Добре дошъл/дошла, Гост. Моля, въведи своето потребителско име или се регистрирай.
Изгуби ли регистрационния е-мейл?

Влез с потребителско име, парола и продължителност на сесията

www.MotoForum.bgСтилРетро (Модератор: Restavratora)Тема: Jawa-ČZ 250cc модел 353/04 от 1958г. - ремонт и реставрация
Страници: 1 2 [3] 4   Надолу
Изпечатай
Автор Тема: Jawa-ČZ 250cc модел 353/04 от 1958г. - ремонт и реставрация  (Прочетена 11833 пъти)
0 Членове и 1 Гост преглежда(т) тази тема.
enter
ниво 4
****
Неактивен Неактивен

Мотор: Jawa 250 - 1958
Публикации: 284



« Отговор #30 -: март 06, 2018, 15:05:35 »

Тази седмица не остана много време за работа по мотора...
Въпреки това новата тръба за предните степенки е готова.
Снимки следващия път.

За поддържане на интереса ще ви покажа един спомагателен проект, който завърших.
Става въпрос за стенд за мотоциклетни двигатели, а и всичко друго което може да се закачи на него.
Идеята беше да е възможно най-универсален и мисля, че покрива изискването ми.
В интерес на истината очаквах да е по-малък (в чисто физическо измерение),
но след като видях, колко точно е голям двигателя осъзнах, че няма как Very Happy
Има възможност за зостопоряване положението на двигателя.
Регулиране на височината и дължината за различни двигатели и т.н.
Така, че вече съм готов и да "свалям" двигателя.

Ето го и самия стенд с монтирания двигател:




Изключително съм доволен от изработката Very Happy
Надявам да съм доволен и при ползването му по предназначение.



Всички хромови и цинкови покрития са правени в Галваника - Пловдив http://galvanikabg.com/start.html
Правят само галаванизацията, не правят подготовка на детайлите.
Активен
enter
ниво 4
****
Неактивен Неактивен

Мотор: Jawa 250 - 1958
Публикации: 284



« Отговор #31 -: март 27, 2018, 19:13:51 »

Нека да продължа с още малко информация и снимки от развитието на проекта.

Да започнем с още няколко елемента подготвени за хром от Ангел Миров











Тези за цинк Very Happy




След лъскавите детайли, да се върнем на грубата сила Very Happy
А именно тръбата за предните степенки. Старата беше в отвратително състояние и за целта направих нова.
Вътрешен диаметър 20 mm, външен 26.5 mm., малко по-дебела от оригиналната от стомана 40Х.
След пасване с райбер и шлайф паста, нещата просто заспаха Smile

Ето я в полу-готов вид.



Начертах и поръчах да ми изрежат уши за степенките и пружината.





Вече заварени и готови за монтаж на рамката



Време е да се похваля и с два нови инструмента.
Първия е ключ за обиране на хлабината на радиално-аксиалните съчмени лагери на предницата.





А втория е инструмент за избиване и набиване (с една допълнителна приставка/доработка) на
оста на задната вилка. Работи просто перфектно Smile







За съжаление тук дойде момента на едно разочарование...
Вече бях свалял оста на вилката и знаех, че е за смяна. Съответно си купих нов чоп и нови втулки.
Всичко е перфектно, но се оказва, че чопа не е оригинален или е ремонтен размер...
Оригиналния е 20.00mm. моят е 20.16mm. и съответно проблема е сериозен Smile
Най-вероятно и изместването на гумата ми се дължи на тази интервенция и износени втулки.
Следва направата на нов "къстъм" чоп на по-големия размер. А втулките лесно ще се напаснат Smile

Това е за сега. Очаквайте продължение!
Активен
bratbobo
ниво 1
*
Неактивен Неактивен

Мотор: Jawa 353; MZ RT125/2
Публикации: 20


Ел. поща
« Отговор #32 -: април 25, 2018, 09:40:34 »

Браво, Ванко!!! Издал си професионално ръководство за реставрация.
Само такива, с "бръмбари в главата", както казва Митака, знаят колко много усилия, време и средства са нужни за да възкръсне старото желязо от скрапа. Радвам се, че вашето и поколение пое щафетата и движи здраво напред! Тръпката си заслужава!
Безпроблемно и безаварийно каране!
Активен
mcjohnny
ниво 1
*
Неактивен Неактивен

