Добре дошъл/дошла, Гост. Моля, въведи своето потребителско име или се регистрирай.
Изгуби ли регистрационния е-мейл?

Влез с потребителско име, парола и продължителност на сесията

www.MotoForum.bgКонцентратМото енциклопедия (Модератор: Terziev)Тема: Темата за каските-на български
Страници: 1 ... 4 5 [6]   Надолу
Изпечатай
Автор Тема: Темата за каските-на български  (Прочетена 60890 пъти)
0 Членове и 1 Гост преглежда(т) тази тема.
the slow heart
Suzuki Intruder 750cc
ниво 5
*****
Неактивен Неактивен

Публикации: 987


somewhere over the rainbow


« Отговор #75 -: август 21, 2008, 13:06:10 »

Отговор на ‘Motorcyclist’

Както виждате, Snell Memorial Foundation не са доволни от нашите тестове публикувани в изданието от Юни 2005. Идеята на тестовете и статията ни не беше да атакуваме Snell или линия каски. И справедлив прочит на материала би го показал. Ние просто реализирахме тестовете си, планирани да наподобят големия процент от реални инциденти, които ние и читателите ни търпим, и на база на най-добрата научна информация към момента. Ние тествахме шлемовете справедливо и обективно, което падна то падна. И неочаквания позитивен отклик от читателската ни аудитория, показва че сте оценили усилията ни подобаващо. Учените цитирани от нас, Д-р Jim Newman, Професор Harry Hurt и  Dave Thom, бяха на места откровени в критиките си към Snell. Къде са учените подкрепящи Snell? Защо не ги цитираме? Отговора е прост. В цялото ни проучване - САЩ, Обединеното кралство и Европа , за почти година, не намерихме нито един.

На ръба     Ако Snell желаят да отправят критики към материала и методологията ни, надяваме се да обрисуват точно историята. Ето цитат показващ селективният им прочит: "Те (Motorcyclist) базират сравнението си на представянето при удар в плоска повърхност..." Игнорират 32-та индивидуални теста не на плоско, а на стоманен ръб, ужасяващо ръбато желязо, същото което Snell използват. Ние представихме калкулаците за този тест, аналогично на тези за плоския. Писахме на няколко места в статията за този ъглов тест. Цифрите са ясно посочени в таблицата с резултати. Има и снимка на ръба в материала, с пояснение. Snell го пропуска, сякаш въобще не сме го правили. И после ни атакува за това, че тестването ни е базирано на удари в гладка повърхност. Както не беше.

Сериозен удар    Snell също продължава да защитава своята научно незащитима позиция, че поемането на тежки удари в главата е безопасно, стига да са под 300g лимита. Добре, но списъка с научни писаници, проучвания на инциденти и водещи световни учени в областта на сътресенията на мозъка, които не са съгласни със Snell в това отношение е изумителен. Д-р Jim Newman, високо уважаван учен в областта и бивш Snell директор, твърди че 200g удар в главата може да е фатален, 200-250g удар съответства на AIS 4 нараняване ( жестоко ), 250g-300g е AIS 5 ( критичен ), а над 300g е АIS 6. AIS 6 означава смърт.

Военните стандарти    Дори нашите военни не са съгласни със Snell по въпроса. U.S. Army Aeromedical Research Laboratory (USAARL) е създала стандарт за толеранса при претоварването за каски на летци на хеликоптери. За двуметровия тест, използван в 75 % от нашето изследване, Армията не допуска повече от 150 gs за зоната около ушите, която смятат за особено уязвима, и не повече от 175 gs на други места. Трябва ли ние мотористите, които често сме по-възрастни, не така здрави и не така желаещи да срещнат смъртта или да претърпят мозъчни сътресения като пламенните бойци, да приемем толеранс от 300g за същите удари?

