Добре дошъл/дошла, Гост. Моля, въведи своето потребителско име или се регистрирай.
Изгуби ли регистрационния е-мейл?

Влез с потребителско име, парола и продължителност на сесията

www.MotoForum.bgКонцентратМото енциклопедия (Модератор: Terziev)Тема: Темата за каските-на български
Страници: [1] 2 3 ... 6   Надолу
Изпечатай
Автор Тема: Темата за каските-на български  (Прочетена 60833 пъти)
0 Членове и 1 Гост преглежда(т) тази тема.
Kaloyan Mitkov
ниво 5
*****
Неактивен Неактивен

Мотор: zx10r
Публикации: 1190


Let us die young or let us live forever


« -: май 22, 2007, 18:44:30 »

Колко е добра твоята каска?До каква степен ще предпази мозъка ти при реална катастрофа?
 Мислиш си,че можеш да отговориш лесно,на тези елементарни на пръв поглед въпроси,изхождайки от високите стандарти и цена на твоята каска.Но истинският отговор,както сам ще се увериш,е всичко друго,но не и елементарен.
Между производителите на каски съществува спор,колко точно трябва да е здрава и твърда една каска,за да осигури максимална защита.
 Защо съществува спор?Защото ако е прекалено твърда,няма да е в състояние да предпази вашия мозък при катастрофа.Ако обаче е твърде мека може да не ви предпази достатъчно при много силен удар.Ако знаеш какъв удар ще понесе твоята глава,при евентуална катастрофа и колко силен,ти би си избрал перфектната каска.Но всяка катастрофа е различна,затова можеш само да гадаеш.
 За да разбереш как каската предпазва или не предпазва твоя мозък,трябва да разбереш колко крехък орган е той.Съдържанието на мозъка е като топло желе.Толкова е лепкаво,че когато патолозите местят мозъка от труп,трябва да използват нещо като много плътно платно,за да го запазят цял,след като го извадят от черепа.
 Твоя мозък буквално плува в твоя череп.Но когато твоя череп спре внезапно-примерно ако срещне нещо твърдо-мозъка ти продължава да се движи и се сблъсква с вътрешната част на черепа.Ако ударът е прекалено тежък,вашия мозък може да бъде сериозно увреден.Увреждането на мозъка може да доведе до още по-големи поражения.Когато мозъка е вътрешно увреден,той се издува  и се опитва да излезе през всички възможни отвори.Докато се промъква,се причиняват огромни увреждания на жизнено важни области.
 Никое от изброените последствия не е желателно.
 За да предотвратим всички тези ужасни неща,ние носим каски,ако имаме достатъчно мозък,който да пазим.
 Каската има две основни части-външната обвивка и вътрешната,която обира удара.Вътрешната част е съставена от полистирен(ЕPS).Външната е съставена от два основни материала-влакна от смола(фибростъкло,карбон,кевлар) или термопласт(АBS или поликарбонат).
Външната обвивка има няколко функции.Първо да предпазва EPSто от проникване на всякакви предмети в него,което почти никога не се случва при реален инцидент.
Второ предпазва от охлузвания,което е добре, ако се хлъзнеш в някой шикан на писта Дайтона!
  Трето предоставя гладка повърхност на Troy lee, за да си рисува драконите!Мотористите и продавачите на каски обръщат огромно внимание на външната обвивка на каските.Но частта, която обира голямата част от удара при инцидент е вътрешната обвивка.
