с друг голям проблем, дали наистина в тубата е това което пише на етикета ?!?!?!
Както знаем тук можем да направим менте на всичко; алкохол, масла, храни, дори и минерална вода.
За съжаление практическия контрол върху качеството на ГОРИВАТА и МАСЛАТА в БГ е НУЛЕВ.
Тук всеки втори е вносител на някакви масла и твърди че само неговите са истински а като отвориш официалния сайт на производитела на маслото той изобщо не посочва представител за България!!!
Е КВО ПРАВИМ ТОГАВА ?????????????????????
Активен
tyremaster
Мото-къща "MotoZone"
ниво 5
*****
Неактивен Неактивен

Публикации: 606


461571711
WWW
« Отговор #10 -: януари 04, 2009, 00:29:53 »

Kаталог на MOTUL
За почти всички марки и модели.
Активен
JAVKATA
ниво 5
*****
Неактивен Неактивен

Мотор: Yamaha R1
Публикации: 733



« Отговор #11 -: декември 30, 2009, 09:57:27 »

Активен
Vladi4
ниво 5
*****
Неактивен Неактивен

Мотор: 50сс, 150сс, 175сс, 250сс, 350сс, 750сс, 850сс и сега BMW R 1100 GS
Публикации: 1142

Директор на ветрови превал.


Ел. поща
« Отговор #12 -: януари 09, 2010, 10:59:03 »

Аз карам Хонда Африка Туин 750 с Лики Моли 20W50 API-SG. Сега отворих на Мотул каталога, който тук сте дали и видях, че за моят мотор го дават 10W40. Ако мина на 10W40 по-добре ли ще е? То май, че е полусинтетика, до като 20W50, мисля че е минерално? Сега го сменям през 5000 км Лики Моли-то и ми гори, около 50-60 грама на 1000 км. В мануала на мотора ми дават през 12000 км да сменям маслото, като препоръчват SE SF, SG без да уточняват другите параметри. Само са дали една таблица с температури в която 10W40 покрива най-голям диапазон.
Може ли да ми каже някой, ако мина на 10W40 и започна да го сменям на 10000 км примерно дали ще имам проблеми с двигателя на Африката? Питам, защото мисля тази година да направя едно пътешествие, като покарам малко повечко, към 16-17 000 км и сигурно ще се наложи някъде по средата на пътя да сменям масло, но поне да е само един път смяната. 
Активен
forry
Freerider
ниво 5
*****
Неактивен Неактивен

Мотор: скутерче
Публикации: 814


fory_underground@abv.bg forry
Ел. поща
« Отговор #13 -: януари 09, 2010, 11:30:36 »

     Влади, аз тази година карах африката с Мотул пълна синтетика 10 на 40. Такова масло ми препоръча чичо доктор, с такова карах! Минал съм близо 12 000 км след смяна на маслото (толкова е по мануал, знаеш)- за всичките тези километри имам липса на не повече от 300-400 милилитра масло, които май даже не са и изгорени като си гледам омазания въздушен филтър! Та, с две думи не съм забелязал нещо да се е скапало по двигателя, даже утре мисля да покарам още малко, че чак тогава да сменям маслото Very Happy
« Последна редакция: януари 09, 2010, 11:32:25 последно от forry » Активен
Vladi4
ниво 5
*****
Неактивен Неактивен

Мотор: 50сс, 150сс, 175сс, 250сс, 350сс, 750сс, 850сс и сега BMW R 1100 GS
Публикации: 1142

Директор на ветрови превал.


Ел. поща
« Отговор #14 -: януари 09, 2010, 12:55:21 »

Благодаря Фори. Определено ще взема да премина и аз на такова Мотул 10W40. Very Happy То в същност не го гори, ами при по-високи скорости и обороти го изхвърля през отдушника на картера към въздушният филтър.
Активен
Страници: [1] 2 3 ... 5   Нагоре
Изпечатай
www.MotoForum.bgКонцентратМото енциклопедия (Модератор: Terziev)Тема: Двигателно масло - статия

News - MotoZone

Отиди на:  



Страницата е създадена за 0.219 секунди с 20 запитвания.