Дискусия около кръглата маса      В отговора си Snell подбира параграф от Европейското European COST 327, окончателния му доклад – най-съвременното изследване по темата. В параграфа, който цитират пише, че моториста удря ‘заоблен обект’ в 79% от случаите. И Snell го използва за да оправдае своята спорна практика за тестове в стоманени издатини, което ги прави по-твърди. Това твърдение директно опровергава заключенията на поне 6 сериозни изследвания в областта на инцидентите с мотоциклети, направени през последните 30 години, показали че между 75% и 87% от ударите с каска са в плоската повърхност на пътя. Което е смислено. Защото в преобладаващата част от времето, пътя е мястото където се пада. Гравитацията си върши работата. Някои от учените с които дискутирахме, които са също така озадачени с това конкретно заключение на COST 327, предположиха че това заключение е на базата на данни от каски претърпели инциденти изследвани лабораторно и след установени закръглени следи от удара по каските. Но ако ударите гъвкав,  принципно кръгъл шлем на плоска повърхност ще установите овална следа върху каската — което е възможно да бъде погрешно интерпретирано като удар в "заоблен обект". Ако хората провели COST 327 наистина смятат 79% от жертвите на удари с каски за сблъскали се такива обекти, логично е да се помисли, че те биха заложили като изискаване удара в заоблен стоманен обект в предложения от тях проекто-стандарт. Но те не са. Тези хора предлагат да се тестват каските в плоска стоманена плоча и бордюро-образен стоманен профил – сферичен стоманен профил не е споменат въобще. Ето какво каза Д-р Bryan Chinn, главния редактор на окончателния доклад COST 327 за сферичните стоманени профили в тестовете настоявани от Snell: "Според нашето изследване, този тест е доста жесток и преминаването му изисква по-плътни пълнежи за каските, което вероятно влошава качествата им при други удари, в частност плоските."

Анализ на COST      Вероятно не е добра идея в дългосрочен план Snell да подържат позицията си с няколко извадени от контекста параграфи и откъси от 327-те страници на COST. Защото погледнато реално то изобилства от пасажи, в които директно се отхвърля позицията на Snell за 300gs претоварване. Например : "Пиковото линейно ускорение на главата трябва да е под 250g." (COST 327 Introduction, page v)
                  Или това : "Модерните модели каски са прекалено твърди и жилави и енергиите на удар се усвояват ефективно само при HIC нива ( критерия за нараняване на главата, мярка за отчитане на претоварването в период ) далеч над тези, които са преживяеми." (COST 327 Introduction, page x).
                  Или графика 7.28, страница 166. Тази графика показва как действително наблюдаваното ниво на нараняване на главата при жертви на инциенти расте с нарастването на пиковото претоварване на главите при ударите в инцидента. При 250g, жертвите имат 80% шанс за AIS 3 ( сериозно ). При 300gs, вероятността за AIS 3 скача на 93%. За всеки имащ понятие как се чете графика е видно как и колко с по-лекия удар се подобряват шансовете за по-малко нараняване.
                  Или проекто-стандарта, който предлагат. Той просто противовечи на всичко възприето от Snell. Изисква тестове с по-силни удари от тези при Snell-M2000/2005 и настоява за по-малки резултатни претоварвания — 275g срещу 300g на Snell. Няма удари в сферични стоманени профили, няма повторни удари в същото място. Предложен е тест режим на две нива с по-нисък -180 gs лимит за по-нискоенергийни удари, тези които действително се срещат в мнозинството от случаите. И за разлика от  Snell, има скала за теглото на различните глави, с която се коригира контролното претоварване. Така мъжете с по-малки габарити, жените и децата получават по-адекватна защита от високи претоварвания на главите. Друго нововъведение, също несъществуващо при  Snell е тест на брадичката на каската с лимити за претоварването – също относително често срещани удари, при това с голяма вероятност за летален изход при фрактура в основата на черепа.
                 Ние мислим, че предложения COST 327 стандарт като алтернатива на текущия UN/ECE 22.05 е добра алтернатива на всичко съществуващо в областта на технологиите за защита на главата от черепно-мозъчни травми.

Бунтарчета                Snell също така бяха по-малко от любезни към някои от реномираните учени в областта на черепно-мозъчните травми за това, че опитват да открият и споделят с нашите читатели истината. Очаквахме повече от фондация, в която много от нас са вярвали и инвестирали с парите и здравето на семействата си. В един имейл до член на Norton Owners List, изпълнителният директор на Snell нарече статията ‘атака’ инсценирана от ‘бунтарчета’ . Тук упоменаваме някои от хората, които помогнаха в изследването ни или споделиха опит и изразиха съгласие с нашите методи за тестване и направени изводи – нещо като ‘кой кой е’ в световния изследователски елит в областта на мозъчните сътресения:

Д-р Bryan Chinn, главен редактор при UN/ECE COST 327 окончателен репорт

Д-р Jim Newman, бивш Snell директор и високо ценен специалист в областта. В момента е действащ учен в областта на астронавтиката, обявен в международната зала на славата за учени в областта на здравето и безопасността, притежава няколко патента за каски.