  Когато каска се удари в пътя или друг твърд предмет,външната обвивка спира мигновено.Вътре главата ти продължава да се движи докато не се сблъска с вътрешната обвивка.Когато това се случи,нейната задача е да предостави на главата мек удар-ако искаш мозъка ти да продължи да работи както сега-това е!
 Най хубавото нещо на EPS е че при катастрофа обира голям част от енергията.Не натрупва енергия и не позволява на главата да отскочи като пружина,което би било много лошо,защото мозъка ви ще се разклати не веднъж, а два пъти.EPS всъщност обира кинетичната енергия на твоята глава.
 За да се намалят G силите ,които действат на мозъка ни,когато той внезапно спре,искаме да намалим скоростта на нашата глава колкото може по-плавно.Значи перфектната каска би трябвало да бъде огромна,със 6 инча пяна EPS,която да обира удара все едно си лягате на възглавница.Проблем е ,че никой не иска да носи толкова голяма каска.Така че дизайнерите трябва максимално да сгъстят пяната,за да намалят обема и.
 За да е объркването още по голямо,на пазара има цели 4ри стандарта за каските.Задължителен за всички видове каски е DOT стандарта(FMVSS 218).Европейският стандарт се нарича ECE 22-05,приет в повече от 50 държави.Друг стандарт е BSI 6658 в Англия.И последно Snell стандарта,доброволно приет,частен стандарт,използван главно в САЩ.Всяка каска трябва да има DOT стандарт и може да притежава или не притежава някой от другите стандарти.
 Основния спор е между DOT и SNELL стандартите.
 Убиецът-най-тежкия SNELL тест за каски-два удара с парче от стомана,голямо колкото портокал,Първия удар е с 150 джаула сила,следващия удар е на същото място-със 110 джаула.За да го премине,каската трябва да предаде не повече от 300 джаула сила на главата!
 Но има ли този тест смисъл в реална ситуация на пътя,където удар със такава сила се случва само в един % от инцидентите.
 Така че носим каски,предвидени да ни предпазят от удари понесени два пъти на едно и също място!Но по този начин се прави компромис със способността на каската да обира удара.
 Със стикера SNELL на каската нейната цена се увеличава с от 30 до 100$!!!!Зарди тази примамка със стикера SNELL,хората си казват-‘Хей,това е по-добра каска и затова е редно да струва повече пари!’Няма такива данни които да доказват това!!!
 Какъв трябва да е максимално допустимия лимит на джаули,които действат на каската?Каските не трябва да бъдат само по-гладки,с по съвършена форма,с по-яки разцветки,но трябва да бъдат и по-меки!!!Защото хората носят тези висококачествени каски и получават мозъчни травми!!300 джаула не е безопасно!!!Имаме много данни за хора получили наранявания в катастрофи между 230 и 250 джаула,от тези травми няма начин да се възстановят!Каските издържат на силни удари,но какво от това???Ако са носели по-меки каски са щели да имат по-голям шанс да оцелеят!
 Как Snell федерацията отговаря на критиките на специалисти по мозъчна хирургия,че произвеждат прекалено твърди каски???
 ‘Целия бизнес на тестването на каски е базиран на твърдението,че има праг на възможното нараняване и всяко мозъчно сътресение под този праг е безопасно!’
 Това е скала за силата на ударите,които може да понесе мозъка:
 AIS 1=почти никакво нараняване
 AIS 2=умерен
 AIS 3=сериозен
 AIS 4=суров
 AIS 5=критичен