Мотор: honda-shadow
Публикации: 7


Ел. поща
« Отговор #33 -: май 05, 2018, 13:43:11 »

Ще се радвам целият този труд да го видя на пътя с целия си блясък! Любопитно ми е дали повечето от вас ползват оригиналните релета,които меко казано развалят карането? Чехите са създали специално за Ява 250-353 електронно реле,което се монтира на мястото на старото върху динамото.Аз си поръчах едно от Чехия и го интегрирах успешно и сега машината пее и се кара.Имам и Трофи ЕС ,като и него съм с електронно реле и сега се пътува чудесно! Лъскайте,но и ги карайте!
Активен
enter
ниво 4
****
Неактивен Неактивен

Мотор: Jawa 250 - 1958
Публикации: 284



« Отговор #34 -: юли 23, 2018, 18:00:41 »


Продължението не е кой знае какво, но все пак има развитие....

След продължително избистряне на идеята за изправяне на задната вилка - резултата вече е на лице.
Задната вилка се оказа доста "кораво копеле" (което само може да ме радва)...
За изправянето бяха необходими - здраво фиксиране, нагряване и не на последно място лост от първи род.



След 3-тия опит и рамо от около 2.5м, вилката най-накрая се предаде!
Гумата застана в средата и амортисьорите се изправиха.
Ето го и резултата :



Тук се вижда проблема преди интервеницята.

Лявата част е с новите, дясната с оригиналните:
Единствено предното захващане на ауспусите имаше нужда от "наместване", но стана:


На тази снимка се вижда, как задната гума стой леко вляво (около 1см).
Нямам обяснение за това, но ще огледам по-късно.
Планката за централната стойка има нужда от ремонт, както и отвора за нея.
Най-вероятно ще го разпробия на по-голям диаметър и ще сложа втулка.

Описва се и проблема с отвора за централната стойка, е и на него му дойде реда.
Разпробиване, пластмасова втулка по размер и централната стойка заспа.
Снимки на готовото изделие няма, така че ще трябва да ми повярвате Smile



За сега толкова...

Активен
sevlievoben
ниво 5
*****
Неактивен Неактивен

Мотор: Honda Shadow,Jawa 250 Perak
Публикации: 782



« Отговор #35 -: юли 26, 2018, 13:06:55 »

 Very Happy Перфекционист!!!
Активен
enter
ниво 4
****
Неактивен Неактивен

Мотор: Jawa 250 - 1958
Публикации: 284



« Отговор #36 -: август 10, 2018, 18:36:28 »


sevlievoben какво да се прави.... старая се Very Happy

Разрових се из архива и установих, че съм пропуснал една важна част от процеса - задната вилка.
Възела вече е готов, паснат и само чака да бъде монтиран.
Така че да раздвижим малко темата.

Вече се оплаках от оста/чопа на задната вилка, а и се похвалих с новия инструмент.




За съжаление тук дойде момента на едно разочарование...
Вече бях свалял оста на вилката и знаех, че е за смяна. Съответно си купих нов чоп и нови втулки.
Всичко е перфектно, но се оказва, че чопа не е оригинален или е ремонтен размер...
Оригиналния е 20.00mm. моят е 20.16mm. и съответно проблема е сериозен Smile
Най-вероятно и изместването на гумата ми се дължи на тази интервенция и износени втулки.
Следва направата на нов "къстъм" чоп на по-големия размер. А втулките лесно ще се напаснат Smile


И така, първо за материал - стомана 40Х, Ф22mm - няколко заготовки от по 140mm.
Тук баща ми пое инициативата (аз определено и бях сърдит на тази ос...) и свърши цялата работа по оста.
Направата на нова ос включва - грубо струговане на оста, разпробиване на мазителни отвори, закаляване и шлайфане до съответния размер - 20.16mm.

Така изглежда почти готовата заготовка. Остава само да се отреже опашката, използвана за захващане.

Резултата определено е супер!!!





След като вече имам по-дебелата ос е време за райбероване на втулките.
За целта вече си бях купил комплект раздвижени райбери и нямаше особенни драми.