Д-р Terry Smith, от Dynamic Research Incorporated, друг международно признат изследовател в областта на инцидентите с коли и мотоциклети, учен в областта на защита на главата.

Andrew Mellor, от ‘FIA Institute’, признат учен дизайнер на каски и създател на ‘FIA Super Helmet specification’ за 'Formula 1' състезателите.

Dave Thom, от ‘Collision and Injury Dynamics’, ентусиазиран ездач и бележит учен и изследовател на инцидентите с мотоциклети. Той е наш дългогодишен сътрудник в инициативите за предотвратяване на инциденти, усъвършенстване на шлемове и спасяване на човешки животи.

Заслужил Професор Harry Hurt, от ‘Head Protection Research Laboratory’. Той води  HPRL лабораторията за наранявания на главата към университета в Южна Каролина дълги години. Hurt репорта воден от него е все още едно от най-важните и авторитетни изследвания от световен мащаб познати на нас. 

Бунтарчета действително ....

Активен
the slow heart
Suzuki Intruder 750cc
ниво 5
*****
Неактивен Неактивен

Публикации: 987


somewhere over the rainbow


« Отговор #76 -: август 21, 2008, 13:07:13 »

Бележки относно пресмятанията и коментари на цифрите :
•   скоростта 'V’ с която се удря свободно паднало тяло от височина ‘H’в метри е  :  V= sqrt ( 2*g*H ) , където g=9.81 m/s/s е земното ускорение. Така например при тестовете падайки от 2.0 метра преди удара каската е ускорена до 6.3 м/сек. или 25 км/ч, а падането от 'чудовищните' 3 метра е скорост на удара 7.7 м/сек. или 22.6 км/ч
•   Кинетичната енергия ‘Е’ в джаули ( J ) на движещо се тяло с маса ‘М’ в килограми и скорост ‘V’ в метри за секунда e  :   E=M*V*V / 2 – зависима от масата, и изключително силно зависима от скоростта. Така например при тестовете падащата 5кг глава от 2.0 метра е набрала енергия на удара от 98.1 J, a тази падаща от 3 метра 148.2 J .
•   Gs e безразмерно съкращение показващо колко пъти е превишено земното ускорение ( колко G-та ) с отрицателен знак в краткият период непосредствено след удара, когато пяната се деформира и главата и мозъкът се претоварват. Тоест то е критерий за плавността, с която се погасява движението. На практика при деформирането на пълнежа на каската това отрицателно претоварване се изменя от рязко нарастващо до пик и спад впоследствие. И това в рамките на части от секундата – обикновено десетина милисекунди ( виж снимката по долу на една типична тестова диаграма след подобен удар ).  За приблизително пресмятане колко милиметра пяна се мачка за едно усреднено претоварване може да се ползва :                                      D [ mm ] = Gs * T [ ms ] * T [ ms ] * 0.0049                                                                              Например да се спре претоварване 200 Gs в рамките на 2 милисекунди както се коментира в статията, еквивалента от път на главата в каската и деформиране на пълнежа е около 4 милиметра, ако обобщим движението за равнозакъснително, тоест ускорението е сравнително постоянно като стойности за времето на погасяването.

Активен
znlambov
ниво 1
*
Неактивен Неактивен

Мотор: Honda XLR 250 1989
Публикации: 49



WWW Ел. поща
« Отговор #77 -: януари 26, 2009, 02:43:17 »

Ето един полезен сайт:

http://sharp.direct.gov.uk/
Активен
FISH
ниво 1
*
Неактивен Неактивен

Мотор: COLT
Публикации: 4


« Отговор #78 -: февруари 22, 2009, 14:12:01 »

найстина пази главата - пази скутера
Активен
stavrev
ниво 4
****
Неактивен Неактивен

Мотор: Harley Davidson Sportster XL883L YAMAHA XT660R Yamaha Tenere XT600Z
Публикации: 459


правя каквото трябва, а пък да става каквото ще


« Отговор #79 -: март 19, 2009, 23:05:12 »

 каските пазят, но ако са закопчани
Активен
romeo_jullieta
ниво 1
*
Неактивен Неактивен

Мотор: SUZUKI GSXR1100 R
Публикации: 2



Ел. поща
« Отговор #80 -: април 13, 2010, 13:25:28 »