 AIS 6=фатален
Удар със сила повече от 200 джаула е много сериозен.Главите са различни.Младо здраво момче може да понесе повече джаулове от възрастен,болен човек.
 
Ще ви убие ли удар със сила 200 джаула,на който сте изложен за повече от две милисекунди?Зависи от теб!Но травмите в главата не са шега.5 милиона американци страдат от травмично мозъчно нараняване(да си си удрял главата много силно)Тези хора няма да са същите както преди,никога вече!
 Вероятността да починеш от удар в главата се увеличава многократно,ако си имал предишни сериозни травми в главата!Примерно ако получиш нараняване AIS 3(което не е фатално по принцип)може да умреш ако си имал сериозна травма в главата преди!!!

Повечето каски на пазара в Сащ, които се правят в Азия имат SNELL-Arai,HJC,Icon,KBC,Scorpion,Shoei.Със стандарти  ECE 2205 са повечето европейски каски-Vemar,Shark,Scuberth.
 Z1R които са едни от малкото само със DOT стандарт са едни от най евтините на пазара!
 Едни от най разпространените инциденти са –кола засича мотор,обикновено стават с малка скорост,но често са с фатален край!
 Друга голяма част от инцидентите се случват с много висока скорост!
Не винаги е вярно,че колкото по-висока е скоростта,толкова е по-силен удара!Например при един хай сайд може да се получи много по-сериозен удар,от това да паднеш с много по висока скорост и да се суркаш по земята.Всички модерни каски са достатъчно модерни да те защитят от охлузване.
Предпазва ли по- добре SNELL стандартът при реален инцидент,от DOT?
Отговорът е не!
Във фаталните случаи смъртта никога не е причинена само от травма в главата.Колко хора са били оцелели поради факта ,че са носили каска със Snell?Николко е отговора.
От изследвани 20 много сериозни и добре описани случаи е направен извода,че някой от по-сериозните мозъчни травми са причинени от прекалената твърдост на каската използвана от Snell стандарта.
Ако в Америка са масово разпространени по-меките каски(DOT),които наистина обират удара,това означава по 700 живота спасени на година!!!!!!!
В последните години на пазара се появиха марки като HJC,KBC,ICON,които предлагат каски които изглеждат не по зле от ARAI  и SHOEI,но на много по ниска цена.Тука се появяват твърдения от рода-‘за по-малко пари не може да предлага същата защита’.И какво правят производителите на тези каски?Слагат SNELL сертификат.Ако го няма този стикер,хората ще си помислят,че каските не са толкова добри колкото другите!
А сега самия тест-Както сте разбрали основната цел на каската трябва да е да обира удара!Възможно най малко джаули да действат на мозъка ви!Ето класацията:
DOT:
Z1R ZRP-1-152 джаула
Fulmer AFD4-157 G
      BSI/DOT
AGV Ti-tech-169G
Suomy spec 1 R-182G

               ECE 2205
Schuberth S-1-161 G
Shark RSX-173 G
Vemar VSR-174 G
               SNELL/DOT
Icon mainfraim-181 G
Scorpion EXO400-187G
AGV XR2-188G
Arai tracker-201G
HJC ac11-204 G
 
Превод-Калоян Митков

http://www.motorcyclistonline.com/gearbox/motorcycle_helmet_review/

Теста на каските е извършен от учени,специалсти точно в тази област-мозъчни травми!Докато  тестовете на SNELL федерацията не се извършват от учени,специалисти!!!!!!
Използвани са 32 каски на 16 марки.
Самият тест се състои от 4 удара за всяка каска.3 от които са удари на асвалт-каквито са 75% от инцидентите.Каските се удрят от двете страни със сила 100 джаула(= на падане от 2 м)Според проучванията 90% от ударите са с такава сила.И един удар със сила 150 джаула,9% от инцидентите.И само 1% от инцидентите стават с по-голяма сила.
При най-силния удар,най-твърдата каска в теста-Arai-предава на мозъка 243 джаула!А най-меката Z1R 176джаула!
Теста също показва,че пласмасовите каски абсорбират по-добре от тези от фибростъкло!(каски от един и същ производител)

С каската победитеl Z1R e направен един допълнителен,чудовищен удар.По силен от най-силния тест на Snell.Ударена е със сила 185 джаула!!!(падане от 3,9м)Резултатът е 209джаула!!!Изумителен резултат.
« Последна редакция: май 23, 2007, 11:09:09 последно от Kaloyan Mitkov » Активен
ЧЕФО
THE EVIL ARCHITECT
ниво 5
*****
Неактивен Неактивен

Мотор: Tiger955i; ZX12R;CBR1100XX;XT660X;XTZ750;KLX650;NT400;AN400;XJ750;CX500;CB400N;Tuareg125; и други
Публикации: 13659


Вярваш на всичко прочетено? Е, колко да си тъп?


« Отговор #1 -: юни 14, 2007, 18:58:55 »

Много интересна тема и много объркваща. Винаги съм смятал, че пластмасовите каски са най калпави и че композитните са за предпочитане. Такова е и общото схващане. От тези тестове излиза, че най ефтините пластмасови каски са за предпочитане. Не знам какво да си мисля. направо се обърках тотално. А аз мислех да си купувам Арай. Тая статия направо ме отказа. Sad И ся к'во да си купя? Баси.

......Ударена е със сила 185 джаула!!!Резултатът е 209джаула!!!