Мери и райберовай....





След известен брой пасове с райбера достигнах до желания резултат.
Вилката беше монтирана към рамата и всичко беше добре, с изключение на изместената вилка.
За съжаление не се оправи с новата ос и втулки.
Изправянето и вече го обсъдихме в горния пост, но пропуснах да споделя за един аксиален луфт между задната вилка и рамката.
Не е кой знае какъв, но е дразнещо да знаеш, че е там...
При първото сваляне на оста на вилката видях, че има тъкна подложна шайба между едната втулка и рамата.
Е не успях да я върна на място, но така или иначе не мисля, че там и е мястото.
Вече се бях приготвил за този проблем и имах няколко пас шайби, с вътрешен диаметър 27mm (и дебелина 0.1mm), колкото е външния на втулките. 

Ето я втулката и шайбата.



Тук вече инсталирана на място за проба. Резултата е много добър - вилката влиза (сравнително лесно) и луфта е съвсем малък.
По този начин обрах хлабината, като се запазва лагеруването между бронзовите втулки, във вилката, и рамката.




Като стана въпрос за набивани и избиване на втулки и кухи оси, е момента да се похваля с инстумента използван за тази цел (в завършен вид).

Ето го и него в по-лъскавия му вид.





А освен, че е лъскав - и работи (малко "по-мазно" от стария вариант).







Може да му се измисли едно застопоряване на болта спрямо оста за да се работи само с един ключ, ноооо да не прекаляваме.


Еми това е....
Следващия път повече!
Активен
enter
ниво 4
****
Неактивен Неактивен

Мотор: Jawa 250 - 1958
Публикации: 284



« Отговор #37 -: септември 12, 2018, 14:09:49 »

Не е койзнае колко повече, но поне изглежда "внушително".
Преди няколко седмици официално рециклирах всички задни амортисьори, които имам и са годни за рециклиране.
Резултата е 3 комплекта амортисьори, с нови водещи втулки, масло и семеринги на изпусналите.

Ето ги готови за боя:


Дойде и реда всички части да бъдат пъснати, снимани и да влязат в кашони.
Вече са при бояджията и чакат ред  Very Happy










За сега толкова Very Happy

Активен
enter
ниво 4
****
Неактивен Неактивен

Мотор: Jawa 250 - 1958
Публикации: 284



« Отговор #38 -: октомври 23, 2018, 17:11:24 »

Продължавам напред с разцепването!

Първо от страничните капаци и задължителния снимков материал





Тук е момента да се похваля още веднъж със стойката за двигателя. Загубих доста време за изследване
и умуване кое и как, но определени си струва старанието. Незнам как е работата без такава, но с нея
е много приятно! Единствено завъртането около вертикалната ос малко липсва, но иначе конструкцията се
усложнява (,а и натежава) драстично и е прекалено.

И така, първичната верига е разтеглена и ще се смени с нова. Касетата на съединителя има един
счупен зъб, но и тя ще бъде нова - от CZ350.



Цилиндъра е леко надран и той ще бъде сменен, заедно с буталото и коляновия вал.





Главата, която свалих е с номер 25-353-13-112, а новите са ми с номер 26-353-13-104.
Проверката показва, че и двете са монтирани на Ява 353 - 12 коня, но в различни годинни.



За справка тук http://jawarmaniak.wz.cz/technika/odlisnosti_kajvacka.html
Има и още много допълнителна информация за разликите между моделите през годините.
Естествено се консултирах с г-н Николов (който ми е като ментор и на който досаждам най-често),
дали мога да сложа новата глава и получих положителен отговор. Новата би трябвало да е ѝ по-добра
заради по-голямата степен на сгъстяване. Ако сте забелязали старата е с по-големи отвори.
Това е така заради различните гайки, които се монтират заедно с тази глава.
Няма снимка на моите, но изглеждат така - гайки и глава .
Има разлика и в дължината на шпилките, но аз предвидливо съм си поръчал нови.