а за каските FM да знаете нещо ? Капчествени ли са ?  hummer
Активен
cressi
ниво 1
*
Неактивен Неактивен

Мотор: Yamaha YZF R6 2007, Simson KR 50, Puch MS 50 V, CEZET 250
Публикации: 37



Ел. поща
« Отговор #81 -: май 20, 2010, 20:47:13 »

та и аз да си изкажа мисълта Smile
споделям мнението на колегата от най-първия пост ,че ее по добре с мека каска отколкото Снел стандарта, понеже тук не става въпрос за твърдостта на каските,а за човешката глава и тяло също.Замисли ли сте за едното претоварване(Г).Понеже съм военен и познавам доста военни пилоти ,говорил съм с тях -възможно е човек да получи травма на мозъка само от едното претоварване породено от сложни маневри с изтребител ,а какво да говорим за удар на глава с каска в твърд предмет.Вътре в каската ,а и ако щете в главата претоварварването което получаваме е огромно,което е породено именно от бързата скорост на спиране,така че според мен също е важно как каската обира удара.Ясно е ,че ако е прекалено твърда, целия удар ,ще се предаде на главата на човек,а ако е мека способността на огъване ще разпросте енергията на удара в цялата каска,което за мен е по добрия вариант.
И на колегата обясняващ какво носят пилотите от Ф1 и Мото ГП ще му кажа,че те носят това за което им е платено!!!
Естествено,че те притежават върховите технологии,но забележете-на Марката, и  са длъжни да я носят понеже им е платено няколко милиона за това!
Да не би да си мислите ,че задължителните шапки на награждаването са най-добрите беизболни шапки в света? Имат договори хората ,трябва да ги изпълняват.А и паданията в ГП са къде каъде по-леки и безопастни от тези ако паднеш напшример на магистрала "Тракия"
п.с- лично мнение !!!
Активен
Ангел Николов
ниво 2
**
Неактивен Неактивен

Мотор: все още нямам
Публикации: 92



Ел. поща
« Отговор #82 -: юни 29, 2010, 10:26:14 »

Много добра статия искаме още!!  Very Happy Mad
Активен
pursuit
ниво 4
****
Неактивен Неактивен

Мотор: If everything seems under control, you're not going fast enough!
Публикации: 390


Suzuki Intruder1500 Custom, Victory Cross Roads LE


« Отговор #83 -: юли 27, 2011, 07:17:15 »

Цитат на: the slow heart
Колеги, нека благодарим на the slow heart за огромното количество информация и упорния труд, за да я направи наше достояние!
Истината често може да е двупосочна и така обемно поднеснта информация ни дава възможност за наистина задълбочено осмисляне на проблема. За мен въпросът твърда или мека черупка се изясни.
Thank you, the slow heart Very Happy

Иизводите, поне за мен са:
- от първостепенно значение за протекцията е НОСЕНЕТО на ЗАКОПЧАНА КАСКА, ДОБРЕ ПАСНАТА на конкретната глава. Незакопчаната или хлабава каска не пази, не изпълнява функциите си.

- критично важна е СИЛАТА НА УДАРА, не толкова оцеляването за каската, а за съдържанието й. Важно е да бъде опазена в случая главата/мозъка и костите й от фатална травма.иначе става като в стария виц от времето, когато коланите в колите станаха задължителни - " ...а водачът си е съвсем като жив..."
Несъмнено, СИЛАТА НА УДАРА ИМА ПРЯКО ОТРАЖЕНИЕ В СКОРОСТТА НА СБЛЪСЪКА,
което най-често е резултат от скоростта на движение на обекта (в случая главата с каската) и скоростта на препятствието. Т.е. ако паднете и срещнете асфалта с 60 км/ч е едно, но ако с 60 км/ч срещнете и насрещно движещ се с 60 км/ч обект резултантната скорост става 120 км/ч
Което означава - ВИНАГИ, ВИНАГИ бягайте от челен удар!!!
Другият фактор е формата на препятствието, в което ще се ударите  - плоското - асфалтът/паважът ни е гарантиран, за другите "екстри" - въпрос за шанс...
един колега беше успял да си "вдене" дръжката на амбреажа в бузата - и му се виждаше в устата  Sad

- следващият по значение фактор е ПЛОЩТА НА ПРОТЕКЦИЯ - т.е. разликата между каска "фул фейс" и мото-таке от типа "на кучето канчето" в случай на инцидент ще е много осезателна...
друга тема е стесняването на зрителното поле, чуваемоста и вербалната комуникация - и едно "баси кифлата" или краткото и емоционално "къде бе, .едерас" не би могъл ясно да произнесеш в затворения шлем  funny
Но все пак има разлика при градска езда и каране по магистрала или на писта... Няма и универсален шлем/каска...