Абе не съм много чак на физиката, ама тук нещо е объркано. И не само тук. На всякъде в цялата статия където се споменава сила на удара на каската и силата на удар на главата го има. Значи удряме каската с 185j и на главата се предават 209j. Излиза че на главата ще се предаде по силен удар от колкото е ударена каската. Тва ми се струва невъзможно. Ми то ако е така май по добре да си без каска.Тук нещо е объркано. Оказва се, че каската усилва удара, а не го намаля. Това е невъзможно. Моля автора да поправи грешката за да видим реалните резултати, ако има грешка разбира се, или да обясни къде бъркам аз, ако изобщо бъркам. Мерси.
« Последна редакция: юни 15, 2007, 08:56:05 последно от ЧЕФО » Активен
Reptile-ZX10R
ниво 4
****
Неактивен Неактивен

Публикации: 406


« Отговор #2 -: юни 17, 2007, 20:32:52 »

наистина е объркано-значи удара върху каската се измерва в джаули(185)а (209)gs-това са силите които действат на мозъка!колкото са по-малко те толкова-по добре.
Активен
Pekotata
ниво 1
*
Неактивен Неактивен

Публикации: 16


Ел. поща
« Отговор #3 -: юни 18, 2007, 08:01:56 »

А може би объркването е породено от мерните единици и неправилното им тълкуване:
J - означение по система SI за енергия;
G - означение за претоварване - отношение на масата на даден обект, към силата на тежестта, която му действа. От самата дефиниция се вижда, че това е безразмерна величина (отношение на две сили).
Друг важен (според мен) параметър (който не видях в тестовете), е времето, за което бива разсеяна енергията на удара. Ето защо макар с по-високи пикови стойности, Snell каските може и да предложат по-добра защита, ако времето на излагане е по-малко. Както се казава - всичко е относително!
Активен
ves
ниво 3
***
Неактивен Неактивен

Публикации: 118


CBR1000RR Powered by Honda


« Отговор #4 -: юни 22, 2007, 05:05:45 »

Аз карам с ICON Mainframe, SNEL и DOT approved. Преди имах Nolan N81 (и още го пазя). Nolana е по-стар модел и малко по-тежка, но имам чуството, че ми стои по-удобно. Не че ICON е неудобна, просто Nolan ми пасваше по-добре. Иначе на Crash test не съм ги изпитвал. hummer
Активен
Tuti
ниво 5
*****
Неактивен Неактивен

Мотор: Yamaha R1
Публикации: 4499



« Отговор #5 -: юни 22, 2007, 08:13:28 »

Идеята е да се купуват качественни неща, които са тествани и от сериозен производител, а не Сейфбед, Шуаой, и т.н. Има и още нещо, ако караш с 90км. с чисто новш гуми вероятноста да катастрофираш се свежда до минимум, да некажа 0%. А ако се засвяткаш с 200+ на магистралата, и бай с москвич пълен с дини излезе да изпреварва, чакай каската да те спаси. Екипирай се както трябва, моторът да е технически ОК, не се надценявай като водач, / всъшност 90% от ПТП стават от надциняване / и всичко ще е наред.
Както казват англичаните "Ние правим каквото трябва, а то да става каквото ще"
Активен
Reptile-ZX10R
ниво 4
****
Неактивен Неактивен

Публикации: 406


« Отговор #6 -: юни 22, 2007, 09:32:12 »

не,идеята е че се дават 1000лв за каска,която се представя най зле в реален тест!А каската победител е 80-90$!Това е идеята!
Активен
nikolai.burgas
ниво 3
***
Неактивен Неактивен

Мотор: SUZUKI GSXR-600 K2
Публикации: 165



Ел. поща
« Отговор #7 -: юни 22, 2007, 11:35:15 »

много добра и полезна статия,евала на преводача!!!!  Very Happy
Активен
Tuti
ниво 5
*****
Неактивен Неактивен

Мотор: Yamaha R1
Публикации: 4499



« Отговор #8 -: юни 22, 2007, 13:21:45 »

не,идеята е че се дават 1000лв за каска,която се представя най зле в реален тест!А каската победител е 80-90$!Това е идеята!
Какво значи "реален" тест, някой си слага определена марка каска на клавата и катастрофира,  Surprised и ако е жив каската е супер. Нали това е превел Калоян, че американците имат едни изисквания, а европейците други. Естествено, че по американският тест американските каски ще са най-добри. Това е нещо като Ауто Билд, винаги немските коли са най-добри, ама в реални условия май не е точно така. Аз карам с Суоми Вандал тя ОК ли е, или да я сменям  Very Happy
Активен
Reptile-ZX10R
ниво 4
****
Неактивен Неактивен