Единия от захващащите болтове на храповика е лееееко скосен... Новите явно ще са с федерки и имбусни 



Да покажа и един китайски екстрактор за скъсани болтове, от който останах много пиятно изненадан!
Проблема - винтовете с който се захваща избирача на скоростите е хванат с фрезенкови болтове за
права отвертка. Такива е имало по онова време, такива са слагали. Новите ще са имбусни 100%.
Болта излезе без проблеми след разпробиването и след това с ударния винтоверт.



А това е инструмента, с който се вади ротора. Вижте и клипа, много приятно пука!



Сваляне на буталния болт, естествено със специално подготвения инструмент. Преди доста време направих
два такива, един за колегата Баламотов и един и за мен. Една втулка от POM за 15mm бутален болт
и свалянето е като детска игра.



За свалянето на съединителя и зъбното колело на коляновия вал се ползва скоба. Направил съм си такава,
от преди минимум 2-3 години, но естествено точно тази седмица беше изпратена за цинк (да е по-лъскава....)
Заедно с консултацията за главите взех на заем една не толкова лъскава, но вършеща префектна работа скоба.
И работата продължи. А новата ще я снимам за архива.... като дойде.



Дойде време за цепене на картери! Начинанието изглежда по този начин.



И малко видео материал.



Удоволствието най-накрая да иползваш инструмента приготвен преди толкова време....
страшна работа (особенно когато ѝ работи подобаващо).

За събирането на картерите ще направя комбинация от този иснструмент (там вече ще ви представя
и по-големия "лъскав" брат, но имайте търпение да се завърне и той от цинк...) и инструмента
за избиване/набиване на оста на задната вилка. Почти съм го измислил как ще стане.

Нямам много други снимки, но в общи линии няма нищо фрапиращо. Още веднъж се убеждавам, че съм
попаднал на каран и подържан правилно екземпляр. Който ще живее нов живот.
Скоростите изглеждат много добре, като ще минат на пълна ревизия и настройка.
След основния ремонт са сложени два ролкови лагера на коляновия вал. Обмислям варианта и аз
да го напрявя с такива, вместо с оригиналните сачмени.





Ще има няколко конструктивни подобрения на двигателя, които са част от слабите му страни появили се
в процеса на експлоатация и остранени в следващите модели. Ще има и такива, които ми бяха
показани от ментора ми и също ще бъдат реализирани в проекта.

Ако съм заинтригувал..... повече следващия път.
Активен
filipon
Филип Кафеджиев
ниво 4
****
Неактивен Неактивен

Мотор: БАЛКАН:ЛЮЛИН МП2 ; БАЛКАН:МПС; БАЛКАН:МПМ; БАЛКАН:2Ю25; БАЛКАН:МК-3; БАЛКАН:М 75; БАЛКАН:М1; БАЛКАН:М2; БАЛКАН:С2; МЗ-РТ 125/1; МЗ 175/1ЕС; МЗ 175/2ЕС; СИМСОН:СР2E; СИМСОН:КР; СИМСОН:СТАР; СИМСОН СР2:Cafe Racer; ИЖ ПЛАНЕТА 2; ЯВА 50-ТИП 20; ЯВА-ЧЗ 250 353/04(1958); КАРПАТИ; РИГА 13; РИГА МИНИ 26; ЗИФ 77 И СКУТЕР ЗА КАПАК!
Публикации: 320


Джиткам си с Балкан М1!!!Бавно и за кеф на душата!


WWW Ел. поща
« Отговор #39 -: октомври 24, 2018, 14:39:47 »

Браво колега и благодаря за снимките с правилните инструменти всичко става лесно!
Ще чакаме продължение ,браво ....
Активен
sevlievoben
ниво 5
*****
Неактивен Неактивен

Мотор: Honda Shadow,Jawa 250 Perak
Публикации: 782



« Отговор #40 -: октомври 28, 2018, 09:29:34 »

 Very Happy Браво Ванка-продъжаваш с делото Велико!Само не знам с какво те зарази така твоя ментор-трябва да го попитам Very Happy
Активен
enter
ниво 4
****
Неактивен Неактивен

Мотор: Jawa 250 - 1958
Публикации: 284



« Отговор #41 -: октомври 30, 2018, 12:57:10 »

Благодаря колеги, радвам се, че ви харесва!