Темата е за каските и тук няма да вадим списъка с алтернативите от рода: "спукан далак или натрошена лакътна става предпочиташ?"
Само ще спомена алтернативата "мозъчна смърт или прекъснат гръбначен мозък".
И в двата случая вече не си ти...

Как да сведем тази опасност до минимум?

УБИЙ СКОРОСТТА
Попитайте се - коя скорост, кое мое поведение на пътя, до каква степен съобразяването с пътната ситуация ме превръща от потенциалвн пациент на травматологията в ДОНОР?

Или ако перефразирамеше стане следното: УБИЙ СКОРОСТТА, ДАЙ ШАНС НА СВОЯ ЖИВОТ!

Малко гадно стана заключението sorry,
но след цялата тази статискита за инциднтите в каква посока да поемат мислите и въображенито? Sad

е, хубав слънчев ден и безаварийно колеги Smile 


Активен
kitan
ниво 5
*****
Неактивен Неактивен

Мотор: изтребител
Публикации: 3490



Ел. поща
« Отговор #84 -: октомври 24, 2013, 22:21:03 »

а за каските FM да знаете нещо ? Капчествени ли са ?  hummer
имах 2 такива,при висока скорост едната се местеше надолу и ми притискаше брадата,другата обратно нагоре и не виждаш 10 метра пред мотора.и двете като погледна надясно или наляво с над 200 се усукваха от вятъра и беше много неприятно.не съм падал с тях.после си взех шоей и открих топлата вода.пробвах я и на удар,много съм доволен.за мен това е марката.миналата година една приятелка(моторджийка)ми каза че чела за някакви нови тестове на каските и само x lite и shoei били в норма.но каде какво как не ме вълнува защото аз за мен си знам.а и ми харесват най много и на форма(което си е бонус)не се оплаквам от фм,но като я сложих след шоей,я подарих още същия ден.те и като цена и година са доста различни,но едно 15 000км с фм навъртях.главата си е твоя и ти решаваш как да си я пазиш.безавариино каране от мен Mad
Активен
stan4o_12
ниво 5
*****
Неактивен Неактивен

Публикации: 1744



« Отговор #85 -: октомври 24, 2013, 23:13:23 »

FM произвеждаха нискобюджетни каски,но мисля,че фалираха.Имал съм такава каска беше доста лека 1380гр.
Оказа се и доста здрава,въпреки,че не ги хвалят много.
Абе добра каска си е според мен.Само за удобство вече...въпрос на личен избор.
тва остана от нея:



« Последна редакция: октомври 24, 2013, 23:15:42 последно от stan4o_12 » Активен
kawasuna
ниво 4
****
Неактивен Неактивен

Мотор: Honda CBR954RR/GSXR K8 1000
Публикации: 288



Ел. поща
« Отговор #86 -: януари 29, 2014, 10:35:32 »

Suomy-Extreme spec1R,нещо такова беше май,Л номер е в началото ми беше доста стегната но сега се поодпусна и ми пасна точно.След окло 80км.чувам подухването от вятъра,но мисля че е нормално.Иначе самта работа на мотора почти не се чува
Активен
sam_g
ниво 5
*****
Активен Активен

Мотор: Honda VFR 800 V-tec, (ABS, 2006); Ex: Honda CB600F - Hornet '01
Публикации: 561


V-я си FR-а


« Отговор #87 -: юни 27, 2014, 20:19:48 »

наистина англичаните от S.H.A.R.P. са се постарали доста с инфото. дълго си избирах fullface  каска, която не струва колкото 1/5 мотор, да е 5* и на всяка impact зона да бъде оптимална + да има хубава визия...и си харесах семплата Nitro Aikido - http://sharp.direct.gov.uk/testsratings/nitro-aikido и е на допустима цена  Very Happy
Активен
Страници: 1 ... 4 5 [6]   Нагоре
Изпечатай
www.MotoForum.bgКонцентратМото енциклопедия (Модератор: Terziev)Тема: Темата за каските-на български

News - MotoZone

Отиди на:  



Страницата е създадена за 0.203 секунди с 20 запитвания.