Публикации: 406


« Отговор #9 -: юни 22, 2007, 15:13:26 »

Значи че е правена от учени,специалисти!!!Бате не си чел както трябва-точно на американския пазар почти всички каски са със снел стандарт(против който се изказват учените)Има различни стандарти,това съм превел,да
Активен
Шрек
ниво 4
****
Неактивен Неактивен

Мотор: BMW R 1200 GS
Публикации: 442


директор на водопад


« Отговор #10 -: юли 26, 2007, 11:44:08 »

Здравейте, аз ще се възползвам от готовата тема за да питам как да си измеря главатна за да преценя, кой размер каска нося. От тири години карам едно старо АВО и понеже то не вдига по - вече от осемдесет си го карах с  каска купена от вело магазин за 80 лв., която макар и красива не беше твърде надеждна. Съвсем на скоро продадох ветерана и вече съм горд собственик на КЛР - 650, който предвид шестдесетте си коня обуславя нуждата от по - сериозни лични предпазни средства. Признавам, че до голяма степен  решението ми за нова каска бе повлияно и настоящата статития. Както и да е, тръгнах да поръчвам по интернет, харесах си нещо като за мен, но се оказа, че не знам кой номер да поръчам, изръчках мотомаркета на форума но указания обаче няма нищо такова, прочие ако някой знае по какви данни се определя размера на каската моля да драсне два реда. Благодаря предварително.
Активен
Gredata
ниво 5
*****
Неактивен Неактивен

Публикации: 878


0888004067
« Отговор #11 -: юли 26, 2007, 11:53:26 »

Главата се мери на нивото на веждите. Що се отнася до размерите S,M,L,XL.... те до голяма степен са леко различни при различните производители.
Каска по интернет не те съветвам да си поръчваш, защото има каска и каска, както има глави и глави.
Просто може да не ти е удобна.
По-добре върви в някой мото магазин, слагаш една каска твоят размер и стоиш 4-5 минути с нея, ако не ти убива значи си си намерил каска  Very Happy Ако ти убива при едно дълго пътуване убиването може да премине в болка, а болката може да отслаби вниманието ти от пътя и ..... така.
Попитай в интернет магазина, каква е процедурата, ако се окаже, че каската просто не ти е удобна - подмяна, пари, куриери, срокове, т.н.
« Последна редакция: юли 26, 2007, 11:55:08 последно от Gredata » Активен
KARO_1
ниво 1
*
Неактивен Неактивен

Публикации: 36



Ел. поща
« Отговор #12 -: декември 17, 2007, 23:15:03 »

А какво ще кажете за каските AIROH???
Активен
Rainbow Demon
Freedom's just another word for nothing left to lose
ниво 4
****
Неактивен Неактивен

Мотор: FZR genesis 750 1987
Публикации: 409


Rock&Roll is highly addictive, don't start

263924222
Ел. поща
« Отговор #13 -: декември 18, 2007, 14:32:57 »

Много добра статия - благодаря за превода.

А го има и следният момент - такова падане че силата която действа на каската да е на лимита на здравината й се съмявам да се преживява.

Т.е. Ако по някакъв начин оцеле мозъкът с каска на тоз праг на възможното нараняване за което говорят тея от Snell то съм 100% сигурен че другите части от тялото ще бъдат превърнати на пихтия.

А както излиза 99.99% от живото спасяващите удари са далеч под този праг - във всеки от тях е по-добре да си с мека каска.

Сега мислех точно покрай Коледа да си взимам нов шлем - ще гледам да е с DOT или DOT и ECE 2205 само.
Активен
Войника
ниво 3
***
Неактивен Неактивен

Публикации: 183


UpOnOne™ [ВАРНА]


WWW
« Отговор #14 -: януари 21, 2008, 16:24:42 »

Някой по-компетентен по въпроса да ми каже мнение за "HJC AC-12 Carbon Vader" и също като цяло мение за HJC.

Благодаря предварително!!!
Активен
Страници: [1] 2 3 ... 6   Нагоре
Изпечатай
www.MotoForum.bgКонцентратМото енциклопедия (Модератор: Terziev)Тема: Темата за каските-на български

News - MotoZone

Отиди на:  



Страницата е създадена за 0.36 секунди с 20 запитвания.