Продължавам с тазседмичните нововъведения.
Както ви бях обещал, лъскавите инструменти дойдоха! Исках да са с черна оксидация, но и така са си добре.


Ключове за заключване на съединител - CZ и Ява.



Избивачка/набивачка на оста на задното окачване, а също и за монтиране на коляновия вал в лагерите



Ключ за перчатите гайки и ключ за предни и задни гуми - 22-32mm.



И голямата дъска за разделяне на картери - универсална за почти всички чешки машини





Както се казва в един виц - "Не е кой знае какво, ама голяма работа!"...



Картерите тази седмица бяха минали измиване и са в приличен вид за работа по конструктивните
усъвършенствания. Не е кой знае какво, но е приятно за работа.








Да започнем от новата втулка за автомата на съединителя. По-късно я има и монтирана.



Тук вече е по-сериозната задача за осигуряване на по-голяма херметичност на скоростната кутия.
Както знаете (ако не сте знаели, като мен, вече ще знаете) от страната на автомата няма нищо,
което да кара маслото от скоротната кутия да си стой там. В резултат винаги тече масло и е неприятно.
Решението в моя случай е "инсталацията" на семеринг с 14х20х3. За целта трябва да се разстърже легло за него.
Тук вече е време да покажа умения за работа с разтъргваща глава и центроването ѝ. Резултата е следния



С набитата втулка, за тест и готова за набиване на семеринга. И двете ще се монитрат след
набиването на лагерите заради загряването на картерите.



Така, ще изглежда новото лабиринтно уплътнение между коляновия вал и скоростната кутия.
Незнам защо не е с обикновен семеринг и тук оригинално, и защо и двата лагера на коляновия
вал не са след семерингата. За лагерите съм доста сигурен за отговора, но ще се
поинтересувам и ще разбера и двете със сигурност!



Другото конструктивно подобрение е свързано със семерингата от страната на динамото.
Оригинално няма зегерка и моята преди да я избия беше позачукана към картера.
Опитах се да я избия на пресата, но не поддаде и в последствие видях, че диаметъра
от страната на динамото е по-малък. Новата концепция включва разтъргване на леглото
и направата на канал за зегерка. До колкото разбрах при новите модели зегерката е
след лагера и семерингата, а не межу тях, което пази семера от "издухване".

И така, центроване и разстъргване. С видео - показвaщо, как се трие маркер, когато нямаш гумичка...



Ето и в готов вид, готов за набиване на семеринга. Вижда се и недотам добрия резултат
от направата на канал за зегерката... Отчитам си грешката и ще го до вкопая още малко.
Предполагам, че съм му помогнал още при опита за избиване на стария семеринг.
Каквото такова, не е фатално, а и нали се уча.








Очаквайте скоро резултатите от последната доза хром!

Активен
samurai_jack
ниво 3
***
Неактивен Неактивен

Мотор: Avo turist
Публикации: 196


Ел. поща
« Отговор #42 -: октомври 30, 2018, 22:48:20 »

 Very Happy
Активен
sevlievoben
ниво 5
*****
Неактивен Неактивен

Мотор: Honda Shadow,Jawa 250 Perak
Публикации: 782



« Отговор #43 -: октомври 31, 2018, 09:57:36 »

 Very Happy Само да информирам-оригинално на моя двигател за Ява Перак има зегерка м/у семеринга и динамото.Тя е по-тънка от обикновените-явно на следващите модели 353 е съкратено мястото и в картера Very Happy
Активен
Skywlak
Георги
ниво 5
*****
Неактивен Неактивен

Мотор: Yamaha XJ 600 s Yamaha TDM 900
Публикации: 1940


бавно с усмивка :-)


Ел. поща
« Отговор #44 -: октомври 31, 2018, 10:10:55 »

Някакви хоби машини ли имаш или са по-така ?
Активен
Страници: 1 2 [3] 4   Нагоре
Изпечатай
www.MotoForum.bgСтилРетро (Модератор: Restavratora)Тема: Jawa-ČZ 250cc модел 353/04 от 1958г. - ремонт и реставрация

Отиди на:  

WebMoto.bg - борса за мотори, части, аксесоари, екипировка, гуми



Страницата е създадена за 0.354 секунди с 21 запитвания.